[IM] Ervaring crematie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Ervaring crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:51

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaring willen weten met een crematie van een paard.
Ik weet wel zo'n beetje wat ik wil, maar ben ook benieuwd hoe jullie het hebben geregeld.
Alleen crematie, of hebben jullie hem/haar daar nog gezien, muziek.
Ik wil in ieder geval zijn as terug hebben in een urn.
Kortom hoe hadden jullie het geregeld of zijn jullie het bv al aan het bedenken.
Ik in ieder geval wel, daar ik een paard heb met cushing en IR.

Ik zit niet te wachten op het waarom ik het paard laat cremeren want dit is onze eigen keus.

Bloem24

Re: Ervaring crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:04

Ik ben een keertje naar zo'n paardencremetorium geweest.
Vond het heel erg mooi, er was een afscheidsruimte, inslaaptruimte en natuurlijk de oven.
Mega groot ding!

Heb het zelf nooit meegemaakt. Vind het erg duur en aangezien wij een paard van 1,77 hebben vallen we onder de duurste catogorie.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:19

Mijn pony is gecremeerd in Roermond. Het was uiterst verdrietig maar ik ben meer dan tevreden over het crematorium en hun medewerkers. Ze waren echt top. +:)+ Ik heb het op deze manier veel beter een plek kunnen geven...
Als je van te voren overlegd is er veel mogelijk. De medewerkers stellen ook wel wat vragen wat je wilt ed zodat je niets vergeet.
Inderdaad kun je ook kiezen voor een crematie met muziek, bloemen, het opdragen een gedichtje door medewerkers vh crematorium oid. Zelf heb ik daar niet voor gekozen.
Je kunt idd ook kiezen, om de as te laten uitstrooien, of je krijg je as in een emmertje.
Ik mocht [**] nog een keer bezoeken in het crematorium, maar dit heb ik niet meer gedaan. Het is ook mogelijk om een ''bevestigingsfoto'' te krijgen, voordat je paard gecremeerd wordt (wilde ik ook niet, wilde hem herinneren hoe hij was).
Ik wist van te voren dat ik mijn pony wilde laten cremeren, had er echter nog niet veel info over opgezocht.
Toen we belden dat [**] overleden was stonden ze na 2 uurtjes al met de auto+trailer in de wei. Ging heel vlot allemaal.
Dit zijn mijn ervaringen met het crematorium in Roermond, ergens anders kan het natuurlijk anders zijn...
Mocht je iets extra's willen weten mag je een pb sturen. :)

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:29

Ik volg dit topic met interesse. Jaren geleden was ik redelijk op de hoogte van wat er kon en waar, maar heb het de laatste tijd helemaal niet gevolgd.

Op welke plekken in Nederland kan het nu? En -nog belangrijker- waar kunnen de paarden in zijn geheel in de oven? Ik heb begrepen dat er plekken zijn waar ze wél paarden cremeren, maar waar de ovens niet groot genoeg zijn voor een groot paard en dat daar dan dus alsnog je paard in gedeeltes wordt gecremeerd?!

Verschillen de prijzen bij de verschillende crematoria? En komen ze overal het dode paard zelf halen? En hoe gaat dat dan? Ik lees bij Iessie dat ze met een trailer kwamen, hoe krijgen ze een dood paard daar netjes in vraag ik me dan af. Het lijkt me een mooi gebaar en een prettig afscheid, maar -eerlijk is eerlijk- misschien niet belangrijk genoeg voor dat geld..

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:36

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:36

ik volg dit topic even mee heb geen eigenpaard maar later,
als ik hem/haar alles kan bieden wat hij/zij nodig heeft wil ik er graag een.

maar ja hij/zij heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven en ben er nu al wel uit dat ik hem/haar graag in me kamer in een urn wil.

vandaar dat ik dit topic even ga volgen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:39

Ik ben enige tijd geleden gaan kijken in Roermond.
Silence wordt ook gecremeerd als hij dood is en ik wilde graag weten hoe het in z´n werk gaat en of ik me fijn voelde bij dat crematorium. Heb echt alles mogen zien. De ontvangstruimte, ovens enz. Werd heel erg fijn te woord gestaan.
Het voelde gewoon goed (ook al loop je met een heel raar gevoel in de buik bij die ovens rond) en voor mij is het dan ook zeker dat Silence daar heen gaat.
Al hoop ik natuurlijk dat dat nog heel lang gaat duren.
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-10-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:40

Er zit een paardencrematorium in Rotterdam en ik zag laatst hier op bokt nog iets voorbij komen van een net nieuw geopen crematorium ook speciaal voor paarden

Als ik zo even de prijzen zag lag dat rond de 1500 euro maar ik weet het niet zeker meer.

Ik heb er geen ervaring mee en ik weet ook niet of ik het zou doen..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:42

Ik weet dat het in Roermond en Rotterdam kan.. ( http://www.shcn.nl/ ) In Twente zit er ook een. Verder weet ik het niet?
In Roermond (en ik ga ervan uit, vanzelfsprekend dan ook in R'dam) weet ik dat de paarden geheel in de oven gaan. Alleen de voorbenen worden onder de buik gebonden. Paarden boven een bepaalde stokmaat worden idd niet gecremeerd omdat dit niet in de oven past. Men wilt dat het paard ook weer gaat zoals hij geboren werdt, er wordt dus niet gedeeld.

reina, het is een extra brede (gekoelde) trailer, daar wordt het paard voorzichtig in getrokken dmv een sleephoes en een lier.
En de grote vrachtwagen+ bak zal vast veel goedkoper zijn, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Nu hoop ik niet dat dit een discussie wordt.. :+ .(zoals TS al aangeeft in openingspost).

(Nogmaals dit zijn mijn ervaringen met Roermond).

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:52

Iessie schreef:
Ik weet dat het in Roermond en Rotterdam kan.. ( http://www.shcn.nl/ ) In Twente zit er ook een. Verder weet ik het niet?
In Roermond (en ik ga ervan uit, vanzelfsprekend dan ook in R'dam) weet ik dat de paarden geheel in de oven gaan. Alleen de voorbenen worden onder de buik gebonden. Paarden boven een bepaalde stokmaat worden idd niet gecremeerd omdat dit niet in de oven past. Men wilt dat het paard ook weer gaat zoals hij geboren werdt, er wordt dus niet gedeeld.

reina, het is een extra brede (gekoelde) trailer, daar wordt het paard voorzichtig in getrokken dmv een sleephoes en een lier.
En de grote vrachtwagen+ bak zal vast veel goedkoper zijn, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Nu hoop ik niet dat dit een discussie wordt.. :+ .(zoals TS al aangeeft in openingspost).

(Nogmaals dit zijn mijn ervaringen met Roermond).

Dat laaste ben ik met je eens hoor(maar daar gaat het hier niet om)

Idd in Rotterdam gaat het in zijn geheel en dat nieuwe crematorium ook vast wel dat is net klaar

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:54

@iessie: Die trailer lijkt me erg prettig. Het klinkt alsof je heel passend afscheid hebt kunnen nemen van je maatje.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:25

niet dat het er hier nu over gaat ofzo,
maar ik heb meegemaakt hoe een paard (van de manage destijds) de container met bak in ging! ik zeg je dat is geen leuk gezicht en al helmaal geen fijn geluid!!

die trailer lijkt me echt supper fijn.(klinkt misschien raar)mar denk ook dat het voor het paard zelf fijn is z'n trailer (ook al leeft hij niet meer)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:34

In Beverwijk heb je er ook 1. http://www.paardencrematoriumwesterhout.nl/

Ik ben ook van plan om mijn lieverd daar te laten cremeren als het zover is. Ik zou daar ook graag een keertje willen gaan kijken! Het lijkt mij wel mooi, zo'n afscheid. Ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem op te laten halen door zo'n happer. Trailer lijkt mij wel een goede oplossing. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:41

Alvast bedankt voor jullie berichtjes, het is best moeilijk vind ik om alles te regelen.
Zo heb ik bv de staart terug van andere paarden van ons, eigenlijk zou ik dit van Onne ook willen maar dan , wil ik hem dan nog zien?.
heb iemand nog as apart gehouden voor een sieraad ?
Heb verleden jaar de begravenis bijgewoont van de hond van mijn dochter en schoonzoon, was ook heel mooi maar ook heel ingrijpend.
Het klink misschien stom maar ik wil een waardig afscheid, ik weet ook dat deze ziekte hem fataal zou kunnen worden.
Vandaar ook dit topic.
Heb ook wel gehoord dat als je weet dat je paard word ingeslapen, dus ongeveer de tijd dat ze van te voren komen om een soort van kennis te maken met je paard.
Onze hond is gecremeerd en dit ging ook heel mooi.
Poeh zwaar onderwerp he

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:26

als het eenmaal zo ver is lijkt me het heel moeilijk alles te regelen,vindt het dan ook knap dat je er nu al in gaat verdiepen,ondanks dat het zekker een heel zwaar(emotioneel) onderwerp is

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:28

in bentelo zit nu ook een crematorium voor paarden.
http://debreborgh.nl/paardencrematorium/
ook hebben zij gepast vervoer voor je paard,en je kunt ook daar je paard in laten slapen,kortom je kunt alle kanten op en alles wat je wilt is mogenlijk rond de crematie.
ik heb zelf nog nooit een paard laten cremeren,maar mijn paardjes staan 400 meter verder op,ik zie geregelt dat er een paard gebracht word,ik moet ook altijd even slikken als ik mensen hun paard zie afladen....
maar ook dat hoort bij het leven met paarden,het is wel fijn dat je nu gepast afscheid kan nemen van je paard,toen mijn paard overleed was het nog niet mogenlijk om te cremeren dus hij ging naar de rendac....vreselijk vond ik dat.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:30

Die prijzen, woo. Dat is echt heel veel.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:37

Ik ben met school naar paardencrematorium Beverwijk geweest.
Toen ik daar binnen liep ging er van alles door me heen, maar vooral hoe vertrouwd het voelde.
Ze hebben geprobeerd een 'stal' na te maken, alles is van hout en op de vloer ligt stro.
In de oven mochten we niet kijken, daar lag namelijk een paard, maar zelfs de oven is eigenlijk een 'stal'.
Er waren 2 afscheidsruimtes, echt heel groot met een hele dikke laag stro er in, je paard mocht daar zijn laatste uren doorbrengen of daar werd hij ingelegd als hij ingeslapen/overleden was.
Ook liep er een hondje (beagle) en een kitten, dit hebben ze gedaan omdat het fijn is als je verdriet hebt om een dier bij je in de buurt te hebben die je eventueel lekker vast kan houden.
Al met al weet ik niet hoe ik het precies uit moet leggen, als ik jou was zou ik er een keer gaan kijken, de mensen zijn super aardig en vertellen je van alles.
Ik zou daar met een gerust hart mijn paard heen brengen mocht het zover komen, alles is daar tip top verzorgd, speciaal op paarden gericht.
De mensen hebben ook veel verstand van paarden, zelfs als je paard gaat liggen word er uit de vloer een soort rek geschoven waardoor ze niet aan je paard hoeven te gaan sjorren.
Het gaf mij echt een idee alsof ik een mooie stal in liep, alleen stonden er geen paarden en kreeg er eigenlijk een heel warm gevoel van, weet eigenlijk niet of dit duidelijk is, maar goed...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:48

Ik wil ook een keer naar die van beverwijk, kan je daar gewoon heen?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:47

Ja dat deed ik ook gewoon en toen kregen we een rondleiding..
Ze worden dan opgehaald met een soort busje laura, en een soort brancard waar t paard dan opgelegd word..
Als die mensen Lynn ooit moeten vervoeren houden ze er een hernia aan over..

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:04

Ik heb mijn pony niet laten cremeren, kon het toen niet betalen. Heb daar wel spijt van, maar aan de andere kant probeer ik ook te geloven dat haar lichaam alleen een omhulsel was en dat zij zelf al weg was. Had het wel anders willen doen, maar had er het geld niet voor. Ik heb altijd goed voor haar gezorgd toen ze leefde (en ze had ook supergoede verzorgers, de beste die er waren!) maar na haar dood heb ik haar niet laten cremeren, het was gewoon te duur., heb daar wel spijt van, maar het was niet anders. Maar ik blijf de goede herinneringen aan haar onthouden!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:05

Ik volg dit even want wil namelijk ook mijn paard laten cremeren als hij dood is..
Heb op Horse-Event een poosje gepraat met de mensen van het Paardencrematorium in Beverwijk..
Heb toen ook al wat informatie gekregen..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:49

Oud stalgenootje van mij heeft een crematorium, paarden en kleine huisdieren.

http://www.dierencrematie.nl/

De verhalen die ik hierover hoor zijn altijd positief eigenlijk.

Ik wil al mijn diertjes laten cremeren, en dan gewoon mee naar huis nemen. Ik heb vastgelegd wat er moet gebeuren enzo, ook na mijn eigen dood. Maar ja dat vind ik te prive om op bokt te zetten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 03:52

ik volg dit even !