[IM] Lieve Ibibio, ik zal je nooit vergeten kanjer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

Lieve Ibibio, ik zal je nooit vergeten kanjer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:17

Hallo allemaal,

Op maandag 5 oktober 2009 is onze lieve viervoeter, maatje en beste vriend ingeslapen. Hij heeft de mooie leeftijd van 19 jaar bereikt, ook al hoopten wij natuurlijk dat hij nog wat jaartjes meekon.

Ibibio was een lieve KWPN ruin, een échte Belisar, inclusief de streken. Hij had een boekwerk als gebruiksaanwijzing als het ging om dresseren, maar buitenrijden en met poetsen en kroelen was het het allerliefste dier dat ik ken. Zijn stal was iedere dag weer een puinhoop, de drinkbak werd regelmatig omgegooid en volgescheten ^^ ... en als je dan op stal aankwam stond meneer heel onschuldig naar je te hinniken om zijn eten =)

De afgelopen jaren heeft hij al heel wat meegemaakt, zo heeft hij een keer zijn achillespees in een van zijn benen gescheurd gehad, is hij 2 keer in de sloot gevallen.. 2 keer met ruiter en al op de weg uitgegleden.. heeft hij een keer vast gehangen aan het hek, is ie een keer in zijn teugel gaan staan (paniek, dus rare sprongen) en heeft ie door zn eigen malloote acties nog een paar tijdelijke blessures gehad. De laatste blessure, een beschadiging in de pees aan het rechtervoorbeen zorgde voor veel ophef, de medicijnen waren erg duur en Bib was tenslotte al bijna 20... toch hebben zijn eigenaren toen besloten om nog 1 keer alles op alles te zetten en zo belandden wij weer in een maandenlang herstelproces. 2 of 3 weken geleden waren we eindelijk klaar met opbouwen (van 5 minuten stappen per dag naar weer een rondje galop tijdens de training)...

maar vorige week zondag begon Ibibio ineens wéér kreupel te lopen, met het zelfde been als waar hij zijn laatste blessure had. Foute boel dus. Die dinsdag zijn zijn eigenaren met hem naar de dierenarts gegaan omdat ze het toch niet vertrouwden. Daar hebben ze zijn zere been beetje bij beetje verdoofd... toen ze bijna bij zijn knie waren liep hij op dat been niet meer kreupel, maar hij begon wel met zijn andere voorbeen en een achterbeen verkeerd te lopen. Ook vond de dierenarts zijn bekken niet helemaal zoals het hoorde, maar dat probleem was al bekend. Hierna hebben ze een echo gemaakt van zijn rechtervoorbeen, het been dat in eerste instantie kreupel was. Uit de echo bleek dat er een soort gat in de pees was ontstaan, vlak boven de plek van waar de laatste blessure had gezeten (DA had de foto's van de vorige keer erbij gehaald, dus dat was goed te zien)... conclusie: De pees was te zwak om nog uit zichzelf te kunnen genezen.

Nou moet ik erbij zeggen dat er wel een behandelmethode mogelijk was, een hele dure tijdrovende behandeling waarvan de kans op genezing alsnog gering was... maar tijdens de laatste blessure zijn wij al bezig geweest met 3x op een dag wandelen, hij had toen injecties (die we zelf moesten geven!) en druppeltjes voor door het voer, ook had hij een smeerseltje voor op het been zelf. Maar dit heeft dus allemaal niet geholpen, want nog geen 3 weken na genezing werd hij weer kreupel =( Daarbij heeft hij al jaren last van Atrose, en kreeg hij de afgelopen maanden meer en meer last van zijn darmen (koliek) en luchtwegen (hoesten). Daar zijn leeftijd bij opgeteld.. hij is tenslotte al bijna 20 is voor ons de keuze gevallen. Het is nu genoeg geweest.

Zijn baasje had bib nog mee naar huis genomen vorige week dinsdag, zodat wij nog een paar dagen de tijd hadden om afscheid te nemen. Hij heeft toen lekker met zijn twee stalgenootjes op het weiland gestaan en is door ons heel erg verwend.

Zaterdag heb ik afscheid van hem genomen. Ik had voor mijzelf besloten dat ik er niet bij wilde zijn als hij een spuitje kreeg, omdat ik heel snel geneigd ben om negatieve beelden vast te houden en dat wil ik niet. Het nare was wel, dat op het moment dat ik afscheid nam Ibibio nog steeds even levendig was als altijd, zijn ogen en vacht glansden van gezondheid, alleen zijn benen konden niet meer. Maar omdat ik bib de laatste maanden meer kreupel dan gezond heb gezien is het voor mij heel moeilijk te accepteren dat hij weg is...

Acht jaar lang heb ik voor deze lieverd mogen zorgen, acht jaar lang kon ik bij hem terecht gewoon door mijn hoofd zo nu en dan tegen hem aan te leggen, of lekker door de polder te gaan wandelen... en nu moet ik maar geloven dat er niets meer is dan een leeg halster, heel veel foto's, een pluk staart en een glimlach van de duizenden herinneringen die ik aan deze lieverd te danken heb!

Ik zal je missen kanjer!! En ik zal je nooit vergeten!

---------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder zal ik nog wat foto's en filmpjes plaatsen van Ibibio...

Dit filmpje heb ik gisteren gemaakt met alle bewegende beelden die ik nog had:
http://www.youtube.com/watch?v=6b5fylfxX6M
(de beelden van Ibibio in het weiland en de buitenrit zijn nog geen 3 weken terug gemaakt.. in de korte tijd dat hij nog wel goed liep na die blessure)

Dit ben ik op wedstrijd met Ibibio in April 2006,..
http://www.youtube.com/watch?v=1TzsrY09YAY

Afbeelding
Mijn kanjer ongeveer een jaar geleden, in de winter

Afbeelding
Ibibio nadat we hem helemaal hadden opgeknapt na een van zijn blessures... maantjes geknipt enzo

http://94.100.114.105/489800001-4898500 ... _MToz.jpeg
Wandelen door de polder, dit was vorig jaar

http://94.100.114.33/536650001-53670000 ... _Ocbv.jpeg
Ik ben ook een paar jaar terug met Ibibio op vakantie geweest op de veluwe.. dit zijn bib zn oortjes ;)

http://94.100.115.51/489800001-48985000 ... _SJCl.jpeg
Prachtbeest!

http://94.100.113.20/746550001-74660000 ... _m3zt.jpeg
Voor de laatste keer foto's maken... dit was afgelopen donderdag :(

http://94.100.113.41/746600001-74665000 ... _N3tf.jpeg
Dikke kus voor de meid, samen met zijn stalmaatjes Shelly en Fairrie

http://94.100.116.103/746550001-7466000 ... yrE_1.jpeg
Knuffelen in het weiland

http://94.100.113.32/746550001-74660000 ... _H17L.jpeg
Hé baas, ik moet je wat vertellen xD KANJER!

En de laatste foto, zijn bazinnetje er ook bij
http://94.100.118.20/746600001-74665000 ... _cOPC.jpeg

Op de laatste foto's namen wij dus al afscheid van hem, en hij had geen idee... gelukkig maar, nu heeft hij nog een paar prachtige laatste dagen gehad

-------------------------------------------------

Als twee bruine ogen je vragen,
Help me ,want ik voel me niet zo fijn.
Mag je dan ,omdat je voelt, dit is het einde...
Egoïstisch zijn?

Als je van de dokter hoort,
dit komt nooit meer goed.
En hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan ,omdat je hem niet wilt missen...
Egoïstisch zijn?

Als twee lieve bruine ogen zich sluiten gaan.
Voorgoed en je zonder hem naar huis toe moet.
Met zijn halster in je hand en een hart vol pijn.
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
dit was het beste.
Ik mocht niet Egoïstisch zijn.

Vele jaren was hij bij ons,
elke dag samen was een feest.

En in al die fijne jaren Is hij zelf niet een keer...
EGOÏSTISCH GEWEEST.
Laatst bijgewerkt door Leo op 07-10-09 16:47, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's

Rodo_

Re: Lieve Ibibio, ik zal je nooit vergeten kanjer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:21

Stertkte!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:30

Die ene foto dat die een kusje geeft aan jou.. echt lief

Sterkte met het verlies van deze mooie paard..

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:31

Sterkte!

Als ik zo naar de foto's kijk dan is het niet moeilijk om te zien dat jij en Ibibio erg veel plezier met elkaar gehad hebben.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:35

Aan alles komt een eind! Maar hij heeft een heel fijn leven gehad! Dat is wel te zien aan de foto's!
Ik wens je nog heel veel sterkte met dit verlies! :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:38

Ach meis toch, wat triest. De foto's en je verhaal spreken boekdelen over de band tussen jullie. Sterkte met het verlies!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:40

Bedankt voor de lieve berichtjes,

Ik las net in de regels (had k even over het hoofd gezien) dat je alleen van je eigen paard een bericht mag plaatsen of uitdrukkelijke toestemming moet hebben van de eigenaren. Ibibio was niet mijn eigen paard, maar omdat zijn eigenaresse zo weinig tijd voor hem had heb ik jarenlang voor hem gezorgd. Ik heb haar persoonlijk gevraagd of ze het vervelend zou vinden als ik deze informatie online zou zetten en dit vond zij helemaal geen probleem "als dat voor jou de manier is om het te verwerken, moet je dat zeker doen". Zij heeft zelf geen account op bokt, dus verder bewijs is een beetje lastig zegmaar.. Ik hoop dat het goed is zo.

xx

ps... ik zie nu ook dat je maar 2 foto's mag plaatsen ;( damn t gaat ook echt niet goed met me... ik kan geen wijzigknop vinden bij mijn beginpost, die stond er net wel maar ik kan het nu dus niet aanpassen.... |(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:47

Heel veel sterkte, je zult hem wel vreselijk missen...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:54

Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:58

Jeetje wat heftig zeg!
Ik vond het filmpje erg mooi en die ene foto waar hij jou een kus geeft/lik geeft op je wang is echt super lief!
Heel veel sterkte!

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:59

oh wat moeilijk voor je..aan de andere kant heeft hij een super leven gehad!
Ik kreeg helemaal tranen toen ik je filmpje zag!
Kan daar niet zo goed tegen.
Heel veel sterkte in deze o zo moeilijke tijd!brr ik hoop dat je een beetje afleiding vind.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:08

heel veel sterkte, hij heeft je in ieder geval hele goede jaren gegeven. Afscheid is zo moeilijk. sterkte met je verdriet en het gemis.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:43

ik bekeek de filmpjes en kreeg gelijk de tranen in de ogen,wat hadden jullie een mooie band,en wat moet het moeilijk geweest zijn om hem los te laten.wat was het een prachtig paard.maar je hebt samen met de eigenaresse de juiste beslissing genomen.maar het blijft heel erg voor jou,omdat het echt je maatje is.ik wil je heel erg veel sterkte wensen.met dit hele grote verlies.dikke knuff.

annaisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:54

Heel veel sterkte het raakt mij ook wel als ik het zo lees

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:01

sterkte!

zamorasjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:08

heel veel sterkte met het verwerken ik weet hoe het is om een "deel" uit je leven te verliesen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:17

heel erg veel sterkte
ik zit hier met tranen in mn ogen toen ik jou gedichte las dacht gelijk aan mijn eigen schat die ik een jaar gelden verkoren ben

ik hoop dat je je goed houd in deze zware tijd

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:20

ik had volgens mij een berichtje gedaan bij snel antwoorden maar ging dus iets mis want moest hier dus komen te staan!

wat n triest verhaal hij heeft indd veel pech in zijn leven gehad maar aan de liefde die hij kreeg heeft het niet gelegen! je moet blij zijn dat hij deze leeftijd van 19 jaar nog heeft kunnen halen want onze fries berend heeft de helft daarvan nog niet mogen halen |( maar daardoor is jou verdriet nog niet minder erg. ik wens je heel veel sterkte en kijk eens wat vaker naar de hemel en kijk hoe de wolken voorbij reizen.. weet dat je schat nu rust heeft en geen pijn meer heeft. En let eens wat vaker op die mooiste ster aan de hemel :(:) hij zal stralen zoals hij altijd deed en hij zal altijd dichtbij je zijn..

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:37

Voor mijn mops

Zoveel gedachten, zweven door mijn hoofd
Ik kan het niet vergeten, jij bent van het leven beroofd
Het was de goede beslissing, het deed ons óok zo'n pijn..
Maar helaas lieve Ibibio kon jij niet langer bij ons zijn.,

Zoveel gedachten, herinneringen van de afgelopen tijd..
Ik wil het niet! Het mag niet!... Kanjer, ik wilde je niet kwijt!
Onze muts... viespeuk, je maakte overal een zootje van..
Maar ik het ergste is nog... dat ik daar nooit meer van genieten kan

Zoveel gedachten.. ze zweven langzaam voorbij..
Die gedachten zijn zo waardevol.. en stiekem maken ze mij blij
Ik zal je nooit vergeten mopsie, door jou ben ik nu zo groot
En ik weet dat ik je nog ga zien later.. in het leven na de dood

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:19

heeel veel sterkte met dit verlies.
Heb hem regelmatig in zijn weiland zien staan tijdens een buitenrit door de polder.
Was een mooi beestje.

Nogmaals heel veel sterkte

melanie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:46

Sterkte lieve Sann (L)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:52

Ach, arme Bieb!Ik heb 'm lang geleden onder het zadel gebracht en een aantal jaren gereden. Was zo'n lief dier! Sterkte!!!!