[IM] Hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 23:07

Hoi allemaal,

morgen twee weken geleden is mijn allerliefste Lobke overleden.
Een stom ongeluk. Ze is ergens tussen 21:00u en 22:30u dinsdag avond gevallen in haar stal en heeft haar bekken gebroken.
We hebben alles geprobeerd, maar zelfs met de hulp van de brandweer kregen we haar niet staand.

Ze was uitgeput, maar bleef vechten. Steeds proberen op te staan, maar ze had de kracht niet eens om zich rustig weer te laten zakken. Huilend probeerde ik steeds haar hoofd op te vangen.

Uiteindelijk was ze zo moe, en kapot van binnen, dat ik wist dat het niet goed meer zou komen. Dat het niet meer eerlijk was voor haar. We gingen haar in laten slapen. De dierenarts zou nog wachten tot mijn zusje zou komen, ze zou er over een kwartiertje zijn. Ik ging alvast bij Lobke in de stal liggen. Haar zachtjes over haar hoofd aaien. Nog wat kriebelen onder haar voorpluk, toen ze ineens haar laatste adem uitblies.

Gelukkig heb ik fantastische familie, die voor mij een crematie wilde betalen. Ik had haar immers pas 3 maanden en ze was net 5 geworden. Ik had nog helemaal niet over zo iets nagedacht.

--

Hoe erg ik haar ook mis, en hoe leeg mijn dag ook lijkt te zijn zonder haar. Stiekem denk ik aan dat ik misschien een ander, nieuw paard zou willen. Dit voelt zo slecht. Ik kan haar toch niet inruilen?

Hebben jullie misschien een advies hoe hier mee om te gaan?

Ik wil Lobke niet 'vervangen' maar een leven zonder paarden is voor mij gewoon geen optie.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie lang gewacht met opnieuw opzoek gaan? Hetzelfde ras, of totaal iets anders? En nog belangrijker, hoe voelde dit voor jullie? Konden jullie opnieuw oprecht verliefd worden op een ander paard?

Zo veel vragen..

Bedankt voor het lezen.

Liefs, Isabel.

Afbeelding
Lobke
23-07-2010 - 29-07-2015

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:13

Oh, TS... :(:)

Wat ongelooflijk moeilijk om nu al je paard te moeten verliezen op zo'n nare manier!

Is ze alweer thuis gekomen of nog niet?

Misschien is het handig als je het nog even wat tijd geeft, misschien een tijdje een verzorgpaard zoeken of op een manege helpen zodat je lekker met de paarden bezig kan zijn.
Het is zeker ook niet zo dat je haar móet vervangen, geef het een beetje tijd. Uiteindelijk merk je aan jezelf dat je wel weer een nieuwe uitdaging wilt hebben.

En volledig verliefd worden op een ander paard kan zeker, je neemt je ervaring mee naar de andere paarden en je zult merken dat je dan ineens stukjes van Lobke terug zult vinden in andere paarden.

En of je hetzelfde ras of toch iets anders wilt hebben is helemaal jou keuze. Ga voor jezelf na wat je met je nieuwe paardje zou willen gaan doen en stem daar je paarden keuze op af.

Sterkte TS!!!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 23:17

Dankjewel!

Ik heb een kettinkje laten maken, een zilveren hangertje met aan de achterkant (de kant die tegen je huid zich zeg maar) een laagje as met daaroverheen een laagje hars, zodat het hard word.

Hij is nog niet binnen helaas.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:26

Ik heb mijn maatje 1,5 maand geleden moeten laten gaan en ik heb nu twee weken een nieuwe.
En nee, voelt zeker niet hetzelfde, er is nog geen plek daarvoor, maar doordat ik wel lekker met haar bezig ben is het gemis minder en ook zij krijgt wel een plek in mijn hart.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:31

Sterkte!

Zelf had ik twee pony's toen ik mijn merrie liet inslapen (2013). Eigenlijk had ik helemaal geen behoefte aan een andere pony op dat moment. Maar ik had hem al (zoon van mijn merrie), dus ik ben er ook mee aan de slag gegaan. En kan zeggen dat er wel een moment komt dat je ook echt weer ruimte hebt voor iets nieuws. En ja, ik ben nu echt gek van hem zonder mijn merrie te vergeten.
Vijf maanden na het overlijden van mijn merrie had ik een nieuwe merrie. Zelfde ras, maar wel totaal ander karakter. Dat is wel fijn, want hoewel je het niet wilt vergelijk je wel dingen.
Maar wel blij met mijn pony's nu en ik geniet echt van ze. Natuurlijk denk ik nog wel terug aan alle jaren en ervaringen met mijn merrie, maar er is wel ruimte voor nieuwe liefde.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:50

Ik nu inderdaad wel heel iets anders dan mijn vorige paard, des te minder ga ik vergelijken.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:48

jeetje, wat heftig ts!! Ten eerste wil ik je onwijs veel sterkte wensen! :(:) wat een mooi paard was ze!

Wat betreft een nieuw paard, doe waar jij je goed bij voelt! Voel je vooral niet schuldig tegenover Lobke, ik weet haast wel zeker dat ze alleen maar zou willen dat je gelukkig bent (ookal is het "maar" een paard ;) )
Ga gewoon rustig een beetje rond kijken en dan kom je op het juiste moment wel weer een geschikt paardje tegen. Deze zal Lobke nooit kunnen vervangen, maar het zal wel een leegte opvullen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:58

Wat een vreselijke ervaring is dat TS. Zo plots uit je leven weg gerukt. In de meeste gevallen is een afscheid van een paard toch iets waar je naar toe groeit. Dan weet je al dat het niet goed meer gaat, maar heb je nog tijd om aan het afscheid te wennen. En het is helemaal niet raar om weer aan een ander paard te denken, al voelt dat nog dubbel. Soms is het de beste manier om de leegte te vullen.
Wij (mijn dochter en ik) hebben in december afscheid genomen van onze lieve pony. Maar we wisten al vanaf maart dat het slecht was en in oktober dat het echt niet meer ging. In december is hij ingeslapen. Maar in december stond ook al ons nieuwe paard er. We hebben ze nog twee weken samen gehad. En - misschien gek - voor mijn dochter voelde het goed dat die twee paarden met elkaar nog kennis hebben kunnen maken.
Tja, ieder doet dat op zijn eigen manier. Onze Tiesto blijft altijd een dierbare herinnering. Ons nieuwe paard is ook een kanjer en eentje die ook meteen ons hart heeft gestolen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:07

Jeetje wat naar! Sterkte! :(:)

Het is een heel raar gevoel, maar ik ken dat hoor, dat je paard is overleden en je toch al vrij snel op zoek wilt naar een ander (geen nieuw!) paardje. Je oude paard kan je nooit vervangen of inruilen, je gaat echt op zoek naar een ánder paard.
Toen de merrie van mijn moeder overleed, hadden we exact 1 maand later een ander paard gevonden. Zelfde ras, maar een hele jonge ruin, dus veel verschillen. En toch ga je vergelijken. Maakt niet uit, zo lang je maar niet de een beter gaat vinden dan de ander, ze zíjn gewoon anders en dat mag.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:17

Heel veel sterkte met je verlies!

Wat een ander paard betreft , kijk rustig hier op bokt, marktplaats en in je omgeving. Je hart in groot genoeg voor 1000 liefdes in je leven. Overhaast alleen niets , rij desnoods weer een tijdje in een manege. Wie weet wat je daar tegen komt

Succes!

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:39

Ik weet van mezelf dat ik het niet kan... Maar je hart is idd groot genoeg! Een stadgenootje moest haar paard in laten slapen, hij had z'n been gebroken, en zij is juist gelijk op zoek gegaan. Niet om hem te vervangen maar wel om haar leven normaal te houden en omdat ze zo makkelijker over haar verlies zou komen dan zonder paarden... Ze zij zelf daf dat nieuwe paard toch in een ander 'hokje' zou komen

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:00

Wauw, heel erg bedankt voor jullie reacties.

fijn om te horen dat het wel kan, verliefd worden op een ander paard. Dat geeft mij ook weer hoop.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:13

Heel veel sterkte met het verlies van je kanjer. Ik heb in mijn leven al verschillende paarden in moeten laten slapen. Sommige van ouderdom daar heb ik ook niet zo heel veel moeite mee gehad. Die hadden er een fijn leven opzitten.
Maar mijn dochter heeft enkele jaren terug haar, toenmalige, sportpaard moeten laten inslapen na een stom ongeluk.
Ze heeft daar heel veel verdriet van gehad. Het was haar lieveling.
Maar ze heeft wel binnen twee maanden een nieuw paard gekocht.
Je kunt je lieveling nooit vervangen.
Maar voel je niet schuldig dat je over een nieuw paard denkt.
Dat wil niet zeggen dat je Lobke vergeet.
Zij heeft een plekje in je hart gewonnen maar je hart is vast groot genoeg voor een nieuwe liefde. Geef het gewoon wat tijd.
Heel veel sterkte

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:29

Heel veel sterkte ies!
Vind het echt zo rot voor je!
Ik weet zeker dat je vanzelf een nieuwe liefde vind, die zal komen op het moment dat jij er klaar voor bent.
En tot die tijd mag je vast altijd bij Jits langskomen om even troost te zoeken of even je gedachten te verzetten en lekker even met de paarden bezig te zijn..
Nogmaals super veel sterkte! We leven op stal allemaal met je mee.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:59

Niet één enkel ander paard kan Lobke vervangen. Ze zal altijd een plekje bij je blijven houden. Maar met de tijd kun je wel je liefde aan een ander paard kwijt.

Hoelang daar over heen gaat verschild per mens. Ik verloor mijn paard vorig jaar juni en ik heb alleen mijn 30 jarige shet nog en op dit moment nog steeds geen behoefte aan een ander paard.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Heksennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:24

Sterkte met het gemis.
Het ene dier is het andere niet. Je lobke zit in je hart en zul je nooit kwijt raken. Ik heb bij het verlies van mijn honden toch altijd relatief snel een andere pup genomen. Mijn dieren zijn mijn lust en mijn leven en verlies vroeg of laat hoort daarbij. Vergelijken heb ik nooit gedaan immers je heb weer met een nieuwe persoonlijkheid te maken. Het fijne van dieren is dat ze onbevangen en eerlijk zijn. Wat je geeft krijg je terug. Je moet doen wat goed voelt en niet omkijken. koester je herinneringen en maak jezelf gelukkig!

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:49

Heel veel sterkte TS!
Ik heb mijn paard helaas ook te vroeg verloren door een stom ongeluk 1.5 jaar geleden... Sinds een half jaar heb ik nu een nieuwe. Ik wilde niet 'hetzelfde' maar betrapte mezelf er op dat ik toch steeds op zoek ging naar 'hetzelfde'. Zo kwam ik opnieuw thuis met een schimmel. Ik zou het niet zo zeer zien als je vorige paard vervangen maar meer als een opvolger :). Opnieuw verliefd worden op een paard is zeker mogelijk! Ik zou het alleen zeker niet te gehaast zoeken.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:36

Hoi allemaal,

ontzettend bedankt voor al jullie reacties en adviezen.

Even een update-je.

Ondertussen heb ik het sieraad met Lobkes as binnen, en het is zo mooi! Heel klein en fijntjes, en het het voelt heel bijzonder omdat van voor het een normaal kettinkje lijkt en de as aan de achterkant zit, en dus tegen mijn huid aan zit.

Verdriet gaat op en af, soms heel heftig soms meer naar de achterkant.
Omdat leven zonder paarden gewoon niet leuk vind, ben ik maar opzoek gegaan, marktplaats afstruinen en ondertussen hard doorsparen. Maar het voelde niet goed, ik beleefde er geen plezier aan zoals toen, en ik merkte bij mezelf dat ik elk paard daar vergeleek met Lobke.

Daarom heb ik besloten iets heel anders te gaan doen!

Volgende week dinsdag stap ik namelijk op het vliegtuig naar ZUID AFRIKA!
ik ga werken op een natural horsemanship manege/boerderijtje in een prachtige baai in ruil voor kost en inwoning! En dat voor 3 maanden!

Gewoon even weg van alles, maar toch nog met de paardjes bezig zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:42

Ik herken de vragen: 'Zo'n paard als Shan vind ik nooit meer!!' 'Wat nu?!'

Momenteel ben ik verzorgsmeisje. Lekker met paarden bezig zijn, maar ook "in between horses".
En omdat er toch ook wat tijd overheen is gegaan: mijn volgende paard hoeft geen copie, vervanger etc te zijn, geen Shan de 2e, maar gewoon een fijn dier met een eigen karakter dat goed bij mij past.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:05

Lobke kan niet vervangen worden want van Lobke is er maar één. Maar je mag wel nadenken of uitkijken naar een opvolger daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Je had per slot van zaken niet voor niks een paard, die reden staat nog steeds.

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:29

Een tinker op mijn vorige stal was na een wilde renpartij gevallen en had ook een gebroken bekken. Maar ze is er met veel stalrust weer helemaal bovenop gekomen gelukkig, de breuk was gunstig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:09

Wat vreselijk dit,erg veel sterkte!
Ik heb in februari mijn 28 jarige paard in laten slapen.Ik heb hem 24 jaar gehad.
Na twee weken heb ik een D pony gekocht,ik had mijn fries nog en shet maar de familie was niet compleet.
Je moet dit los zien van het 'vergeten' of vervangen van je paard.
Neem gerust een ander paard,dat helpt je een beetje om beter met deze vreselijke gebeurtenis om te gaan.