Mijn dochtertje nam op; Mama gelijk naar oma komen, Ibalia is erg ziek....
Snel kleren aan, in de auto en naar stal.
Gelukkig was de buurman er ook al en ik zag gelijk dat het foute boel was.
Ze lag in de binnenbak, had haar hoofd verwond en had erg veel pijn.
Afgelopen week hadden de buurman en ik het er nog overgehad wanneer we nu toch de beslissing moesten nemen om haar in te laten slapen. Ze had namelijk een zeer ernstige peesblessure die vorig jaar verergerd was door een operatie
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1068894&p=45175676#p45175676
Eigenlijk ging het best wel goed met haar en deed ze ondeugende dingen. 3 weken geleden stond ze nog met onze andere fokmerrie op de rotonde. Ibalia zag haar kans schoon toen de deur een klein stukje openstond en ze zette haar schouders ertussen en de dames liepen lekker buiten

Ibalia met Espen
We hebben haar gekocht in 1997.
7-jarige merrie te koop, L-dr + L-spr, Nimmerdor x Ballyvie
Daar gaan we naar toe zei mijn vader. Mijn paard was een paar weken daarvoor afgemaakt ivm een verbening van het hoefkraakbeen en ik had wel wat verzekeringsgeld ontvangen maar ik zei tegen mijn vader dat die Nimmerdor natuurlijk veel te veel geld moest kosten. Na lang wikken en wegen er toch maar naar toe en we kwamen thuis met 2! paarden. Ibalia (die inderdaad veel te duur voor me was) en een halve tuiger die we later weer verkocht hebben. Mijn vader sprak toen de magische woorden "zo, daar wordt de Nimmerdor weer goedkoper van"

Wat een kei van een merrie was het..snurkend naar het land maar ook snurkend weer op stal. Zei je Ho dan stond ze als een mak lammetje naast je. Mijn dochtertjes van 6 en 7 die op jou zaten als ze gingen poetsen.
We hebben haar als 8 jarige voor de keuring gedaan. Ze was de enigste in haar rubriek en we stonden in de voorring. Ibalia stond heel relaxt op 3 benen naast me. De voorbrenger zei dat we haar wel even wakker moesten maken. MIjn vader is niet eens mee de ring in geweest. Hij klapte 1x met de zweep en ze was er en werd ook vlot ster.
DOor een peesblessure kon ik haar niet meer rijden en had ik de keuze om haar af te laten keuren en een nieuw paard te kopen of haar te houden en niet meer kunnen rijden. Ik koos voor het laatste.
We hebben haar ingezet als fokmerrie en het was een supermoeder. De veulens van de andere merries liepen en zoogden ook altijd bij haar.
Vorige jaar ging het ook al bijna mis. Ze is geopereerd aan een slag in de baarmoeder(zie link hierboven) en het leek helemaal niet goed. Gelukkige liep het wel goed af en bracht ze nog een prachtig hengstveulen Espen.
We hadden nooit gedacht dat het veulen levend geboren zal worden en al helemaal niet dat ze haar veulen groot zou kunnen brengen maar dat ging allemaal hardstikke goed!
En dan moet je de beslissing nemen. Wanneer laten we haar inslapen want haar pees was gewoon superslecht.
Dan ga je steeds uitstellen....als het weer omslaat....als ze slechter wordt en dan komt er ook nog het overlijden van mijn vader tussendoor.....
Eigenlijk ben ik wel opgelucht dat we niet anders meer konden.
Ze is vanmorgen om kwart voor 10 ingeslapen door de dierenarts en de buurman en ik waren er bij. Ik heb haar hoofd nog lekker gepoetst en ze is al liggend ingeslapen
Het is goed zo!
Dag Ibalia, bedankt voor alles en voor de fantastische tijd die ik met je heb gehad. Je was een superpaard, eentje waar er maar weinig van zijn. Topper!