[IM] Right now the right kind of love, is the love that lets go

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shiawase

Right now the right kind of love, is the love that lets go

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:27

Afbeelding

Oktober 2011. Als 16 jarige kocht ik mijn eerste eigen paard, een veulen genaamd Felicity.
Mensen hebben gezegd dat ik nooit een veulen had moeten kopen. Mensen hebben mij aan het twijfelen gemaakt.
En als ik eerlijk moet zijn, ja ik heb vele downs maar toch ook zeker ups meegemaakt.
Ik raakte voorheen van elke mening of advies die ik kreeg ik in de war. Deed ik het wel juist? Ben ik ook verkeerd bezig?
Maar er is de afgelopen 2 jaar iets gebeurd wat ik nooit had verwacht:
Felicity heeft mij in mijzelf doen geloven. Ik heb mijn eigen mening kunnen vormen en mij hier ook aan kunnen houden.
Ik had instructrices gevonden die hierop aansloten. En ik heb reacties die ik kreeg van andere mensen, en ik niet bij Felicity en mij vond passen, links laten liggen.
Kortom, ik ben sterker geworden en heb zelfvertrouwen gekregen. Iets waar ik Felicity heel dankbaar voor ben.

Afbeelding

Begin dit jaar had ik met veel pijn in mijn hart Felicity te koop gezet. Ik wilde mij op andere dingen richten om mijzelf nog meer te gaan ontwikkelen.
Achteraf heb ik spijt hoe ik dat heb kunnen doen.
Ondertussen werd Felicity 4 jaar en ben ik iets meer met haar gaan trainen.
Ik had een tweede instructrice (Joolien hier op bokt) gevonden en wij gingen de eerste les Felicity longeren. Felicity was niet zichzelf, deed de oren in de nek als er een ander paard langs kwam en ze liep ook niet rad.
Instructrice was er niet helemaal gerust op. We hebben het de volgende lessen nog even aangekeken, maar ze bleef niet zuiver lopen.
Om een lang verhaal kort te houden; spat aan beide achterbenen.
Verkoop direct stopgezet. Ik wilde absoluut niet dat ze in de handel terecht zou komen, aangezien ik daar helaas meerdere ervaringen mee heb (lespaarden met artrose die verkocht zijn zonder de klacht te vertellen en nu van hot naar her gaan).

Felicity begon steeds meer klachten te krijgen.
Ik had er een osteopaat bij gehaald en ik heb Felicity 3x laten masseren, dit heeft niks mogen baten.
Als je haar voorheen in de bak losliet, dan geloppeerde ze de hele bak door, even haar energie kwijt. Maar als ik haar nu in de bak losliet, of met mijn instructrice grondwerk oefeningen in de bak wilde doen, dan stapte ze naar de bakdeur en wilde eigenlijk zo snel mogelijk de bak weer uit.
Sowieso was ze in energie gekelderd.
Toen ze zich ook nog eens continu liet vallen bij de hoefsmid, was het mij duidelijk. Dat werd weer een dierenarts bezoekje.
En jaar hoor, hoge en lage overhoef aan beide voorbenen.

Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
Als je Felicity voorheen in de wei zette, dan galoppeerde ze naar achter in de wei. Nu deed ze dat alleen nog maar 's ochtends of nadat ze Metacam had gekregen.
Voorheen kroelde ze dan ook meteen met haar maatje. Dat hebben wij haar de laatste tijd ook niet meer zien doen. Haar manen begonnen ook weer te groeien.
Ze zonderde zich steeds meer af, stond heel vaak vooraan het hek waar ze de laatste grassprietjes tussen het zand vandaan haalde. Niks voor Felicity, die zoals een echte Tinker normaal gesproken achteraan bij het verse gras stond te grazen.
Ze was niet meer het knuffelpaard en werd ook steeds kalmer terwijl ze altijd een sensibele merrie was.
Ook werd ze op stal gemeen naar haar buurpaard, terwijl ze eerst een allemansvriendinnetje was.
De hoefsmid was geen optie meer want zelfs bij de dierenkliniek moest ze door 3 man ondersteund worden tijdens de buigproeven.
En toen bedacht ik mij dat ze een tijd geleden op een boomlooszadel passen heftig reageerde. En ze heeft mij tijdens het rijden er ook een keer afgegooid.
Ook bleef ze ondanks de Metacam toch kreupel lopen.
Toen heb ik maar besloten om weer naar de dierenkliniek te gaan. Voor alle zekerheid wilde ik ook nog röntgenfoto's van haar lendenen, rug en hals laten maken.
Helaas was het gelijk bij de eerste foto mis. Artrose in de lendenwervels.
Toen was het genoeg. Al haar klachten + op 5 plaatsen artrose en al op 4 jarige leeftijd.
Felicity was op. En de kans was groot dat ze ook nog artrose had in haar rug en hals.

De staleigenaren vonden het allemaal onzin. Mijn paard mankeerde niks, ik praatte het haar gewoon aan.
Ze zeiden dat er op hun terrein alleen een paard wordt ingeslapen als ie z'n benen breekt.
Ze wisten dat wij naar de dierenkliniek gingen en daarom hebben ze de avond vooraf een vreselijke streek geleverd.
Gelukkig gingen wij die avond naar stal en dat was maar goed ook, Felicity was helemaal in paniek. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik die avond niet naar stal was gegaan.
Felicity heeft gelukkig een paar dagen op de dierenkliniek mogen staan. Zo hebben wij toch nog rustig afscheid kunnen nemen.

Afbeelding

Felicity is op 21 augustus rustig ingeslapen.

It's time to move on, even though I'm not ready.
I've got to be strong, and trust where you're heading.
And even though it's not easy, it's not easy.
Right now the right kind of love, is the love that lets go.

I know you're in a better place and it's always gonna hurt.

Felicity 02-05-2011 - † 21-08-2015

Afbeelding

Maflinger_S

Re: Right now the right kind of love, is the love that lets go

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:33

Wat waren jullie leuk samen en wat schrijf je mooi over Felicity. Zo te lezen heb je de juiste keuze gemaakt en heb je vooraf goed naar je paard gekeken en geluisterd. Mooi dat je zo dicht bij jezelf hebt kunnen blijven.

Sterkte met het verlies.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:35

Rust zacht, mooie meid...

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:43

Heel veel sterkte!
Y;(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:46

Heel veel sterkte TS! :(:)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:47

Wat een mooi paard was ze, en wat een dappere en eerlijke keuze heb je gemaakt..
Sterkte

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:50

Heel veel sterkte...

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 16:09

Dank jullie wel. Felicity was inderdaad prachtig.
Maar ze kan nu zonder pijn over de eeuwige groene weides galopperen, en weer mooi de merrie uithangen zoals ze eerder altijd deed.
Dat is wel een fijne gedachte.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:49

Tranen in mijn ogen, de mooiste bloemen worden als eerst geplukt.... Wat een prachtig paard en wat een onwijs dappere beslissing heb je genomen! Ze zal je net zo dankbaar zijn voor alles als dat jij haar dankbaar bent! Heel veel sterkte Y;( :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:54

Heel veel sterkte! Een paard laten gaan is nooit leuk en zo'n jonkie doet extra pijn omdat ze niet de kans hebben gekregen om al hun avonturen te beleven.

Hopelijk kun je over een tijdje met veel plezier aan jullie herinneringen terug denken :(:)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:22

Heel veel sterkte! Je hebt de juiste keuze gemaakt!

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:24

Heel veel sterkte!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:27

heel veel sterkte!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 11:39

Wat een lieve berichten! Dank jullie wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:02

wat vreselijk,zo jong en dan al zoveel mankeren...hoe kan dat nou?
Heel veel sterkte!Ze was echt prachtig!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:13

Heel veel sterkte!

Ik weet niet wat ze de avond ervoor hebben gedaan, maar ik zou nooit meer naar diezelfde stal teruggaan... en ook anderen waarschuwen. Als mensen zoiets doen, zijn ze gewoon niet te vertrouwen en al helemaal niet als het om levende wezens gaat.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:13

Heel veel sterkte met dit verlies! Je hebt een dappere beslissing gemaakt.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 15:52

Dank jullie wel.

@geerke: De DA zei dat dit erfelijk moet zijn.
Ik heb altijd rustig aan gedaan. Op 3 jarige leeftijd rustig aan zadelmak laten maken en er is in een jaar tijd hooguit 15x mee gereden.
En achteraf gezien liep ze op de Tinkerkeuring als jaarling het eerste rondje niet helemaal zuiver en moest daardoor een extra rondje lopen. De keurmeester heeft toen ook gezegd dat haar spronggewrichten zwak waren en zich echt moesten ontwikkelen.
Maar helaas weten we het niet. Wisten we maar waar het aan heeft gelegen.

@Hevonen: Ik ga, mocht ik weer een paard kopen, nooit van mijn leven meer terug naar die stal.
Het ging volgens mij al een tijdje niet goed met die stal.
Van de 15 stallen is een kwart gevuld met hun eigen paarden en staan er ook nog eens 4 stallen leeg. Ze adverteren ook nergens en houden hun site niet up to date.
Ze hebben wel een facebookpagina en daar heb ik ook mijn nare ervaring van die laatste avond op gezet. Gelukkig waren er ook 2 getuigen die avond.
Mijn ouders hebben aangegeven dat ik ook een stuk kan schrijven over die avond en naar een krant kan sturen. Maar ondanks dat ik mensen wil behoeden voor deze stal, zie ik het niet zitten omdat ik het los wil laten.
Ik wil alleen nog maar denken aan de mooie herinneringen met Felicity.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:17

maar wat hebben ze gedaan dan met je paardje?

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:09

Ik weet niet of ik het mag zeggen zonder namen te noemen?
Pensioneigenaar is jager en ze hebben een vijver met eenden en ganzen.
Die laatste avond lag er een dode eend met een kogelwond midden in de stal... Felicity helemaal in paniek.
Een ongelukje in de trant van dat de eend naar binnen is gevlogen en in Felicity haar stal terecht is gekomen lijkt mij onmogelijk, aangezien Felicity in de één na achterste stal stond en de deuren altijd dicht gaan nadat de paarden op stal zijn gezet.
Dan moet de eend, die "toevallig" ook een kogelwond had en precies midden in de stal bovenop het stro lag, gezien zijn bij het op stal zetten.
Toen mijn moeder gelijk de pensioneigenaar belde werd er gezegd "o wij missen toevallig sinds vandaag al een eend" en toen werd de hoorn erop gegooid.
Als je een dier wil confronteren met de dood, alleen om de eigenaar te pakken omdat die zijn paard met al deze klachten en pijn en in overleg met de DA besluit in te laten slapen, dan ben je volgens mij goed ziek.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:17

Wat ontzettend misselijk. Bah.

Nogmaals veel sterkte!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:25

Bah wat een verschrikkelijke vieze vuile streek, zelfs als je het er niet mee eens bent :n

Dapper besluit van je om haar te laten gaan. Heel veel sterkte :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:49

Wat een prachtige dame....... wat zonde. Een heel moedig, maar ook zeer zeker moeilijk besluit. En gatverdamme wat een walgelijke actie van je staleigenaren. Enorm respectloos, zowel tegenover jou als tegenover je paard. Bah bah bah, :r :r :r Alsof jij voor je lol even je prachtige meid laat hemelen.

Heel veel sterkte gewenst. Je hebt gedaan wat je kon. Het laatste wat jij haar kon geven, is de rust en ruimte om pijnvrij te zijn. Als ik het zo hoor had zij geen normaal paardwaardig leven kunnen hebben.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:02

Wat belachelijk zeg van die stal eigenaar.... dapper besluit van jou en heel moedig. Ze was prachtig! Sterkte ;(

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:29

Sterkte Ts Y;(