[IM] Een dubbel afscheid, ik mis jullie..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quilfa

Een dubbel afscheid, ik mis jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 02:18

Waar moet ik beginnen..

Het eind van 2014 is verschrikkelijk zwaar geweest maar toch ook zo mooi geëindigd.

Laten we beginnen bij Epke, hij is als veulentje van 10 maanden bij mij gekomen. Ik was op slag verliefd op zijn vlekken en zijn mooie blauwe kijkers. Toen hij aan kwam zat hij vol met wormen en zijn hoeven waren zo lang dat ze onder zijn lichaam stonden en zo zijn ruggetje krom trok. Een klein hoopje zielig van 60cm hoog..

Afbeelding

Ik heb hem zelf mensenmak gemaakt en hele mooie tijden met hem gehad, vanaf dag 1 heeft hij me altijd laten lachen met 1 van zijn rariteiten. Hij was een geval apart. We waren meteen dikke maatjes. Maar ondanks dat ik hem weer helemaal heb 'opgelapt' bleef hij altijd kwakkelen met zijn gezondheid, hij had elke 3/4 maanden wel weer iets.

Afbeelding

Vanaf deze zomer was zijn gezondheid aardig stabiel en hij had nu wel de leeftijd om wat te gaan doen. Gezien zijn voorgeschiedenis wou ik zeker weten of hij nergens last van had, anders bleef hij gewoon als maatje voor Joep. Dus de osteopaat kwam langs en die schrok heel erg. Hij zat gigantisch vast in zijn ruggetje en zijn buik was aan 1 kant meer opgezet en ook hard. Zij dacht aan beschadiging van de blinde darm door de (bloed)wormen, maar het was zeker dat hij behoorlijk pijn had. Hier schrok ik zelf heel erg van, mijn eerste vraag was dan ook of hij ooit nog pijnvrij zou kunnen leven..

Hierna heb ik meteen contact opgenomen met de DA, na alle feiten van zijn geschiedenis en ziekten bij elkaar op te hebben geteld kwam het erop neer dat niet alleen de pijn zou blijven maar dat zijn kwaliteit van leven ook alleen maar minder zou gaan worden.

Afbeelding

Ik heb altijd al geweten dat Epke niet oud zou worden, maar dat ik met 3,5 jaar al afscheid moest gaan nemen kwam harder aan dan gedacht.. Ik heb besloten hem nog 2 weken bij me te houden om afscheid te kunnen nemen, daarin deed hij ook nauwelijks meer wat. Als ik hem los gooide zocht hij gewoon een plekje waar hij lekker kon staan en dan bleef hij daar maar staan. Ik wist gewoon dat dit de beste keuze voor hem was en dit bevestigde dat alleen nog maar meer. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik 2,5 jaar met hem door heb mogen brengen. Ik had me geen beter maatje kunnen wensen!

Op vrijdagmiddag is de dierenarts dan ook gekomen en met zijn hoofd op mijn schoot en in mijn handen heeft hij zijn 3 laatste diepe zuchten vredig uitgeblazen.

Mijn trots, mijn grote liefde en vooral mijn beste maatje. Epke.

Afbeelding

Na het overlijden van Epke heb ik van mensen op stal een nieuwe pony gekregen, Welsh pony Flynn van een half jaar jong. Joep staat natuurlijk alleen op stal en kan er niet over heen kijken oid en hij is het niet gewend alleen te staan. Dus dit was een hele leuke verrassing en zowel Joep als ik waren er erg blij mee. Flynn was een beetje verkouden maar met wat goed voer en vitamines was dat zo verholpen.

Afbeelding

Flynn zou ongeveer 1.30 worden en een bekende fokt ook sectie B Welsh pony's en die vond hem altijd al zo klein. Maar nou zijn er wel meer veulens die klein zijn en later een spurt krijgen.

Maar helaas, op een donderdagavond kwam ik op stal om te voeren en ik liep mn stal in en merkte dat het niet goed was. Normaal kwam hij altijd naar me toe maar hij bleef in een hoekje staan. Ik liep naar hem toe en hij was bloedheet en zeiknat. Ik heb in blinde paniek een vriendin gebeld, een andere vriendin geroepen en de DA gebeld. Hij bleek 39,8 graden koorts te hebben en at niet en dronk niet. De DA heeft hem koortsremmers en pijnstillers gegeven en antibiotica. Het leek op een virusinfectie, maar omdat hij ook niet gemest had is hij voor de zekerheid ook geintubeerd en gespoeld. De koorts nam af en ik ben later nog wezen kijken, hij liep nog niet en at en dronk ook nog niet maar hij hinnikte wel naar me en reageerde ook wel alert. Zijn temperatuur was ook weer goed dus ik ben naar huis en naar bed gegaan.

De volgende ochtend meteen weer uit de veren en checken. Hij stond er nog in dezelfde toestand als de avond ervoor, alleen schudde hij een beetje met zijn hoofd van boven naar beneden. Dus ben toch aan het werk gegaan want verder was hij stabiel.

Om half 2 werd ik gebeld dat het mis was, dus weer DA gebeld. Weer dezelfde behandeling gedaan, ze stonden echt radeloos.. De koorts wees op een infectie/virus maar hij was nu ook alle coördinatie en bewustzijn kwijt. Hij had zijn hele mond kapot van binnen omdat hij tegen de stalwanden aan liep..

Ze dacht aan een virus met daarbij of koliek of hersenvliesontsteking of een leverontsteking. In alle 3 de gevallen was het einde verhaal. Dus bloed afgenomen en ze is weer weg gegaan, we wilden afwachten of de behandeling weer zo goed hielp.
Maar 20 minuten later is hij helemaal ingestort en heb ik de moeilijke beslissing genomen om ook hem uit zijn lijden te verlossen. Precies 3 weken nadat ik mijn lieve Epke heb moeten laten gaan..

En weer bleven Joep en ik alleen en ontredderd achter. Joep heeft beide keren een paar dagen niet gegeten en ik daarintegen heb alles gegeten wat los en vast zat..

Ik heb nu pas de kracht gevonden om het te delen, het is allemaal zo heftig geweest..

Gelukkig hebben Joep en ik sinds 30 december weer een nieuw vriendinnetje, het was niet gepland maar kwam op ons pad. En zo sluiten we het eind van 2014 toch nog mooi af en gaan we met Noa samen een mooi 2015 tegemoet hopen we!

Merell123

Re: Een dubbel afscheid, ik mis jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:38

Jeetje meid, het zit je niet mee! Zoiets 1 keer moeten verwerken is al zwaar, maar 2 keer zo kort op elkaar.. Bizar! Sterkte met het verlies van je knapperds.

Ik hoop dat 2015 wel jullie jaar gaat worden!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:43

Wat een heftig jaar voor jou... :(:)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:44

sterkte met alles! :(:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 05:49

Wat heftig allemaal :(
Wat is het de laatste keer nu geweest?
Of niet meer achter gekomen.
Heel veel sterkte!

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:35

linnie050 schreef:
Heel veel sterkte!

Ohja dat ben ik inderdaad nog vergeten.. Het bleek een leveronsteking te zijn, en dat verklaarde ook de neurologische verschijnselen. De afvalstoffen bleven in het lichaam zitten en hadden dus zijn hersenen al bereikt..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:44

Quilfa schreef:
linnie050 schreef:
Heel veel sterkte!

Ohja dat ben ik inderdaad nog vergeten.. Het bleek een leveronsteking te zijn, en dat verklaarde ook de neurologische verschijnselen. De afvalstoffen bleven in het lichaam zitten en hadden dus zijn hersenen al bereikt..

verschrikkelijk! maar je hebt goede keuzes gemaakt, en wens je heel veel sterkte :(:)

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:53

wat heftig allemaal, heel veel sterkte
hopelijk wordt 2015 een beter paardenjaar

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:55

Heel veel sterkte nog

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:55

Sterkte Y;( veel suc6 met je nieuwe pony

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:00

Heel veel sterkte, ik hoop dat 2015 een beter jaar word.
S6 met je nieuwe pony

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:01

Ach sterkte, wat naar :(:)

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:06

Bedankt allemaal voor het medeleven! :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:07

Wat hebben jij en ook joep veel meegemaakt. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je nu lang van beide pony's mag genieten!

Eva1521

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:55

sterkte!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:09

Zat even een paar topics hier te lezen, maar wat heftig om er twee zo snel na elkaar te verliezen. Mijn oog viel toevallig op je onderschift; is Noa er ook niet meer? ... :\

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:11

Ja dat viel mij ook op Sting
Sterkte!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:42

Dat was ook het eerste wat ik zag

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:38

Als eerste allemaal nog bedankt voor jullie medeleven!

Ja dat klopt.. Helaas werd de toestemming om ze samen op stal te hebben staan ingetrokken ivm miscommunicatie bij het bestuur van onze stal.. We mogen enkel nog twee kleintjes samen vanaf nu.. Noa moest terug naar haar oude eigenaar en is enkele dagen later op mijn verjaardag dood gevonden door haar oude eigenaar..

Dus Joep weer van slag, enkele dagen weer niks gegeten, en na een paar weken heb ik het neefje van Joep gekocht nadat ik contact had met zijn fokker..

Dus het is re te hopen dat we nu een keer geluk hebben, Joep is in ieder geval erg blij met Spot en ze zijn dikke maatjes. Ik betrap mezelf er bijna dagelijks ook op dat ik heel veel van Epke zijn leuke, aparte en rare gedrag in Spot herken, tis net zo'n dooie droogkloot..

Dus misschien had het wel zo moeten zijn..? Dat zullen we wel nooit te weten komen..

We zijn in ieder geval weer een gelukkig paarden gezinnetje, en ook Ellie heeft Spot al helemaal opgenomen als haar 2e 'kindje' ;)

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:03

Kleine update; Noa is toch niet dood.. De oude eigenaar heeft me gewoon voorgelogen om haar snel door te kunnen verkopen.. Dankzij bokt is dit aan het licht gekomen.

Ze heeft een super plekje nu en als ik wil mag ik haar ook opzoeken enz :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:49

Sterkte!
Wel fijn dat epke het laatste deel van zijn leven nog zo gelukkig mocht zijn met jouw.

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:33

super veel sterkte!!
en dat er dan ook maar 3 weken tussen zit ..
heel veel sterkte nogmaals!
maar wel veel plezier met je nieuwe pony

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:45

Heel veel sterkte! Y;(
En hopelijk heb je in 2015 meer geluk

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:11

Wat een rotstreek van de oude eigenaar zeg, jeetje!
Fijn dat je nu de waarheid weet en je haar op mag zoeken!

Sterkte met het verlies van je andere pony's, dat het vanaf nu maar beter mag gaan zonder ellende!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:46

Oh jeetje wat heb jij een pech gehad.. Heel veel sterkte de komende tijd!!