Je kwam hier als een zielig hoopje paard, 1.80 m hoog en pikzwart. Wat was je mooi en wat was je zielig..... Jouw botten staken er aan alle kanten uit....
Het verhaal:
Tambre (Metall) ofwel Toet, zoals ik je noemde, werd geboren op een proefdierstation. Bij de geboorte gescheiden van zijn moeder, om te kijken wat een paard in isolement deed. Gebruikt voor dierproeven... Zijn organen ernstig beschadigd, zijn sociale vermogen niet ontwikkeld, zijn bewegingsapparaat volledig voorbijgegaan, werd hij op 3- jarige leeftijd afgevoerd naar het abottoire. Omdat hij zo mooi was, in de handel terecht gekomen. Tussen zijn 3de en 4de jaar zeker 4 keer verkocht, teruggebracht, want hij wierp iedere berijder af. Uiteindelijk kwam hij bij Anneloes. Ook zij werd getorpedeerd. Maar hij werd ook ziek bij haar... Droes! Helaas inmiddels allergisch voor anti-biotica, stierf hij bijna aan de allergische reactie hierop. Zes weken lang heeft ze bij hem gewaakt en proberen te voeren. Al zijn eten kwam er via zijn neus weer uit. Maar zijn wil tot overleven was sterk en hij kwam er bovenop. Maar hoe nu verder? Een NH-stal bracht uitkomst..... of toch niet. Zijn stal een bijna geblindeerd hokje, zijn voeding veel te schraal en zijn training: met zijn hoofd op zijn knieen gebonden gelongeerd... NH.... HAHA... Terug naar huis. Zijn verzet op gewicht op zijn rug bleef aanhouden. Dan maar geen rijpaard en zeker niet terug naar de handelaar. Toet kwam hier....... De tranen stonden in mijn ogen, maar niet in de zijne..! De levenslust spatte er van af.... Tussen soortgenoten......... Na vier jaar van hem hebben te mogen genieten, besloot zijn lichaam dat het niet verder kon. Hij groeide in iedere zin van het woord en werd een gewldig paard. Zijn mooie lijf, zijn geweldige beweging en zijn eindeloos lieve karakter..... Hij heeft zoveel mensen geraakt..... Na 4 jaar besloot hij dat het genoeg was. Zijn gezondheid ging achteruit, zijn organen gingen nu definitief falen.....
Toet is onder de boom gaan liggen en wij hebben afscheid genomen.... Hij is heel rustig en vredig van ons heengegaan
WOW! mooi verhaal maar aan de andere kant diep triest... Heb je een foto want ben razend benieuwd!
Linbrug
Geplaatst: 26-05-10 14:05
Ontroerend verhaal. Fijn dat hij nog een goed leven heeft gehad.
Sterkte...
spitenmazz
Geplaatst: 26-05-10 14:05
Wat een verhaal, gewoon geen woorden voor... héél véél sterkte!....
ik ben ook wel benieuwd naar een foto.
_Noor
Geplaatst: 26-05-10 14:06
Wat een verdrietig verhaal zeg. Ben ook wel benieuwd naar een foto!
Lusitano
Geplaatst: 26-05-10 14:07
Jeetje wat een heftig verhaal.... Wat een ellende in 1 dierenleven. En wat mooi dat hij op deze manier het tijdelijke voor het eeuwige heeft mogen verruilen. Sterkte
hessel
Geplaatst: 26-05-10 14:08
jeetje, wat een droevig verhaal. Fijn dat hij het toch nog goed heeft gehad.
Wat afschuwelijk voor dat dier dat hij zoveel heeft moeten meemaken zeg.....echt vreselijk.......sterkte met het verlies, en bedankt dat je zo goed voor hem hebt gezorgd in zijn laatste jaren. Ik ben ook best benieuwd naar een foto van hem?
Vreselijk dat een paard zo'n leven heeft moeten lijden zeg. Maag goed dat ie de laatste 4 jaar bij jullie heeft door mogen brengen. Ook ik ben benieuwd naar een foto. Sterkte met het verlies.
gaellehtc
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-10 14:11
Toet is de foto van mijn avatar. Zal proberen hem groot te krijgen. Het is helaas de enig foto die ik van hem heb. Hij staat wel in het groot in [ITP] trots bezit door mij. ( In de kantine) helaas ver weg, was al van Kerst
frangelica
Geplaatst: 26-05-10 14:11
sterkte
Maflinger_S
Geplaatst: 26-05-10 14:12
Mooi verwoord, hoe een leven dat niet zo best begint toch een mooi (maar veel te vroeg) einde kent.
Sterkte met het verlies. Toet moet een bijzonder paard geweest zijn.
Als het goed is is dit Toet, Maar wanneer is hij overleden dan ? Omdat in dat oudere topic staat dat ie overleden is.
gaellehtc
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-10 15:11
xxelviraxx schreef:
Als het goed is is dit Toet, Maar wanneer is hij overleden dan ? Omdat in dat oudere topic staat dat ie overleden is.
Dank voor de foto. Dat is inderdaad Toet
Hij is november 2008 overleden.
We hadden zoveel vrede met zijn afscheid, we hadden het aan zien komen.......
Nu is hij bijna constant onderwerp van gesprek, zoveel mensen die nog naar hem vragen........
Het heeft me meer pijn gedaan dan ik dacht.... Nu pas komen de echte tranen, bijna dagelijks.......
Nu pas rouw.......
Iets waar ik zoveel vrede mee had....iets dat me nu doet beseffen hoe kostbaar leven is en hoe snel het voorbij kan zijn....
Dit weekend zag ik paarden op concours.... met ruiters. Correctie ....ik zag ruiters en die reden op iets....... De paarden (op een uitzondering na) vielen weg onder de ruiters.... het hadden net zo goed tennisrackets kunnen zijn..... Wij willen zoveel....... en de paarden dan...?
Toet liet ons zien dat ondanks alles wat hij had meegemaakt, hij nog steeds de mens vertrouwde.... Mensen met psychische problemen gingen automatisch naar Toet, er was gewoon wat bijzonders met hem.......
wat een vreselijk verhaal dat mensen nog steeds zo met dieren omgaan, dingen die het het daglicht niet kunnen verdragen. Fijn om te lezen dat toet toch nog fijne jaren van zijn leven heeft gehad, en ook al is het alweer een tijdje geleden dat ie is overleden het verdriet blijft altijd in je zitten en dat geeft ook niet want dat is een goed teken een teken van ware liefde!
IneV
Geplaatst: 26-05-10 18:59
Ik krijg kippenvel van het verhaal.. Het was zo te zien een prachtig paard. Wat heeft hij een geluk gehad dat hij nog gelukkig is kunnen zijn bij jullie! Hij rust nu in vrede en zal jullie heel dankbaar zijn daarboven.
daisy4ever
Geplaatst: 26-05-10 20:45
apple01 schreef:
WOW! mooi verhaal maar aan de andere kant diep triest... Heb je een foto want ben razend benieuwd!