Het is mischien al bijna een jaar geleden (27'okt'08) maar ik zit er nog steeds heel erg mee
ik zal beginnen bij het begin..
Ik had als 10 jarig meisje een verzorgpaard op een pensionstal 15min. bij mij vandaan..
het is een leuk paard.. maar niet echt mijn type.. hij is groot,lomp en is alleen geschikt voor buitenritten..
en op een dag was er een vriendin van mij mee naar stal (lucy) en er kwam iemand die daar op stal een pony had naar ons toe en vroeg aan Lucy of zij haar pony (flitz) wilde verzorgen omdat zijzelf eig. geen tijd had..
Lucy zou erover nadenken en navragen of ze wel kon enz.
naja ik balen tuurlijk want ik vond flitz een super leuk ponytje..
maar toen bleek dat lucy niet mocht van haar ouders.. dus ik aan die eigenares vragen of ik Flitz mocht doen..
Ze zij eerst dat ik guludoh al iedere dag doe en of ik wel tijd had enz.
dus ik meteen zeggen : Jaa !..
maarja toen mocht ik flitz dus verzorgen ..! joepie !..
de eerste dagen heb ik alleen gepoetst enz.
totdat dat meisje na een weekje zij dat haar nichtje flitz ging doen en verder de sport in ging..
ik helemaal verdrietig enz.
toen was er 27 oktober 2007 een onderlinge dressuur wedstrijd bij ons op stal..
en ik sprak dat meisje op msn en vroeg of zij ook mee ging doen..
ze zij : nee ik denk het niet.. maar jij mag wel gaan op FLitz als je wilt..
nou ik hoefde niet lang na te denken en antwoorde meteen : ja leuk !..
en ik mocht der ook weer verzorgen ..
nouja 3 dagen voor de wedstrijd kreeg ik dat te horen.. dus zoals je snapt werden we geen 1e ofzo haha
maar ik had helemaal niet getraint met haar.. niet eens gereden..
dus de eerste keer dat ik op Flitz reed was meteen een wedstrijd..
naja dus dat meisje vroeg op welke dag de wedstrijd was dus ik zeg op een zaterdag..
die zaterdag waren ik en Lucy er al heel vroeg !.. en je raad het al... IK MOEST ALS EERSTE !!!
dus ik in paniek.. en 1uur van te voren was dat meisje er nog steeds niet !! dus wij met z'n allen bellen naar haar.. en waar bleef ze nou ?? dit en dat..
dus ik besloot maar om gewoon op te zadelen enz... maarja toen hadden we al snel genoeg een nieuw probleem gevonden..
we hadden geen singel.. waar is der singel ?..
nja gelukkig mocht ik er een lenen van iemand op stal (veelste groot maarja beter dan zonder singel)
dus ik er opspringen.. en ik stap de bak in.. en ineens dacht ik.. w8 ff.. poedersuiker .. dat meisje is er niet.. dus heb ik ook geen voorlezer (ik was altijd van die manege voorlezers gewent)..
dus ik vragen .. Lucy wil jij voorlezen
Lucy zegt : nee daar ben ik niet goed in enz.
en al die andere mensen ook niet of ze waren hun eigen paard aan het opzadelen..
en toen had uiteidnelijk de moeder van een meisje daar voorgelezen (ging helemaal mis.. die mevrouw had het nooit eerder gedaan)
en ja.. na het proefje ben ik nog even gaan rijden enz. en ik voelde dat Flitz en ik meteen een band hadden.. zo speciaal .. zo fijn..
uiteindelijk zijn we niet eens laatste geworden.. (haha)
maarja dat was dus het kennismakings verhaal met flitz..
toen die dag erna (zondag) heb ik op der gereden enz.
lekker vertroeteld
en die maandag zij dat meisje op msn : ja sorry ik dacht dat de wedstrijd zondag was ( oke.. kan gebeuren.. maar zondag was je ook niet op stal geweest

maarja dat gaf me al een vreemde indruk..
en toen ben ik verder altijd naar flitz toe geweest enz. altijd leuk gehad nog vaker (onderlinge) wedstrijden gedaan enz. ging steeds beter allemaal..
en af en toe (4x per maand) kwam de eigenares.. soms vaker soms minder vaak..
ik had ook 1x per week les op flitz..
en soms kwam dat meisje wel is en dan reed ze flitz kreupel (buitenrit van 4uur of erg fanatiek springen)
en dan zat ik daar weer mee.. maarja dat vond ik niet erg.. maar voor flitz niet zo leuk natuurlijk..
enja..
toen zag ik op de kalender dat over een maandje precies Flitz en ik een jaartje samen zouden zijn..
wouw dacht ik.. de tijd gaat snel zeg.. maarja.. er komen nog heel veel jaren bij ..
toen .. 2 dagen voordat we een jaartje samen zouden zijn heb ik een paarden taart gemaakt..
en een dekje met roze letters : Flitz en aan de andere kant Nadia erop laten maken..
toen heb ik op haar laatste dag nog gereden..
ik had geen flauw idee.. ze was niet raar bezig ofzo.. deed alles wat ik vroeg.. at gewoon haar eten op..
alleen viel het me op dat ze niet gemest had.. maarja ik dacht dat doet ze nog wel weetje..
want ze mest ook nooit buiten der stalletje of der weiland..
dus ik fiets nog een klein stukje mee met mijn vriendin en draai om.. en was weer vlak bij stal en zie zo het hoofdje van flitz en riep :
Fliiiiiiiiiiiiitzje .. en ze keek zoals altijd op en gaf nog een klein (afscheids) hinnikje..
en ik riep : doeg meissie ..
de volgende ochtend.. ik was op school.. 9;01 werd ik gesmst met :
Hoi nadia !.. als je dit leest wil je me dan ff bellen ? het is heel belangrijk.. het gaat over Flitz...
naja dus ik naar de wc toe rennen.. ik had al niet zo'n fijn gevoel..
dus ik bel der.. en ze zegt huilend : Ja nadia ik heb slecht nieuws (toen wist ik het al)..
ik ben vanochtend gebeld dat ze flitz dood in der stalletje hebben gevonden..
ik kon niks zeggen.. ik geloofde niet wat ze zij.. maar toch wist ik dat het waar was..
het enige wat ik zag was Flitz.. haar lieve koppie.. haar mooie witte troetel hoofdje..
na een paar tellen zei ik :
oh..(huilend)
zij zegt : ga maar naar je mentor toe.. of iemand die je kan troosten.. ik zie je zo wel op stal.. doeg meis..
ik huilend naar de klas rennen.. ik kon niks zeggen..i k wou naar stal.. naar haar.. ik weet niet wat ik wou en dacht.. ik was ff van de wereld af..
toen een uurtje later was ik al op stal.. ik had een heel poedersuiker gevoel..
ondertussen belde dat meisje me nog is en zei dat ik NIET onder het zeil mocht kijken..
dus ik was op stal .. en ik zag een zeil liggen aan het begin van de weg..
met precies de vorm van Flitz..
en een klein stukje witte staart eronder uit... ik loop naar der stalletje toe en het was helemaal leeg..
de eigenaar van die stal was net bezig met het bloed weg te schrobben..
ik hield het niet meer.. er lag geen stro meer.. er was geen flitz meer.. niks..
ik stond in der stal en kreeg een vreemd gevoel.. alsof ik bekeken werd door Flitz..
het rook niet fijn.. ik kan niet uitleggen naar wat maar die geur had ik nog nooit geroken en daarna ook nooit meer geroken..
en iedereen die in die stal stond rook het niet.. raar..
maarja ik liep naar de paddocks en ging staan in de paddock waar zij altijd stond en begon keihard te huilen..
ondertussen werd ik opgevangen door stalgenootjes en mijn vriendin was ookal van school gekomen..
we liepen naar haar toe.. en ik ging bij haar zitten.. en praatte en beetje tegen haar.. ik gaf der een klopje en liep naar binnen toe..
ik kon he nog steeds niet geloven..
ik liep nog eens naar de paddocks toe om te kijken of ze er ECHT niet stond .. nee hoor.. ik draaide me om en keek voor de zekerheid nog eens.. nope.. geen flitz.. heel raar maar ik ben altijd nog blijven kijken of ze er ECHT niet staat ?.. terwijl ik wist dat het niet kon..
ik en mijn vriendin zijn de eigenares van die stal gaan helpen met uitmesten als afleiding..
we hadden het er een beetje over .. en hun trooste me..
onder tusse was dat meisje ook al gekomen.. zei en haar zus hebben WEL onder het doek gekeken...
ik wou ook heel graag kijken.. kijken hoe mijn lieve schat er aan toe was.. maar aan de andere kant niet..
het zou mijn niet een fijn beeld geven als ik terug zou denken over flitz..
dus heb ik het niet gedaan..
dat meisje heeft me verteld dat ze er niet fijn uitzag.. ze had hele diepe en grote sneden.. haar ogen waren open en helemaal uitgepuild van angst.. verder lag er nog een plasje bloed naast haar en lag haar hele neus open..
Ik heb het heel moeilijk gehad..
als ik wakker werd wist ik niet wat ik moest doen..
ik ging maar naar stal toe.. om mensen te helpen en me andere verzorgpaarden te doen enz.
ik had ook nog een verzorgpaard Ultra.. hij was altijd dikke maatjes geweest met flitz.. al Jaaaren !..
de hebben samen veel meegemaakt..
hij voelde dat flitz er niet meer was toen hij voorbij haar lijf liep..
heel raar maar hij wist het gewoon..
hij is van zichzelf altijd drukkig (hij is een draver) enz. maar toen niet.. ik is ook altijd bang voor zeilen en dat soort dingen maar toen ook niet.. hij durfde ook niet te kijken..
maarja ik heb hem nog een lange poos erna gelongeerd en gewandeld enz.
we hadden een goeie steun aan elkaar.. we hebben samen een goeie vriendin verloren..
de pony die naast flitz stond (stevy) die had ook een soort trauma.. die heeft alles zien gebeuren..
hij stond s'ochtends ook helemaal verstijft hoorde ik later..
ik kon mijn verdriet niet kwijt.. ik wou het niet geloven dat ze er niet meer was.. en na een paar dagen dahct ik : oke het is leuk geweest.. kom maar weer terug flitz..
ik heb helaas ook geen afscheid kunnenn nemen van haar.. maar ik weet toch dat ze mij beschermt.. en dat ze me altijd ziet..
enz.
ondertussen heb ik nu een eigen paard.. staat op de zelfde stalling waar flitz stond..
ik moest er wel even aan wennen .. maar hij is heel lief..
en altijd als ik nog op stal kom denk ik nog aan Flitz.. want zij is en was gewoon mijn aller beste vriendin !..
Bedankt voor het lezen ! en sorry voor het mega lange verhaal..
foto's komen eraan..
er staat er 1tje in mijn profiel..
X, Nadia