Ergens op bokt vond ik al een oud topic over hoe je de dood van je paard verwerkt, en met die vraag zit ik zelf ook heel erg. Ik heb al een paar boeken besteld bij de bieb over het onderwerp rouwen. Het klinkt heel stom, maar ik weet gewoon niet hoe dat moet. Wat normaal is en wat niet..hoe je eroverheen komt...
Een echt concreet antwoord zal er wel niet zijn. Hoe dan ook, daar gaat dit topic in principe niet over, hoewel tips, websites, boeken, enz., altijd welkom zijn.
Mijn vraag is hoe jullie je paard herdenken en welke aandenken je hebt. Ik wil daar graag wat verhalen over horen

Ik vraag me ook af wat gezond is, en wat slim is. Ik wil foto's van Justice op canvas laten afdrukken en ophangen op mijn kamer, maar mijn moeder heeft me daar juist voor gewaarschuwd. Ik word zo elke dag, elk moment dat ik mijn kamer binnenloop, met hem, en met mijn verdriet geconfronteerd. Dat kan best moeilijk worden.
Vandaar ook dat ik dacht aan een kistje met zijn spulletjes erin, die ik kan openen wanneer ik daar behoefte aan heb. Maar toch wil ik ook die foto's, hoewel ik nog steeds erg twijfel.
Ik quote even de ideeën uit mijn topic, die ik had om Justice te herdenken.
MissCharlie schreef:Ik probeer nu weinig aan Justice te denken...me niet teveel laten meeslepen door alles. Ben wel rustig aan het kijken hoe ik hem goed kan herdenken...hoe ik mijn herinneringen aan hem kan houden en hoe ik zijn dood ga verwerken..
dit is wat ik nu heb bedacht: ik maak een soort schatkistje, en daarin bewaar ik wat spulletjes van hem. Zijn halster, zijn naambordje, foto's van ons samen, zijn favoriete borstel, zijn voorplukje...
Ook wil ik een paar sieraden laten maken van zijn staart. Ik heb zijn staartharen in een vuilniszak gedaan en mee naar huis genomen, maar vind het te confronterend om ze te zien.
Verder ga ik 3-4 foto's op canvas afdrukken en op mijn kamer hangen. De andere foto's wil ik in een fotoboek verwerken.
Ook wil ik een klein gedenkplekje maken waar hij is overleden.
en tot slot wil ik het hele verhaal over het inslapen opschrijven, en ook belangrijke en leuke, lieve momenten van ons samen, zodat ik dat altijd terug kan lezen
Als jullie tips en ideeën voor mij hebben hoor ik het graag, mag ook in mijn andere topic (zie link hieronder). Ook ben ik gewoon benieuwd naar jullie verhalen, wat jij als aandenken aan je paard hebt.
Groetjes Charlotte
Voor het verhaal van mijn maatje, zie [ITP] Afscheidsshoot met Justice, voor het eerst en laatst in ITP