Toen hij de paarden ging voeren kwamen de paarden niet naar binnen. Toen hij buiten ging kijken lag mijn paard in de wei, hij was overleden. Een enorme schrok want hij was helemaal gezond!
Mijn paarden lopen in een open stal met een stuk paddock eraan. Rond kwart over 5 werd mijn vriend zonder dat hij daarvoor een reden had wakker, hij hoorde niks en is toen verder gaan slapen. De buurvrouw was op hetzelfde moment ook wakker omdat hij pony's onrustig waren. Ze heeft nog even naar buiten gekeken maar zag niks opvallends bij hun pony's. Waarschijnlijk is dat het moment geweest waarop mijn paard in paniek is geraakt.
Mijn paard heeft de stroomdraad (hier stond stroom op) tussen de paddock en het pad losgetrokken en daarbij zijn de isolatoren afgebroken. Hij is daarna via de paddock de stroomdraad (hier stond geen stroom op) ingerend richting de wei. Over een breedte van 15 meter heeft hij alle (witte) stroompaaltjes uit de grond getrokken opnieuw 2 isolatoren in een houten paal afgebroken en is met de draad en palen doorgerend het weiland in. De draad en palen liggen tot 20 meter verder in het weiland. Zelf is hij doorgerend naar achter en daar lag hij dood. Aan de sporen is goed te zien dat hij in een lijn naar achter is gelopen. Op de plek waar hij lag is geen glij spoor te vinden het lijkt er dus op dat hij daar dood is neergevallen en niet is uitgegleden.
De dierenarts is er bij geweest en die verwacht dat hij de paniek niet overleeft heeft door bijv. een zwak hart. Een andere oorzaak kon ze zo niet zien. De paniek moet erg groot geweest zijn want mijn paard heeft veel respect voor stroomdraad. Ook als er geen stroom op de draad staat blijft hij hier uit de buurt.
De grote vraag blijft waar die paniek vandaan is gekomen. Mijn paard stond samen met 2 shetlanders en die waren dikke vriendjes. Waarschijnlijk gaan we er nooit achter komen

Rust zacht lieve Hurby,
We zijn je veel te vroeg verloren, Hurby was pas 11 jaar oud.