Zelf ben ik meer een meelezer als een poster, maar ik wil toch graag mijn verhaal even kwijt.
Ik rij op een fokstal op een enorm lieve maar eigenwijze merrie, Rising Star.
Nu ging ik vorige week zondag naar stal toe om lekker met Rising aan de slag te gaan. Maar omdat ik last van mijn heup had, heb ik haar aan de longeerlijn gepakt om haar toch de beweging te geven die ze nodig had.
Toen ik haar uit de stal haalde om te gaan poetsen was ze al wat aan het hijgen, een zware ademhaling. Dus ik had me al voorgenomen om rustig aan de slag te gaan en te kijken hoe het ging.
Eenmaal in de longeerring ging het in het begin prima, Rising deed lekker rustig aan en liep netjes. Totdat ze even aan het draven was en opeens zwaarder begon te ademen. Kort daarna begon ze met haar voorbenen naar voren te slaan en werd ze erg onrustig met haar hoofd. Ik heb haar toen geprobeerd te laten stappen, maar ze was toen te onrustig om rustig te gaan stappen.
Uiteindelijk had ze zichzelf zo over haar toeren gewerkt dat ze neerviel op haar zij. Ik heb haar toen geprobeerd om gerust te stellen en nadat ze wat rustiger was, op te laten staan.
Omdat ik lichtelijk in paniek was, heb ik de staleigenaresse gebeld en die is direct gekomen. Samen met de eigenaar hebben we haar uiteindelijk wel rustig op kunnen laten staan en haar meegenomen naar stal toe. Daar hebben we haar goed afgespoeld omdat ze letterlijk van top tot teen onder de modder zat, en hebben we haar daarna rustig op laten drogen op stal.
Hierna kwam ze wel weer redelijk op adem en was ze weer wat rustiger.
De eigenaresse heeft toen gezegd, dat als ze weer verslechterde, ze dan de dierenarts in zouden schakelen. Ik ben hierna naar huis toe gegaan en heb nog contact gehouden.
Rising leek best wel wat op te knappen en was weer wat actiever.
Nu hadden we het een aantal dagen aangekeken, omdat ze wel weer wat opknapte.
Omdat ze nog niet volledig opknapte en toch nogal hijgend van de wei af kwam, heeft de eigenaresse de kliniek gebeld om een afspraak te maken voor een bronchoscopie.
Rising heeft al een flinke voorgeschiedenis en daar stond ook bij dat ze al gevoelige luchtwegen heeft.
Maargoed, afgelopen vrijdag stond dus de bronchoscopie gepland. Ik zelf was in de ochtend nog op stal geweest om Rising nog even lekker te vertroetelen. Een stalgenootje die eerst altijd op Rising heeft gereden zou meegaan naar de kliniek.
Eenmaal onderweg leek het goed te gaan, totdat de staleigenaren opeens een hoop gerommel in de trailer hoorde en voelde, hierna werd het erg rustig. Ze zijn toen doorgereden omdat er op dat moment geen mogelijkheid was om te stoppen en ze al bijna bij de kliniek waren.
Aangekomen bij de kliniek troffen ze Rising levenloos in de trailer aan. Een verschrikkelijk gezicht, wat ik zelf gelukkig niet heb gezien. Rising heeft onderweg hoogstwaarschijnlijk een hartinfarct gekregen waaraan ze is overleden volgens de dierenarts.
Mijn lieve meisje is zo onverwachts en snel heengegaan. De staleigenaresse vertelde mij die ochtend nog dat als de uitslag niet goed zou zijn, dat ze hoe dan ook mee naar huis toe zou gaan om op stal rustig te laten inslapen. Helaas is dit niet zo gegaan en is ze gegaan op een manier die ze niet had verdiend, ze is 17 jaar mogen worden.
Sorry voor mijn lange verhaal, respect als je het helemaal gelezen hebt, ik wilde het graag van me af schrijven omdat het alsmaar in mijn hoofd blijft hangen.
Gisteren weer op stal geweest, maar de stal is angsvallig leeg. Mijn mooie meisje vult de stal niet meer met haar warmte.
Rust zacht lieve Rising Star