[IM] Lieve Nidor, rip !

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Lieve Nidor, rip !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 01:57

In november 2009 besloot ik een nieuw paard te kopen, mijn oog was gevallen op een paardje op de manege waar mijn ander paard gestald staat. Na enkele keren met hem te rijden, besloot ik hem te kopen. Ookal had hij de naam van 'gevaarlijk' gekregen.

Zijn naam had hij verdient omdat hij altijd wegliep en bokte, en niet wou springen, (steigeren en weglopen).
Langsaam beginnen opbouwen, 2 maand later ons eerste oefenparcourtje gesprongen. Geen enkele weigering. Ons seizoen uitgereden en 1 klasse gestegen. Als bij wonder heeft hij NOOIT iets verkeerd gedaan bij mij.
Afbeelding

Zomer 2010
Veel gewandeld en gegraasd samen met zijn beste vriend.
Afbeelding

Herfst 2010

Hij begon steeds 'slechter' te lopen; struikelde continu in galop, niet meer vooruit, kon amper nog lichtrijden in draf zo kort liep hij, liep helemaal op zijn voorhand, kon bijna niet meer stappen op beton, altijd stijf uit de stal.
Sommige begon hij lichtjes te manken. DA laten komen en was ontsteking op zijn pees, medicatie & 2 weken rust.
Na 2 weken terug begonnen, na 1 week begon hij weer te manken.
Diagnose volgens sommigen; kan zwaar werk niet maar aan.
Oké, dan maar beslissen om te verkopen als reacreatiepaard. Maarja, wie koopt er nou een mank paard ?
Dan toch maar andere dierenarts laten komen die meteen zag dat er niets niet klopte, laten draven op hard beton .. Hij wou niet vooruit, ookal stond hij al 2 weken op box. Hij was echt boos op me, bokte recht naar mij, gewoon omdat hij op zijn pijnlijke benen moest lopen. IJzers eraf gehaald en terug op de volte op beton, manken was nu duidelijk zichtbaar. Dan verdoofd en toen liep hij door zijn pijn heen en terug correct. Dan maar foto's nemen .. De DA ging naar huis en ging me bellen met resultaat. 4uur later belt hij me terug met de vraag op ik niet bij hem wou gaan, met een bang hart ga je dan op weg .. Hij liet me de foto's zien, ik zag duidelijk de 7 !!! cistes zitten in zijn rechterhoef, 2 in zijn linkerhoef. En dan volgt het slechte nieuws .. 1 botcyste ter grootte van een golfbal net naast zijn voorknie ..

Dan snap je waarom hij nooit hoog wou springen ..
Dan snap je waarom vorige eigenaars vragen, mankt hij nog niet ?
Dan snap je zijn protest ..
Dan stort je wereld in.

Lieve nidor, je bent nog geen 10 jaar mogen worden.
Ik ben toch blij dat je laatste jaar je gelukkig was ..
Iedereen zei, wij vergeten hem nooit. Ik geef hen gelijk, ik vergeet je nooit, mijn beste maatje.
je bent de grootste ster aan de hemel.
Max en ik missen je.

Afbeelding

Op 8 november om 15u is hij overleden.
De keuze van overlijden die ik gemaakt heb zet ik niet op bokt omdat er toch alleen maar slechte comm. op komt.

Jakizi

Re: Lieve Nidor, rip !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:14

Ik denk dat je een hele eerlijke keuze hebt gemaakt.
Als hij na rust nog zo mank bleef lopen heeft hij gewoon echt pijn.
En een leven op pijnstillers kan ik ook niet eerlijk noemen.

Nu zullen er zat mensen zijn die zeggen zet lekker op de wei maar dat vind ik niet eerlijk want ten eerste heeft het paardje pijn en ten tweede is dat ook lang niet voor alle paarden de beste en eerlijkste oplossing.

Ik vind dat je een vestandige en dappere beslissing hebt genomen.

Heel veel sterkte

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:20

ach jee |( wat een mooi paard was hij! je hebt hem in de tijd dat hij van jou was super behandeld, en hij heeft wat hij kon gedaan voor jou <3 deze keuze is erg moeilijk maar je hebt gelijk, hij heeft genoeg pijn gehad..sterkte hoor, groetjes deess

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 04:15

Je hebt een moeilijke, maar suoer rechtvaardige en eerlijke beslissing tegenover je topper gemaakt.
Dat maakt het niet makkelijk, absoluut niet, maar als ik het zo lees, heb je veel gedoktert.
Hier was niks aan te doen.
Sterkte

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:51

je hebt er heel goed aan gedaan deze keuze te maken
als je hem had verkocht had je je ook continu afgevraagd hoe het met hem was
het blijkt dat hij veel last ervan heeft gehad en je hebt het juiste voor hem gedaan
sterkte met het grote verlies van je maatje

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:12

Jeetje...wat oneerlijk dat jij op jouw leeftijd zo'n beslissing al moet nemen. Dan wil je toch nog minstens 10 of 20 jaar langer van je paard genieten! Heel veel sterkte ook al is het al even geleden...voelt vast nog niet zo lang voor jou!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:08

Heel veel sterkte..Je hebt een hele dappere beslissing genomen in het belang van je maatje... Dit was echt niet te verhelpen of op te lossen. Gelukkig heeft hij nog een fijne tijd bij je gehad...Sterkte.. :(:)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:39

heel veel sterkte met het verlies van je maatje.
houden van is ook loslaten als het niet meer gaat.

sterkte