[IM] pfffff nog maar 6 dagen te gaan met mijn man!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijketjuh_

pfffff nog maar 6 dagen te gaan met mijn man!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:21

Ik moet even wat van mij afschrijven...

A.s. donderdag laat ik mijn maatje, slijmbal, charmeur, knuffelkont maar bovenal mijn allerbeste vriend inslapen. In de leeftijd van 19 jaar..

Paco heeft hoekanker (in zijn voorbeen) en in beginnend stadium in zijn achterbeen. Vorige week vrijdag heeft de hoefsmid allemaal maden uit Paco z'n hoef gehaald, en de afgelopen dagen haal ik er ook steeds wat weg. Paco zijn hoef is in een hele slechte staat. Om meer pijnen te voorkomen heb ik de knoop doorgehakt. Als ik te lang wacht, dan kan krijgt Paco op een gegeven moment zoveel pijn dat elke pas ondragelijk voor hem wordt.
Tevens heeft Paco kogelartrose in zijn achterbenen, en mede door de problemen met zijn immuunsysteem een verdikte koker.
Het is genoeg geweest, hoe moeilijk de keuze ook is.

Vorig jaar Juni werd de hoefkanker bij Paco ontdekt. Vanaf die tijd is het met ups and downs gegaan met hem. Ik heb hem nog een hele tijd doorgereden, maar de laatste tijd staat hij lekker te genieten in de weide met zijn 2 merries.

Ik heb destijds de keuze gemaakt om Paco niet te laten behandelen tegen de hoefkanker door de dierenarts. De belangrijkste reden hiervoor is dat het te pijnlijk is voor het paard en omdat ik deze behandelingen te duur vindt. Ook zijn leeftijd en andere mankementen hebben hierbij een rol gespeeld.Tevens komt bij een groot gedeelte van de paarden de hoefkanker terug. De hoefsmid heeft altijd de woekeringen weggesneden en ik spuit zijn hoef dagelijks in met hoef verharder en hij krijgt supplementen die helpen bij de verbetering van de kwaliteit van de hoef. Zo heeft hij het toch nog een poos vol kunnen houden.

Nu komt de dag eraan dat Paco mag rusten, geen pijn meer heeft en lekker kan gaan genieten van de eeuwige groene weides..

Ik ga straks naar de Welkoop toe, heb een grote zak met wortels besteld voor hem. Hij wordt lekker verwend door mij en mn stalgenootjes.

paco wordt ingeslapen in de weide. Ik denk dat ik tijdens het "proces" de merries in een ander gedeelte zet, en daarna ze nog even bij Paco inzet. Misschien dat ze nog even willen ruiken. Ik weet eigenlijk helemaal niet of paarden ook de behoefte hebben om afscheid te nemen.

Het is een beetje een rommelig verhaal geworden volgens mij..

Alle tips zijn natuurlijk welkom voor de komende dagen!

Ik ga er nog even over nadenken of ik voor de tijd of na de tijd zijn staart en toef ga afknippen. Hier wil ik namelijk sieraden van laten maken.

Dit (o-zo-bekende) gedicht is nu heel erg van toepassing:

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich binnenkort voorgoed gaan sluiten
En je hart is vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

Anoniem

Re: pfffff nog maar 6 dagen te gaan met mijn man!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:23

Jeetje wat sneu zeg, maar respect voor je eerlijke beslissing.
Ik hoop dat je je laatste paar dagen met hem nog kan genieten, sterkte!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:23

heel veel sterkte hiermee, je hebt een goede beslissing gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:24

Heftige, maar eerlijke en liefdevolle beslissing. Heel veel sterkte met het nadrende afscheid...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:25

Sterkte de komende dagen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:25

Heel veel sterkte en doe deze dagen wat je hart je in geeft. Ik had zelf de staart van te voren gedaan. Gewoon een pluk eruit geknipt aan de achterkant, zag je niets van.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:26

ahw sterkte! Ik ken mensen die inderdaad even hebben laten snuffelen, nog even afscheid nemen op hun manier. sommige mensen vinden het overbodig, maar als jij je er ook goed bij voelt, dan zeker doen ;)
Ik kan je alleen zeggen...geniet nog even van je charmeur, maak er nog een paar prachtdagen van.

Anoniem

wat sneu voor jou. Maar lijkt mij een hele goede beslissing voor hem.
Sterkte!

Lipstick

Wat lijkt me dat moeilijk! Heel veel sterkte! En ik hoop dat jullie nog van elkaar kunnen genieten de laatste dagen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:30

Hier ook een pony met hoefkanker (4 hoeven!), maar hij is slechts 4 jaar. Mede door zijn jonge leeftijd en levenslust juist de keuze gemaakt om er wel voor te gaan. Inmiddels met speciaal beslag gaat het best goed.. Van mij mag er veel meer onderzoek komen naar hoef/straalkanker, er is gewoon nog te weinig over bekend. En het is écht verschrikkelijk -O-

Vind het ontzettend knap dat je deze keuze in het belang van je paard hebt kunnen maken, ik wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk kan je de komende dagen nog even genieten.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:33

Heel erg veel sterkte de komende dagen. :(:)

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:42

Jaime_ schreef:
Hier ook een pony met hoefkanker (4 hoeven!), maar hij is slechts 4 jaar. Mede door zijn jonge leeftijd en levenslust juist de keuze gemaakt om er wel voor te gaan. Inmiddels met speciaal beslag gaat het best goed.. Van mij mag er veel meer onderzoek komen naar hoef/straalkanker, er is gewoon nog te weinig over bekend. En het is écht verschrikkelijk -O-

Vind het ontzettend knap dat je deze keuze in het belang van je paard hebt kunnen maken, ik wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk kan je de komende dagen nog even genieten.

Absoluut mee eens. Sommige dierenartsen weten ook nog steeds niet wat ze er mee moeten. Gelukkig heb ik dierenarts en hoefsmid die mij goed op weg hebben geholpen en adviezen hebben gegeven. Ik heb mensen gesproken die nog nooit van hoefkanker bij een paard hebben gehoord. Paco heeft ook speciaal beslag, maar dat helpt hem nu ook niet meer.
Ik hoop dat de pony bij jullie het gaat redden! Heel veel succes ermee

Rienieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:46

heel veel sterkte

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:50

Dankjewel! Het gaat opzich heel goed, hij heeft verder hele mooie sterke hoeven, het is nu alleen de overgang bal/straal die aangetast is en blijft, maar daar kun je niet in gaan snijden of iets. Daarnaast wil ik hem ook niet meer op de prednison en troep hebben omdat ik niet het idee had dat dat veel hielp en het gewoon troep is. Ik houd nu de hoeven gewoon goed schoon en zorg voor een droge stal, als ik de stralen weer wat weker vind of ik vind ze iets afwijkender smeer ik ze in met koudgeslagen honing en lavendel, dan zie ik gelijk verbetering. De hoefballen behandel ik als ze er onrustig uitzien met hydrocortiderm, en dat gaat eigenlijk prima zo, hij heeft aan zijn voorhoeven breakover beslag icm een balk, en dit gaat goed. Sinds hij die ijzers heeft is hij niet meer kreupel. Het liefst zie ik die kanker verdwijnen, maar zolang de kanker in toom te houden is en de pony is verder vrolijk en blij kan ik er mee leven.

Begin dit jaar heb ik ook op het punt gestaan om hem in te slapen, dus ik weet hoe moeilijk de keuze is. Vind het daarom ontzettend knap dat dat je de keuze hebt kunnen maken in het belang van je paard. Bij mij was het puur omdat hij verder gezond is, nog jong en vol levenslust zat dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan. Maar ik denk dat je in jouw situatie de goede keuze maakt.

Ik ben ook hoefsmeden en dierenartsen tegengekomen die niet weten hoe ze hoefkanker aan moeten pakken, zelfs hoefsmeden die zeggen, hoefkanker = per definitie het eind, er is geen behandeling mogelijk. Zo weinig is er helaas over bekend. En wat bij de ene werkt, helpt bij de ander voor geen meter :\

Ik zie dat je in dezelfde regio woont, mag ik vragen welke hoefsmid/DA je hebt?

Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:11

heel veel respect voor je beslissing ik heb er een brok van in mijn keel.wat moet dit moeilijk zijn.maar als hij ook nog artrose heeft dan word de beslissing iets makkelijker,heel veel respect en verwen hem in zijn laatste dagen maar flink.en enorm veel sterkte als de tijd er naar is.ik leef met je mee.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:13

Ik weet hoe je je voelt mijn dame is net overleden, heel
knap dat ook jij deze beslissing hebt durven nemen je paard gaat voor

Sterkte
Laatst bijgewerkt door Seven op 31-08-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:14

aaa wat blijft zoiets toch zwaar en moeilijk als je een beslissing moet maken maar respect voor jou beslissing al is het niet makkelijk. Geniet van hem aankomende dagen...en alvast heel veel sterkte

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:18

Wat vreselijk voor je TS. Heel veel sterkte toegewenst.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:44

Een moeilijke maar hele dappere beslissing, een dier wat je lief hebt hoort geen pijn te hebben.
Goed dat je hem in de wei laat inslapen, zachte ondergrond en om de merries erbih te laten is volgens mij juist goed.
Ze kunnen dan afscheid nemen.. zou ze wel alleen laten met hem.
Ontzettend veel sterkte!!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:16

Je hebt de eerlijkste, respectvolst maar o-zo moeilijke keuze gemaakt die je kon maken. Heel veel sterkte de komende tijd! :(:)

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:29

Heel veel sterkte de komende dagen, geniet nog even van je mannetje.
Dapper dat je de beslissing hebt genomen! knap hoor!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:41

Heel veel strekte, dapper dat je de keuze hebt durven maken. Maar het aftellen zal niet gemakkelijk zijn...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 05:30

sterkte in deze moeilijke tijd.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 05:48

Jeetje, heel veel sterkte! Als ik het zo lees voor je pony/paard wel een goede beslissing, erg moedig van je!

Mijn paarden stonden met inslapen van mn oude paard aan de andere kant vd draad toe te kijken en heb ze daarna laten snuffelen aan het oude paard, ze wouden er graag heen want ze snapten er weinig van.
Ik moet zeggen dat ze daarna ook gelijk rustig waren. Ik hebwel het idee dat je er goed aan doet de rest het bewust mee te laten maken. Anders is 'vriendje' ineens weg en heb je, afhankelijk vd rangorde, een tijdje onrust op stal/wei. Maargoed, dit zijn mijn ervaringen, wellicht gaat het bij jou anders. Ga op jegevoel af en reageer op wat je ziet bij de andere paarden zeg maar....
Succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:13

Veel sterkte met het afscheid, ik weet hoe het voelt om te moeten aftellen.
Ik heb ook een dikke week op voorhand 'de afspraak' gemaakt, heb hele dagen op de tippen van mijn tenen gelopen, om nog maar te zwijgen van de hysterische huilbuien die ermee gepaard gingen...

Mijn merrie stond altijd in groep en stond dus ook neus aan neus grasjes te eten met haar 2 vriendjes op de wei toen het moment was aangebroken.

Ze heeft beide nog eens goed besnuffeld en toen heb ik haar meegenomen naar de piste om haar te laten inslapen (in het gezichtsveld van de rest, maar die keken niet op of om).

Het is nu meer dan een jaar geleden en nog steeds kan ik er niet aan terugdenken zonder intens verdriet te voelen...

Veel sterkte :(:)