[IM] Highsense 25-03-1989/ 01-03-2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Highsense 25-03-1989/ 01-03-2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:52

Afbeelding

Het gemis is groot.
Ik ben mijn maatje, mijn beste vriendin verloren.
Ik heb veel van haar geleerd, zij veel van mij. Zonder woorden of daden begrepen wij elkaar.

Plotseling van elkaar gescheiden...maar de herinnering verbind ons voor eeuwig.

knooopje

Re: Highsense 25-03-1989/ 01-03-2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:53

mooi gedicht.
heel veel sterkte!!!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:06

Bedankt. Het duurde even voor ik er een stukje over kon schrijven, maar vond dat ik haar toch alle eer moest toewijzen.

28 februari hebben we nog een heerlijke rit gehad van ruim 2 uur.
1 maart om 16.00 uur was er niets aan de hand.
Om 17.00 uur kwam er herrie uit haar stal. Koliek. De veearts kwam en gaf haar een injectie. verder was het lopen en lopen. Ze wilde niet, maar toch moest ik (voor het eerst) tegen haar schreeuwen en trekken om haar maar door te laten gaan.
Voor niemand wilde ze opstaan, pas toen ik kwam (uit mijn werk, ben meteen weggegaan) wilde ze voor mij alleen staan.
Ze deed het voor mij, terwijl haar lichaam echt niet wilde.
We hadden echt contact met elkaar, zonder woorden, alleen door elkaar aan te kijken. Een heel verhaal.

De veearts is weer gekomen. ze kreeg infuus en sedativa. ik moest haar een half uur laten en erna weer lopen.
Er kwam niets, heel haar hoofd stuk. En maar lopen lopen en lopen...We hadden de optie haar naar de kliniek te brengen en die nam ik met beiden handen aan, maar ze was te zwak...
om 23.45 kwam de veearts weer. High was in shock en was het klaar.
Ze wilde ook niet meer maar omdat ik bleef vechten wilde zij dat geestelijk ook nog.

Toen ik het niet meer aan kon zien vertelde ik haar dat het genoeg was.
Ze kreeg een aantal injecties en dan de laatste... Ze is met haar hoofd in mijn schoot heen gegaan. Haar laatste blik op mij gericht.

High was een paard waarmee ik kon lezen en schrijven. Ik heb nooit een paard gehad waarmee de band zo sterk voelbaar was als met HIgh, dat is anderen ook niet ontgaan en heb veel steun gekregen in de dagen erna.

Alleen door oogcontact konden wij vanelkaar voelen hoe we ons voelden, dachten. er hoefden geen wooden aan te pas te komen.

Toen ik haar kocht jaren geleden kon ze niet zonder tiedeman. Ik hou niet van al die armaturen en besloot het af te gooien. Dat had ik geweten dus het ging er weer om. Steeds losser afgebouwd. OP een gegeven moment deed ik een slof los om, voor alleen als er iets is. Uiteindelijk heb ik dat afgebouwd tot een martingaal en binnen 6 maanden had ze niets meer om en het is alleen maar beter gegaan.
Gewoon op basis van wederzijdse vertrouwen, wij namen ook veel groene paarden mee naar buiten die moesten wennen tijdens buitenritten. High was als een soort lerarares voor ieder mens en dier en heeft vele paarden verkeersmak gekregen buiten.

Hoe onbegrijpelijk haar dood is geweest hoe zinvoller haar leven gebleken is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:18

Wat zal je in een vreselijk gat vallen nu je haar moet missen...Ik herken je verhaal zo goed..Heb ook afscheid moeten nemen van een merrie waar ik een heel speciale band mee had. Dat is zo vreselijk...Echt..heel veel sterkte. Je zult het nodig hebben... :(:)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:29

jee, met kippevel las ik je verhaal. Ik heb ook zo een paard waar je een speciale band mee hebt, zonder woorden elkaar aanvoelen. Vorige week ging het niet goed met hem en ik dacht dat ik hem moest laten gaan. Hij is er gelukkig door veel wilskracht weer bovenop gekomen. Maar hij is oud en ik weet dat de dag van afscheid nemen steeds dichter komt. En dat doet pijn. Dus ik voel me erg aangegrepen door jou verhaal. Je kan het ook zo mooi verwoorden hoe je je hebt gevoeld. ik ben er zeker van dat ook zij blij is geweest dat ze jou in haar leven heeft ontmoet. Ik wil je heel veel sterkte wensen en bewaar je herinneringen goed want ze zit diep in je hart. Zo eentje vergeet je nooit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:48

Wat een mooie foto en wat hadden jullie een band. Heel erg veel sterkte. :(:) :(:)
Een heel erg mooi gedicht dat je voor haar hebt gemaakt.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je zoveel moest lopen van je DA. Ik ben ooit naar koliek-cliniq van Utrecht geweest en daar adviseren ze 10 tot max 20 min lopen per uur omdat de pijn en het lopen zoveel energie vragen van een paard met koliek dat ze als je meer loopt al helemaal "op" zijn als ze daarna alsnog een operatie nodig zouden hebben. Sindsdien loop ik bij koliek nooit langer dan dat en zet mijn paard in paddock oid zodat hij zelf kan bepalen of hij wil liggen of lopen en zich niet vast kan rollen.

Ik heb zelf ondanks dat mijn eerste paard ook aan koliek verloren in één dag ;( |( . Ik ken het verlies, het is onbegrijpelijk en onomkeerbaar. Hou je vast aan je herinneringen van jullie samen :(:)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:13

heel veel sterkte

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:21

Onwijs veel sterkte gewenst met dit grote verlies :(

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:32

fargo schreef:
Wat een mooie foto en wat hadden jullie een band. Heel erg veel sterkte. :(:) :(:)
Een heel erg mooi gedicht dat je voor haar hebt gemaakt.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je zoveel moest lopen van je DA. Ik ben ooit naar koliek-cliniq van Utrecht geweest en daar adviseren ze 10 tot max 20 min lopen per uur omdat de pijn en het lopen zoveel energie vragen van een paard met koliek dat ze als je meer loopt al helemaal "op" zijn als ze daarna alsnog een operatie nodig zouden hebben. Sindsdien loop ik bij koliek nooit langer dan dat en zet mijn paard in paddock oid zodat hij zelf kan bepalen of hij wil liggen of lopen en zich niet vast kan rollen.

Ik heb zelf ondanks dat mijn eerste paard ook aan koliek verloren in één dag ;( |( . Ik ken het verlies, het is onbegrijpelijk en onomkeerbaar. Hou je vast aan je herinneringen van jullie samen :(:)

het waren ook uren en elke uur een stukje lopen..

maar als je het niet erg vind gaat het niet hierover. ik heb juist gehandeld, de dierenarts ook.

Maar uiteindelijk bleek het toch allemaal niet te helpen gezien het vanbinnen geklapt was. Dit bleek achteraf.
het is een vreselijk gezicht geweest, daar zo in de vrieskou met een natzwetend paard.

Het frappante is is dat haar beste maatje en vriendinnetje (jaren al) een dag ervoor verhuisd is naar een andere stal.
De dag erop werd ze ziek.

Nu is afgelopen donderdag ook haar maatje overleden (hersenbloeding). Ze zijn nu in ieder geval weer voor altijd samen.
Laatst bijgewerkt door Jess_vH op 25-03-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:35

Jess_vH schreef:
Hoe onbegrijpelijk haar dood is geweest hoe zinvoller haar leven gebleken is.

Je verhaal is ontroerend en verdrietig. Vooral de zin hierboven vind ik mooi omschreven. Heel veel sterkte met je verlies....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:27

Sorry, ik bedoelde je ook echt absoluut niet aan te vallen hoor! Snap nu wat je bedoelde.
Mijn eigen paard had maagkoliek waarbij zijn maag uiteindelijk geknapt is, daar was ook helemaal niets aan te doen, hoe goed je je best ook doet ;( . Nogmaals heel erg veel sterkte met je verlies :(:) .

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 11:51

Geeft niet hoor, het lag wat gevoelig. Zeker omdat het allemaal niets uitgehaald had.

Gisteren zou ze 21 geworden zijn...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:54

Ach dat is dubbelop verdrietig en confronterend, dat valt zeker niet mee ;( |( .
De mijne was 18 en ik dacht altijd dat ie 30 zou worden. De avond ervoor nog gelest en hij was er weer (na een lange blessure) en de avond erop was hij ingeslapen in Utrecht, onvoorstelbaar dit soort dingen.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:12

Herken dat. Ze was nooit ziek en echt een taaie. Ik zag haar idd ook makkelijk 30 worden.
Het troost mij enigszins dat we een mooie band hadden en ik alles geprobeerd had om dr te redden.

De laatste uren strijd verlies je alleen niet snel uit je netvlies

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:28

Heel erg veel sterkte!!
Wat vreselijk zeg dat het al zo snel afgelopen moest zijn ;(

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:17

Hoi Jess,

Bedankt.