[IM] Rust zacht lieve dappere Tessa..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Rust zacht lieve dappere Tessa..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:50

Tessa * 08-05-2000 - † 23 - 04 - 2013

Afbeelding

Mijn lieve pechvogel, mijn dappere held..Wat was je bijzonder.. Y;(

Ons "avontuur" begon 8 jaar geleden, daar stond je. Lief en rustig achterin je stal, we maakten een proefritje. Wat had je iets aparts, wat was je anders dan anderen. We namen Tessa mee naar huis, vol goede moed en vol vertrouwen.
Ik keek tegen dat enorme zelfvertrouwen op, wat was ze bijzonder. En wat werd ze na een tijd lastig, onhandelbaar en een tikkeltje gemeen. Wat konden we samen vechten tot het niet meer ging, en in 2007 ging het mis. Mijn enkel verbrijzelde en even leek alles voorbij. Niet wetende dat er een nieuw hoofdstuk aanbrak, het hoofdstuk waarbij wij op 0 begonnen en het erop begon te lijken dat we vriendinnen zouden worden. Wie had dat gedacht..

Tessa was Tessa, niet te begrijpen en deed altijd alles anders dan hoe ik het wilde. Wat leerde zij mij veel, en wat moest ik ontzettend veel moeite doen om mijn geduld altijd maar te behouden. En hoe goed was ze om iedereen op de kast te jagen, hoe goed kon ze iedereen het bloed onder de nagels vandaan halen. Maar beetje bij beetje groeiden we samen, wij gaven niet op.

Afbeelding

We groeiden samen, ze gaf mij het vertrouwen en langzaam kon ik beginnen met het begrijpen van haar 6 delige handleiding.
Wat een geweldig paard, wat een vechter was ze. Nooit opgeven, altijd doorgaan en nooit bang zijn. " Mijn idiote buffel" noemde de fokker haar dan ook met trots.

Afbeelding

Afbeelding

Altijd was ze al een pechvogel, ze zat nooit goed in haar vel en kreeg ook bij de minste verandering een hevige koliekaanval. Wat zaten we vaak met de handen in het haar, altijd Tessa die wat had.. Het rijden ging weer slechter, Tessa was veel te sterk en veel te eigenwijs. We besloten om alles even opzij te zetten en alleen maar doelloos te hobbelen. Bitloos, buitenritten, crossen, het maakte niet uit zolang we maar niet uren in de rijbaan hoefden te vechten.

Iets waar Tessa echt van genieten kon.. Optochten lopen. Waar menig paard hard voor weg zou rennen, maar mijn gekke idioot zich altijd voordeed als het braafste paard. Met trots liep ze, het leek altijd wel alsof ze echt genoot van alle mensen die naar haar keken. Je voelde haar groot worden en met zoveel vertrouwen liep ze voorop.

Afbeelding
Afbeelding

Tessa ging van een paard waar je nog geen zadel op kon krijgen, dat altijd bokte en nooit iets wilde doen op mijn manier, naar een paard waar een kind mee weg kon rijden. Mijn nichtje van 3 is haar grootste fan. Wandelen, poetsen en rijden, alles kon ze met Tessa. <3 <3
Sophie was misschien ook wel degene die het hardste moest huilen om Tessa, ze heeft een mooie foto van haar op haar kamer gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste jaren kunnen we met een grote lach aan Tessa terug denken. Ze bleef eigenwijs, ze bleef altijd alles anders doen op haar eigen manier. Maar wat was ze een vechter, alles deed ze en als ze iets niet kon dan zorgde ze wel dat ze het kon. Alles kon je er mee, crossen, dressuur, springen, buiten rijden, echt alles. En ondanks dat ze altijd ons zorgenkindje was, bleef ze altijd ons meest bijzondere paard.

Afbeelding

Afbeelding

Maar helaas.. -O- Maart 2013 struikelde Tessa. Stokkreupel was ze, ik ben een nuchter persoon maar wist dat het niet goed zat. Ze verbeterde in de komende twee weken. Een vreemde zou het zelfs niet meer zien, ik kon het niet eens meer zien. Enkel in het geluid van de ijzers hoorde je een kleine onregelmatigheid. We besloten naar de kliniek te gaan, en daar kregen we een klap in ons gezicht. De grond zakt weg als je hoort dat er geen kans is voor Tessa. Haar bot was ontkalkt net onder de kogel, opereren zou niet gaan en de enige optie was inspuiten met cortisone.
En dat hebben we gedaan, een maand mocht ze nog rennen en bokken in de wei zonder pijn. Een maand mocht ze nog laten zien wie ze was, plezier hebben en onbezorgd doen wat ze wilde.

Afbeelding

Na 1 maand moest ik de dierenarts bellen. Het heeft me een week gekost voordat ik de moed bij elkaar geraapt had. Een lang gesprek volgde, en echt alle mogelijke opties werden driedubbel en dwars bekeken, over en over.. Maar er was slechts 1 conclusie, mijn lieve dappere Tessa werd ingeslapen. ;( En hoe moeilijk is het om zo'n keuze te maken voor een paard dat op dat moment voor je ogen zo tevreden en blij staat te eten in de wei. Hoe moeilijk is het om je beste vriendinnetje voor de laatste keer te poetsen en in de trailer te zetten.

Afbeelding

Tessa is tot het laatste moment de vrolijke vechter met een veel te groot zelfvertrouwen geweest. Uit zichzelf rende ze de trailer veel te fanatiek in, waarschijnlijk denkende dat ze eindelijk weer mee mocht op concours. Enthousiast trok ze me mee van links naar rechts over het terrein op de kliniek, en tot het laatste moment stond ze trots met opgeheven hoofd te kijken naar alles om haar heen. Wie kon haar wat maken...

Afbeelding

Een klein schattig paard met een lieve naam, dat zoveel indruk en bergen met wijsheid heeft achtergelaten. Ik kan oprecht zeggen dat je uit alle paarden die hier komen en gaan echt de meest bijzondere was, wat was je speciaal Y;(

Dit filmpje heeft een kennis gemaakt. Met videobeelden van onze buitenritten, springparcoursen en dressuurritjes tussen de foto's door.
Wilde het eerst voor mezelf houden maar wil het toch graag delen..

Sorry lieve Tessa, een paard dat altijd zo fanatiek rond scheurde hoorde niet met pijn te leven. Ik mocht niet egoistisch zijn..
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 01-05-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:53

Aan de foto's en het verhaal te zien, was ze een TOP paard!

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:53

mooi gezegt heeel veel sterkte

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:54

Heel veel sterkte!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:55

Sterkte!! Tranen in mijn ogen onder het lezen. Knuffel

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:55

De tranen prikken in mijn ogen. Wat een toppaardje was dat.
Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:02

Wat een prachtig leven heeft Tessa bij jullie gehad, de liefde spat van het verhaal en de foto's af. Je hebt een verschrikkelijk moeilijke beslissing genomen, een die voor Tessa betekende dat ze niet hoefde te lijden.

Veel sterkte de komende tijd. :(:)

Boogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:04

Tranen biggelen over mijn wangen. Wat een paard zeg. Wat super dat jullie altijd in haar zijn blijven geloven. Geweldig.
Een juiste keuze, geen paard mag lijden en zeker jouw Tessa niet.
Heel veel sterkte met dit verlies.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:07

Jeetje meid, heel veel sterkte, en zo jong nog!!! tranen in mijn ogen van je verhaal..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:10

Jeetje meis wat heb je dit mooi geschreven, wat hebben jullie een mooie band gehad samen! Ook ik moest even omhoog kijken omdat ik de tranen aan voelde komen...respect voor je beslissing! Ik wil je veel sterkte wensen aankomende periode om dit een mooi plaatsje te geven in je herinnering!

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:11

Ik zit hier echt half te janken ;( wat prachtig geschreven, en wat een toppaardje was ze zo te zien.

Heeeeeeel veel sterkte de komende tijd Y;(

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:14

Heel veel sterkte.. Y;(
Mooi geschreven ik zit ook met tranen in mijn ogen

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:16

Mooi geschreven Daan!

Sterkte!!

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:17

wat mooi geschreven en wat een naar verhaal,
sterkte in deze moeilijke tijden! dit is een gevoel die je noooit wil mee maken.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:17

Wat een prachtig verhaal, en wat een triest einde, ze was veels te jong.... |( !
Respect voor je dappere keuze!

Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:) Y;(

Amado7

Re: Rust zacht lieve dappere Tessa..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:18

heeel veel sterkte toegewenst!

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:21

woo nu heb ik het filmpje ook gekeken, heb de tranen in mn ogen sterkte meid!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:26

Ook ik zit hier te huilen.
Prachtig geschreven, en wat een liefde tussen jullie 2 zeg.

Ik wil je heel, heel veel sterkte wensen met dit verlies :(:) Y;(

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:29

wat een mooi verhaal. ze heeft een goed leven gehad bij jou. en zie het als een voorrecht om deze beslissing te mogen nemen en ze niet langer heeft hoeven lijden of wat dan ook. sterkte.

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:31

heel veel sterkte!
en wat was ze een mooi paard.!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:32

sterkte!
Wat een bijzonder paard was dat!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:04

de tranen stromen over mijn gezicht,wat een toppaardje was het.de liefde straalde echt tussen jullie,en wat knap dat jullie altijd in haar bleven gloven.en het filmpje vind ik erg mooi.wat een speciale band was er tussen jullie.ik wens je heel erg veel sterkte met het zware verlies van een echte vriendin.maar tessa zal je erg dankbaar zijn dat ze geen pijn meer heeft.heel veel sterkte en een dikke knuff.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Oh jeetje wat een aangrijpend verhaal... Heel veel sterkte met het verlies van dit toppaard wat je had... :(:)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:21

Jeetje ik schrok van de titel. :oo
Wat vreselijk dat je haar hebt moeten laten gaan. :(:) Heel veel sterkte met het verlies..

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:04

Erg mooi geschreven Danielle!
De reacties zeggen wat dat betreft ook genoeg...