[IM] Liosa, mijn meisje 26/06/1993 - 20/05/2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milan_lover

Liosa, mijn meisje 26/06/1993 - 20/05/2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:46

Het gevecht is gestreden en de pijn is geleden, bedankt voor alle mooie jaren Lioos! Y;( 26/06/1993-20/05/2011

Vanochtend vroeg om half 7 hebben wij ons mooie paard Liosa moeten laten inslapen aan koliek, hier het verslag van de hele week.

Het is aan het begin van de week en je staat te trillen in de wei. Lekker actief was je wel, we hebben met zijn allen nog de wei rond gerend! Wat een lol hadden we toen, en de anderen deden ook lekker mee.
Wel wist ik dat er iets niet goed was, je stond niet voor niets te trillen. Ik dacht nog, komt het door de kou? Je bent net je wintervacht kwijt, en het was behoorlijk kil.

De volgende ochtend komt mama bij je kijken, het gaat niet goed. Je bent niet lekker en zondert je af. Ook ga je veel te veel liggen. De dierenarts komt erbij en geeft je een behoorlijke hoeveelheid antibiotica. Hij zegt dat het waarschijnlijk koliek is, maar dat hij dat niet kon bewijzen. Omdat je al een wat ouder paard bent, weet hij niet wat we moeten verwachten.. Van nu af aan is het erop of eronder.

Van de medicijnen knap je niet op, maar we merken het wel als ze uitgewerkt raken. Je gaat weer liggen en hebt weer pijn. Je hapt nu constant naar je buik. De dierenarts wordt weer gebeld als het avond is, en hij geeft je nog een opkikker.

Ook hier knap je niet van op. De volgende middag ga ik met je wandelen omdat je maar blijft liggen. Nu helemaal plat en je blijft happen naar je buik. Je beweegt je hoofd op en neer vanwege de frustratie en de pijn. Ik bel de dierenarts weer, maar die kan pas na 1,5 uur komen vanwege de castraties. Ik zou dus 1,5 uur met jou moeten gaan lopen.

Na een paar rondjes te hebben gelopen kan je niet meer, je wilt neerploffen en blijft maar draaien en draaien. Ook op de tegels bij de stal wou je neerploffen. Toen heb ik je meegenomen naar de bak, en daar ben je gaan liggen. Ik ben bij je gaan liggen met je hoofd in mijn armen. Ik dacht dat je het opgaf, maar je bleef vechten, terwijl ik fluisterde dat het goed was als ze wou gaan, en dat ik haar keuze zou respecteren. Maar ze bleef.

Moeders kwam terug en ging weer met je wandelen. Toen ze je in de wei weer losliet wou je gaan liggen, maar de dierenarts kwam en namen we je weer mee. Je kreeg 2 liter paraffine, in de hoop dat dat zou helpen om te gaan mesten. De dierenarts zei dat je de verkeerde kant op ging, en dat we het ergste moesten verwachten, maar dat er ook hoop was dat het weer goed zou komen met je. Het was een naar gezicht, jou zo met die slang door je neus te zien, en de praam om je lip, maar alles deden we voor jou, zodat je beter kon worden.
We hadden al besloten om je de klinieken te besparen, en omdat er ook kleine kans was dat je een operatie zou overleven, hebben we besloten om het niet te doen.

Die avond leek je beter te worden, je werd weer actief en levendig en je was erg op onze aandacht gesteld. Je dochter snapte er helemaal niets van, waarom kwamen wij constant naar de wei? Zij vond het wel leuk alle aandacht.
Dahbia is al 3, maar je geeft haar af en toe nog steeds melk, en ook je uier zat nog vol. Je bent zo ziek, maar nog steeds zorg je voor je kind, terwijl jullie toch echt een half jaar uit elkaar zijn geweest.

Vannacht leek je ook wel beter. Je liep 3 rondjes mee aan het halster, en daarna nog 3 rondjes in vrijheid, omdat je dat zelf wilde.
Met blijdschap ging mama naar bed omdat ze dacht dat nu alles goed zou komen.

Vanochtend was het echter kritiek, je kon niet meer opstaan en begint op te zwellen. De dierenarts uit zijn bed gebeld dat het goed was, je kon niet meer.
Het duurde even voordat de dierenarts er was en stelde als diagnose een verstopping. Dat omdat je opzwelde en er nog steeds geen mest kwam na 3 dagen vechten.
Hij zei dat we echt alles voor haar gedaan hebben wat we konden, en vroeg of hij je een spuitje mocht geven. Wij stemden in en hebben je laten gaan. Je sloeg een paar keer met je benen en daarna was je stil, maar je hart bleef het nog heel lang volhouden. Zo leek het heel lang te duren voordat je echt weg was. Toen de dierenarts zei dat je pols verdwenen was knipperde je nog een paar keer met je oog, en je trok met je lip. Het voelde raar maar de dierenarts zei dat het enkel nog spiertjes waren die wat trokken.
Douwe de shet heeft er tijdens het hele proces bij gestaan, en toen je weg was ging hij direct bij me staan en legde zijn hoofd in mijn armen. Daarna heeft hij je van top tot teen besnuffeld en je hoofd zachtjes gekust. Hij stond nog boven je te flemen, maar daar heb jij niets meer van gemerkt.
Dahbia, je dochter was nadat jij voor het laatst zachtjes naar haar hinnikte achterin de wei gezet, zodat ze niet in de weg zou lopen en geen trauma van je dood zou ervaren.
Toen jij overleden was heb ik haar weer opgehaald, en samen hebben we bij je gestaan. Dahbia week niet meer van mijn zij en snapte het niet heel erg goed geloof ik. Ze heeft je uiteindelijk toch nog aan je hoofd besnuffeld en een waardig afscheid genomen. Ze mist je nu al, dat weet ik zeker!
De andere 2 pony's hebben toen wij weg waren op hun eigen manier afscheid van je genomen. Milan heeft me ontzettend getroost. Pas toen ik hem vastpakte voelde ik de snijdende pijn dat jij er nu niet meer bent.

Ookal was jij niet helemaal mijn type, ik heb toch van je genoten. Al die buitenritjes die je mij gegeven hebt en de snelheid en de power die daar toen in zat, WOW! Ik bedank je voor alle mooie jaren die je ons gegeven hebt!
Het is goed zo meis. Je bent uit het oog maar niet uit het hart! Y;(

Over ruim een maand zou je 18 worden. Maar meis, het ga je goed daarboven op die eeuwige grasvelden! Bij je vriendjes, die ook niet meer op deze wereld zijn.

26/06/1993-20/05/2011

Het liedje wat ik constant in mijn hoofd had, en zong voor haar als we alleen waren:

Zo lag ze er gisteren bij: (kan voor sommigen schokkend zijn, al laat ik de ergste foto voor mezelf)
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... 11626.jpg/

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:51

Heel veel sterkte :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:52

och,wat triest! |(
Heel veel sterkte ermee! :(:)
Ze was nieteens heel oud |(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:53

Pff wat een heftig verhaal meis, krijg er tranen van in mijn ogen.. Nogmaals een dikke knuffel en heel veel sterkte.... :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:57

Sterkte maar heeft de da de merrie niet opgevoeld?

Je laat een paard met koliek toch niet bijna 3-5 dagen door sukkelen ik denk dat je dit had kunnen voorkomen door naar de kliniek te gaan. Het had nog niet gehoeven

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:59

Dankjulliewel |(

Nee, ze was niet eens heel oud. Maar iedere keer als ze weer de winter uit kwam had ze weer een tegenslag, en deze tegenslag was fataal. Helaas |(

De dierenarts heeft wel opgevoeld en alles gedaan wat hij kon. Zodra je inziet dat de medicijnen niet werken, is het eigenlijk al te laat om ze naar de kliniek te brengen. En er was maar ongeveer 10% overlevingskans |(

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:10

Oh Claudia wat naar zeg ;(

Heel veel sterkte :(:)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:54

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-05-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Nickeltje

Re: Liosa, mijn meisje 26/06/1993 - 20/05/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:02

VVDD > IM

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:20

Wat een knappe merrie was ze toch, heel veel sterkte meid! :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:23

Oh Claudia. je was er al bang voor. En dan toch. Sterkte de komende tijd.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:30

Veel sterkte met het verlies van je lieve maatje! :(:)

@Tita; niet erg gepast om in deze situatie zo te reageren. Zulke dingen moet je denken, niet hier in dit topic neerzetten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:49

Milan_lover schreef:
Dankjulliewel |(

Nee, ze was niet eens heel oud. Maar iedere keer als ze weer de winter uit kwam had ze weer een tegenslag, en deze tegenslag was fataal. Helaas |(

De dierenarts heeft wel opgevoeld en alles gedaan wat hij kon. Zodra je inziet dat de medicijnen niet werken, is het eigenlijk al te laat om ze naar de kliniek te brengen. En er was maar ongeveer 10% overlevingskans |(

Ik weet dat ik je niet kan helpen maar ik zou zeggen lees mijn topic zie in mijn profiel en lees dan alleen mijn posten...voor de ervaring.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:56

Tja, ik voel me nu enorm geholpen hoor tita ;(
Ze was op en kon niet meer, en we konden haar niet eens transporteren omdat ze niet meer op kon staan ;(

Nee bedankt ;(

Dat jouw paardje geholpen is, super! Maar we hebben het hier ook op een ander verhaal ;)
Bovendien, als ik jou verhaal las, was er alsnog geen overlevingskans voor mijn paardje omdat een aantal dingen hier gewoon anders verliepen ;(

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:02

veel sterkte!

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:04

Wat een dappere beslissing... Ik heb hier ontzettend veel respect voor, bij het horen van het liedje sprongen de tranen in m'n ogen... Heel veel sterkte met je verlies Y;(

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:07

Daantje, ik kreeg het liedje zomaar in mijn hoofd en bij mij sprongen de tranen ook telkens weer in mijn ogen. Dit omdat dit echt letterlijk is wat ik voel en wat we nu meegemaakt hebben en nog steeds aan het meemaken zijn ;(

Sta ik net in de wei even uit te mesten en met de paardjes kroelen staat ineens de vrachtwagen van Rendac voor de deur ;( Ik ben snel naar binnen gerend en barstte weer in tranen uit ;(

Dahbia haar dochter loopt nu heen en weer te rennen als een gek en te roepen en te doen waar ze is ;(

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:19

jeetje wat erg de tranen staan in mijn ogen,en dat liedje bracht tranen in mijn ogen zo mooi verwoord.wat erg dat je haar moest afstaan,het was zo,n leuk paardje.je hebt gedaan wat in je vermogen lag,en heel erg veel sterkte met het verlies van je paardje.

essiepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:40

Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van je mooie paard.
Ze hoeft nu niet meer te lijden....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:59

Nogmaals heel veel sterkte ermee. Ik weet zeker dat jullie alles hebben gedaan wat in jullie macht lag om haar te helpen.

Vind speculeren daarover ook een beetje ongepast eigenlijk tita :\

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:36

Heel veel sterkte meid!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:40

Wat een verhaal.

Zit hier met tranen in mn ogen, brok in me keel te lezen.

Heel veel stertke!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:12

Heel heel veel sterkte Claudia! Je kunt altijd bellen! Gelukkig hebben we wel nog foto's gemaakt van de winter toen ze nog helemaal goed was Y;(

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:41

Heel veel sterkte ! Je schrijft met woorden die doordrenkt zijn met liefde.
Je hebt een goede keus gemaakt, laat je niet van de wijs brengen door goedbedoelde wat als... of kon je niet... Je hebt een keuze gemaakt die voor jou en je paardje het beste was !!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:57

Bedankt voor de mooie woorden allemaal.
Ze is opgehaald en ik ben bezig met verwerken.

Ik ben vanmiddag even naar mijn instructrice geweest en daar rustig aan even met een paardje gewerkt en even getut enzo. Dit deed me erg goed om even wat afleiding te hebben maar haar tegelijkertijd nog niet te vergeten.