[IM] Doei Sjaak, ik mis je voor altijd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Doei Sjaak, ik mis je voor altijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:27

Een vriendin van mij typt dit, zij heeft hiervoor toestemming gekregen.

Sjaakie, mijn maatje, mijn schatje voor altijd..
Ons verhaal begon op de oude manege - die bestaat niet meer - er stond een frisse pony van een jaar of 18 voor de lessen. Ookal reed ik pas, en was ik 8 jaar, ik zat maar al te graag op jou rug. Altijd lachen, gieren en brullen als jij weer begon te rennen door de bak. Je leek dan wel een rodeo pony, en je was misschien een flinke D pony, ik was nooit bang om te vallen want zodra ik bijna viel stopte je direct en kon ik mezelf herstellen. Of je het aanvoelde of dat je het gewoon wist... Misschien was het wel toevallig? Het was super lief. Je deed altijd je best, met je streken.. Lekker bokken en rennen, dat was het liefste wat je deed. Sjaak waarom moest jij nou net gaan? |( Maar toen ik 10 was, vond mijn moeder de manege tijd wel weer mooi geweest, jij verzuurde niet. Maar ik moest je achterlaten, ik dacht dat het einde van onze tijd daar was. Ik gaf je een wortel, een knipoog, een kus en een traan.. En rende huilend de stal uit. Je bleef me na staren, maar ik was oud genoeg om op het paard - dat aan huis stond en staat - van mijn moeder te rijden vond zij. In de auto keek ik huilend naar een plukje manen die ik afgeknipt had. Doei mijn lieve Sjaak, ik zal je nooit vergeten.

Maar het was nog niet voorbij!
Na een jaar vond ik het wel leuk, ik kon niet wennen aan het paard van mijn moeder. Ik viel er elke maand zeker een keertje af. Dat paard was niet zo voorzichtig als jou. Ik ging met een vriendin mee naar de manege, en rende hoopvol naar het hoekje waar jij altijd stond en ja je was er nog. Je herkende me niet, maar ik jou wel! Ik heb die hele avond bij jou in de box gehangen.. Als 11 jarige naast "mijn" 21 jarige pony. Maar toen was de avond voorbij en moest ik terug, weer elke dag op dat vreselijke paard! Had ik onze ontmoeting alweer gehad? Was het alweer voorbij?? de volgende dag zat ik echt vreselijk te huilen op het paard ik jammerde.. Eindeloos, dagen lang en eindelijk was het zover! Ik mocht weer gaan lessen op de manege, we herinnerden elkaar snel genoeg. Ik reed weer elke week op jou.. Maar het heeft niet lang mogen duren, de manege stortte op een nacht voor een deel in. Op jou stallenblok en je stond binnen, de manege werd gesloten en mijn wereld stortte opnieuw in. Weg was mijn Sjaak.. Terug naar het paard van mijn moeder.

Ongelooflijk!
Na 2 jaar, ik was inmiddels alweer 14 en jij was 23 of 24.. Opeens dook je op, ik was zo blij. "Ben jij het echt Sjaak?!" Ik rende ademloos naar je toe, je was zo verwaarloosd. Zo mager, helemaal opgebloeid en je been hield je raar, ik ging je elke dag verzorgen. Je been was blijkbaar met het ongeluk verkeerd terecht gekomen. En niet goed behandeld, maar je kon nog galopperen als de beste! Ik kon nog steeds op je rijden, je had geen pijn aan het been het zag er alleen wat gek uit. Ach, interesseerde mij het. En toen kwam je te koop.. In die tijd was je 24 en ik 14. Ik kon je niet kopen, dat zou ik nooit kunnen betalen. En ik kende ook geen manege waar ik je aan zou kunnen bieden. "Het is oneerlijk Sjaak, we gaan alweer uit elkaar." En zo gebeurde het..

De mijne!
Het was geweldig om te zien, ik stond op en zag op mijn bureau een hoofdstel liggen met; "Sjaak" erop. Ik holde naar beneden en daar stond Sjaak, naast het paard van mijn moeder op de weide! Aan huis! We zouden nooit meer scheiden! Ik maakte nog buitenritten, gewoon lol rijden niks meer serieus nemen. En je vond het geweldig! Je stoof vooruit, we gingen de grote passen van mijn moeder voorbij! En ja misschien was ik wat groot, maar Sjaak kon dat allemaal makkelijk aan. Me vastgrijpen aan je hals als jij opeens onverwacht met je hoeven de lucht in steigerde. Ze zeggen altijd een goede ruiter valt, nou ik ben hoog uit 2x van Sjaak afgevallen in al die tijd! En nee ik strafde je daar niet voor, je nam toch geen loopje met me. We waren blij om samen te zijn. En toen je 2 jaartjes bij mij stond kwam de dierenarts tot de conclusie dat we af moesten bouwen, je been kon het niet meer aan. "Het is goed Sjaak, zonder onze wilde ritjes kunnen we ook gelukkig zijn.." Ik bouwde af, reed soms nog een half uurtje stap en draf geen volle galop meer. Geen gespring meer, geen gesteiger meer, geen gebok meer, - nouja, zo goed als ik hem kon verhinderen - ach., we konden best genieten zonder al dat gekke gedoe toch?

Sjaak, waarom kan je nou niet eens EVEN NORMAAL DOEN?!
Mijn handen voor mijn gezicht, mijn hart in mijn keel, kokhalsend deinsde ik achteruit. Je was weer veel te wild geweest, je lag in de kreukels op de weide. Ik belde de dierenarts machteloos. En begon alleen maar van angst, woede en onrecht te schreeuwen en te huilen. De dierenarts kon je oplappen, gelukkig niks gebroken, door die houding van dat been zag het er allemaal veel erger uit dan dat het was. Na een maandje kwam je er weer bovenop en we gingen weer wat drafritjes maken.

Koliek bij oude paarden blijft terug komen en maakt je paard kapot..
Ik ging je 's avonds je eten brengen en je had een gaskoliek. Ik belde de dierenarts en na een darm ontspanner leek alles weer goed te gaan. Maar de volgende dag was het terug. Je lag in de weide, en rolde jezelf helemaal gek. Ik ging met je rond stappen, je kreeg weer darm ontspanner en het luchtte goed op bij jou. Ik was blij, je had het weer overleefd.

27 jaar.
Je 27ste verjaardag was bijzonder, omdat ik ergens al wist dat het je laatste verjaardag was. Ik knuffelde je en gaf je taart.. Het was een geweldige dag, een geweldige dag zijn tol eiste. Want de volgende dag had je alweer koliek en deze keer geen gas koliek. Ik moest met je rondstappen en ik zag aan je ogen dat je niet meer wilde. Ik zette je op stal ik kon je niet laten afmaken. Ik knuffelde je, sliep bij je, borstelde totdat ik niet meer kon zien waar ik borstelde. Maar de volgend ochtend stond je weer op 4 benen, ik bracht je naar de weide en begon uit te mesten. Ik lachtte, je galoppeerde door de weide. Toen ik je box klaar had, wist ik het zeker. Ik zou deze dag geweldig maken, ik zadelde je op en we cross-ten door de bossen. Iets wat niet meer mocht.. Maar je genoot en daar ging het me vandaag alleen maar om.

Word je dan toch nog 28?
3 maanden voor je 28ste verjaardag kreeg je weer een koliek, ditmaal weer een gas koliek. Dierenarts, darm ontspanner en het leek je op te luchten. Maar schijn bedriegt. Je rolde je vast in je box keer op keer en ik stapte rondjes door de wei. En om klokslag 18:00 gister avond wist ik het, de tijden waren voorbij, ze waren mooi maar het was goed geweest.. Ik zei dat ik nog een half uurtje afscheid wilde nemen en dat daarna je spuitje gegeven kon worden.
Sjaak, je wist het.. Je legde je hoofd op mijn schoot, je brieste,
Je hinnikte, je hoestte,
Je legde je erbij neer,
Je wist dat dit onze laatste minuten samen waren.

Om half 7 ongeveer sloot jij je ogen. Het was voorbij, ik trilde en deinsde weg, ik kon er niet tegen, je lichaam zo levenloos, je was weg.. Waarom?! Ik kon alleen maar gillen. Ik viel in de hoek van de weide op de grond, het paard van mijn moeder kwam me troosten. Het was vreselijk, mijn Sjaak was weg, het was voorbij.

Je hoeft niet te reageren ik wilde het gewoon even kwijt. |(
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 09-09-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluebontje

Re: Doei Sjaak, ik mis je voor altijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:36

Wat een bijzonder verhaal!! Heel veel sterkte hoor!!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:37

Bluebontje schreef:
Wat een bijzonder verhaal!! Heel veel sterkte hoor!!

Dankje, het was ook een heel bijzonder ponytje :')

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:38

Ach wat een verhaal meis...
ontzettend veel sterkte!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:41

SpecialBel schreef:
Ach wat een verhaal meis...
ontzettend veel sterkte!

Dankje,
Alles moet niet meteen lopen zoals je wilt he?
Maar als ik iets mocht wensen, dan zou ik hem niet terug wensen, dan zou ik wensen dat ik die jaren die ik met hem gemist heb nu nog even mag doen, en dan hoeft hij nog niet eens van mij te zijn.. :')
De eeuwige jachtvelden heeft handen vol aan deze dondersteen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:45

een aangrijpend verhaal en mooi geschreven
ik kon me helemaal inleven.

heel heel veel sterkte het zal een groot gemis zijn,hij heeft iig een mooi leventje bij je gehad :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:56

tjeempie wat een verhaal zeg.jij kan boeken er vol over schrijven heb ik het idee,allemaal over lieve sjaak.sterkte meid!

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:05

Nou heel mooi geschreven zeg..ik kan het me helemaal voorstellen hoe jij je moet voelen..sterkte met het verlies..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:08

Wat een ontroerend verhaal, en wat hebben juliie mee gemaakt.
En wat lief van je moeder om hem een oude dag te geven bij jullie/jou.
Heel veel sterkte met het verlies van je vriendje Sjaak.....

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:25

Sjaak heeft mijn leven verzwaart, met al zijn gekkigheid altijd de keel toe gegrepen.
Me laten beven of hij het wel red..
Maar aan de andere kant, het was het waard..
Want hij heeft me er miljoen maal meer liefde voor terug gegeven :')

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:27

Wat een mooi verhaal.
Hoe jij Sjaak weer vond en dat het je je eigen paardje werd.
Veel gelukkige jaren nog,samen, wat ik nu nog wil zeggen een heel mooi verhaal.
En ik wens je veel sterkte.met het verlies van je paardje

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:28

zo te horen heb je hee veel beleedt met sjaakie

was dat paard gestorven bij jou toen je er bij was?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:29

Ik dacht echt dat Sjaak dood was gegaan in dat stallenblok, ik dacht daar komt ie nooit meer uit..
Nu ben ik best nieuwsgierig hoe het hem gelukt is, of wie hem eruit gehaald heeft.
Hij heeft wel onder het pijn gelegen, want dat been had hij pas na het ongeluk.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:31

natasha1996 schreef:
zo te horen heb je hee veel beleedt met sjaakie

was dat paard gestorven bij jou toen je er bij was?

Ja, ik heb om 6 uur besloten dat het voorbij was, heb een half uurtje bij hem gezeten en toen is hij ingeslapen.
Toch kon ik het niet aan, het paard van mijn moeder is bij me komen staan, zoals je ook kunt lezen :')

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:31

Heel veel sterkte :(:) . Je paardje zal je vast dankbaar zijn! :j

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:33

lovehorses4 schreef:

Dankje, dat is fijn om te horen.. :')

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:34

wat een super mooi verhaal!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:35

Friezuhn schreef:
lovehorses4 schreef:

Dankje, dat is fijn om te horen.. :')

Uit je verhalen te lezen heb altijd voor je paardje gekozen! Maakt niet uit hoe of wat! Respect hoor meid! :j

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:42

Super bedankt, je hebt geen idee hoe blij ik ben dat iemand dit zegt :')

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:51

Wauw, wat heb je dit mooi geschreven. Heel eerlijk van je dat je deze moeilijke keuze hebt gemaakt, het is beter zo voor hem.
Heel erg veel sterkte, hij heeft het zo te horen heerlijk bij je gehad deze laatste jaren! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:51

heel veel sterkte :(:)

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:11

Heel veel ste

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:11

heel veel sterkte!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:55

pfff wat een verhaal zeg

Fijn dat jullie nog van elkaar hebben mogen genieten..

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:32

Dankjullie,
Ik vraag morgen wel of ze nog even op bokt kijkt, naar jullie reactie's.