[IM] Ons afscheid van pechvogel Simra..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Ons afscheid van pechvogel Simra..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:04

Laat ik bij het begin beginnen en toch proberen deze beginpost niet te groot te laten worden.
De tijd die Simra en ik samen hebben doorgebracht was namelijk nog turbulent.. Ik plaats in dit topic alleen foto's van goede tijden omdat ik daar graag aan wil terug denken.

Afbeelding
Simra in de poetsplaats; altijd vrolijk en in voor een ritje!

In oktober 2013 kocht ik Simra van een handelaar in de kop van Noord-Holland. Ik was naïef en
emotioneel labiel aangezien ik net mijn 1e eigen paard had verkocht en ik in een enorm gat
viel. Ik zocht een bomproof buitenrijpony waarmee ik eindelijk naar het bos/strand kon. Simra voldeed
volgens de handelaar helemaal en na een proefrit in de storm en regen was ik het met haar eens; ik zou
Simra meenemen en heerlijk samen gaan genieten van het buiten rijden.

Afbeelding
De 1e keer naar het strand! Zo spannend.. Mijn vader houdt ons vast wat helemaal niet nodig was.

Toen ik Simra kocht zag ik wel dat ze erg dik was, een slechte vacht had en enorm uit conditie was.
Ik ging rustig met haar aan de slag, bouwde het rijden/longeren rustig op en maakte al snel kleine
buitenritjes rondom stal. Dit ging hartstikke goed al snel was daar onze 1e strandrit! Bloed zenuwachtig
(gezien vorige nare ervaringen met mijn paard op het strand) ging ik heen en dolgelukkig kwam ik terug.
Simra was zo lief, zo rustig en braaf; echt genieten !

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ons favoriete bos; Castricum! En natuurlijk uitwaaien op het strand. De laatste foto is een foto van onze Enjoy the ride rit in Utrecht die ze met succes uitliep!

Een maand of 2 na aankoop begon ze te hoesten. Heel diep en het leek wel alsof ze bijna geen lucht kreeg. Ik schakelde direct een da in na een hoop kuren/onderzoeken (we zijn 6 weken verder) kwam hij met de diagnose; chronische bronchitis en een allergie voor stof/stro.. Poeh.. Dat werd lastig want nu moest ze 24/7 naar buiten en werd de binnenbak ook niks meer. Een enorme domper maar ik bleef positief. We reden toch buiten dus dat kwam echt wel goed. Medicijnen erin en weer rustig aan beginnen want een goede conditie doet een hoop.

Na een paar weekjes op het land ging het qua ademhaling beter! Het ongeluk wilde dat ik haar op een avond uit de weide wilde halen (ze kwam altijd aanrennen maar nu bleef ze achter..) met een enorm diepe wond op haar achterbeen. Wat er precies gebeurd is geen idee maar ook met deze wond zijn we 8 weken onderweg geweest qua genezing.

Na deze periode kwam de bronchitis af en toe de kop op steken en heeft Simra een keer flinke darmontsteking gehad waardoor ze enorm ziek was en hoge koorts had. Kortom; heel veel leed, ziekte en
zeer en hier en daar een fijne buitenrit. Ze was dan zo lief, zo rustig en genoot duidelijke enorm. We konden overal heen, ze vond niks eng en altijd enthousiast. Als we andere paarden tegenkwamen werden die vrolijk begroet en even wachten aan een boom was geen punt. Na deze ritten was ik zo blij met haar. In 2014 hebben we zelfs meegedaan aan een Enjoy the ride rit in Utrecht. Na weken 'trainen' lukte het haar om 22 kilometer te lopen binnen 2 uurtjes. Ze was topfit! Ik was zo enorm trots <3

In december 2014 kochten mijn vriend en ik een huis met stallen, land en een grote bak. Nu kon Simra mee en kreeg ze een grote inloopstal en haar maatje Gaya (Shetlander merrie'tje) ging mee. Nu we de paarden aan huis hadden ging het kriebelen om een veulentje te fokken met Simra. Simra is zelf een kruising en ik ben gek op fjorden dus koos ik de fjordenhengst waar ik gek op was; Gio! Na een onderzoek op de kliniek kregen we groen licht om het te gaan proberen. We brachten Simra naar de hengst aan de andere kant van Nederland en wachten hoopvol af.. Jammer genoeg was ze leeg. Teleurgesteld maar met goeie moed de 2e poging; maar helaas weer niks. Na nog een 3e poging was weer Simra leeg. Hier bovenop kreeg ze een flinke baarmoederontsteking die veel behandeld moest worden in de kliniek. Gelukkig kwam ze hier uiteindelijk bovenop. Veel bokkers leefde enorm mee met dit hele proces dat vond ik toen zo lief!

De dierenarts kreeg een vermoeden dat er meer aan de hand was en begon wat onderzoeken. Simra bleek de ziekte van cushing te hebben en had een enorm hoog percentage uit de test. Hierdoor was het ook niet gelukt om drachtig te worden. Ik was enorm verdrietig en bezorgd; wat nu? We begonnen met medicatie maar het leverde niets op.

Simra werd in korte tijd snel chagrijnig, ze kwam niet meer naar het hek, ze deed onaardig tegen andere paarden en leek helemaal niet lekker in haar vel te zitten. De weken vorderde en het gedrag werd erger en erger. De winter van 2015 was een dieptepunt; ik heb een fjordveulen gekocht en mijn vader heeft een paard bij ons gestald. Beide enorm lieve paarden. Simra viel ze aan en was de hele dag bezig met het wegjagen en proberen te bijten/slaan van deze paarden. Als er mensen kwamen was ze erg boos, kinderen waren al helemaal geen optie om erbij te laten.

Het rijden werd steeds lastiger omdat ik merkte dat ze niet meer wilde; ze was boos liep niet meer vrolijk weg. Ze schrok opeens overal van en ging zomaar op hol om een fietser (terwijl ze echt bom en bomproof was). De situatie ohz werd te gevaarlijk en we stopten met rijden. Ik heb veel overleg gehad met de dierenarts en veel geprobeerd qua behandeling, hormonen enz. Maar niets sloeg aan. Ook heb ik een reading laten doen om te horen wat er met haar aan de hand was maar ook dit kwam niet overeen met mijn eigen bevindingen.

Ik was mijn pony kwijt! Ze was gemeen, chagrijnig, onhandelbaar en onberijdbaar. Terwijl ze vroeger ontzettend lief was, zo makkelijk en vrolijk. Altijd gezellig en in voor een ritje.

Van het voorjaar heb ik besloten Simra met haar maatje met pensioen te zetten. We hebben nog een mooie afscheidsrit gereden in de duinen van Schoorl. Het was heerlijk maar ook confronterend. Simra plaste tijdens de rit 7x, was enorm moe en trok het maar net. Wel heeft ze tijdens deze rit enorm genoten, ze was weer blij en vond het heerlijk om in de duinen te zijn. Na deze rit heb ik Simra verhuisd naar een dijk in de buurt.

Na een klein halfjaar heb ik haar afgelopen woensdag in overleg met de dierenkliniek laten inslapen. Het ging heel rustig, vredig en mooi. Simra heeft geen pijn gehad en heel rustig overleden.

Ik heb enorm genoten van de korte momenten dat het goed ging en we konden rijden door het bos, de duinen en het strand.

Bedankt lieve Simra ik had gewild dat alles anders was geweest en we dit weekeind weer lekker het bos in konden. Ik heb enorm mijn best gedaan om te geven wat je nodig had en je te helpen bij je probleempjes.
Ik hoop dat je nu rust hebt en geen pijn meer hoeft te lijden.

Simra is 13 jaar geworden.

Afbeelding

horlynnses

Re: Ons afscheid van pechvogel Simra..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:10

Wat een mooi paard is het.
Veel sterkte

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:14

Sterkte, ondanks dat ze maar kort bij je was heeft ze je wel over dat zwarte gat heen geholpen. Fijn dat je zo goed voor het belang van Simra hebt gekozen ondanks je eigen, ongetwijfeld grote, verdriet.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:15

Heel veel sterkte! Je verhaal is heel herkenbaar, mijn pony is vorig jaar oktober ingeslapen, door de cushing veranderde hij zo qua gedrag, precies wat jij beschrijft al ging hij ook gericht mensen aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:25

Wat ontzettend jammer dat het zo is afgelopen. Heel veel sterkte gewenst! :(:)
Gelukkig hebben jullie een hoop mooie avonturenen foto's om op terug te kijken.
Cushing is ook echt een rotziekte, vooral doordat die karakterverandering die bij elke patient op de loer ligt. Ik hoop heel erg dat het de Cushing pony's hier bespaard blijft, maar ook bij hen zie je al veranderingen; niet dat ze boos/agressief zijn, maar een is wel humeuriger dan vroeger en kan niet meer lang de aandacht opbrengen voor trainingen. Dat is dan nog een vrij subtiele verandering, maar het is ontzettend naar hoe je langzaam maar zeker het contact verliest met zo'n pony.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:39

Wat ontzettend jammer dat haar niet meer tijd bij jou gegund is Y;( Zo te lezen heeft ze een geweldige tijd gehad bij jou :(:) Heel veel sterkte met het verlies

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:41

Jemig wat heftig.. Klinkt wel als de juiste beslissing, al is die zwaar. Heel veel sterkte de komende tijd! :(:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:41

Heel veel sterkte meid!. Ik heb jou en Simra gevolgd in het DBT, toen je probeerde haar drachtig te krijgen. Uiteindelijk de uitslag dat dit niet zou lukken ivm Cushing. Je hebt gestreden voor haar, genoten van haar en haar lief gehad. Deze beslissing was goed, ze was Simra niet meer.
Ik hoop dat je met je Fjord geweldige tijden mag gaan beleven en dat hij het verdriet om Simba wat mag verzachten.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:56

Veel sterkte Manon... wat moet het moeilijk zijn geweest om Simra zo te zien veranderen. Knap dat je deze keuze hebt kunnen maken, een goede beslissing voor Simra zo te lezen...

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:14

Lieve Simra, wat was het een top pony! Koester al die mooie momenten die jullie hebben gehad. Ze heeft jou het plezier in buiten rijden terug gegeven. Ze had het niet beter kunnen treffen!
Het is zo jammer dat het maar voor korte duur was en dat jullie niet meer mooie ritten hebben kunnen maken.
Lieve Simra, rust zacht.

Manon nogmaals sterkte gewenst van mij en een hoef van Dean

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:27

Heel veel sterkte met het verlies van Simra.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:31

:(:) verdrietig. Simra had mazzel dat ze bij jou terecht is gekomen. :(:)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:35

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van Simba!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:59

Jeetje bedankt voor alle lieve berichtjes! Doet me goed :o

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:04

Wat ontzettend verdrietig maar je moet wel even je topic titel aanpassen hoor.
Simra was alles behalve een pechvogel bij een baasje die zo goed voor haar zorgt en haar heeft laten genieten tot het laatste moment!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:06

Sterkte meid, wat een mooie pony was het.
Je hebt er alles aan gedaan om haar te helpen. Petje af.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:06

Oh nee! Ik vond het altijd zo'n leuke pony.. <3

Heel veel sterkte

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:12

Gillbo schreef:
Wat ontzettend verdrietig maar je moet wel even je topic titel aanpassen hoor.
Simra was alles behalve een pechvogel bij een baasje die zo goed voor haar zorgt en haar heeft laten genieten tot het laatste moment!

Ah bedankt <3

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:17

Ik miste je al in het foto-buitenrijd-topic. Gisteren las ik ergens dat Simba ingeslapen was en toen dacht ik: Ik moet je pb-en. Dat kwam er niet van en nu lees ik het hele verhaal. Wat jammer dat jullie samen niet meer tijd hebben gekregen, jullie waren een heerlijk stel met elkaar. Maar van jou super dat je echt steeds in het belang van Simba hebt gehandeld, tot en met het inslapen aan toe. Nu ga je verder met je jonge Fjord. Ik hoop voor je dat hij een waardig vervanger wordt voor Simba. Dat zal vast lukken, want hem kan je nu van jongs af aan alles zelf leren. Dat kan je nu, nu je door Simba weer alle vertrouwen in paarden hebt teruggekregen. Over een aantal jaren ( of al eerder als je aan de hand met hem buiten loopt) hoop ik weer foto's van je in dat buitenrijd-topic te zien met je Fjord!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:46

He wat naar joh maar fijn dat het mooi is gegaan en ze heeft nog ff kunnen genieten , heel veel sterkte

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:41

Ach nee he..wat een pech hebben jullie gehad..eerst niet drachtig krijgen en dan die cushing..ik herken dat schrikkerige en lusteloze en humeurige wel bij mijn paard met cushing..het zet je wel aan het denken.

Heel veel sterkte,je hebt een juiste beslissing gemaakt. :(:)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:44

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

Heb destijds ook je topic gevolgd in KS

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:59

Sterkte, je hebt alles gedaan wat in je vermogen lag. Koester de mooie herinneringen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:16

Wat een plaatje was ze!!
Heel erg veel sterkte toegewenst met het verwerken van dit verlies!

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:24

ook via deze weg nog heel veel sterkte met dit grote verlies Manon, Simra was echt een kanjer!