Twintig jaar samen, ze kwam als 6-jarige bij me. Pluizig en nog helemaal "groen". Samen hebben we enorm veel geleerd en met vallen en opstaan zijn we uiteindelijk tot in de klasse III van de endurance geraakt, heeft ze voor mijn "trouwvervoer" gezorgd door in no-time voor de wagen beleerd te raken (op haar 16de!) en is ze ook nog een geweldige kinderpony geweest voor mijn zoon en dochter. Al mijn big-life-events heeft ze van dichtbij meegemaakt.
Vorig jaar werd een botsplinter en flinke artrose geconstateerd en had ze "met pensioen" gemoeten. Met veel rust, de juiste supplementen en een goed opbouwschema reed ik afgelopen winter, voorjaar en zomer echter weer met een blije pony door het bos, zowel onder het zadel als voor de kar. Ik heb er heel bewust en heel hard van genoten, omdat ik me inmiddels ook heel goed realiseerde dat het geen jaren meer zou duren.
Half juli kwam de pijn terug, eind juli was op het de grens van "ondragelijk". Mijn blije, jeugdige 26-jarige werd in 2 weken een oude pony. Ik gunde haar nog een paar weken van goed gras en mooi weer: met voldoende pijnstilling volgens de dierenarts verantwoord.
Vorige week werd het toch tijd om haar te laten gaan. Ondanks de pijnstilling bleek opstaan moeilijk en ik wilde haar het ongemak van niet meer durven gaan liggen of de angst van niet meer durven opstaan besparen.
Wat is het moeilijk de beslissing te nemen bij een pony die nog zo vrolijk is. Doe ik het wel goed?? De avond dat de dierenarts komt is ze rustig en ze blijft ook rustig. Ze laat het toe en slaapt onder mijn handen rustig in. Het is dus toch goed zo, ik kan er vrede mee hebben.
Maar wat is het moeilijk om je allerbeste vriendin niet meer bij je te hebben

Lieve, lieve Moon. Dank voor alles en voel je nu vrij en zonder pijn op de eeuwig groene velden. Je zal altijd in mijn hart zijn

(alle foto's zijn genomen op haar 1-na-laatste dag. Die geef je nog geen 26, toch? Waren haar benen maar net zo "jong" gebleven als haar hoofd....)