Wanneer ze gedekt was wisten ze niet dus afwachten maar...
Vorige week begon ze wat uier aan te maken, zaterdag te kegelen en zondag ochtend druppelde er melk uit.
En ja hoor zondag avond half 8 werd onze klein man geboren.
De bevalling ging super snel en alles leek goed te zijn.
Na moeder en kind een uurtje samen te hebben gelaten maar weer even gaan kijken.
De kleine Valentijn had nog geen aanstalten gemaakt om te gaan staan en ik heb hem toen geprobeerd te helpen, helaas luktte het hem niet zelfstandig te gaan staan.
Na wat oefenen kon hij wel redelijk blijven staan als wij hem overeind hielpen.
Helaas had hij totaal geen interesse in melk en hebben we hem de merrie maar even gemolken en hem wat geholpen, het leek te werken...
Een uur later nog maar eens geoefend maar tevergeefs.
Ik ging me wat druk maken want hij had het toch wel koud, dus een warmtelamp erboven en weer gevoerd.
Inmiddels een paar uur later werd hij wat sterker en kon hij goed blijven staan, helaas nog geen interesse in moedermelk en opstaan luktte ook niet zelfstandig.
Twee uur later was het veranderd, hij was lusteloos, had wel gepoept maar kon helemaal niet meer staan.
De dierenarts gebeld en die zei dat het weleens een prematuur veulen kon zijn, ik vond hem inderdaad wel erg klein...
Hij gaf me weinig kans van slagen, we konden hem meenaar binnen nemen, een soort couveuse maken en dan 2 keer per uur de merrie melken en de kleine man geven, het probleem was alleen dat hij de melk inmiddels niet meer door sliktte en 3/4 er weer uit liep.
Een sonde was geen optie want daarvoor moest hij slikken.
Wat doe je op zo een moment...
We hebben besloten hem in te laten slapen, wellicht zij er vele bokkers die hier een andere mening op na laten maar willen jullie dit achter wege laten.
Het is al moeilijk genoeg.
Met de merrie gaat het gelukkig allemaal goed, ze was een super moeder maar ook voor ons super lief.
We hebben hem vanmorgen bij haar weg gehaald, ze had hem helemaal onder het stro begraven en volgens mij begreep ze dat het goed zo was...
We kennen je nog maar zo kort, maar kleine vent we zullen je nooit vergeten!