[IM] Afscheid van een vriend; vaarwel El Cid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Afscheid van een vriend; vaarwel El Cid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:12

Heel onverwacht werd hij maandag ziek, het leek koliek. De dienstdoende DA heeft hem een injectie gegeven maar daarop reageerde hij niet.
De paardenarts die daarna kwam heeft hem opgevoeld, maar een echte verstopping was er niet wel wat gas, met een maagsonde water en paraffine naar binnen laten lopen maar ook dat gaf geen verlichting.

Omdat hij bij de buurvrouw op het land stond hebben we hem weer meegenomen naar huis. Na een paar uur weer de paardenarts gebeld omdat hij ging liggen en niet meer op wilde staan en zeiknat was van het zweet. Einde verhaal leek het toen al.
Toen we zover waren om de laatste injecties toe te dienen stond hij plots weer op en leek het opeens beter te gaan. Toen maar besloten om hem de nacht nog te geven en te zien hoe het ging.
Tijdens de nacht ging het ineens weer slechter en leek hij een slokdarmverstopping te hebben, er kwam viezigheid uit zijn neus en 's ochtends kon hij ook niet meer drinken; het water liep door zijn neus weer naar buiten. We hebben hem toen naar de kliniek gebracht waar weer getracht is om een sonde in te brengen maar dat ging niet, hij verzette zich zo heftig!
Bloedtest wees daarna ook nog uit dat hij aan het uitdrogen was en dat zijn nieren vrijwel niet meer functioneerde; ureum was veel te hoog ( 16,7), temperatuur was 35 graden en hartslag ruim 60! Zijn darmen lagen ook nog steeds stil.
Hij had het nu echt opgegeven, terwijl hij tot een paar uur daarvoor nog zo hard gevochten had, zo hard dat we hem niet konden laten gaan. Steeds weer kwamen die oortjes er even op en wilde hij toch eten.
Toen ik hem echter in de kliniek zag staan was hij het echt beu. Op weg naar de inslaapbox was hij wankel ter been, zijn ogen waren leeg!
In de inslaapbox begon hij weer stro te eten en toen ik hem een beetje granen gaf ging weer dat koppie omhoog, oortjes erop en oogjes even helder ;( . Maar het was genoeg.
Hij was zo snel weg, hij was zo ziek; veel zieker dan hij zelf wilde toegeven, hij was klaar met vechten |( .
Toen ik hem daar achterliet stond de boxdeur nog open, met uitzicht op een bos en groen weiland. Ik hoop dat hij daar snel heen is gegaan en pijnvrij kan genieten.
Mijn mannetje, mijn smurf.
Ik heb veel ellende met hem meegemaakt want het is nooit een 100% gezond paard geweest maar ondanks zijn ataxie hebben we mooie ritten gemaakt. Sinds augustus 2009 was hij met pensioen en ik had gehoopt hem nog een aantal mooie jaren op het weiland te kunnen geven, helaas heeft het niet zo mogen zijn en waren het 14 dagen op het weiland, waar hij nog wel genoten heeft en zich weer even "de hengst" voelde omdat de buurmerrie flink verliefd op hem was.
Ik ben er kapot van!

Slaap zacht , El Cid, ik zal je nooit vergeten Y;(
09-07-1997 tot 27-04-2010.

Afbeelding
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v420/ ... whoofd.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 30-05-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's

Fleuribelle

Re: Afscheid van een vriend; vaarwel El Cid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:43

Heel veel sterkte met het verlies. Het was een mooi paardje.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:45

Zo jong nog, ik wil je heel veel sterkte wensen met dit hele grote verlies!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:58

Door de stress zie ik dat zijn geboortdatum niet helemaal klopt; dat moet 09-06-1997 zijn.
Inderdaad veel te jong.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:37

jeetje wat verschrikkelijk zeg.echt afschuwelijk dat je hem moest afstaan,wat een prachtig paardje was het.wat is dit hard voor jou.vooral omdat het zo plotseling was.maar je hebt alles gedaan wat in je vermogen lag,en het heeft niet zo mogen zijn.ik wens je heel erg veel sterkte met het gemis van jou mooie vriend.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:40

wat verschrikkelijk.Zoveel met hem meegemaakt,genoten en nu lekker met pensioen.Jammer dat hij er niet langer van heeft mogen genieten.Wat zal dit moeilijk zijn voor jullie. Ik wens je dan ook veel sterkte en hoop dat Elcid nu heerlijk op de eeuwige velden aan het galopperen is!Woorden schieten tekort!

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:42

Heel veel sterkte ;(
Je hebt voor hem gekozen en hem laten gaan, diep respect daarvoor.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:43

Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verdriet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:45

Heel erg veel sterkte met dit plotselinge verlies. :\ Ontzettend jammer dat hij niet langer heeft kunnen genieten van zijn pensioen en dat jullie gevecht niet heeft mogen helpen. Je hebt gedaan wat je kon.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:46

Heel veel sterkte!!!

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:50

Heel veel sterkte met dit verlies. Het was een mooi paardje!
Weten ze uiteindelijk wat het was?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:51

ik wil je echt heel veel sterkte wensen...

zo plotseling,zo jong nog...

de hemel heeft er weer een ster bij....

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:51

wat een verhaal!
Heel veel sterkte zeg, :\

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:37

Hoi Loes,

Ik hoorde het verhaal van mijn vader. He bah, wat ontzettend naar zeg! Ik wens je heel veel sterkte toe met dit verlies. Dit soort dingen zijn altijd zo naar!

Nogmaals veel sterkte! Y;(

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:42

Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:49

Wat is dit verschrikkelijk, ik denk wat lees ik nou????

Ontzettend veel sterkte met dit grote verlies.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 23:06

Boemke schreef:
Heel veel sterkte met dit verlies. Het was een mooi paardje!
Weten ze uiteindelijk wat het was?

Nierfalen is hetgene waar we vanuit gaan, ondanks dat het zelden bij paarden voorkomt. Zijn bloedbeeld geeft dat aan, maar ook oedeem in zijn buik en koker wijzen daarop.
5 jaar geleden waren zijn nierwaardes veel te hoog, hij is toen ontgift en op een sober dieet gekomen, dat heeft hem veel goed gedaan, maar heeft dus geen genezing gegeven.De DA die hem toen behandeld heeft ging er eigenlijk ook van uit dat, doordat hij zich zo goed voelde, de nieren weer in orde waren. Die zijn heel langzaam waarschijnlijk toch slechter geworden terwijl er aan het paard niets te merken was.
Blijkbaar waren zijn nieren nu toch zo slecht dat het beetje voorjaars gras teveel was.

Hij leek tot maandagmiddag altijd goed gezond, op zijn ataxie na, 10 april danste hij nog als een jong paard naast me tijdens de wandeling naar het weiland, heeft steeds goed gegeten en geflirt met de merrie in het land naast hem; 17 dagen later is hij dood ;(
Nierproblemen schijnen pas echt verschijnselen te gaan geven als het te laat is en de nieren al vrijwel niet meer werken.Een proces wat zeer waarschijnlijk al langer aan de gang was, maar dus pas echt duidelijk wordt als er niets meer aan te doen is! 100% zekerheid heb ik niet, er is geen sectie verricht, maar alles wijst hierop. De DA, een echte paardenarts, had het nog nooit meegemaakt!
Afschuwelijk maar waar :(

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:16

Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van een dierbare vriend.
Je hebt gedaan wat je kon ........., maar voor je gevoel is het nooit genoeg! :(:)
Liefs Alice

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:25

Wat verdrietig dat El Cid maar zo kort van zijn pensioen heeft mogen genieten ;(
Heel veel sterkte Loes! :(:)

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:29

Wat een machteloos gevoel zal dit geven!!
Heel veel sterkte met dit grote verlies!

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:13

Ook hier een dikke knuffel en veel sterkte toegewenst!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:14

heel veel sterkte.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:30

Met mijn kat ging het vorig jaar ook zo: een nierprobleem dat opgelost leek, maar jaren later heeft ze zichzelf toch binnen twee dagen helemaal 'vergiftigd'. Dan kan het ineens zo snel gaan... :\

Heel veel sterkte met dit grote verlies. El Cid klinkt als een bijzonder paard, en wat een mooi dier. Wat ontzettend jammer dat hij niet langer van het leven heeft kunnen genieten en jullie van hem. ;(

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:03

Dit klinkt eerlijk gezegd meer als atypische myopathie. Vooral die donkere urine en het heel snel heel slecht worden.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:47

Jeetje.. nierfalen kunnen heel snel gaan. Ik wil je veel sterkte toewensen!