[IM] crematorium ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

crematorium ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:45

Hallo,

Op het moment sta ik voor een moeilijke beslissing over mijn pony die ik nu 12 jaar heb.
Ik heb zitten kijken naar crematies om haar urn te bewaren. Maar waar het mij om gaat en hopelijk iemand die er ervaring mee heeft.
Ik wil mijn pony laten inslapen in een voor haar vertrouwde omgeving. Is er de mogelijkheid, hoe dan ook, om haar na het inslapen te vervoeren naar het crematorium?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:48

Deze mogelijkheid is er inderdaad. Mijn pony is na zijn overlijden keurig opgehaald door mannen van de dierenambulance Kennemerland in opdracht van crematorium Westerhout. Je betaalt er uiteraard voor, maar ik was er erg over te spreken. Mannen gingen met respect met mij en mijn overleden paard om.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:54

Mijn paard heb ik vorig jaar laten cremeren door Paardencrematorium Westerhout hier in Beverwijk.
Mijn paard is gewoon op stal in het weiland ingeslapen en daarna is ze opgehaald door het crematorium. Ze hebben een paardentrailer met ingebouwde lier. Ze werd heel rustig naar binnen gehaald op een rubberen plateau. Niets engs aan. Daarna zijn we ook nog naar het crematorium geweest om nogmaals, nu samen met mijn kinderen, afscheid te nemen. Ze lag heel mooi "opgebaard" in een ruime stal vol met stro.
Westerhout heeft een eigen website, moet je anders even googlen. Daar vind je ook prijsopgaven, want de kosten worden berekend op basis van het gewicht van je pony. Het ophalen gebeurd door heel Nederland. Toevallig vertelde die chauffeur dat ze een paar dagen daarvoor naar Groningen waren geweest om een overleden paard op te halen.

Sterkte in ieder geval. Dit zijn rotbeslissingen die je moet maken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:56

Ik heb dezelfde "goede"ervaring met Westerhout

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:43

Ik heb sinds 2007 3 paarden moeten laten inslapen. 2 in de kliniek (aneurysma en stilvallen dunne en dikke darm). Deze 2 zijn netjes opgehaald door het crematorium in Rotterdam.
Mijn andere paard 3 maanden geleden, hij is thuis ingeslapen, leefde al 14 jaar in geleende tijd na een operatie en slag in de dikke darm. Het inslapen ging rustig en het crematorium in Roermond heeft hem met een gekoelde wagen met een soort brancard opgehaald, allemaal heel respectvol.
In het crematorium zelf was een goede begeleiding bijna net als een menselijke crematie.

Bij mijn andere paarden zal ik het zeker ook doen. Zij gaan naar Roermond omdat dit dichterbij is, maar Rotterdam was ook heel goed.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:48

Wat zijn de kosten hiervan geweest bij jullie?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:53

Ook hier een goede ervaring met westerhout. Wij hebben onze shet wel zelf gebracht met de trailer.

Mocht je de as in een urn willen hebben wordt het wel een hele grote. Van onze shet (200kg) kwam ongeveer een emmer as.
Ik heb de as overigens rondom zijn favoriete appelboom gestrooit, die nu erg mooie appeltjes heeft :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:57

Ik weet niet waar je zit, maar bij 'ons' crematorium in Roermond(hier gaan wij altijd heen als we een dier moeten wegbrengen..) heb je de mogelijkheid je dier door hun te laten ophalen.
Goedkoop is het niet, maar ik zou het er ook voor over hebben :j

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:41

missje schreef:
Wat zijn de kosten hiervan geweest bij jullie?

Ik was inclusief het ophalen en vervoeren naar het crematorium EUR 850,00 kwijt. Heb mijn paard wel collectief laten cremeren. Het lichaam wordt in haar eentje verbrandt, maar de overgebleven beenderen worden samen met andere beenderen van dieren vermalen tot as en daarna uitgestrooid. In dit geval kun je dan niet over de as beschikken, maar voor mij persoonlijk zat daar toch geen meerwaarde aan, dus heb ik er niet voor gekozen.

Het blijft een hoop geld, maar aangezien ik toch voorlopig nog niet aan een ander paardje ga beginnen, had ik er niet zoveel moeite mee. Voor mij voelde deze manier gewoon het beste.

Ook over de service van het Paardencrematorium ben ik prima te spreken. Ik had het formulier op de website ingevuld, en binnen een uur belden ze terug om een en ander door te spreken en vast te leggen.
Op de dag dat mijn paardje was ingeslapen, waren ze op de afgesproken tijd aanwezig en later kreeg ik keurig een telefoontje dat Dawn (mijn paardje) op het crematorium was aangekomen en op welk tiidstip ik langs wilde komen om afscheid te nemen.

Omdat ik graag de hoefijzers van mijn paardje wilde hebben als aandenken, hebben ze die er ook nog keurig afgehaald op mijn verzoek.

Snoevie

Re: crematorium ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:02

Ik sta ook binnenkort voor de keuze en heb een afspraak gehad met de eigenaar van Paardencrematorium Westerhout. Je paard kan thuis opgehaald worden,en het zag er allemaal erg netjes en verzorgd uit,en meneer van Eerden heeft mij heel vriendelijk alles uitgelegd en de mogelijkheden toegelicht.
Wat ik erg mooi vond is dat de opening van de oven zo groot is dat elk paard er zonder het buigen van de benen ongeschonden in kan,dat is niet bij elk crematorium het geval. Je kan gewoon met ze bellen voor een afspraak om evt even te kijken.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:13

Ik vind dit erg 'interessant' om te lezen. Lees zo vaak topic van eigenaren die hun paard verloren hebben. Ben me zo ook gaan afvragen wat ik zou doen als ik het zou meemaken. En mijn Bono zou ik erg graag laten cremeren. Of het in België kan weet ik niet, maar Roermond is niet zo ver van bij ons thuis dus dat is misschien een mogelijkheid.
Ben me nu al aan het informeren, want éénmaal je voor die keuze staat lijkt me alles zo moeilijk..

Weet er iemand wat een individuele crematie kost?

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:18

Zit dit Topic te lezen en staat er aan het eind een advertentie over crematorium dieren. Toeval? of is Big brother watching you.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:03

Alesco schreef:
Zit dit Topic te lezen en staat er aan het eind een advertentie over crematorium dieren. Toeval? of is Big brother watching you.

Nee dat is geen toeval, dat doet Google ;)

Ontopic, ik heb geen ervaring maar ben wel benieuwd naar prijzen van verschillende crematoria. Heb zelf een foldertje thuis liggen maar dat is erg ver weg. Rekenen die in Beverwijk ook kilometers?

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:13

In numansdorp (hoeksche waard) zit ook een dieren en paardencrematorium. Ze hebben daarnaast ook een paardenstal waar ik werk. De paarden kunnen worden opgehaald (nederland, België en Duitsland) in een speciale trailer en worden erg netjes gecremeerd. Ook hier hebben ze een extra grote oven dus het paard hoeft niet verbogen etc. te worden. Ze hebben ook een site www.hethoekschehof.nl
Kwa kosten heb ik geen idee, ik weet wel dat ze een uitstrooi veld hebben als je de as niet mee wilt nemen.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:24

Eddy_Rocks schreef:
Ontopic, ik heb geen ervaring maar ben wel benieuwd naar prijzen van verschillende crematoria. Heb zelf een foldertje thuis liggen maar dat is erg ver weg. Rekenen die in Beverwijk ook kilometers?

Ja, ze rekenen een kilometervergoeding, maar het precieze bedrag per kilometer weet ik niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:33

Het kwam neer op bijna 1,90 per km meen ik. Weet t niet helemaal zeker

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:45

Mijn paard hebben ze ook opgehaald in 2009 door het crematorium in Roermond.
Na deze ervaring heb ik besloten om ook mijn andere paarden mocht het zover zijn op deze manier te laten ophalen. Het is een hele fijne manier om zo afscheid te nemen en te weten dat je de as terug krijgt, daar kun je dan mee doen wat je wilt. Iedereen heeft daarvoor zijn eigen ideeen.
Wij hebben de as de dag erna opgehaald. Ze houden ook echt rekening met de wensen van de eigenaar en het ging zo vredig. Toen de trailer wegreed leek het alsog hij gewoon naar zijn nieuwe thuis ging.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:49

Ik heb mijn pony laten inslapen en laten cremeren in Rotterdam. Zeer correct en goed ervaring. Als je je pony inslapen is het handig dat ophaal dienst al bij jou aanwezig is of vlak daarna komt. Het vervoer is makkelijker als er nog geen lijkstijfheid is ingetreden.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:03

Ik heb ook goede ervaringen met Rotterdam. Toen mn paard verongelukte hebben ze haar opgehaald, gecremeerd, aan al mijn wensen voldaan en hebben we haar een paar dagen later weer opgehaald.
Er was ruim voldoende tijd om afscheid te nemen, alles werd duidelijk uitgelegd en iedereen was heel vriendelijk en meegaand. Zowel het moment van ophalen, maar ook toen we haar weer uit Rotterdam gingen halen.
Kosten zijn hoog. Volgens mij zijn er nu crematoria die het voor minder aanbieden, maar destijds was er nog niet veel keuze. En aangezien Drenthe ook niet in de buurt van Rotterdam ligt tikten de kilometers ook wel aan.
Ik heb er nooit 1 moment spijt van gehad!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:00

Helaas is de informatie over Rotterdam niet heel veel als ik op hun site kijk. Maar er is daar dus ook ruimte tot afscheid nemen?

Westerhout heeft mijn vriendin onlangs gebeld, maar de prijzen die ze haar telefonisch door hebben gegeven kloppen niet met wat op de site staat. Westerhout spreekt mij daarintegen wel aan.

Bedankt voor jullie reacties, meer ervaringen hoor ik erg graag.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:19

Op deze website kun je veel informatie vinden over de tarieven, ook de prijs van het ophalen is heel schappelijk: http://shcn.eu/tarieven/uitvaartpakketten . Dit crematorium werkt met verschillende pakketten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:29

Ik heb die website inderdaad gezien, misschien stom van mijn kant uit hoor. Maar heb de pagina snel weer weg geklikt. Het sprak me totaal niet aan.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:38

ik heb zelf geen ervaring moet eigen pony of paard maar heb wel een hele tijd terug gehad dat mijn broer zijn Quarter overleed op het moment dat mijn broer in amerika was om stage te lopen...

is allemaal heel sneu gelopen want het diertje stond bij mensen die voor hem de komende 6maanden gingen zorgen en meneer kreeg opeens een enorme koliek aanval. is diezelfde dag in de wei tijdens het lopen en wachten op de dierenarts ( we kregen hem niet meer op de trailer dus de dierenarts moest snachts naar ons) helaas al omgevallen en het was gedaan... :(

vervolgens heb ik mijn broer moeten bellen om te melden dat zijn beliefde paardje niet meer was.. enorm moeilijk omdat hij er niet bij kon zijn en hij vroeg mij dan ook om hem te cremeren.
Heb de crematie dienst toen der tijd gebeld en zij hebben hem met een wagen opgehaald uit de wei.
Ben vervolgens toen hij in de crematie oven was nog heel eventjes gaan kijken om afscheid te nemen en heb toen zijn staart gekregen ( hier is uiteindelijk een heelmooie (western) tuigel van gevlochten!!)
overigens heb ik het diertje individueel laten cremeren, vond het zo'n raar idee om meerdere dieren tegelijkertijd te laten cremeren.... al helemaal denkende dan stel je wil wat meenemen, heb je as van verschillende dieren... kwam voor mij over op massa verbranding...
+ ik had dan ook een heel fijn afscheid waar ik zelf nog eventjes afscheid kon nemen zonder dat er een hele poespas en andere mensen om mij heen waren ;)

Na de crematie heb ik meneer opgehaald en hadden ze op mijn vraag zijn hoefijzertjes apart gehouden ( deze verbranden natuurlijk niet).

Ik was al met al super tevreden met hoe het allemaal gelopen is en ik had er zelf een prettig gevoel bij! Van de As ( was toch nogwel best veel) hebben wij toen der tijd bewerkt/geplaatst in een salontafel achtig meubel dat nu in de woonkamer staat bij mijn broer ;) Eerst wilde hij een klein deel om zijn nek hangen maar de gedachte dat je je paard dan 'splits' voelde niet fijn....

(overigens, heel raar, ik kwam daar voor het paard van mijn broer, was een andere mevrouw enorm aan het huilen en aan ht schreeuwen tijdens de crematie van haar hamstertje... vond ik heeel bizar toen :P)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:23

Waarom is dat zo raar,is jouw paard belangrijker als de hamster van die mevrouw?

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:25

Marchador schreef:
Westerhout heeft mijn vriendin onlangs gebeld, maar de prijzen die ze haar telefonisch door hebben gegeven kloppen niet met wat op de site staat. Westerhout spreekt mij daarintegen wel aan.

Bedankt voor jullie reacties, meer ervaringen hoor ik erg graag.

De prijzen op de website zijn correct, althans het bedrag op de site kwam overeen met het bedrag op mijn factuur. Ik denk dat degene aan de telefoon dan verkeerde prijzen heeft doorgegeven aan je vriendin. Wel vervelend uiteraard.