[IM] pony overleden, mijn grootste nachtmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jipje009

pony overleden, mijn grootste nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:05

Mijn grootste angst is uitgekomen, mijn pony is een maand geleden overleden. Ik heb hem gevonden in zijn stalletje en hij is 32 jaar geworden.

We zijn samen opgegroeid en van dezelfde leeftijd, maar het is net of het gemis steeds erger en erger wordt. Ik huil constant om hem, heb nog een paard naast zijn stal staan waar ik dagelijks heen moet en dat is zó moeilijk om het andere stalletje leeg te zien staan. In mijn gedachten staat hij er altijd nog.

Het liefst zou ik nu ook bij hem zijn in de hemel, maar ja dat kan niet want ik moet verder.

Het doet zoveel pijn en verdriet om zonder mijn beste maatje verder te moeten.

Wie heeft tips of ervaring?

Irisx

Re: pony overleden, mijn grootste nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:08

Verdriet gaat niet weg, maar het slijt wel.
Koester de mooie herinneringen die je hebt en denk aan de leuke dingen die je hebt meegemaakt als je een bui hebt waarin je ineens veel verdriet hebt om je pony. Praat er ook over met de mensen om je heen. Het duurt even om alles te verwerken, maar uiteindelijk kan je met een grote glimlach terug denken aan de leuke dingen die jullie samen beleefd hebben.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:13

Zolang je aan hem denkt is hij nooit ver weg.

Dikke knuffel en sterkte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:19

Ah sterkte..tja, wat soms helpt is om een ander paard in de lege stal te zetten. Misschien van iemand anders, maar dan word je minder geconfronteerd met de lege stal.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:24

Mijn woorden kunnen je niet troosten..maar wilde je wel sterkte wensen en een knuffel geven..

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:44

wat een lieve reacties, dankjewel!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:57

Ahh wat verdrietig voor je :(:)
Veel sterkte! Gelukkig heeft je pony wel oud mogen worden :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:19

Wat een mooie leeftijd heeft je pony mogen worden.
Het is heel verdrietig als je na zo lange tijd uitelkaar gaat maar, het verdriet zal plaats maken voor mooie herinneringen aan hem.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:24

Over een tijd kun je weer glimlachen als je aan zijn gekke streken en gewoontes denkt.

Natuurlijk steekt het altijd maar je hebt zoveel mooie momenten samen gedeeld dat pakt helemaal niet je af en door hem te herinneren blijft hij voor altijd in je hart bestaan :)

Sterkte :(:)

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:34

Hoi mensen, bedankt weer voor jullie lieve reacties!

Hij was ook oud en gewoon op. De laatste jaren hielden we hem met slobber in leven en daardoor hebben we nog een paar mooie jaren met hem beleefd.

Ik paste mijn leven helemaal aan hem aan, heb zelfs banen opgezegd om bij hem te blijven zodat zijn leven zo comfortabel mogelijk was.

Helaas was het wel zo dat iemand hier in de buurt de dierenpolitie had gebeld een week voor zijn overlijden omdat diegene dacht dat wij hem te weinig eten gaven. Opzich erg goed dat mensen toezicht houden op dieren, maar ik vond dat toch niet leuk, als je eens wist hoeveel meer mijn oude pony eet in vergelijking met mijn jonge (die ook nog eens te dik is)....

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:14

Wat naar TS... Zolang met een pony samen en dan afscheid nemen is ongelooflijk lastig. Bedenk dat hij een prachtige leeftijd heeft mogen bereiken en bij jou heel gelukkig zal zijn geweest :) Heel erg veel sterkte :(:)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:37

Herkenbaar van de stal en het gemis.
Maar geen tips voor je.
Het slijt wel maar t duurt lang t heeft bij mij er wel bijna voor gezorgt om te stoppen met de paarden.
Heel veel sterkte Y;(

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:41

Zoals eerder aangegeven, een ander paard in de stal kan helpen. Maar goh wat heb jij lang van je pony kunnen genieten. Heel veel sterkte met het gemis en koester de mooie herinneringen.

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:48

Dankjullie voor de lieve reacties!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:19

een paardje er bij nemen weer!
Mijn paard moest ik in februari in laten slapen.Hij was 24 jaar bij mij.Het is heel normaal dat je daar flink ziek van bent,het is immers een deel van je leven geworden.Ook vanwege de intensieve verzorging.Die we allemaal graag doen,maar als die wegvalt weet je pas hoe zwaar het was. :7

Neem een jong paard er weer bij!Heb ik ook gedaan....ik vond de stal zo leeg...had mijn shet er ingezet ,maar die kwam niet boven de rand uit dus dat hielp ook niet. :+
Nu heb ik weer drie gevulde stallen :D (s'nachts...overdag staan ze buiten)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:43

Helaas ervaring. Er zit geen logica of tijd aan rouwen. Neem je tijd en weet dat je verdrietig mag zijn, maar zoek ook langzaam weer een andere zinvolle invulling van je dagen. Hij was een groot deel van jou leven. Dus niet gek dat het zo leeg voelt.
Goed dat je er over praat, een topic plaatst.
Je hebt hem zoals ik lees een prachtige tijd gegeven.
Heb toen mijn paard overleed een mooie spreuk ontvangen die mij erg hielp:
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk.
-Kahlil Gibran-

Wens je heel veel sterkte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:28

Das een hele mooie spreuk!En erg waar!

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:16

Dat is inderdaad een hele mooie spreuk!
Maar ik heb nog steeds erg veel verdriet als ik aan hem denk.

Ik heb nog een paard, maar kan me er niet toe zetten om hem te verzorgen, gelukkig doet mijn vriend dat nu.

Vind het ook fijn om te lezen hoe jullie ervaring waren na het overlijden van je paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:31

Heel erg voor je. Maar je hebt toch alles voor hem gedaan wat je kon, en hij is heel oud geworden. Ik heb dit zelf ook al enkele malen meegemaakt,en mij hielp het om direkt op zoek te gaan naar een nieuwe pony.Want ik dacht dat mijn overleden ponies toch zouden willen dat ik doorging,zij hadden me niet voor niets vanalles geleerd.Maar jouw situatie is iets anders want je hebt nog een ander paard.Misschie wil die ook wel weer een vriendje erbij hebben?En er zijn ook zat paarden die een nieuw baasje hard nodig hebben.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:34

Misschien slim om er met een professional over te praten als het je zo gaat beperken in je dagelijks leven.
Schrok ook wel van je zin in je OP over dat je het liefst in de hemel bij hem zou zijn. Terwijl je ook een ander paard hebt en een vriend waar je ook ondanks het verlies veel plezier en liefde van kan krijgen en geven.
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 27-10-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:38

Lise81 schreef:
Misschien slim om er met een professional over te praten als het je zo gaat beperken in je dagelijks leven.
Schrok ook wel van je zin in je OP over dat je het liefst in de hemel bij hem zou zijn. Terwijl je ook een ander paardr hebt en een vriend waar je ook ondanks het verlies veel plezier en liefde van kan krijgen en geven.

Ja dit. Een paard verliezen is verschrikkelijk verdrietig, maar je moet wel met je benen op de grond blijven staan.

Bij mij helpt het ook om een nieuw paard te kopen. Juist die lege stal is zo confronterend.

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 23:07

Hoihoi, ja we zijn ons alweer aan het oriënteren op een nieuw paard erbij.

Tjah professional, gekke is dat ik dat zelf ben (psycholoog), dus opzich wel weet hoe ik met rouw om moet gaan, maar nu ik het zelf heb...

Het heeft tijd nodig natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:12

jipje009 schreef:
Hoihoi, ja we zijn ons alweer aan het oriënteren op een nieuw paard erbij.

Tjah professional, gekke is dat ik dat zelf ben (psycholoog), dus opzich wel weet hoe ik met rouw om moet gaan, maar nu ik het zelf heb...

Het heeft tijd nodig natuurlijk.

Zeggen ze niet...de schoenmaker loopt zelf op de slechtste schoenen :+ (is een frans spreekwoord,even globaal vertaald)
Leuk een nieuw paardje erbij,frisse wind erdoor.dat heeft mij persoonlijk heel veel goed gedaan :j

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:29

Ja klopt ook wel, misschien dat profi hulp wel goed zal zijn. Denk de hele dag aan hem en soms kan ik niet stoppen met huilen, mis mn maatje enorm, ondanks dat ik bezig ben met het beleren van mn andere jonge pony :-(

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:23

Lijkt me ook echt moeilijk als je hem je hele leven hebt gehad, sterkte! Ik denk dat het tijd nodig heeft voor je er minder verdriet mee hebt. Dit soort dingen blijven moeilijk helaas.