[IM] laten inslapen, andere paarden erbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

laten inslapen, andere paarden erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:18

Hallo,

Na gezocht te hebben op dit onderwerp kan ik toch niet helemaal antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar dat ik zelf over dit, sombere onderwerp, een topic open.

Mijn oude pony van in de dertig wordt helaas slechter en slechter en vandaag heb ik haar uit de wei gehaald met het idee: morgen moet ik de dierenarts weer langs laten komen. Ze zwabberde op haar benen. Misschien valt het morgen wel mee, maar misschien ook niet. Al langere tijd hou ik haar (in samenspraak met de dierenarts) nauwlettend in de gaten. Ik wil zo eerlijk zijn haar te laten inslapen, als het niet meer gaat. Klinkt heel stoer, maar zo voel ik het niet hoor! Maar...

Mijn pony staat thuis in een groepje van drie. Allemaal dikke vrienden die elkaar nog niet een minuut kunnen missen. Het maakt niet uit met welk paard ik weg ben, ik hoor de anderen een paar straten verderop nog roepen. De twee jongere dieren hebben er geen last van als zij degene zijn die meegaan, maar mijn kleine pony wel. Die is heel onrustig en wil alleen maar 1 ding en dat is terug naar haar vrienden. Mocht ik nu de keuze moeten maken om haar daadwerkelijk in te laten slapen, wat is dan wijsheid? De andere paarden zo neer zetten dat ze niet kunnen zien wat er gebeurd, met alle onrust van dien? Of juist met een lintje scheiden dat de onrust er niet is, maar zij dus wel precies zien wat er gebeurd. Weet iemand wat voor impact dit heeft op de achterblijvers? Het lijkt me nogal naar voor haar vrienden om hier naar te kijken, maar ik gun mijn oude pony ook een zo stress vrij mogelijk einde. Stel ik laat mijn andere twee er niet bij. Laat je ze naderhand afscheid nemen en zo ja hoe? Laat je ze er los bij of hou je ze vast? De ervaring is nu namelijk dat ze onrustig blijven tot de kudde weer compleet is, hoewel dat waarschijnlijk ook wel weer zal slijten.

Misschien heeft iemand hier ervaring met deze situatie en kan diegene mij tips geven hoe me hierop voor te bereiden.

Alvast bedankt!

dancertje

Re: laten inslapen, andere paarden erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:21

heb geen idee ervaring ermee maar persoonlijk zou ik het zien als een merrie wat afscheid neemt van een overleden veulen en dus erbij laten als ze is ingeslapen zodat ze inderdaad afscheid kunnen nemen

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:24

Ik lees ook even mee ben benieuwd naar het antoowrd sterkte met je verlies. wel eerlijk van je om haar voordat de echte zichtbare pijn komt haar in te late slapen =)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:27

Mijn 2 paarden waren ook heel close met mijn oudje. Ik heb haar overlijden niet kunnen plannen, het ging allemaal heel plots. Ik heb ervoor gezorgd dat ze gescheiden werden dmv een draadje, zodat de DA rustig dr werk kon doen en mijn oudje kon neervallen zonder al te veel stress. Toen ze weg was, heb ik de kudde erbij gelaten. Het afscheid met de pony waar ze al 12 jaar mee samenstond was best heftig, pony gilde naar dr, beet haar, trapte met haar voorhoef rond het hoofd. Mijn ruin ging eerder overal eens snuffelen. Voor de nacht had ik er toen plastic op gelegd, wou niet dat er ongedierte aan haar lijf zat maar toen ik in de ochtend ging kijken hadden ze het plastic weggetrokken.
Vasthouden zou ik dus niet doen, dan belemmer je ze in hun afscheid. Van de DA kreeg ik de tip om mijn oudje 24 uur in de weide te laten liggen met de kudde, zodat ze eraan konden wennen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:31

Vrienden van mij hebben hun pony ook moeten laten inslapen, ook die waren zeer goede vriendjes en konden niet zonder elkaar. Zij hebben er voor gekozen de paarden even apart te zetten zodat ze het niet zouden zien, maar ze erna er bij gelaten zodat ze afscheid konden nemen. En dat zo lang als nodig was.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:44

Het lijkt me vreselijk om deze keuze te moeten maken. Ik vind je wel moedig en begrijp dat je enkel het beste wilt voor je paard.
Mij lijkt het het beste om een lint te zetten dat ze zien wat gebeurt (in hoeverre ze dit uiteraard begrijpen) en ze daarna erbij te laten. Ze rustig te laten verkennen en afscheid te laten nemen.
Ik wens je veel sterkte bij deze beslissing.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:51

Op het moment zelf zou ik ze inderdaad wel scheiden zodat dat in alle rust kan gebeuren, naderhand zou ik ze wel de tijd en ruimte geven om op hun eigen manier afscheid te nemen en dat ze inderdaad er ook bewust van zijn dat ze er niet meer is en dat ze niet is weggelopen en niet teruggekomen, roedel- of kuddegenoten kunnen van het laatste heel erg en lang overstuur zijn.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:52

Bedankt voor de reacties!

Nog even voor de duidelijkheid, mijn pony heeft behalve dat het een oude pony is met de daarbij behorende klachten nog een probleem. Ze heeft grote sarcoïdes die zich langzaam maar zeker uitbreiden, in haar nek. Ze zijn inmiddels vlak bij haar oog en rond haar oor zit het ook rondom. Dus last heeft ze op zich al wel, vandaar dat ik de dierenarts telkens laat kijken kan het nog of kan het niet meer. Daarnaast is ze volgens mij ook moe en kan ze niet goed meer met de twee andere mee komen. Het maakt mij heel verdrietig om voor haar te moeten beslissen, maar ze is al 30 jaar mijn maatje dan moet ik er ook nu voor haar staan. Dit maakt de noodzaak om serieus over haar einde na te denken dus wel prominent.

p.s. behandelen is geen optie meer. Ze is in Utrecht behandeld en dat is lange tijd goed gegaan, maar nu is het in alle hevigheid terug gekomen. Een behandeling die behoorlijk ingrijpend is en zo lang van huis wil ik haar niet meer aandoen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:58

PP >> IM

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:00

Respect hoor.. dat je probeert, om voor zowel je pony als de nabestaanden, uit een moeilijke keuze de beste te maken.
Ik denk dat tijd en ruimte om afscheid te nemen belangrijk voor ze is.
Veel sterkte :-(
Laatst bijgewerkt door JPS op 02-02-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:01

Ja ik kan mij best voorstellen dat dat zwaar is. Niemand wilt voor zo een keuze komen te staan. Liefste zou je willen dat het op een natuurlijke manier gebeurt zonder al te veel pijn.
Maar jij kent je pony het best, jij weet vast wel wat zij zou willen. Als ze niet te veel pijn heeft... Maar het lijkt mij voor haar ook niet gemakkelijk zo. Ze zal vast wel een mooi leven gehad hebben bij je. (Al verzacht dat niet de pijn).
Neem rustig je tijd om goed na te denken over je beslissing, want er is geen weg meer terug.
Maar weet ook, afscheid komt toch, vroeg of laat. En ook jou pony zal blij zijn met een 'dierwaardig' bestaan.
Stel je goed de vraag of ze dit nog heeft? Of ze nog kan genieten van de tijd? Of staat ze te wachten op het einde om verlost te zijn van alles?
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:03

Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde gehad: mijn Haflinger en paard waren reeds 10 jaar een onafscheidelijk duo. Op de avond dat mijn Haflinger werd ingeslapen, heb ik haar naar een afgelegen stuk grond gebracht (waar haar lichaam zou worden opgehaald). Haar vriend kon haar dus niet zien. Ze kon nog niet meteen worden ingeslapen omdat men eerst nog strobalen moest lossen (erg frustrerend..) dus intussen was ze heel de tijd haar vriend aan het roepen, hartsverscheurend.

Ik weet niet of we het juist hebben gedaan door haar uit zijn zicht te halen, maar we konden niet anders, dat was de toegewezen plaats om paarden in te slapen..

We hebben ook ooit een paard in de weide moeten laten inslapen terwijl zijn maatjes erbij stonden, maar die waren hier niet zo van onder de indruk. Hun band was dan ook wel niet zo innig, weet niet of dat ermee te maken heeft.

Veel sterkte alvast, wat je ook beslist in de toekomst.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:07

Ik heb in December mijn oude pony laten inslapen.
Toen alles achter de rug was, en de dierenarts was vertrokken heb ik zijn 2 weide/stalgenootjes erbij gelaten.
De ene ging hem echt te lijf, duwen, schoppen en bijten om hem weer in de benen te krijgen,
de ander bleef op een paar meter afstand staan snuiven, en durfde niet dichterbij te komen.

Ik ben wel blij dat ik ze afscheid heb laten nemen.

Veel sterkte toegewenst. :(:)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:11

Toen onze oude Froukje ingeslapen werd , leken de kuddegenoten het al te weten.(Froukje had in de kudde, gedurende 2 weken in toenemende mate veel insulten)
We hebben ze laten neuzen voordat we haar op het erf in hebben laten slapen , daarna zijn we 1 voor 1 met de drie kuddegenoten bij haar gaan staan. Allemaal snoven ze haar lucht , 1 tikte haar aan met een hoef van , wordt wakker /of reageer. ( Dit was de kuddegenote welke haar in de twee weken dat zij epileptische had, afschermde/begeleide) Daarna liepen ze allemaal zelf terug naar hun paddock. Het was oke zo

Veel sterkte
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 02-02-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xandergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:14

Bij ons heeft er 2 jaar geleden een paard in de wei een hartstilstand gekregen, de andere van de kudde waren hier bij.
Zij maatje joeg iedereen bij hem weg en hij heeft hem helemaal besnuffeld en bekeken.
Normaal was het overgebleven paard erg onrustig zonder zijn maatje, maar nu was hij heel rustig toen hij op stal kwam, ik denk dat hij heel goed besefte dat hij overleden was.
Ik denk zelf dat afscheid laten nemen wel heel goed en beangrijk is voor de andere paarden er om heen.
Sterkte!!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:21

Ik heb dit ook weleens overlegt met het rusthuis waar mijn oudje staat, en daar laten ze in de regel de andere paarden erbij en geven ze die ook de kans om afscheid te nemen als het paard overleden is. Sterkte met je beslissing.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:29

In september heb ik ook een ouder paard(25) in laten slapen. Hij zakte in het weiland in elkaar. Voordat de dierenarts er was, was hij alweer in de benen. We besloten hem naar het erf te halen omdat hij simpelweg niet uit het weiland weg te slepen was als hij eenmaal was ingeslapen. Alles verliep heel rustig en de groep ( nog 9 paarden) bleef rustig. Ook het afscheid was heel rustig en vredig. Het was genoeg.... . Bij het op stal zetten van de paarden, liepen ze allemaal aan hem voorbij. Ze keken, roken en het was goed. Heel rustig
Denk dat als de tijd daar is, je zelf wel weet wat je wilt. Volg jouw gevoel, dan kan je het verdriet van het afscheid verwerken.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:18

als ze echt zo kleven aan elkaar kun je ze het beste door middel van een lint ertussen gewoon laten kijken wat er gebeurt. en naderhand eventueel even laten ruiken dat ze weten dat ze er niet meer is. zo voorkom je dat de andere heel erg gaan zoeken.

het zal voor je oude pony ook wel fijn zijn dat ze weet dat de rest in de buurt is. zodat het voor haar ook wat vertrouwder is. dan kan zij ook in alle rust gaan. als ze altijd met ze allen staan en je gaat haar net voor het inslapen in een keer scheiden zal dat voor haar ook stressvol zijn

veel sterkte

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:26

Toen vriendje van mijn paard werd ingeslapen, was hij er niet bij, dat was wens van eigenaar. Mijn paard roepen naar vriendje, onrustig enzo.
Toen het gebeurd was, heb ik mijn paard laten ruiken, heel lief aan neusje snuiven, snurken en toen wilde mijn paard weg.
Heeft direct niet meer geroepen, het was duidelijk.
Ik denk dat afscheid nemen goed is en ook niet erg, misschien wel beter als ze erbij zijn. Maar wel met afscheiding, zodat DA rustig zijn werk kan doen.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:32

Allereerst sterkte met je beslissing. Zelfs als je weet dat er geen andere mogelijkheden meer zijn, blijft het een verschikkelijke keuze om te moeten maken.

Ik heb jaren terug twee oude pony's gehad die al een hele tijd samen van hun oude dag stonden te genieten. Ook behoorlijk hechte vrienden dus. Op een gegeven moment werd er eentje ziek. Het leek eerst koliek, dus we zijn wat aan het wandelen geweest. Uiteindelijk is hij ergens anders op het erf gaan liggen en niet meer overeind gekomen. Daar hebben we hem ook moeten laten inslapen. Deze plek was niet te zien voor de andere pony (geen bewuste keuze, maar hier was hij nou eenmaal gaan liggen). De andere pony heeft de hele tijd staan hinneken. De dierenarts adviseerde ons toen om hem na het inslapen even te laten kijken. Dat ging eigenlijk heel rustig. Hij heeft echt maar heel even gekeken en begon toen meteen te grazen. Voor mijn gevoel wist hij meteen dat zijn vriendje er niet meer was. Toen we hem daarna terug op stal hebben gezet, heeft hij ook niet meer gehinnekt.

Nogmaals sterkte :(:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:49

Ook ik heb het meegemaakt dat een helaas jong paard wat bij mij op stal stond een spuitje kreeg vanwege te ernstige koliek.. Wij hebben de 2 paarden die haar maatjes waren aan het halstertouw gepakt en het vanaf het begin af aan erbij gehouden. Nadat ze neergevallen was en het over was roken ze een paar keer aan haar en hadden ze er vrede mee.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:57

heb er zelf geen ervaring mee,
maar denk dat haar vriendjes er bij betrekken wel degelijk een verschil maakt.
het lijkt mij dat ze anders niet zullen snappen waarom ze er niet meer is...
als ikzelf de keuze zou krijgen zou ik er denk ik voor kiezen om ze erbij te laten.
Wat je ook kiest! veel sterkte!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:24

heel veel sterkte alvast. ben benieuwd hoe het verloopt en hoop dat jij en de andere paardjes er vrede mee kunnen hebben

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:29

Ik heb mijn oude pony van 34, twee weken terug in laten slapen.. en ik zeg echt absoluut niet doen..
Het is een hel en dat wil je ze besparen..
Jou pony is ook oud en waarschijnlijk ook een zwak hart.. het kan dus even duren voor hij echt dood gaat..
De hond was er bij ons bij en die wist niet hoe hij er mee om moest gaan en viel mijn pony aan ..
Wil je het hele verhaal lezen..
Hier mijn topic onderaan staat hoe het is gegaan..

[IM] De zwaarste beslissing ooit, vaarwel lieverd

als ik jou verhaal zo lees.. is je pony op..
Ik hield hem ook steeds in leven.. continu dierenarts etc'..
Ik was er niet aan toe maar besefte dat ik er nooit aan toe zal zijn om mijn vriendje te laten gaan en heb toen de knoop doorgehakt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:32

naderhand kan natuurlijk wel.. maar tijdens zou ik absoluut niet doen want niet elk paard valt direct neer en is meteen dood