Naamloos is zij naar de boerderij te komen met een veulen aan de voet. De naam Bella aan haar gegeven, vervolgens een lange weg afgelegd om een pracht ezel te worden. Leren hoe je stil moet staan en hoe je voetjes moet geven zodat ze uitgekrabt kunnen worden. In mum van tijd kwam jou prachtige zachtaardige en rustige karakter naar voren waarmee je iedereen heb verleid.
Samen hebben we gereden door de polder, lange wandelingen gemaakt en gek gedaan op momenten dat het eigenlijk helemaal niet kon. Mijn angst voor paarden verdween al snel en de band tussen ons werd steeds groter. Buiten achter mij aan lopen terwijl ik de oren van je hoofd af klets met mijn verhalen over helemaal niets, jij bleef mij altijd volgen. Op momenten dat ik het nodig had voelde ik jou warme neus tegen mijn schouder of wand en blies je zachtjes uit.
De afgelopen paar jaar haalde de ouderdom jou in. Hoe jong je ook in je hoofd bleef, je lichaam kon het niet meer bij benen. Het zicht werd je afgenomen, eten werd steeds lastiger, je vacht werd dof en uiteindelijk had je nergens meer zin in. Wandelen durfde ik niet goed meer aan omdat je vaak stil ging staan en dan niet meer wou lopen. Gelukkig vond je het nog steeds fijn om geknuffeld te worden, dit hebben we dan ook heel veel gedaan.
Drie weken geleden is het besluit gemaakt, je zou ingeslapen worden. Mijn camera heeft overuren gedraaid, dagen achter elkaar zat ik bij je om langzaam naar het moment toe te werken. Honderden foto's heb ik thuis van ons samen, van jou alleen. Je donkere oog met zachte blik, een traan in je ooghoek zoals jij die altijd had. Je gekke lama bekken wanneer je niet kreeg wat je wou, een echte ezel.
Maandag 13 mei was het dan zover. Om half 10 ben je ingeslapen, rustig ben je gaan liggen om voor altijd te gaan slapen. Na 30 jaar is het goed geweest. Geen pijn meer tijdens het lopen, geen moeite meer doen om je eten op te krijgen, geen paniek aanvallen waarna je ging trappen omdat je van iemand schrok.
Lieve Bella, heel erg bedankt dat je mijn vriendinnetje bent geweest voor ruim zeven jaar. Ik ga je heel erg missen.
21 augustus 1983 -13 mei 2013