[IM] Gentle 18/05/1983 - 06/02/2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Gentle 18/05/1983 - 06/02/2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:28

Dag allemaal

Voor iedereen die mij de afgelopen maanden heeft geadviseerd ivm voeding voor oudere paarden, maagzweren, wisselende eetlust, vermageren, etc (zie mijn andere posts) ook nog even het laatste hoofdstuk van het verhaal, nu een maandje geleden.

Aangezien Gentle al héél lang last had met haar gebit, zijn we dus nog eens naar Moerbeke getrokken voor een tandcontrole.
Eten deed ze de laatste weken eigenlijk best goed.
Voordroog mochten we ze wel niet geven, want dan kreeg ze dikke benen, maar hooi knabbelen wou ze nog wel en verder kreeg ze dus een mega portie (denk: een twaalftal voederscheppen) grasbrok, luzernebrok, maibrok, gerst en speciale seniormengeling van Agrobs.
Hoewel het er met smaak inging, bleef ze super mager.
De laatste week viel het mij op dat haar benen dik bleven, ook zonder voordroog en dat ze soms zo moe keek. Geen pijn, denk ik, maar wel vermoeid.
Maar ja, wanneer laat een prooidier écht pijn zien?
Sinds enkele dagen vond ik ook haar buik vreemd dik en gespannen, maar haar ribben bleven véél te goed voelbaar (mega wintervacht zorgde dat je ze niet te hard zag, maar toch…).
Dus ik was er eigenlijk niet gerust op toen we gisteren naar Moerbeke vertrokken…
We moesten daar om acht uur zijn, dus ik om kwart voor zes uit mijn bed, want ik wou ze eerst nog haar bokes geven en poetsen, want ja, een schimmel op een winterwei…
Ze is heel enthousiast de vann op gegaan en hoewel ze nog getrakteerd werd op een noodstop (stom rood licht) en op haar gat zat, was ze helemaal niet gestresseerd toen we daar aankwamen.
Ik des te meer. Ben blij dat mijn vriendin Machteld erbij was… Morele steun, weetjewel…
Gentle bleek nog maar 411 kg te wegen, dus nog eens 50kg minder dan vorige zomer, want de laatste keer woog ze 460, volgens haar dossier…
Haar tanden waren vrij ok, geen ontstekingen en dergelijke, dus daar moest eigenlijk niet aan gewerkt worden, maar er bleek wel een serieuse ruis op haar hart te zitten en dat was er van de zomer nog niet.
Dr Boussauw zei dat we nog twee opties hadden, comfort geven of de knoop doorhakken en dat beide nog te verdedigen waren, dus dat ze nu nog niet afzag, maar het was wel heel duidelijk dat er geen verbetering meer te verwachten was.
Als haar hart nog goed was geweest, had ik ze nog een mooie zomer willen geven, maar nu dat niet meer het geval was, was de beslissing eigenlijk vrij snel genomen.
Gentle mocht daar nog even op stal, heeft nog hooi gekregen en een schep mengeling (die wou ze niet, het hooi wel) en we mochten er heel de tijd bij blijven, van de eerste verdoving tot de laatste overdosis.
Ze is heel rustig gegaan, er is op geen enkele moment stress geweest, ze heeft er echt niets van geweten, voor zover ik het kan inschatten.
En ze was typisch Gentle tot op de laatste moment, want blijkbaar duurde het bij haar wel langer voor ze neer ging dan bij een ander paard, maar dat ze niet makkelijk te sederen is, dat weet ik al jaren.
Ik ga haar natuurlijk enorm missen, maar ik ben wel content met de manier waarop het gebeurde.
Als er geen beterschap meer mogelijk is, is dan het laatste wat je als baasje kan doen, niet zorgen dat het snel voorbij is en dat ze niet moeten afzien?
Haar mee terug brengen had enkel aangetoond dat ik niet kon of wou loslaten…
Dus is er op een waardige en respectvolle manier afscheid genomen van een super paardje…
Ik hoop dat Gipsy de herinnering aan haar mama in ere houdt…

Groetjes

Kaat

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:39

Sterkte!
Fijn dat het je zoveel rust geeft hoe het allemaal gegaan is, en ik ben het met je eens: Als er geen beterschap meer mogelijk is, is dan het laatste wat je als baasje kan doen, niet zorgen dat het snel voorbij is en dat ze niet moeten afzien.
Je meisje heeft een prachtige leeftijd bereikt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:53

Heel veel sterkte want het blijft natuurlijk een heel gemis. Maar als ik je verhaal zo lees heb je een eerlijke doordachte beslissing genomen. Respect daarvoor. Je hebt haar op deze manier veel leed bespaard. Ze heeft als oud paard op een waardige manier afscheid van het leven kunnen nemen... :(:)

Kaat_E

Re: Gentle 18/05/1983 - 06/02/2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 15:31

Dank jullie wel voor de lieve reacties.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:27

je hebt het beste gedaan voor je maatje, maar het blijft een zwaar gemis heel veel sterkte!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:06

Wat knap dat je zo'n eerlijke en weloverwogen beslissing hebt genomen voor je paard!
Heel veel sterkte gewenst..

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:07

Als een paard geen paard meer kan zijn en pijn moet lijden is dit de beste beslissing die je kan nemen
Hoe moeilijk ook, dat gemis is verschrikkelijk, maar voor Gentle wel het eerlijkste.
Respect voor je beslissing en wens je enorm veel sterkte :(:)

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:33

heeel veel sterkte!

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:14

Een zeer eerlijke beslissing die ook erg dapper is, hoe moeilijk ook. Een lijdensweg hoeft pas een echte lijdensweg te zijn als die veel te lang duurt. Veel sterkte, het blijft ongetwijfeld een enorm gat dat ze achter laat.

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:32

heel erg veel sterkte toegewenst !!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:45

bedankt, allemaal