[IM] het rouwproces...hoe gaan jullie hiermee om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esmeerodrigo

het rouwproces...hoe gaan jullie hiermee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:39

Hoi allemaal :)

Het is nu ongeveer bijna vier maandjes geleden dat mijn merrie is overleden.... |(
En de leegte is verschrikkelijk.
Nu is er een nieuw paardje in aantocht om de leegte op te vullen en na anderhalf jaar om weer te genieten van een gezond paardje :)
Ik vroeg me af hoe jullie ervaringen zijn en hoe jullie de dood van je maatje een plekje hebben kunnen geven...

Ps als het verkeerd staat, excuses...

Jolien87

Re: het rouwproces...hoe gaan jullie hiermee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:21

Zoiets kan jaren duren voor je het een plekje hebt gegeven en soms blijf je altijd een stukje leegte houden.
Heb je nog oude spullen van haar? Je zou dit kunnen verzamelen en in een kistje doen.
Hopelijk sta je wel open voor een band met je nieuwe paard, dit zal ook een stukje van de leegte opvullen.
Succes.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:46

ED --> IM

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:33

Wat jolien87 al zegt kan jaren duren.
En het paardje wat nu komt moet je niet alleen kopen voor het opvullen van de leegte je moet hem wel nemen omdat je hem echt leuk vind.
Mijn vorige paardje is in aug vorig jaar ingeslapen vind het nu nog rot, had toen al snel een ander paard maar daar was ik al mee bezig toen ik de ander nog had
In het begin ging ik veel te veel vergelijken waardoor ik dit nieuwe paard geen kans gaf nu uiteindelijk gaat het super goed maar mis ik nog steeds me vorige.

Succes met je nieuwe paardje ☺️

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:44

Jamiejoyce schreef:
En het paardje wat nu komt moet je niet alleen kopen voor het opvullen van de leegte je moet hem wel nemen omdat je hem echt leuk vind.
Mijn vorige paardje is in aug vorig jaar ingeslapen vind het nu nog rot, had toen al snel een ander paard maar daar was ik al mee bezig toen ik de ander nog had
In het begin ging ik veel te veel vergelijken waardoor ik dit nieuwe paard geen kans gaf nu uiteindelijk gaat het super goed maar mis ik nog steeds me vorige.

Oh maar ik vind hem geweldig leuk ! Dus dat is helemaal goed , de klik is er ook zeker. Alleen stort ik soms helemaal in omdat het gemis van mijn merrie zeker op dagen dat ik geen school heb , erg groot is.
En dankjewel , ik hoop dat mn nieuwe maatje mij erover heen helpt en ik ook weet met hem een band opbouw :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:24

Die van mij is 26 maart ingeslapen, maar ik heb het nog geen plekje kunnen geven. Als ik op een ander rijd is het schuldgevoel nog te groot. En we googlen nu vanalles op internet wat hij al van tevoren gehad zou kunnen hebben. :(
Ooit ga ik het accepteren, maar nu is het nog te vers Y;(

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:38

Esmeehh schreef:
Jamiejoyce schreef:

Oh maar ik vind hem geweldig leuk ! Dus dat is helemaal goed , de klik is er ook zeker. Alleen stort ik soms helemaal in omdat het gemis van mijn merrie zeker op dagen dat ik geen school heb , erg groot is.
En dankjewel , ik hoop dat mn nieuwe maatje mij erover heen helpt en ik ook weet met hem een band opbouw :)

Dan komt het helemaal goed! Ik heb in het begin ook veel last gehad en vooral erg schuldig gevoeld en nu na 9 maanden gaat het echt beter.
Ik heb een armbandje laten maken van der manen een bokker doet het voor 10 euro miss ook een idee? Als je manen heb afgeknipt of een mooie foto er hangt er bij een in de gang

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:46

Geef het tijd, stop het niet weg.
Maar ik denk dat het gemis blijft. Mijn merrie is in oktober ingeslapen, ook na een lange tijd van dokteren.
Ondertussen hangt er een grote canvas, haar halster hangt hier en ik heb een ijzer van haar. Een armbandje van het haar heb ik ook en er komt er nog eentje.
Vol trots kan ik nog over haar vertellen, maar het doet me ook nog veel.
Toen zij overleed moest ik nog de andere pony's voeren. Dat was zwaar, want ik heb nooit zoiets gevoeld als met de merrie. Langzamerhand wel meer aan de slag met de jonge pony die ik had. Vergelijken doe ik wel veel. Dat probeer ik wel te voorkomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:59

Ik heb mijn paard in december 2012 verloren en in april 2013 heb ik een nieuw maatje gevonden. Het verdriet is gebleven, maar de komst van een nieuw maatje heeft wel verzacht. Soms kom je er nooit helemaal overheen. Ik ben er nog steeds niet overheen. Maar dat komt denk ik ook omdat ik er voorafgaand veel heb meegemaakt met dat paard (terugkerende koliek, koliekoperatie, maagzweren en twee keer een entrapment). Daardoor ben ik nu nog steeds erg onzeker over de gezondheid van mijn nieuwe paard (die niks mankeert!! ) ik hoop dat het nog wel wat gaat slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:02

Ik heb een reading gedaan en daarna kreeg ik er echt rust in! Zo bijzonder.. En ik heb een tattoo laten zetten, opdat ik haar nooit vergeet en ze altijd speciaal voor me blijft!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:08

ik had redelijk snel een ander paard en ondanks dat het een lief dier is en totaal anders van karakter merk ik wel dat toen mijn vorige paard is overleden er ook een klein stukje van mij is mee gegaan.. dat klinkt heel dramatisch maar bedoel meer dat de lol van het omgaan met paarden sindsdien wel wat is veranderd.. haal er nog steeds mijn voldoening eruit en heb er veel plezier in maar het is niet meer hetzelfde als voorheen..

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 12:52

Bedankt voor jullie reacties allemaal ik reageer vanavond even uitgebreider :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:21

CupCakes_ schreef:
Die van mij is 26 maart ingeslapen, maar ik heb het nog geen plekje kunnen geven. Als ik op een ander rijd is het schuldgevoel nog te groot. En we googlen nu vanalles op internet wat hij al van tevoren gehad zou kunnen hebben. :(

Oh wat vreselijk..heel veel sterkte :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:48

Je blijft niet verdrietig. Het missen van je paard zal na een tijdje zakken naar je 'onderbewustzijn' zeg maar. Mijn paard is in 2012 ingeslapen, en moet nog steeds een beetje huilen als mensen over hem praten, maar als ik met mijn huidige paard bezig ben denk ik bijna nooit meer aan hem als 'Was hij hier nog maar, dit paard vind ik niks ivm hem,...' Dus als ik nu met iets bezig ben, denk ik niet constant aan hem, bij het zien van een foto ga ik ook niet meer gelijk huilen... Maar het kan idd jaren duren, het eerste jaar was voor mij verschrikkelijk, ondanks dat ik al een nieuw paard had om de leegte op te vullen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:13

pimaude schreef:
Ik heb een reading gedaan en daarna kreeg ik er echt rust in! Zo bijzonder.. En ik heb een tattoo laten zetten, opdat ik haar nooit vergeet en ze altijd speciaal voor me blijft!

Een reading? Wat doen ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:37

Ze ging contact lezen dmv een foto. Ik kreeg daar een telefonisch verslag van en over de mail. Na een aantal weken en wat 'opdrachtjes' nog eens contact gelegd en toen kon ik het ineens afsluiten, en het paard klaarblijkelijk ook want ik 'voel' haar bijna nooit meer, en eerder was ze aaltijd overal mee.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:53

Ik pb je even :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:05

Ik zou met dat 'readen' wel goed oppassen. Tegenwoordig is alle informatie via internet op te zoeken wanneer je wat gegevens hebt (en dat kan zelfs al zonder de naam van het paard) en er zitten veel oplichters tussen.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:08

Die van mij was geen oplichter. Ik had een bepaald gevoel bij een bepaalde activiteit, en het was zo.. ze is bij je, zelfs als je *die activiteit* doet.. zo bijzonder..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:16

Oh dat kan heel lang duren.
Heel toevallig is het vandaag precies 13 jaar geleden dat mijn Vriendje (Insy) is overleden. :)
Nog steeds denk ik heel vaak aan hem en kan ik als ik mijn ogen dicht doe nog precies de ritten voelen en zien hoe lief hij keek. En ik kan nog steeds de wedstrijden voor de geest halen en hoe deze voelden. Het was heel speciaal om hem even in mijn leven te hebben gehad en ik ben hem heel dankbaar voor wat hij me geleerd en gebracht heeft.
Soms krijg ik nog tranen in mijn ogen als ik terugdenk. Maar dat helpt je niet, je moet vooruit kijken want hij/zij komt niet meer terug. :)
Sterkte met de verwerking.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:51

Ik heb bijna 2 maanden geleden mijn merrie jessica in moeten laten slapen na 20 jaar.
Ik heb wel nog een shet maar ik mis jessica vreselijk.
Ik wil ik geen nieuw paard, kan niet rijden door lichamelijk gedoe, wil niet meer op.een pensionstal staan en ik zal ieder paard met jessica vegelijken
Iedere dag word ik op stal geconfronteerd "dat ze er niet meer is "
Ik zal hieraan moeten wennen en het verdriet moet wat slijten.
Veel sterkte met het verlies van jouw paard en succes met je nieuwe aanwinst, hopelijk bied het wat afleiding.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:53

CupCakes_ schreef:

Jeetje op dezelfde dag als jessica ingeslapen.
Sterkte nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:07

mvermeulen1 schreef:
ik had redelijk snel een ander paard en ondanks dat het een lief dier is en totaal anders van karakter merk ik wel dat toen mijn vorige paard is overleden er ook een klein stukje van mij is mee gegaan.. dat klinkt heel dramatisch maar bedoel meer dat de lol van het omgaan met paarden sindsdien wel wat is veranderd.. haal er nog steeds mijn voldoening eruit en heb er veel plezier in maar het is niet meer hetzelfde als voorheen..
Dit herken ik heel erg.
Mijn eerste paardje waarmee ik door alle fases van mijn moeilijkste tijd ben doorgegaan, overleed op 20 December 2004 bij een auto-ongeluk.
Dat is dus aan het eind van dit jaar 'al' 10 jaar geleden, maar nog doet mijn hart pijn als ik aan haar denk.
Ik heb gelukkig wel een bakje met haar van mijn paard en kan ook aan alle geweldige momenten denken, want ze was ECHT een once in a lifetime pony.
Twee en een half jaar later kocht ik Kim en ik maakte de fout om haar constant te vergelijk met mijn overleden pony, pas na 3 jaar met Kim te hebben gevochten, kwam er langzaam verbetering in.

Probeer aan alle leuke en leerzame dingen te denken die jullie hebben meegemaakt. :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:23

Poeh nu merk ik weer hoeveel mensen het mee gemaakt hebben.... Ik ben zo jaloers op mensen die wel hun eerste pony oud hebben zien worden :(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:36

Mijn paard is in 2009 ingeslapen en eigenlijk door de manier waarop het daarna is gegaan (crematie) heeft het mij geholpen met de verwerking ervan. Ik denk toch nog veel aan hem maar zie het nu alleen nog maar positief.