Eens in je leven komt er een paard voorbij waar je zoveel mee hebt dat je heel bang bent om het los te moeten laten. Zo'n paard was Porva.
Ze heeft me zoveel geleerd. In het omgang met paarden maar ook in mijn dagelijkse leven. Ze was erg sensibel en reageerde dan ook heftig op maar een beetje lage stem. Dan trilde ze over haar hele lijf. Ook was ze best heftig met rijden toen ik haar kocht. Buiten rijden was een drama. Om een goede band met haar op te bouwen ben ik verplcht geworden om naar mezelf te kijken aangezien ze enorm spiegelde. Ik moest, als ik mijn dag niet had, altijd in mezelf kijken en dan pas naar Porva gaan. Rust uitstralen en zachtheid...........dan konden we alles samen. Als we elkaar maar respecteerden. En zo is onze band heel sterk geworden. Uiteindelijk liep ze los met me mee, maakte we mooie buitenritten (waarin ze haar pittigheid niet verloor maar waarbij ik NOOIT bang ben geweest en altijd lachend op haar zat ookal sprong ze alle kanten op). De lange zandpaden in galop.....hoevaak ik wel niet huilend van geluk door de storm met haar ging!
4 jaar geleden besloot ik dat ik een veulen van haar wilde. Dit is gelukt en in mei 2009 is Valiente geboren. Hier was ze een super moeder voor. De band die ze hadden is nooit meer weggegaan. ook niet toen ze een half jaar in de opfok is geweest. Porva haar grote ogen stonden altijd zacht als ze Valiente bij zich had.
Ik kan zoveel over haar en mij vertellen maar dan wordt het een boekwerk.
Helaas heb ik de keuze 4 weken geleden moeten maken om haar te laten gaan, nadat we erachter waren gekomen dat ze niet een ontsteking bij haar anus had maar dat het giga gezwellen waren. Ik wilde haar de trotse merrie laten blijven en niet een hoopje ellende. Dat was ze niet. Nadat ze me zoveel vertrouwen had gegeven moest ik dat ook terug doen. 's morgen kwam ze nog galoperend naar me toe. Ik heb nog gewandeld met haar en daarna is ze tussen haar vriendjes en dochter gegaan.Het was een heel mooi afscheid.
Meis, wat doet het pijn maar wat ben ik blij dat ik jou heb mogen leren kennen. Dank je wel voor je mooie meisje Valiente.
Dank je wel voor je vertrouwen. Je was mijn spiegel en soulmate.Ik heb van je genoten.
Ik ga je zo missen maar het is goed zo.
Porva het ga je goed en ooit kom ik je weer tegen!