[IM] Waarom is het leven zo ongelooflijk oneerlijk?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Waarom is het leven zo ongelooflijk oneerlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:31

Ergens in 2005 kreeg ik westernles op een pittig beessie die superlief in de omgang was. We hadden een klik. Hij stond te koop maar ik was nog niet klaar voor een eigen paard. Na verloop van tijd moest ik door omstandigheden stoppen met rijden en heb ik hem daarna een jaar niet gezien. Na dat jaar begon het weer te kriebelen en vond ik hem via via op een stal in Weert waar hij weer als lespaard ingezet zou worden. Ik belde op een zaterdagmorgen zijn toenmalige eigenaresse om te vragen hoe het met hem ging en 's avonds stond ik met mijn eerste eigen paard op stal. Ik had hem telefonisch gekocht.

Afbeelding

De klik was er nog steeds maar hij had inmiddels van alles meegemaakt en was de weg kwijt. Hij schrok van alles, zelfs een boom. Ik ben veel met hem gaan wandelen, longeren, grondwerk en vooral plezier maken. Heel langzaam maar zeker groeide zijn vertrouwen. We hebben vele heerlijke buitenritten gemaakt, diverse rijlessen, een trektocht, fotoshoots, therapie, een vakantie op de Veluwe, een workshop koeien drijven, springen, grondwerk, wandelen, oefenwedstrijden maar helaas ook vele blessures.

Afbeelding

Nu vallen alle blessurepuzzelstukjes samen.....Ver voor onze tijd samen heeft hij een blessure opgelopen aan een voorbeen dat nooit meer weg zou gaan. Om dat been te ontlasten, is hij de rest van zijn lichaam gaan belasten. Steeds weer een ander deel.

Het laatste deel was zijn 'goede' voorbeen.
Brio liep eind 2013 zeer onregelmatig niet zuiver. De ene keer liep hij licht kreupel op het harde, een andere keer in de rijbak. De ene keer was het tijdens de stap, een andere keer in de draf. Een andere keer was er weer niks aan de hand. Er was niks te voelen, niks was warm of gevoelig. Mensen dachten dat ik een blessure WILDE zien. Was dat zo? Ik wist het niet meer en zette Brio volledig op rust.

Na 2 weken rust wilde ik zien hoe het ging.
Op 18 januari 2013 nam ik hem aan de longeerlijn in de rijbak. Hij was lekker vrolijk en bokte kleine bokken voor zijn doen. Bij de laatste bok kwam de klap. Hij liep ineens op 3 benen. De oppervlakkige buigpees was gescheurd. Da zag het somber in. Ze had dit nog nooit gezien zelfs. Wel ooit van gehoord maar dat was bij topspringpaarden die midden in een sprong terecht waren gekomen. Niet bij een recreatiepaardje waar amper mee gereden werd en net 2 weken rust had gehad. Mijn wereld stortte (weer) in.

De da die ik om een second opinion had gevraagd, zag kansen. Zij wilde een vrij nieuwe behandeling proberen. Het was zwaar maar als hij daarmee pijnvrij de wei op kon, wilde ik het proberen. Hij kreeg 2 zeer pijnlijke spuiten direct in de pees en moest circa 100 dagen 24/7 op stal blijven. Wat hij ongelooflijk braaf over zich liet komen.

Na circa 100 dagen mocht hij eindelijk op een afgezet stukje wei naar buiten!
De pees was tegen alle verwachtingen in hartstikke mooi dichtgegroeid. Bij iedere controle weer een beetje meer. Brio zelf zag er ontzettend goed uit, totaal niet als een paard dat zo lang al met een heftige behandeling en revalidatie bezig was. De da zou nog 1 keer een controle echo komen doen, dan uitbreiden naar de hele wei en een maand later naar een rusthuis vertrekken waar hij van zijn pensioen zou genieten.

Een paar weken voor de laatste echo stuiterde Brio tijdens het binnenzetten. Hij steigerde heel laag, je zou het geeneens steigeren mogen noemen! Maar het was genoeg om hard op zijn geblesseerde been terecht te komen en er weer pijn aan te hebben. Toen ik de da belde, wilde ze niet geloven dat de pees misschien weer gescheurd zou zijn. Daar was de klap te klein voor, en bovendien was er niks warm of opgezwollen.

Helaas bleek op de echo dat de pees weer was gescheurd. Niet veel maar toch weer gescheurd.
De behandeling zou weer herhaald moeten worden. Of een half jaar op de wei zetten met medicatie en dan maar zien wat er gebeurde. Ik kon hem dat allemaal niet weer aan doen. En als de pees na zo'n kleine klap zo gemakkelijk scheurde, wat zou er dan wel niet gebeuren als hij een rondje door de wei rent of bokt?
De pees was te ver versleten.

Brio is 13 augustus 2014 van de pijn verlost. Een goud paardje met een ontzettend groot hart. Ik had me geen betere eerste eigen paard kunnen wensen. Hij kon me zo goed spiegelen. Hij heeft me geduld geleerd. Bij hem kon ik mezelf zijn. Hij wist me altijd op te vrolijken of juist de kast op te jagen. Aan de hand was hij ontzettend braaf en trouw, onder het zadel had hij een handleiding. Ik kon lezen en schrijven met hem. Hij had overal fans, iedereen werd ingepalmd door zijn klepperlippen.
Het is zo oneerlijk, hij was nog zo jong en vol leven. Iedere dag zonder hem doet verschrikkelijk pijn. Waarom nou hij?

Afbeelding

boyca

Re: Waarom is het leven zo ongelooflijk oneerlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:35

Heel veel sterkte. Wat een knapperd was het.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:35

Jeetje wat heftig.. Heel erg veel sterkte met dit verlies, het was een prachtig paard om te zien.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:39

Wat naar, wat zonde. Wat was hij mooi! Hoe oud is hij geworden?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:40

Wat zo mooi begon eindigd zo naar....wat een knapperd was Brio en wens je ook heel
veel sterkte met het veels te vroeg heengaan van Brio.....

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:43

Heel veel sterkte! Wat verschrikkelijk heftig. Ik merk duidelijk aan je woorden hoeveel je om hem hebt gegeven en wat voor band jullie hadden, zo bijzomder verhaal!
Nogmaals veel sterke meis!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:47

Wat verschrikkelijk dat het zo heeft moeten lopen. Heel veel sterkte

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:05

Dank jullie wel!

Hevonen; hij was 16 jaar

ryukapple jij hebt zijn halfzusje! Pppppfffff is goed te zien dat ze familie zijn :')

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:19

Ja idd. Is heel duidelijk te zien:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:34

Nogmaals sterkte, vond Brio altijd zo' n vrolijk beestje!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:02

Zelfs tijdens de revalidatie was hij nog zo vrolijk fjordjes!
Dank je

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:55

Vreselijk om zo snel afscheid te moeten nemen, maar een dapper en eerlijk besluit. Respect!!
Sterkte de komende tijd!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:44

Je zit niet te wachten op deze opmerking dat snap ik maar plaats hem toch voor anderen die jou post lezen En hiervan kunnen leren

Drm doe je dus een aankoopkeuring bij een DA Om jezelf een hoop kopzorgen te besparen Wat niet wegneemt dat dit een vreselijk verlies is Wens je dan ook alle sterkte

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:41

Wat naar zeg, sterkte met dit verlies.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 07:44

dresjoepie schreef:
Je zit niet te wachten op deze opmerking dat snap ik maar plaats hem toch voor anderen die jou post lezen En hiervan kunnen leren

Drm doe je dus een aankoopkeuring bij een DA Om jezelf een hoop kopzorgen te besparen Wat niet wegneemt dat dit een vreselijk verlies is Wens je dan ook alle sterkte

Ik snap je opmerking, dat is het eerste wat ik ook zou zeggen. Ik heb destijds bewust geen keuring gedaan omdat ik wist dat hij iets had waardoor hij alleen recreatief gereden kon worden. Hij zou weer voor lessen ingezet worden en veel belast worden. Daardoor raakte ik in paniek en wilde hem zsm daarvan weghalen. Die belasting wilde ik hem besparen. Bovendien had ik een giga klik met hem en ben ik recreatieruiter die niet zoveel rijd.

Achteraf gezien had ik m een paar jaar geleden zn pensioen moeten geven maar dat is achteraf met de info die ik nu weet. Zelfs da had dit niet voorzien en is net zo geschrokken als ik, misschien zelfs meer.

Mn nieuw paardje heb ik rontgenlogisch laten keuren.

Dank jullie voor de reacties!
Ik merk dat ze me goed doen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:42

Lieve yvette, je hebt alles gegeven voor hem, zoveel liefde had je voor hem over, brio palmde iedereen die hij kende in met zijn vrolijke blik en altijd vrolijk ondanks de pijn, weet inderdaad goed, dat minihuppeltje toen hij de wei uit mocht. Heel laag en helemaal geen gekke sprong, je kon het inderdaad amper steigeren noemen, misschien maar 30 cm en hoe hij toen liep. Trots op je beslissing die je voor hem genomen hebt. Prachtig verslag van je leven samen met hem. Denk dat brio blij is dat hij zo´n geweldige baas heeft gehad.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:03

Dank je wel Sandra!