[IM] hoe verwerk je het overlijden van je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nitro

hoe verwerk je het overlijden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:02

heeft er iemand ervaring met het verliezen van een paard/pony??

mijn paard is op 19 januari 2009 overleden aan hoef bevangenheid. wij hebben er alles aangedaan om haar leven dragelijk te maken.
toch blijf ik me schuldig voelen over haar overlijden. ik kan haar niet afsluiten, het is al heel wat tijd over heen gegaan. het verdriet komt en gaat. Het wordt nu steeds erger, ik begin nu over haar te dromen denk de hele dag aan haar. Elke keer als ik een foto of film zie met haar erin stromen de tranen al over mn wangen.

heeft iemand een idee hoe je een groot verlies kunt afsluiten???? erover praten helpt niet.

alvast bedankt voor de hulp.

friesiszwart

Re: hoe verwerk je het overlijden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:47

Helaas alleen de tijd kan je daarbij helpen. Een ander paard is geen oplossing wel helpt het de nu overgehouden tijd in te vullen het gemis aan activiteiten rondom het paardrijden weer te kunnen doen. Maar het paard zelf die verwerking duurt veel en veel langer en blijft altijd ook aanwezig.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:08

Dit hoort thuis bij In Memoriam.
Zodoende een verplaatsing van TAO-->IM.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:14

Het is inderdaad vreselijk als je paard eigenlijk niet meer te redden is. Afgelopen Augustus is ons paardje ook overleden aan hoefcatrol, het was echt vreselijk om hem de laatste keer achter te laten in zijn stalletje, terwijl je weet dat hij er de dag er na niet meer staat. Maar ik weet dat dit echt het beste voor hem was, hij was kreupel en kon eigenlijk niet eens meer lekker grazen in de wei.
Natuurlijk is het vreselijk dat je paardje er niet meer is, maar je paardje heeft geen pijn meer.. dat is het belangrijkste! Het is nog erger om je paard met pijn op stal te laten staan denk ik...
Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt en je moet je niet schuldig voelen, ook al is het zo moeilijk!

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:19

nitro klarissa heeft gelijk het is niet jou schuld je moet je niet schuldig voelen. Ik hoor ook wel eens dat schrijven helpt. je verdriet van je af schrijven..:'(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:24

Bij mij heeft het zeker 1,5 jaar geduurd en zelfs nu nog (ruim 3 jaar later) moet ik het er niet te lang over hebben, anders barst ik alsnog in tranen uit! Je doorloopt allerlei fases in een rouwproces, waaronder; verdriet, woede, schuldgevoel enz., maar je hebt er alles aan gedaan...

Het is iets wat met de tijd wel afzwakt. Voel je vooral niet schuldig als je jezelf op een dag betrapt dat je "vandaag nog niet aan hem/haar gedacht hebt" Daar had ik best wel last van, maar dat is nou juist het stukje "los laten" denk ik. en het los laten betekend niet dat je je paardje vergeet hoor!

Sterkte.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:33

mijn paard is anderhalf jaar geleden ingeslapen.

ze was 7 jaar en was 7 maanden drachtig van haar eerste veulen. ze had koliek en er was helaas niks meer aan te doen en hebben we haar in laten slapen.

Ik heb me heel erg schuldig gevoeld en soms doe dat ik dat nog, had ik maar eerst naar haar toe gegaan en niet eerst die stomme boodschappen gedaan, maar dan had er nog weinig aangedaan kunnen worden.

ik heb een schilderij laten maken en een pluk haar heb ik. ik heb na haar overlijden haar broertje gekocht en als ik hem zie dan ben ik blij dat hij in mijn leven is en weet zeker dat mijn merrie dat mooi vind, daar hou ik me maar aan vast.

gun het de tijd, ik ben er soms nog verdrietig over, de laatste tijd vooral omdat ik nu zwanger ben en dan denk ik, zij was mijn alles mijn steun en toeverlaat, ik wou dat zij het mee kon maken. Ik heb haar 5 jaar gehad.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:48