[IM] Kamille Mo.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Kamille Mo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:12

Afbeelding

Markante Mo, het paard dat mij achter de geraniums weg heeft gekregen, is er niet meer.

Toen ik in 2000 ben begonnen met paardrijden stond Monaco op de manege.
Hij was daar lespaard.
Maar erg geliefd was ie niet. Omdat er tuigersbloed door zijn aderen vloeit gooit ie vrij hoog op in draf.
En dat gecombineerd met beginners…. betekend holle rug, hoofd hoog en oncomfortabel zitten.
Maar hij compenseerde dat alles met knuffels… heb nooit een paard gezien die zo bedelde om aandacht als Monaco.
Maar goed met aandacht verdien je geen geld en er werd besloten hem weg te doen.
Wie wil er nu een niet goed gereden Tuiger zonder papieren?
Nou ikke… :j
Ondanks dat ik vanwege mijn beperkingen niet op hem kon rijden wilde ik Mo het handelscircuit of erger besparen.
In het begin heb ik alleen met hem gestapt. Hem duidelijk in de oren gefluisterd dat hij echt braaf moest zijn want anders was het einde verhaal en wilde mijn man dit avontuur niet voorzetten.
Maar Mo was braaf en bleef ongelooflijk braaf voor mij. Anderen konden m niet fijn rijden.
Ik heb m nageeflijk gekregen, we trainden ons op onze wijze. 4x les in de week. Maar het ging. Heb zelfs leren draven.
Monaco en ik werden een team.
Door mijn evenwichtsstoornissen schommel ik in het zadel. Mo ving dat op. Schoof ik naar rechts ging hij dat ook, schoof ik naar links meneertje sprong naar links.
En als klap op de vuurpijl als hij merkte dat ik niet meer kon (mijn benen hebben dan geen kracht meer en ik ben dan niet meer in staat van het paard af te komen, wordt eraf gehaald) ging hij stilstaan en verzette echt geen poot meer.
Niks of niemand kon hem verplaatsen totdat ik veilig van hem afgetild en uit de bak was.

Dat wat wij samen hebben is eigenlijk niet te omschrijven… en hij deed het allemaal alleen voor mij.

En nu, nu moest ik hem laten gaan…
Wat een ongelooflijk heftig iets. Ik moet het doen, hem teruggeven wat hij mij gegeven heeft, maar jongen wat is dat zwaar. Ik wil je niet laten lijden das een ding wat zeker is maar pffft….
Twee jaar terug wilde hij niet meer onder het zadel… gaf dit voor mij duidelijk aan, anderen voelden of zagen niks maar ik voelde het wel degelijk.
Je kreeg je verdiende pensioen.
De Dierenarts constateerde arthrose in rug en achterbenen. Tja dat was te verwachten.
Hebben we verder niet uit laten zoeken. Maakte toch niks uit, je bleef hier en ging met pensioen. Kon je heerlijk macho zijn op de wei met al je dames.
En nu….wat er gebeurd is weet ik niet.
Monaco stond nog 24/7 op een 5 ha weide. Hij was woensdag stok en stok kreupel. Dus hem op stal gezet met de vermoeden van een hoefzweer.
Uurtje daarna belastte hij echter dat been weer, maar liep achter heel komisch zwaaiend.
Donderdag de DA erbij en die constateerde dat de pees flink beschadigd was, ja dat had ik natuurlijk zelf ook al gezien.
Rust dus..tja en dat is nu net datgene wat Mo niet in zijn woordenboek had staan. Altijd de Macho, de kudde verdedigen met hand en tand.

Op stal zetten lukte niet hij vloog tegen de spijlen op, op de wei ging ie onder invloed van adrenaline met de kudde mee. Op de paddock met een maatje bleef ie heen en weer rennen.
En zaterdag met de hele kudde dwars door het weiland aan de kletter omdat de jagers terwijl wij de paarden aan het binnen zetten waren alvast begonnen met schieten.
Dat was wel de genadeslag…Zijn onderbeen was 3x het leek een olifantenbeen. Hij trilde van de pijn, ogen helemaal rood doorlopen, hoofd naar beneden.
En toch…. Zodra een van de merries begon te hinniken, direct alert, oortjes erop klaar voor actie, om vervolgens weer te trillen van de pijn.
Dat was voor mij over de grens.

Vanmiddag om 13.00 uur is Monaco over de Regenboogbrug gegaan.
Op weg naar zijn vrienden, Narose, Be Honest, Black en Honey.

Mo dank je dat je mij de passie voor paarden gegeven hebt, ik zal jou altijd in ere heel hoog houden!

Afbeelding

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:19

jee wat een bijzonder verhaal over je bijzondere paard...
heel erg veel sterkte met dit grote verlies...

Nicole288

Re: Kamille Mo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:49

Och Peet :(:) Arme Mo, dat had hij inderdaad niet verdiend, je hebt het goed gedaan meid. Maar wat een zwaar verlies ;(

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:53

Heel veel sterkte met dit verlies.. Wat een prachtig verhaal.. Y;(

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:54

:oo neeeeee niet mo!! ;(
Sterkte peet. Heftig zo om te lezen. :(:)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:58

Stoere Monaco is er niet meer....

Wat een enorm verlies voor jullie en ook voor 'zijn' kudde |(
Heel veel sterkte en voor jullie beiden een *big hug* :(:)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:15

Aah vreselijk voor je..wat een prachtig paard zeg ! Sterkte met het verlies

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:24

Wow wat een bijzonder beessie was dat! Heel beel sterkte met dit verlies :(:)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:58

Wat een onbeschrijvelijk geluk dat je dit hebt mogen meemaken met je paard. Wat een geluk heeft hij gehad met jou. Wat heb je het mooi en liefdevol omschreven... Heel veel sterkte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:02

Och gos Petra, wat een abrupt eind.. Met een lach en een traan gelezen en even terug gedacht aan de keren dat ik hem van dichtbij heb mogen bewonderen. Wat een paard.
Nogmaals veel sterkte
:(:)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:50

wat erg,en wat een band hadden jullie...
Veel sterkte! :(:)

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:54

Wat hadden jullie een prachtige en bijzondere band, wauw! En het is goed van je dat je hem hebt laten gaan, heel veel sterkte met dit moeilijke verlies!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:02

Ach Tjinta, wat erg voor je! Hij zal voor altijd in je hart blijven en jij in het zijne!
:(:)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:15

Petra en Paulus: heel veel sterkte met het verlies van jullie bijzonder markante man Mo.
Prachtig en herkenbaar geschreven; ik heb mogen zien en meemaken wat hij voor jullie betekende en dat was heel erg bijzonder.
Een hele dikke knuffel van ons :(:)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:25

Jeetje Petra... Wat zal het voor jullie een ontzettend groot gemis zijn, heel erg veel sterkte!! :(:) *dikke knuffels*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:36

Heel veel sterkte met dit grote verlies.. :(:) Vreselijk moeilijk.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:55

Dank!!

Vandaag ook de hele dag met een lach en een traan..
Herinneringen ophalen die je aan het lachen brengen en het verdriet om t gemis.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:29

Wat een bijzonder verhaal, en wat een fantastisch paard heb jij in je leven mogen hebben!
Hij had niet alleen een gouden karakter, hij was ook nog eens bijzonder leuk om te zien.
Op en top JOUW maatje, tot de dood jullie scheidde.
Je hebt een heel dappere en eerlijke keuze gemaakt, hij zal je daar zeker dankbaar voor zijn.
Je zult je wel heel beroerd voelen door het gemis van je beste maatje, maar je zal ook met een warm hart en een glimlach op je gezicht terug denken aan alle mooie herinneringen die hij jou heeft gegeven.

Sterkte

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:15

Peee, heel veel sterkte met dit grote verlies van je geliefde MO! xxx

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:25

kippenvel... Veel sterkte! Wat een prachtig paard

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:41

Wat een bijzondere band heb je met dit paard en wat een onwijs fijne tijd heeft ie bij jou gehad! De moeilijkste beslissing ooit is de eerlijkste beslissing....

Heel veel sterkte!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:25

Dank jullie!

Ik krijg op verschillende manieren fijne berichtjes, sommige zelfs heel onverwacht.
Iedereen die Monaco kende heeft herinneringen, Positieve en Negatieve, maar niemand is m ooit vergeten.
Een paard wat door zijn aparte karakter niet vergeten wordt.
Toppie!

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:42

énorm veel sterkte!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:13

Heel veel sterkte, Peet!
Zo'n band is zeldzaam en je mag trots zijn op jezelf dat je je vriendje hebt gegeven wat hij verdient!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:03

Jeetje... echt enorm veel sterkte.