[IM] Dag kleine meid, ik zal je missen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Dag kleine meid, ik zal je missen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:13

Vanaf vanmorgen moet ik mijn kleine meid missen. Isa, mijn eerste eigen paardje voor maar 21 dagen. Het volledige verhaal kun je in dit topic lezen:
[BEH] Advies gevraagd: veulen kreupelt
En in dit topic zal ik alles nog even op een rijtje zetten.

25 mei 2010
Bij mijn verzorgpaarden aangekomen zag ik een enorm klein hummeltje staan naast haar mama. Ik heb haar Isa genoemd. Ze was zo klein, echt mini voor een Fries. Wel meteen lekker brutaal. Mijn zusjes blonde haar was vanaf het begin erg aantrekkelijk voor haar, elke keer begon ze erop te kauwen.
Afbeelding
Afbeelding

oktober 2010
De dag voor de veulenkeuring wilden mijn zusje en ik haar even mooi oppoetsen, om goed voor de dag te komen. Toen we haar uit het land haalden, bleek ze kreupel aan haar linkerachterbeen. Ontzettend kreupel, ze liep heel raar. De dag daarna zijn we naar de DA geweest om te chippen, zo kon de DA meteen even naar haar been kijken. Hij dacht dat het in haar bil zat en gaf het advies om, als het over een maand nog niet over was, terug te komen voor foto's. De weken daarna ging Isa wel wat meer op haar been staan en gebruikte ze het wel wat meer, maar nog lang niet genoeg. De eigenaar vond eigenlijk dat ze wel vooruitging en ondernam geen actie wat betreft foto's maken.

januari 2011
Op een zondagmiddag vond ik haar liggend in de inloopstal. Helemaal nat van het zweet en de uitwerpselen waar ze in lag. In paniek heb ik de DA gebeld, die langskwam en haar eigenlijk alleen maar overeind heeft geholpen. Ze lag op het verkeerde been dus kon ze niet opstaan. Ook deze DA zei dat we het beste wat foto's konden laten maken.

februari 2011
Nadat ik erop aangedrongen had bij de eigenaar om foto's te laten maken, en aangeboden had om ze zelf te betalen gingen we toch maar heen. Toch kwam daar niets uit. Op de beenfoto's was niets te zien. De DA (weer een andere) dacht dat het in haar heup zat, maar zij hadden geen rontgenapparaat dat sterk genoeg was om daar foto's van te maken.

maart 2011
Op een dag in maart vroeg de eigenaar of ik nog iemand voor Isa wist. Ik was verbaasd, zo kon je haar toch niet verkopen? Maar nee, wie haar wou hebben mocht haar hebben zei hij. Ik heb het op dat moment niet serieus genoeg genomen, hij zei wel vaker wat. Bovendien: Wie wil er nou zo'n kreupel veulen hebben? Toch kwamen we eind maart op een dag bij de paarden en was ze weg. De eigenaar had haar verkocht aan een handelaar zei hij. Ik schrok me dood, wat moest een handelaar met haar? Na dat weekend helemaal depressief te zijn geweest, besloot ik dat ik ìets moest doen. Dus ging ik naar de manege waar de handelaar stond. Daar was hij op dat moment helaas niet. Wel zag ik Isa staan, in haar eentje op zo'n 10 vierkante meter gras. Zonder water, terwijl het 20 graden was. Diezelfde dag nog, 29 maart, heb ik de handelaar opgebeld en haar voor het dubbele teruggekocht als wat hij ervoor betaald heeft. (Terwijl ze daar nog maar 2 dagen stond.)
Diezelfde avond zijn we haar gaan ophalen en gelukkig mocht ze weer bij haar moeder staan. Die hereniging was trouwens erg mooi om te zien.

april 2011
Tja, en toen had ik dus mijn eerste eigen paard. Duidelijk was dat ik zo snel mogelijk iets gedaan wou hebben aan haar been! In ieder geval een diagnose en prognose. Maar foto's maken van de heup kost je €350,-! Ik had het wel gedaan, als dat de enige mogelijkheid was. Maar ik kreeg van alle kanten advies en tips (vooral op bokt, bedankt daarvoor!) en daartussen zat Albert van Es. Een afspraak met hem is €70,- en hij scheen zò te zien wat er mis was met een paard, nog voordat je het uit de trailer had zegmaar. Dus, wij op een woensdagavond naar Beilen.
Nouja,.. wat ik gehoord had was niet overdreven. Hij zag meteen wat ze had. Zelfs hoe het was gekomen. Ze had dus een spier gescheurd in haar bil. En deze spier hield haar kniegewricht op z'n plek. De knie ging dus elke keer uit de kom, die banden eromheen waren helemaal opgerekt. (Ik hoop dat ik het goed zeg want ik was er maar half bij omdat hij meteen in het begin al zei dat het niet meer goed zou komen.) Heel eerlijk gelukkig. Hij was er echt 100% zeker van dat het nooit meer goed ging komen. Ze had geen pijn op dat moment, maar als ze zou blijven leven zou alles gaan vergroeiien en zou ze zeker pijn krijgen. Het was gekomen doordat ze was gevallen in het land zei hij. Hij zei ook dat we nog rustig afscheid konden nemen omdat ze geen pijn had op dat moment. Nou, en dat was het dan. Alle hoop in een paar seconden weg. Natuurlijk hou je in je achterhoofd rekening met zoiets, maar je hoopt toch.. dat het op de een of andere manier nog goedkomt..

18 april 2011
Vanmorgen heb ik haar laten inslapen. Ik was er zelf niet bij, was zo al emotioneel genoeg. Gelukkig was de DA (volgens mijn moeder, die was er wel bij) vol begrip en heeft hij haar echt een enorme dosis gegeven zodat het snel over was. De paarden stonden te hinniken zei ze. Isa's moeder zal nog wel een paar dagen van slag zijn. En ikzelf ook. Maar ik weet ook dat het beter is zo. Ik had niets anders willen doen. Ik had het mezelf altijd kwalijk genomen als ik haar die kans niet gegeven had en haar bij die handelaar had laten staan. Wat was er dan mee gebeurd? Ze had een heel goed papier, dus was er toch mee gefokt op een gegeven moment? Daar hoef ik me nu geen zorgen over te maken, ze heeft nu rust. Ik ben meerdere malen voor gek verklaard, om geld uit te geven aan een veulen dat ten dode opgeschreven is. Maar dat geld heb ik er graag voor over nu ze op een mooie, respectvolle manier aan haar einde gekomen is. Èn nu ik weet: Ze heeft de kansen gehad die ze verdiende.

Dag meisje, ik zal je missen.
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal.

Fleuribelle

Re: Dag kleine meid, ik zal je missen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:58

Jeetje wat een dapper besluit heb je genomen. Je hebt in het welzijn van je paardje gehandeld. Ik kan daar alleen maar diep respect voor hebben. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:04

Ach meis... :(:) Vind het nog steeds ontzettend goed van je, dat je Isa deze kans hebt gegeven...Meer had je niet kunnen doen! Vind het echt top van je, wat je gedaan hebt en echt Isa is beter af zo....
Heel heel veel sterkte!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:08

Goed zo! Ik had precies hetzelfde gedaan....
Wel ontzettend jammer dat ze er niet meer is maar je hebt toch maar weer een paardenleven 'gered'....
Sterkte de komende tijd...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:13

wat vreselijk jammer dat het zo gelopen is! |(
Ik heb wel erg veel respect voor je hoe je hebt geprobeert Isa te redden...echte paardenliefde noem ik dat. <3
Veel sterkte! :(:)

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:47

wat vreselijk dat het zo gegaan is! ik heb diep respect voor je dat je haar toch geprobeert hebt te helpen en dat je gedaan hebt wat voor je paard het beste was! heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:52

veel sterkte!
wat super wat je allemaal voor dat paardje hebt gedaan, er zouden het er niet veel doen.
je hebt de beste keuze gemaakt, ik heb diep respect voor je

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:54

Ik heb diep en diep respect voor je! Dat je ondanks alles gekozen hebt voor het welzijn van je paardje en dat toen bleek dat genezing niet meer mogelijk was, je toch die moeilijke en verdrietige beslissing hebt genomen!
Heel veel sterkte de komende tijd!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:00

Jou liefde voor Isa heb jij de moeilijke beslissing gemaakt. Vind het eerlijk en enorm dapper. Maar je deed het uit liefde.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:01

Wat een engeltje ben jij!
Ik geloof niet in toeval en isa had het geluk dat jij je over haar ontfermd hebt.
Het heeft zo moeten zijn daar geloof ik in.Jij hebt haar verder lijden bespaard en die keuze siert je ontzettend.
Voor mij ben jij idd een echt paardenmens met een groot hart :(:)
Ik heb ontzettend veel respect voor je!
Zo liefdevol......heel veel sterkte!!!
Geloof me jou tijd komt nog wel,daar geloof ik heilig in...helaas alleen niet de tijd met dit lief wondertje..

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:31

Ik ben niet zo heel snel onder de indruk, maar dit verhaal is zo ontzettend ontroerend. Wat fijn dat je Isa alle kansen hebt gegeven die mogelijk waren.

Sterkte met het verlies....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:51

Bedankt voor de lieve reacties. Wat ik zonder bokt had gemoeten had ik echt niet geweten.. Alle tips en advies en het meeleven. Echt lief.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:57

Tjee wat een moedig verhaal van zowel jou als het veulen. Ik bewonder je keuze, om dit veulen een kans te geven ondanks dat die kans zo is geindigd. Heel veel sterkte met het verlies. Je kan trots op jezelf zijn. En op Isa.
Sterkte. Er wordt aan je gedacht...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:32

bah wat zuur, maar enorm goed dat je dit voor haar hebt gedaan.
Wel bizar dat ze verkocht is terwijl ze kreupel was, maar goed, gedane zake...

Je hebt goed gehandeld, tja niet voor je portemonnee, maar als we alleen maar verstandig en zakelijk zijn, is het leven echt niet leuk!
je hebt gedaan wat je kon, haar alle kansen gegeven en de enige juist beslissing genomen voor haar!
Sterkte meid, met dit grote verlies, een dier wat nog zo jong is, los moeten laten, is enorm moeilijk!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:58

Heel veel sterkte... Ik denk dat je haar door je daad een pijnlijk leven bespaard hebt. Wat een dapper besluit heb je genomen maar wat doet dat zeer.. Loslaten is ook zo moeilijk..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:14

Ik heb je verhaal vanaf het begin gevolgd en ik heb echt respect voor je dat je het veulen toch de kans hebt gegeven en nu een paardwaardig afscheid hebt gegeven. Op een rustige manier ingeslapen en nu geen pijn meer, hoe moeilijk het ook is, je hebt haar wel de kans nog gegeven en haar gered als leven als fokmerrie met pijn (denk dat je idd gelijk heb dat ze anders daar maar voor gebruikt zou worden).
Heel erg veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon doen :*

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:40

zonde dat het zo gelopen is, maar ik vindt het super wat je voor haar hebt gedaan. echt super.
veel sterkte!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:34

Ook van hieruit nogmaals sterkte meissie, je hebt het helemaal goed gedaan zo, hoe moeilijk het ook is, maar respect voor jou en een hele dikke knuffel(ook van Condo)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:42

Heel veel sterkte! Het heeft zo moeten zijn dat ze bij jou terug kwam. Wie weet wat deze mooie dame allemaal meegemaakt zou hebben als ze bij die handelaar was gebleven... :n .

Ze is bij jou terug gekomen omdat jij zo eerlijk bent geweest haar te laten gaan. Heel veel sterkte!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:47

Wat een triest verhaal.. maar je hebt goed gehandeld hoor, echt waar..
Veel sterkte..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:47

Ik vind dat jij heel goed gehandeld heb, veel paardeneigenaren mogen zich daar een voorbeeld aan nemen! :)

't is beter zo.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:49

Heel erg jammer dat het zo heeft moeten lopen,
maar super van je dat je over de gezondheid van je paard hebt nagedacht (:
Je bespaard hem vast veel pijn, en ze heeft toch een mooi deel van haar leven mee mogen maken op deze manier! :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:33

Nogmaals bedankt voor de lieve reacties. :+:

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:46

Diep respect voor wat je voor dit paardje hebt gedaan!
Zo'n afloop is zo oneerlijk... :(:)
ik hoop dat je troost kan vinden in het feit dat je alles voor isa hebt gedaan en voor haar hebt gekozen.
Heel véél sterkte net de verwerking van dit verlies!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:51

Jij hebt echt alles gegeven voor die lieve meisje Isa. Je mag ontzettend trots op jezelf zijn dat jij dat allemaal voor haar hebt gedaan. Ik weet dan ook zeker dat Isa je ontzettend dankbaar is. Denk er maar niet aan wat er had kunnen gebeuren wanneer je haar niet terug had gekocht.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, het gemis zal enorm zijn na zo'n hechte band met dit meiske.
Echt heel veel respect voor jouw, Isa zal jouw echt niet meer vergeten.