[IM] pas vijf.... mijn liefste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

pas vijf.... mijn liefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:21

Nu 4.5 maanden geleden maar het voelt nog als de dag van gisteren....

Na 48 uur keihard knokken leek er eerst verbetering in te komen... Woensdag om half 1 merkte ik dat mijn paardje last had van haar keel. Nadat de dierenarts had geconstateerd dat er een verstopping in haar slokdarm zat (ja, een wortel stuk) en haar een spierverslapper had gegeven konden we niet veel anders doen dan wachten. Toekijken is zo erg! Ze kon niet slikken waardoor haar slijm en speeksel constant door haar neus en mond naar buiten kwam... als ze moest kokhalzen viel ze bijna om en ze kwam alleen maar bij me staan. Stil staan...

Na zeven uren gewacht te hebben is er toch besloten in te grijpen. Zo kon het niet langer en dus kwam de dierenarts opnieuw. Opnieuw een spierverslapper toegediend en toen met een zonde haar slokdarm geprobeerd vrij te maken. Zeer pijnlijk en stresvol voor mijn kleine meid. Bij het verzet sprong ze telkens zowat bij mij op schoot waardoor ik mijn ribben kneusde en de nodige blauwe plekken op heb gelopen maar zij is dat allemaal waard.
Toen we de slokdarm vrij kregen werd het weer afwachten. Zware antibiotica en hopen dat er geen infecties op kwamen zetten... 'snachts bij mijn lieverd gebleven en haar zoveel mogelijk gekalmeerd. Zware koorts kwam opzetten en iedereen bleef in spanning, weinig slaap en verdriet. Drinken was wat ze moest gaan doen en wat ze lang vertikt heeft. Donderdagmiddag kwam er echter schot in de zaak en heb ik haar eindelijk zover gekregen dat ze wat dronk!! Iedereen was blij en het leek wat beter te gaan, al bleef mijn poppetje een zielig hoopje paard.
Toen ze gistermorgen zelfs weer wat naar me hinnikte toen ik de stal binnen kwam had ik goede moed! ze had weer gedronken en ze pakte zelfs wat stro op... dit liet ze wel weer vallen maar toch! ze probeerde weer wat!!

Ik ben naar school gegaan in de veronderstelling dat ik om half 2 weer terug zou zijn voordat de dierenarts haar een derde antibiotica shot kwam geven maar voor dat ik thuis was werd ik al in paniek gebeld door mijn moeder. 'Ze proberen alles voor dr'.
Mijn vader is naar Dancer toe gegaan en zij was inmiddels gaan liggen (geen goed teken) en wilde ook niet meer gaan staan.. de dierenarts was binnen 5 minuten ter plaatse en heeft haar weer getemperratuurd. 41.2 graden.... toen hij zich snelde om een andere antibiotica uit de auto te halen heeft mijn schat haar laatste adem uitgeblazen in mijn vaders schoot...

Pijn schijnt ze niet erg gehad te hebben en dat is onze enige troost. Mijn popje is 5 jaar geworden en heeft het toen op moeten geven.

Een dier dat zo sterk was, zo pittig, zo trots en zo fier
Dat ze dan zo snel weg kan vallen van haar prachtige plaatsje hier
Lieve Lieve schat, Ik mis je met alles wat ik heb

Rust zacht YoungDancer Volo

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:24

Jeetje wat een verhaal. Heel veel sterkte !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:24

poeh wat jong en vervelend voor je sterkte

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:30

Wat vreselijk voor, sterkte.. Y;(

Altijd Kl*ote om zo je paard te verliezen, en zo jong..

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:31

Jeetje zeg, wat naar! Zo snel...Gelukkig was je vader er bij.
Ook al is het nu een paar maanden later, ik snap best dat je er nu nog steeds aan denkt!
Veel sterkte...

corina21

Re: pas vijf.... mijn liefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:36

vreselijk zeg.
heel veel sterkte.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:32

heel veel sterkte

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:44

Heel erg bedankt...

Jullie snappen waarschijnlijk veel beter waarom het zo'n enorme leegte geeft als je je lieveling verliest. Niet iedereen begrijpt dat je zo veel van een dier kan houden, en zo'n sterke band met elkaar op kunt bouwen!

Ik denk dat het voelt alsof ik mijn kindje zou verliezen. Ze was mijn kleine (1.65) meid!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:48

wat vreselijk!
Ik mag het natuurlijk niet vragen...maar was ze niet beter afgeweest op de kliniek?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:51

@ geerke.
Ja, achteraf haal je je vanzelf alles in je hoofd... de dierenarts zij in het begin dat het allemaal wel mee zou vallen, en ze stond bij ons rustig in haar vertrouwde omgeving op een schoon bedje. Dat leek hem toch het beste (veearts woont ong. 500 meter verderop). Ze was altijd heel paniekerig en opgewonden als ze op de trailer moest omdat ze een draver was en ook even gekoerst heeft. Die stress mocht ze er niet bij krijgen dus was het beter om haar hier te houden... Uiteindelijk weet ik nu dus niet wat beter geweest zou zijjn. Ik weet dat we alles hebben gedaan wat binnen onze macht was. Of ze op de kliniek meer hadden kunnen doen betwijfel ik. Ik hoop het eerlijk gezegd niet, dan heb ik nu nog meer schuldgevoelens...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:19

het is ook wel een naar scenario dat ze aan een slokdarm verstopping overlijden...zat er nog wat vast of is ze aan complicaties bezweken?
Wat vreselijk lijkt mij dit |(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:26

Sjone jonge, meis, wat erg! Heel veel sterkte.

Ik heb toch dezelfde vraag als Geerke hierboven mij:

Citaat:
zat er nog wat vast of is ze aan complicaties bezweken?

Heel veel sterkte nogmaals!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:47

Nou we zijn met de zonde gaan spoelen, en ze verzette zich heel erg. In het begin trouwens niet zo, maar uit reactie ging ze toch steeds kokhalzen. Eerst zaten ze met de zonde niet helemaal goed dus moest het nog een keer. Na een paar emmers lauw/warm water spoelen kwamen we er door. De emmers liepen leeg en kwamen niet meer terug dus we zijn er wel doorheen gekomen. De bult in haar keel was ook verdwenen. Maar door al het hoesten enz. zal er toch te veel troep in haar longen terecht gekomen zijn waardoor ze een longontsteking gekregen heeft. Ze hoestte nog veel en durfde niets meer van ons aan te nemen. Heb zelfs appelpuree gemaakt, appelsap geprobeerd te laten drinken (van die pure dan he) maar het zal in de slokdarm toch ook wel beschadigd zijn geweest en haar te pijn gedaan hebben.
Met een pipet heb ik haar mond af en toe eens gespoeld en verder veel gemasseerd en geaaid.

Wat haar dus uiteindelijk fataal is geworden zullen de complicaties van de redding wel geweest zijn. Maar doordat we 'het stuk' er al door hadden gekregen met de zonde had een operatie geen zin meer. en Direct opereren was iets wat ze ten alle tijde afraadde omdat het herstel proces dan erg moeilijk en pijnlijk zou zijn geweest ALS het goed gegaan zou zijn. De kans op permanente beschadiging van de slokdarm was te groot.

Echtwaar, het is vreselijk om ze zo te zien knokken. Ze bleef constant op de been maar er zat geen fut meer in. Mensen zeggen wel eens dat je liever niet wilt dat je dierbare je ziet overlijden. Misschien dat ze daarom wel ineens zo hard achteruit is gegaan toen ik er niet bij was.

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:49

Wat vreselijk! Enorm veel sterkte!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:52

Bah wat vreselijk zeg.. Super veel sterkte!

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:29

sterkte! vreselijk verhaal

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:48

heel heel veel sterkte ik zit met de tranen in mijn ogen.
mijn paardje is ook al heel vroeg overleden had hem pas 6 maanden...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:06

malissapaard schreef:
heel heel veel sterkte ik zit met de tranen in mijn ogen.
mijn paardje is ook al heel vroeg overleden had hem pas 6 maanden...

Ja, das echt veel te kort he?! Je koopt zo'n mooi jong diertje om er nog een heel leven lang van te kunnen genieten.. dan ga je er niet vanuit dat ze zo jong al weer weggenomen worden!
Ik had haar 14 maanden... van een onwijs fel paard naar een super lieve aanhankelijke merrie. Net klaar om echt aan het nieuwe werken te beginnen en haar verleden achter zich te laten.

Jij ook sterkte!

En iedereen, Bedankt <3