[IM] Wat doet dit zeerr.. Ik huil nog iedere dag! Dag Joy..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gelukzoeker

Wat doet dit zeerr.. Ik huil nog iedere dag! Dag Joy..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:58

Na veel vragen,

Begonnen 05-06-09..

Zoals iedereen ondertussen wel weet heb ik toen der tijd een ernstig ongeluk gehad met de auto en paardentrailer met daarin de paarden.
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/25247/Frontale_botsing_op_N355_bij_Burum.html

De paarden leken er na omstandig heden redelijk uitgekomen te zijn en dachten dat we erg veel geluk hadden gehad!
Wij voelden ons in iedergeval heel goed zeker na zo´n enorme klap kun je je voorstellen dat er veel spierpijn van kwam en het 1 en ander aan kneuzingen maar het had veel erger gekunt..
Ik heb er natuurlijk een zeer traumatische ervaring van over gehouden en ben mijn vrijheid daarna vrijwel kwijt geraakt.. Nergens gezellig in de auto heen, geen vakantie´s of even een filmpje pakken is er nu nog niet bij!
Dat komt allemaal wel weer, daar heb ik best wel vertrouwen in.. Het heeft tijd nodig.

Maar mijn paardje Joy is een heel ander verhaal.. Joy leek er goed van afgekomen te zijn! Iedereen riep, kom op nath Joy komt er weer boven op.. en ik vertouwde daar op.
Ik heb maandelijks dierenartsen laten komen, rontgenlogische keuring laten doen.. Iedereen die ideeen had heb ik na geluisterd.. Joy had geen rontgenlogische beperkingen, wij zijn naar garijp geweest voor foto´s en daar konden ze niets vinden waar zij onregelmatig van kon zijn.. Boerema zei: Een gekanteld bekken.. Daardoor hebben we contact opgenomen met een heel goed bekend staande fysio voor paarden, Marleen Noordhof.. Marleen heeft haar vaak behandeld en ze leek losser te worden in der rug. Weer een stukje hoop voor mij, maar zodra de behandelingen ophielden ging ze vaak weer achteruit.. Iedere maand raakte ze wel een keer kreupel! Van de meest rare dingen.. En nooit hebben ze een oorzaak kunnen vinden. Ook nooit zag je iets aan haar beentjes. Even lekker spelen in de bak kon niet meer, en zeker niet buiten in de padock! Ze ging van blijdschap helemaal uit haar dak en had dan de volgende dag weer pijn.. December was relatief een goede maand voor haar. Wel eens wat stijfjes maar echt kreupel was ze niet. Ondertussen vanaf Juni was ze al ruim 6a7 keer ernstig kreupel geweest.. elke keer kwam ze er na een aantal dagen vaak wel weer goed boven op.. Iedere keer heb ik met veel liefde en vooral hoop voor haar gezorgt. De kilometers die ik naast haar heb gewandeld zijn niet meer bij te houden, ze verveelde zich namelijk stierlijk en wilde graag uit haar box om samen wat te gaan doen. Maar vaak genoeg was ze niet in staat mij te dragen of gelongeerd te worden. Hierdoor was de enige oplossing wandelen, en ik deed alles om haar bezig te houden! trukjes leren, voetjes geven, kusjes geven, ze deed alles voor een snoepje!
Elke keer als ze weer goed begon te lopen longeerde ik haar weer voorzichtig om haar weer wat sterker te maken, vaak onder bergeleiding van marleen noordhof. En daarna gingen we elke keer weer rustig dressurmatig trainen!
Soms ging het 2 week goed soms 3 week.. en zelfs hebben we het gered 1 keer een wedstrijdje mee te rijden met als resultaat een winstpunt! Snel daarna was ze al weer kreupel.. maar ik verloor nooit mijn hoop en begon gewoon weer van voor af aan.. Mensen verklaarde me voor gek, maar ik was er van overtuigd dat het goed kwam..
Maar in januari ging het weer vreselijk mis.. 12 Januari raakte ze rechts achter zo ernstig kreupel dat ze haast niet meer kon lopen.. Ze wilde de box niet uit, en kon ook echt niet op haar hoef staan. Het leek alsof ze verlamd was.
Direct hebben we weer de dierenarts gebeld en hij is gelijk gekomen.. Hij kon weer niets vinden, hij heeft haar hele been verdoofd en nog kon ze niet staan.. Ze hebben haar hele hoef uitgehold omdat we de hoop hadden op een hoefzweer, maar nee.. Weer hebben we pijnstillers in dat lijfje gespoten en hebben een dag gewacht. De volgende dag kwamen de dierenartsen met zijn 3en. Ze liep deze dag al stukken beter, en zo had ik weer hoop op een goed herstel.. Ook toen heb ik met haar gewandeld en vooral verwend met snoepgoed, wortels en appels.. na een week ging alles weer de goed kant op! Tot 3 februari, ik kom weer vrolijk op stal en wil haar uit de box halen en haar op de wasplaats zetten.. Wederom kon ze niet meer kopen, nu had ze pijn in beide voorbenen.. Toen was mijn hoop weg, ik had het gevoel dat dit genoeg is geweest.. Ik hield van haar, en nog steeds..
Dit was niet meer dierwaardig, hiervoor is ze niet op deze wereld. Ze was jong, en wilde spelen en plezier maken! Maar iedere keer hielden die benen haar tegen..

Dit was genoeg, dit wilde ik niet meer. Mijn hoop was op. Alle verdriet en ellende om haar deden mij geen goed, maar om niet te vergeten zij kon geen paard meer zijn!
Met veel verdriet en overleg met alle dierenartsen zijn we tot de conclusie gekomen dat Joy waarschijnlijk in haar rug wervels iets kapot had.. Waardoor er zenuwbeknellingen tot gevolg was.. Dat verklaard waarom ze continue aan verschillende benen pijn had.. We konden natuurlijk er voor kiezen haar naar een kliniek te brengen om bewijzen te zoeken.. Maar na 3 februari werd alles met de dag erger.. zelfs met pijstillers liep ze met haar voorbenen niet goed!
We hebben met veel verdriet samen met de dierenartsen besloten dat voor haar het beste was haar te verlossen. Niet voor mij, ik wilde nog wel jaren doorgaan.. Maar zij wilde dat zeker weten niet. Ze was haar zelf niet meer, het enige moment van de dag dat ze nog gelukkig was was wanneer ze eten kreeg!
Nog meer pijn in haar leven gunde ik haar niet.. Ik gunde haar rust. En dat heeft ze nu.
We hebben Joy op 07-02-10 in laten slapen..
Nog nooit in mijn leven heb ik zo'n moeilijke beslissing moeten maken.. Maar gelukkig met heel veel steun van mensen die mij afgelopen 8 maanden hebben zien knokken om haar er boven op te krijgen is het me geluk om voor haar te kiezen..
Zo'n einde had ik niet op gehoopt, maar er was voor haar geen betere optie.. zo'n paard die dit heeft meegemaakt verdiend het om gelukkig te zijn! En dat was ze niet..

Dag lieve Joy.
Ik vergeet je nooit..

Afbeelding

Electra63

Re: Wat doet dit zeerr.. Ik huil nog iedere dag! Dag Joy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:04

Wat verschrikkelijk voor jou en Joy.
Ik denk dat je wel de juiste beslissing voor Joy hebt genomen, ook al is deze moeilijk.
Ik wens je veel sterkte.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:06

Eh meid wat een heftig verhaal, je hebt alles gedaan wat maar een persoon kan doen. Je heb haar laten gaan.... De moeilijkste beslissing voor ieder paardenmens. Heb respect voor je ook al
heb je hier niets aan. Troost je met de gedachten dat je paardje geen beter huisje kon krijgen als bij jou.
Heel veel sterkte ermee :(:)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Heey, wat erg! Een verstandige keuze.. maar wat een pijn !!
Je bent heel ver gegaan voor je paardje maar uiteindelijk een verschrikkelijke keuze moeten maken, ik heb bewondering voor je!
Heel veel sterkte!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:13

Jeetje wat een heftig verhaal.....heb er een brok van in de keel. Heel veel sterkte met de verwerking van het verdriet. Wat sneu dat het toch niet goed heeft mogen aflopen. Respect voor het feit dat je haar niet langer met pijn hebt willen laten lopen.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:15

Je kan niet zeggen dat je er niet alles aan gedaan hebt!
8 maanden dokteren, is niet niks!
Echte liefde is loslaten, wanneer nodig...
Joy, haar naam zegt t al...
Sterkte met dit verlies!

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

je hebt je best gedaan, alles wat in je macht lag
goed van je dat je haar haar rust hebt gegunt
sterkte met je grote verlies

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:27

Ik heb tranen in mijn ogen bij het lezen van jouw verhalen. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:28

heel veel sterkte, haar laten gaan was het mooiste voor haar wat je kon doen, het maakt het voor jou alleen niet minder pijnlijk.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:33

Wat verschrikkelijk voor je! En een groot gemis. Ik kan mij zo goed voorstellen dat je elke dag huilt.
Dat zal waarschijnlijk voorlopig blijven of ineens bij je opkomen. Dat is niet erg.
Pijn lijden is voor niemand goed en het kon niet anders, toch?
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd & hoop dat je wat tot rust kan komen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:39

Heb zelf tranen in mijn ogen!
Heb zelf ook al eens zo,n beslissing moeten maken dus weet hoe kapot je ervan kunt zijn!
je hebt het goed gedaan!
sterkte!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:11

Natuurlijk huil je elke dag...Er is je iets heel ergs overkomen, en met je hele hart heb je gewild dat je paard gezond zou worden, of iig een aanvaardbaar leven zou kunnen leiden. Dat is jullie niet gegund en je hebt de meest moedige, maar pijnlijke beslissing gemaakt die je kon maken: Joy laten gaan...
Een bewonderenswaardige keus.
Ontzettend veel sterkte, en huilen mag, hoort erbij, en dat duurt echt nog wel even. :(:)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:17

heel veel sterkte!!!
een goede maar zeer zeker ook een dappere beslissing!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:17

Wat erg! Heel veel sterkte met dit verlies.

Wat heb jij je best gedaan zeg, je kan jezelf niks verwijten meis. Je hebt alles gedaan wat in je macht ligt.
Ik neem me petje af voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:23

Jeetje wat erg. Veel sterkte! :(:)

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:22

Jeetje wat een lieve berichtje!

Moet er spontaal weer van janken! bah... ;(

Thanks..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:27

ik wil je vooral heel veel sterkte toe wensen :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:27

Jeetje wat een verhaal. Je hebt haar echt alle kansen van de wereld geboden...Maar helaas. Ik kan me voorstellen dat je je vreselijk verdrietig en eenzaam voelt. Zo lang samen gevochten...tussen hoop en wanhoop...en dan nog verliezen..Heel veel sterkte :(:)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:32

Jeej meid dat is niet niks wat je hebt meegemaakt. Verschrikkelijk dat je uiteindelijk je maatje hebt moeten laten inslapen. Wel knap van je dat je voor haar gekozen hebt door haar niet langer te laten lijden.

En daarnaast laat zo een auto ongeluk zeker zijn sporen na! Ik hoop dat je met de tijd weer aandurft om in de auto te stappen. Sterkte!!!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:40

Jemig! Echt heel erg zeg, een bijna onmogelijke beslissing, maar o zo knap van je dat je de juiste hebt genomen!

En je nieuwe topper mag er ook wezen hoor!!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:05

Jeetje, wat erg dat je na zo'n tijd toch deze moeilijke beslissing hebt moeten nemen. Je hebt volgens mij alles gedaan wat je kon voor je paard en ik vind het echt heel erg dapper dat je voor haar hebt gekozen nu.
Dit doet mij weer beseffen hoeveel geluk wij hebben gehad na ons trailerongeluk 1,5 jaar geleden.
Heel veel sterkte met het verlies van je maatje en ook met de verdere verwerking van het ongeluk. Uiteindelijk zal de angst heus slijten, maar dat kan lang duren :(:)

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:30

jeetje veel sterkte met dit verlies !!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:34

wat een vreselijk verdrietig bericht
je hebt er alles aan gedaan maar het mocht niet baten
heel veel sterkte met het verlies van joy

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:37

Jeetje, heel veel sterkte met dit zware verlies.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:42

Wat een heftig verhaal :\ . Ik kan me zo voorstellen dat dit echt een lijdensweg voor jullie allebei is geweest, van de initiële opluchting dat alles redelijk ok leek tot de kreupelheden/doktersbezoeken, noem maar op. Je hebt er in elk geval alles aan gedaan.

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.