[IM] Vaarwel vliegende vos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Vaarwel vliegende vos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:00

Mijn vliegende vos merrie is niet meer.

Zanneke liep 6 weken geleden haar laatste koers, een koers die ze had kunnen winnen. Ze was sterk, we hadden haar d.m.v. een andere training zo compleet gemaakt, ik zag het hele seizoen rooskleurig in!

Vanaf die dag heb ik het meest nare proces ooit meegemaakt....Ik heb nog nooit een paard gezien wat van de ene op de andere dag zelfdestructief gedrag ging vertonen, ik zal jullie de details besparen maar mijn paard verwonde zich in bepaalde situatie's dusdanig dat zij een gevaar voor zichzelf, andere paarden en mensen werd.

Helaas komt er dus nooit meer een part 4 van mijn lieve dravermerrie.

[RT-HAW] Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel
[RT-HAW] Part 2: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel
[AR-ITP] Ballet is ook leuk: Verslag+Foto's van 'n baggerwedstrijd

Ik ga haar enorm missen en baal als een stekker dat een leven als recreatiepaard niet meer mogelijk was, ik heb bij Zanneke nooit rekening had gehouden met een afscheid als dit, omdat ze onder het zadel zo goed was.

Irisx

Re: Vaarwel vliegende vos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:15

Heel veel sterkte. Het is verschrikkelijk om je paard op zo'n manier te verliezen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:17

Ach nee toch! Ik wil je herl veel sterkte wensen met dit verlies. :(:)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:20

Sterkte met het verlies van je paard!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:21

Pff verschrikkelijk.. Heel veel sterkte!
Hoe denken jullie dat ze ineens zo omgeslagen is?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:23

Heel veel sterkte met dit grote verlies..

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:26

:(:) Sterkte

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:57

Nicole schreef:
Pff verschrikkelijk.. Heel veel sterkte!
Hoe denken jullie dat ze ineens zo omgeslagen is?

Ze was 7 jaar oud, heeft vanaf 3 jarige gekoerst, bij haar vorige trainer ook best vaak dus ze is denk ik bijna elke week de vrachtauto op en af gegaan. Bij ons ook elke week( trainen op Duindigt) en naar de koers. Ze kwam de laatste koers die ze liep met schaafplekken op haar heupen van de auto af. We hadden niks gehoord, ze had dus echt alleen maar staan duwen. Op de terugweg heeft ze helemaal niks gedaan, niet erger geworden en weer niks te horen op de auto. Toen dachten we nog aan hengstigheid, daar mee aan de slag gegaan. Volgende week zetten we haar op de auto, nou wat er toen gebeurde was echt niet normaal... Ik heb wel gelezen van de paniek reactie: Freeze, Fight, Faint... Die heb ik in levende lijve mogen zien. Wij haar eraf gehaald, vanaf toen op allerlei manieren( zowel medisch als gedrag) aan de gang gegaan, maar niets hielp. Het ergste vond ik dat het zich ook verplaatste naar buiten de vrachtauto. Ze ging hangen als ik een tuig wilde opleggen, reageerde heel erg vreemd op andere paarden en wilde soms haar box niet meer in.

Het was gewoon mijn paard niet meer.....Stond ze te zweten en te trillen als een rietje, werd helemaal gestoord en maakte zichzelf helemaal stuk, tot liggen en op een gegeven moment zelfs 'ophangen' in de auto aan toe...

Ik ben echt 6 weken heen en weer geslingerd, dan ging het weer een dag met allemaal toeren en truukjes goed en dan dacht ik het gevonden te hebben en de volgende dag moest je rennen voor je leven omdat ze je door de flap heen probeerde te raken...

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:02

Heel veel sterkte toegewenst!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:04

veel sterkte gewenst met dit verlies...

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:05

Wat bizar en vooral wat een zonde Cathy! :(
Veel sterkte er mee :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:05

Wat zonde van Zanneke, vooral in het 2e dressuurtopic vind ik haar onwijs aansprekend. Maar zo te lezen werd ze een gevaar voor zichzelf en anderen. Wat sneu en zonde :(:) :(:) :(:) Heel veel sterkte met het verlies.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:07

heel veel sterkte!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:09

Sterkte met dit verlies!! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:14

Wat tragisch. Ik wens je heel veel sterkte.

Heb je enig idee hoe het kan dat ze zo veranderd is?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:45

Sterkte Ceet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:48

Ah, wat erg...
Jullie waren zo super op weg met het trainen (volgde jullie topics) en ze deed het zo goed.
Als ze zo ineens zo'n bizar gedrag vertoonde dan moet er wel wat mis zijn geweest,
jemig wat lijkt me dat erg dat je er dan bijstaat en je paard gewoon niet meer begrijpt hoe of wat te doen....

Heel veel sterkte.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:54

Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte.... Hebben jullie de oorzaak van haar gedrag niet meer kunnen achterhalen, moet toch ergens vandaan zijn gekomen? (ik bedoel het niet negatief, maar als het mijn paard was zou ik me dat eeuwig blijven afvragen..)

Bizar verhaal, nu heeft ze gelukkig rust Y;(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:11

switt schreef:
Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte.... Hebben jullie de oorzaak van haar gedrag niet meer kunnen achterhalen, moet toch ergens vandaan zijn gekomen? (ik bedoel het niet negatief, maar als het mijn paard was zou ik me dat eeuwig blijven afvragen..)

Bizar verhaal, nu heeft ze gelukkig rust Y;(

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, het is precies wat Sjolvir omschrijft: je staat naar je eigen paard te kijken, maar het is je eigen paard niet meer...Geloof mij, er is niets meer wat je gek maakt dan dat....
Ik ben 6 weken lang dag en nacht bezig geweest met achterhalen waar het 'm in zat. Ik dacht meerdere keren dat ik gevonden had, zowel medisch als qua gedrag.

Ik heb heel erg getwijfeld of ik nog een groter onderzoek zou laten doen, ik had bijvoorbeeld heel erg het vermoeden dat er in haar hersenen iets niet helemaal goed zat. Ik heb daar lang over nagedacht maar het kwam er voor mij op neer dat ik dat voor mijzelf zou doen: ik wil het 'weten'. Terwijl in principe ik aan mijn paard zelf genoeg zag... Duidelijker dan dit kan een paard niet aangeven dat er ergens heel erg iets niet goed zit. Ik heb namelijk nog nooit( en ik heb denk ik in mijn leven zo ondertussen meer dan 1000 paarden van dichtbij gezien...) een paard gezien wat echt zichzelf moedwillig pijn deed, ik dacht altijd dat dat in principe niet in een paard zat... Helaas leer je dus dat als een paard maar pijn(geestelijk of lichamelijk) genoeg heeft, dat ze alles doen.

Ik zou dan dus mijn merrie nog een keer heen en weer naar de kliniek moeten rijden, waarbij ze zichzelf sloopt. Daar in verschillende ruimte's moeten zijn, wat een gevaar voor haar, de spullen, de DA en mij zou zijn, en waarom dan: 'omdat ik HET wilde weten.' .
Zelf ben ik ervan overtuigd dat er ergens iets heel erg goed mis heeft gezeten, hoe anders verklaar je bij een 7 jarige merrie die alles al heeft meegemaakt dat ze van de ene op de andere week een compleet ander paard wordt. Dat zou wat mij betreft alleen te verklaren zijn als we een ongeluk of trauma meegemaakt hadden. Ik heb in de afgelopen 6 weken bijna gehoopt dat we een verkeersongeluk gehad zouden hebben, omdat je dan WEET waar het vandaan komt....

Ik moet nu dus met mijzelf leven: een paard naar de slager brengen zonder dat je precies weet 'waarom' ... Er is geen groter gevecht met je geweten dan dat....

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:24

Wat erg, ontzettend veel sterkte met dit verlies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:35

Wat naar Ruitje... Ik wens jullie veel sterkte met dit verlies. Ik hoop dat het jullie een beetje troost heeft dt ze nu rust heeft gevonden...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:37

Enorm veel sterkte met dit grote verlies Y;(
Heb je topics toen ook gelezen en het is zo jammer dat dit het einde is :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:39

Niet dat ik er over kan oordelen aangezien ik jou en je paard niet ken maar een half jaar op het land, was dat een optie geweest?
Wil je heel veel sterkte wensen, vooral de oorzaak niet kunnen achterhalen is zo frustrerend.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:42

Klinkt als hersentumor.

Diep respect voor je beslissing. Echt diep respect. Je hebt gekozen voor het welzijn van je paard en niet voor jezelf. Dan houd je van je dier.
Sterkte met het verlies. Ik hoop dat je het snel een plaatsje kunt geven, hoor.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:46

Wat verschrikkelijk! Herkende ze je nog wel? Heel veel sterkte ermee. :(:)