[IM] Vaarwel, mijn liefste..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Vaarwel, mijn liefste..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:02

Vorige week zaterdag kreeg ik een belletje van een vriendin (en tevens mijn stalgenootje) dat het niet zo lekker met Ophelia, mijn lieve shetlander, ging.
Ik ben er naar toe gegaan en heel Oph d'r straat + achterbenen zaten onder de diarree, maar dan ook echt álles zat onder..
Toen hebben we alles eens flink in de sop gezet en haar temperatuur gemeten wat die dag 37.4 was, nog normaal dus. Later die dag heb ik haar nog een keer gemeten en was het 37.6, die avond 37.7 en de volgende dag was het alweer gedaald.
Die dagen daarna merkte ik dat ze steeds meer vermagerde en constateerde allemaal wormen in haar ontlasting.
Ik ben meteen achter een wormenkuur aangegaan maar ik moet zeggen die nieuwe methode via zo'n recept is ook niet de snelste actie.
We hebben toen een mestonderzoek laten doen waar ik de uitslag nu nog niet eens van binnen heb, en wat dus ook niet meer hoeft..

Later die week kwam ik er ook achter dat ze een enorme 'bult' onder aan haar buik had. Ik weet niet of het nou een bult was, een gezwel of dat het 'vet' eromheen gewoon allemaal weg was, het zag er in iedergeval niet gezond uit. En ze bleef maar vermageren..

Gister, ik sliep van vrijdag op zaterdag bij een vriendin en ik zou me vader laten bellen als ik opgehaald wilde worden, maar ineens stond hij voor de deur om half 1. Hij zei dat de eigenares van de stal had gebeld en dat het niet goed ging met Oph. M'n moeder had de DA al gebeld en die zou tussen 1 en 2 komen. Toen ik bij Oph aan kwam stond ze te trillen op haar benen, heel haar mond schuimde en haar neus zat vol snot, ze had het ijskoud. Ik heb haar temperatuur gemeten en dat was 34.2. Ik heb dekens over haar heen gelegd en toen kwam de eigenares van de stal erbij en even later ook mijn vriendin Isa (stalgenootje) en mijn ouders. Ondertussen was ik al in tranen uitgebarsten en zo'n beetje iedereen daar deed met me mee, het was zo zielig, zo had ik mijn kleintje nog nooit gezien..
Om kwart voor 2 belde de DA dat hij er over 20 minuten zou zijn. Oph probeerde te drinken maar het lukte haar gewoon niet.. Zo'n 5 minuten daarna stortte ze neer. Ze lag daar en er kwam vanalles uit haar mond en neus zetten, het bleef maar doorstromen. Ik schreeuwend naar iedereen dat de DA nú moest komen, probeerde met Isa en de eigenares van de stal haar nog in leven te houden, maar ik zag haar al opgeven..
De eigenaresse van de stal ging kijken of de DA er al aan kwam en Isa en ik zaten nog samen in de stal. Oph d'r hoofdje lag in mijn armen, we waren zo druk bezig met haar proberen in leven te houden, dat we vergaten dat dat eigenlijk al helemaal geen zin meer had, ze was weg.. En toen ik en Isa elkaar net aankeken omdat we wisten dat het gedaan was, kwam de eigenaresse van de stal aangelopen dat de DA er was.

Hij heeft nog even naar haar gekeken maar zei ook dat het te laat was, ze was er niet meer..
Het klonk zo onwerkelijk, hoe kon dit nou gebeuren? Donderdag heb ik nog met haar en Desi (haar veulentje) een rondje door het dorp gewandeld, en vrijdag heb ik nog lekker met haar staan knuffelen, en nu dit?

De oorzaak weten we dus niet, de DA zei dat het niet alleen door wormen kon komen, maar er ook iets anders meespeelde wat we gewoon niet van buitenaf konden zien..

Het enige wat ik kon doen is huilen, huilen en huilen. Gedurende uren later gingen mijn ouders en Isa haar ouders (die ook waren gekomen) naar huis, de eigenaren van stal naar binnen en rond half 6 ging ook Isa naar huis. Daar lag ik dan, samen met haar onder een dekentje, nog niet beseffend wat er allemaal gebeurd was, het ging allemaal zo snel..
De eigenaresse van de stal heeft me nog een kopje soep gegeven en mijn ouders zijn nog droge kleren komen brengen en een slaapzak. In eerste instantie wilde ik de hele nacht bij haar blijven, maar dan zou ik zo ziek worden omdat het ijskoud was. Mijn ouders zouden me rond 9 uur savonds komen ophalen. Die avond kwam Isa met nog een vriendin even naar me toe, en besloot ik dat ik het wel mooi vond als een paar meiden (mijn oude stalgenootjes, van m'n vorige stal) even afscheid van haar kwamen nemen. Niemand kon het geloven, niemand wílden het geloven..
Ik heb die avond ook nog haar manen eraf geknipt, wat wel echt even moeilijk was.. Maar daar wil ik een armbandje van laten maken. Wat ik met derest van de manen doe weet ik nog niet zo goed, daar heb ik nog niet zo erg over nagedacht.
Zoals jullie net al konden lezen heeft Oph dus een veulentje, Desi. Desi is 4 maanden en drinkt en eet gelukkig al zonder haar moeder. (Oph liet het de laatste tijd ook niet meer toe, omdat ze natuurlijk zo erg achteruit ging.) Dees is er vanaf het begin af aan bij geweest en kwam steeds heel lief bij Oph en mij liggen. Je zag aan haar ogen dat ze het wel besefte.
Vannacht is Oph dus in die stal gebleven met Dees, en vanochtend heb ik dan echt afscheid van haar moeten nemen..

Dees leek er goed onder, ze staat nu nog op de wei met een volwassen shet + veulentje (die volwassen shet is ook een dochter van Oph, en dat veulentje dus een 'kleinzoon') en met nog het paard van de eigenares van de stal. Tsjitske en Dane (de shetlanders) waren gister ook nog heel even bij Oph geweest in het stalletje.
Ik ben vanplan Desi sowieso nog wat melk te blijven geven via de fles, zodat ik dat langzaam af kan bouwen, en ik ga haar veulenbrokjes geven.

Ik heb Oph beloofd mijn leven voor Desi te geven, omdat zij dat nu niet meer kan, en daar ga ik me aan houden. Ik weet zeker dat ze me zal helpen van bovenaf en trots op me zal zijn.
Ze was echt alles voor me, alles wat ik deed, deed ik voor haar. Al mijn tijd en geld, ging naar haar.
Ze was mijn beste vriendin, en ook al is ze nu wat verder dan voorheen, ze zal het voor altijd blijven.

Liefste Ophelia, mijn leven zal nu zo anders worden, nu jij er niet meer bent, een stuk leger, eenzamer. Wanneer het even niet ging zoals het moest, was jij degene die me weer op het juiste pad bracht, die me vertelde hoe het wél moest. Jij nam me overal mee doorheen, samen stonden we sterk, samen.. en nu, zijn we nog steeds samen, alleen dan op een andere manier. Niet meer zij aan zij, maar wel voor altijd, in mijn hart..

Tot ziens, meisje, wij komen elkaar weer tegen, dat beloof ik je, echt.
Y;(

Foto's van gisteren, voor wie dat willen zien, in link.
http://img594.imageshack.us/img594/8923/foto0101s.jpg

http://img690.imageshack.us/img690/9862/foto0106jg.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/3341/foto0108z.jpg

http://img837.imageshack.us/img837/7734/foto0110o.jpg

http://img594.imageshack.us/img594/1711/foto0111j.jpg

Ik hou van je meis, voor altijd. :+:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:07

Veel sterkte gewenst!
Het lijkt me verstandig dat je het veulen en de andere paarden in de stal nu wel extra controleert op worminfectie, in overleg met de DA.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:07

och wat erg ik wil je heel veel sterkte wensen en geniet lekker van Dees

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:10

Sterkte, Taat! Wat heftig! :(:) Hard dat de DA net te laat kwam...
Verder heel mooie foto's, je hebt op een mooie manier afscheid genomen

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:11

senna21 schreef:
Veel sterkte gewenst!
Het lijkt me verstandig dat je het veulen en de andere paarden in de stal nu wel extra controleert op worminfectie, in overleg met de DA.

Ja Isa en de eigenaresse van stal hebben net drollen geschept in de wei (word trouwens vaak gedaan) en gister hebben we van de DA de juiste kuren gekregen die ze dus ook vandaag hebben gekregen, en Desi krijgt dan over 6 a 8 weken nog een andere kuur, wat precies weet ik niet helemaal, dat heb ik niet goed meegekregen, maar dat weten m'n ouders wel.

Bedankt alledrie!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:13

Heel veel sterkte gewenst!
Laatst bijgewerkt door Lizaa01 op 30-08-10 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Re: Vaarwel, mijn liefste..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:14

heel veel sterkte gewenst!!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:14

Ach meissie toch wat vreselijk triest! Heel veel sterkte met het verwerken van alles.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:15

Och, wat een verhaal.... Heel veel sterkte met je verlies.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:17

Meis,heel veel sterkt met dit verlies!
heb er geen woorden voor..

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:21

Goh, heel veel sterkte !!! Geen woorden voor, zeker na het zien van de foto's zit er een brok in mijn keel.......

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:23

Neeee, dit meen je niet.
heel heeel heel veel sterkte...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:25

Jeej zeg, dat is schrikken!
Wat verdrietig zeg. Ik wens je ontzettend veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.
Wel heel 'mooi' dat je nog op jou manier afscheid van haar hebt kunnen nemen.

foto's doen mij ook veel. Nog niet heel lang geleden vocht ook mijn merrie voor haar leven, zat ik ook zo bij haar en dan voel je je zó verschrikkelijk machteloos.... gelukkig heeft de mijne het wel gehaald, maar ik weet nu wel hoe het voelt en leef dan ook echt met je mee.
Je hebt alles gedaan wat je kon doen, maar helaas mocht het niet zo zijn.... nogmaals, heel veel sterkte.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:28

Wat een verhaal, en hele aangrijpende fotos.
Heel veel sterkte met dit verlies!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:29

Wat een verhaal zeg..

erg veel sterkte :(:)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:31

Lieve schat,
Je hebt Oph de mooiste tijd uit haar leven gegeven, jullie band bleef maar groeien en zelfs voor het einde van haar leven bleef ze vechten. Een kleine held, ja dat was ze echt! De baas in de kudde, die ergens bang voor alles en alles trotseerde! Het is allemaal nog zo onwerkelijk, zo ongelofelijk! Jouw lieve kleine meisje. De komende tijd zal heel zwaar worden, maar Dees zal je er doorheen helpen en Oph zal alles zien, jou eigen sterretje aan de hemel! :+:

Afbeelding

Het is en blijft een kanjer! +:)+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:49

Wat een vreselijk verhaal, enorm veel sterkte met het verlies van je allerbeste maatje..... ;( ;(
:(:)

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:52

Super bedankt allemaal, echt heel lief!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:54

Heel veel sterkte..Maar wat ik niet snap is dat je niet eerder bij de DA aan de bel hebt getrokkenals je al eerder zag dat ze vermagerde?

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:56

Omdat ik toen destijds wormen in haar poep vond, en we dus dachten dat het door de wormen kwam, het was toen nog niet zo extreem als gister.
Toen zijn we dus achter wormenkuren aangegaan met in gedachte dat dat haar zou helpen.
Je kont aan de buitenkant niet zien wat (behalve de wormen) de oorzaak nog meer geweest is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:59

Heel veel sterkte :(:) Y;(

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:00

Ik vind het echt zo erg voor je Tamar. Jullie waren zo leuk samen.. Ik heb hier echt geen woorden voor, ik kreeg tranen in m'n ogen bij die foto's.
Heel veel sterkte en wij zijn er altijd voor je!

:(:) :+:
Laatst bijgewerkt door Pasamba op 30-08-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:00

randie schreef:
Heel veel sterkte..Maar wat ik niet snap is dat je niet eerder bij de DA aan de bel hebt getrokkenals je al eerder zag dat ze vermagerde?

Lekker weer zo'n reactie...ze dachten dat het wormen waren, wat het goed geweest had kunnen zijn.

Heel veel sterkte meisie :(:)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:04

Heel veel sterkte met het verlies van Ophelia :(:)

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:06

Bah, wat een naar bericht, krijg er echt de tranen van in me ogen. Veel sterkte toegewenst en hopelijk kan desi je er een beetje bij helpen.