[IM] Voor altijd in mijn hart: Usha

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Voor altijd in mijn hart: Usha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:58

Waar moet ik beginnen….. afgelopen maandagmorgen is mijn allerliefste maatje en geweldige, lieve paard Usha overleden.
Usha, mijn trots, mijn maatje, mijn alles. Een bijzondere dame, een echt zorgenkindje waar ik 7 1/2 jaar door de problemen met haar gezondheid diepe dalen maar gelukkig ook vele hoogtepunten heb beleefd.
Usha betekent “zonsopkomst”. De zon schijnt nu voor altijd voor Usha.

Afbeelding

Twee weken geleden nog bij Steffi van der Laarse geweest die maar niet uitgepraat raakte over hoe geweldig Usha haar conditie was en hoe top ze eruit zag. Ze was zelfs ondeugend, we hebben er nog om gelachen.

Door een heftige astmatische aanval 3 weken geleden, had Usha net 10 dagen prednisolon erop zitten. Vervolgens kregen we een dag later een vervelend ongelukje waardoor Steffi wel wat werk had om haar weer los en recht te krijgen. “We overwinnen echt alles”, dacht ik toen nog.

Vorige week woensdag voor de eerste keer na de medicijnen en de behandeling bij Steffi begonnen met wat werken aan de hand en voor het eerst op mijn barebackpad wat rondgestapt, wow wat een gevoel en wat voelde ik mij trots! Precis een week geleden een klein rondje buiten gereden. Het viel me op dat Ush een tikkeltje sloom was, verder niets bijzonders. Niet al haar hooi was op maar verder at ze prima. Zaterdag idem, temperatuur was 37,4 verder niets bijzonders te zien. Zondagmorgen werd ik door de staleigenaar gebeld: “Usha is heel sloom en wil helemaal niet meer eten”. Dan is er echt iets aan de hand want Usha eet altijd, het was haar grootste hobby.

Eenmaal bij stal was ze ook enorm aan de diarree. Meteen dierenarts gebeld die me gerust stelde en adviseerde het even aan te zien, mits ze dronk. In de middag toch weer de dierenarts gebeld, ze was zo sloom, liep zelfs ongecoördineerd en de diarree bleef lopen. Ze reageerde alleen als ik haar riep, zo bijzonder. Na een onderzoek en een darmontspanner adviseerde de DA de nacht af te wachten en anders maandag infuus dan wel naar de kliniek. Zover heeft het niet meer mogen komen.

Zondagnacht om 01.00 stond ze nog rustig toen de staleigenaar voor het slapen gaan, ging kijken. Om 04.11 werd ik thuis even wakker en kreeg een heel berustend gevoel. Achteraf ben ik ervan overtuigd dat ze toen is heen gegaan. De staleigenaar belde om 07.15 dat Usha languit in de stal lag, toen wist ik genoeg. Binnen 10 minuten waren we op stal, ze was al enkele uren overleden.

We zullen nooit weten wat er precies de oorzaak is. Onderzoek heb ik niet laten doen. Ik besef nog niet wat er allemaal is gebeurd. Ik probeer me vast te houden aan de vele bijzondere, mooie en intieme momenten die ik met Usha heb mogen beleven. Vooral ben ik onwijs dankbaar dat dit hele bijzonder paard ruim 7 ½ jaar deel heeft mogen uitmaken van mijn leven. Ze was mijn grootste leermeester en een enorme verrijking. Zeker het laatste jaar hebben mij heel veel nieuwe inzichten gegeven door mijn opleiding "Mens en Paard" en de kennismaking met de Academische Rijkunst. Ik heb ervan mogen proeven en het smaakte nog naar zoveel meer. Zo graag had ik deze groei samen met Usha willen voortzetten.

Ik moet nu verder zonder dit hele bijzondere paard. Een troost is dat ze zeker het laatste half jaar echt helemaal paard en gelukkig kon en mocht zijn, 24 uur per dag buiten samen met haar grootste paardenvrienden Irzan, Mara en Amber.

Ik prijs mij gelukkig dat Usha ondanks haar onstabiele gezondheid toch nog zo lang bij mij heeft mogen zijn. Ik kijk en denk vooral liefdevol terug aan de vele jaren dat Usha deel van mijn leven heeft mogen uitmaken en koester de herinneringen.
Bedankt lieve Usha voor alles wat je mij hebt gegeven, rust zacht…ik zal je zo ontzettend missen.

Afbeelding

In mijn gedachten was je
In mijn gedachten ben je
In mijn gedachten zul je altijd blijven

Carolien

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:01

Jeej wat heftig... kippenvel. Héél veel sterkte met dit enorme verlies!!!

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:02

Heel mooi geschreven! En heel veel sterkte toegewenst

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:03

Was een prachtig paard !
veel sterkte !

wendy1987

Re: Voor altijd in mijn hart: Usha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:04

Mooi geschreven en een prachtige foto!
Veel sterkte met het verlies!

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:10

Sterkte!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:16

:(:) heel veel sterkte

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:50

jeetje wat heb je dit mooi geschreven,ik heb er de tranen van in mijn ogen.ik wens je ontzettend veel sterkte met het verlies van je mooie meisje.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:16

Heel veel sterkte met dit verlies! Ze was prachtig :(:)

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:23

Heel veel sterkte, ik krijg tranen in mijn ogen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:25

Bedankt voor al jullie lieve reacties. Ja, prachtig was ze zeker.
Straks voor de eerste keer naar stal, even knuffelen met de andere paarden. Ook zij waren van slag en Spike, onze lieve stallabrador heeft dinsdag totdat Usha werd opgehaald, steeds dicht bij haar gelegen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:36

Heel erg veel sterkte.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:47

Jeej wat heftig, Heel veel sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:55

Heel veel sterkte... Wat een prachtige foto... :(:)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:27

Heel veel sterkte met dit grote verlies.

Het verhaal raakte mijn hart!! |(

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:59

mooi verwoord, fijn dat je ondanks je verdriet, dankbaar kan zijn over het feit dat je haar ondanks haar gezondheid, toch nog zo lang hebt mogen hebben en dat je haar veel hebt kunnen geven.
Ze zal je vast dankbaar zijn dat ze jou als baasje heeft mogen leren kennen.
het is altijd te kort, fijn dat dankzij haar, jij meer honger hebt gekregen, je gaat vast nog veel meer mooie dingen beleven met andere paarden, en met haar in je achterhoofd.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:09

Ik heb tranen in mijn ogen van dit verhaal.
En dan die Labrador! Is ook weer echt een labradording...
Dit paard heeft in elk geval wel een prachtig leven gehad bij jou!
Ik wens jou heel veel sterkte met dit grote verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:12

Kippenvel.. Heel veel sterkte :(:)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:18

Ik wil mensen niet bang maken maar het zou een virus kunnen zijn!!!!!
Mijn allerliefste en mooiste paard had precies hetzelfde en is.....in de vakantie overleden, de mensen van de kliniek hebben haar een spuitje moeten geven |(
De oorzaak weten ze nogsteeds niet maar ze was al lang aan de diarree en ze was al erg oud dus toen besloot het lot dat dat haar laatste dag was.....

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:25

In ieder geval heel heel heeeel veel sterkte, Usha zal je dankbaar zijn met dat mooie leven dat je haar hebt gegeven en het verschrikkelijk mooie verhaal, had tranen in mijn ogen

Sterkte!!!!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 11:48

Jullie reacties doen me goed, bedankt!
Ik zou het wel erg op prijs stellen als er in dit topic niet wordt gespeculeerd over de oorzaak. Er zijn heel veel scenario mogelijk en op stal en met de dierennartsen zijn deze ook uitgebreid besproken. De andere paarden worden uit voorzorg nauwlettend in de gaten gehouden. Gelukkig doen ze het allemaal goed en beginnen hun draai weer terug te vinden na het verlies van hun kudde leidster.
Het is leeg zonder haar maar de steun van zoveel lieve bekende en onbekende mensen is bijzonder en waardeer ik enorm.

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:48

sterkteee !!!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:37

Carvdg nogmaals heel veel sterkte met het verlies van je dierbare Usha

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:13

Heel veel sterkte! Jammer dat je op zo'n jonge leeftijd afscheid hebt moeten nemen.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:18

Sterkte met het verlies van Usha