[IM] Afgeknipte staart van mijn merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Afgeknipte staart van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:07

Vorig jaar augustus is mijn merrie overleden aan koliek.
Mijn vorige topic hierzo was:
Mijn mooie brave merrie is er niet meer.
[IM] Mijn mooie brave merrie is er niet meer..

Mijn vader heeft toen haar staart afgeknipt.
Ik heb altijd gezegd ik wil een armbandje van haar!!!
Maar nu komt het probleem, ik kan het emotioneel nog niet opbrengen om die staart van haar vast te houden.
Ik vind het zo raar, dat is het enigste stukje wat ik nog van haar heb, en eigenlijk is het dood.
Maar aan de andere kant wil ik het heel graag aanraken omdat het juist het enigste is wat ik nog heb en dat is me heel dierbaar!
Herkennen jullie dit?
En wanneer gaat dat over, want ik krijg voor mijn verjaardag zo'n armbandje en die is al op 31 mei!
De staart is dan ook erg vies van mijn merrie, door haar koliek heeft ze alleen maar gelegen.
Dus het moet gewassen worden in bad.
We hebben de staart echt vanaf de staartwortel afgeknipt, dus flink stuk!

Kennen jullie dit gevoel?
En hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik had een speciale band met dit paard en daarom wil ik graag dat ze via een armbandje bij me is!
Ik heb hetzelfde bij haar halster.
Het halster waar ze in is gestorven kán ik gewoon niet aanraken.
Dat halster is zo dierbaar voor me, toen we haar kochten kwam ze in dat halster aan en ze is erin gestorven.
Maar ook deze moet schoon gemaakt worden vanwege al dat zand.

Bedankt voor het lezen!
Groetjes

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bloem24 op 29-04-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zira1994

Re: Afgeknipte staart van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:11

heel heel veel sterkte ken het gelukkig niet

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:13

heei
ikheb ook een stukje staart avn mijn pony afgeknipt..
ik wilde het eerst ook in een armbandje maar was bang dat ik dat juist in tranen schiet of het kwijt raak..
ik heb het nu in en lijstje bij haar foto
me vader heeft een tand van haar eruit gehaalt maar ik weet ook niet wat ik daar mee wil..
ik weet het dus ook allemaal niet en het doet zo'n pijn

iniedergeval heel veel sterkte met het verlies! :(:)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:18

Allereerst nog veel sterkt met het verlies. Zo erg als jij heb ik het niet. (wel het enorme verdriet om het verlies) Ik heb gelijk de dag van ostar zijn dood alles gewassen. Toen was alles nog zo'n roes en wou ik nog constant met hem bezig zijn, denk dat dat wel scheeld.
Nu bijna 5 maanden later ligt zijn staart nog op precies de zelfde plek, maar heb er wel 2 schitterende ringen van laten maken waar ik erg blij mee ben.

Mijn enige tip voor je om te wennen is door toch voorzichtig te gaan wassen, het zal pijn doen, maar ook dat went en als je straks je armband hebt ben je er alleen maar blij mee..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:25

czarina schreef:
Allereerst nog veel sterkt met het verlies. Zo erg als jij heb ik het niet. (wel het enorme verdriet om het verlies) Ik heb gelijk de dag van ostar zijn dood alles gewassen. Toen was alles nog zo'n roes en wou ik nog constant met hem bezig zijn, denk dat dat wel scheeld.
Nu bijna 5 maanden later ligt zijn staart nog op precies de zelfde plek, maar heb er wel 2 schitterende ringen van laten maken waar ik erg blij mee ben.

Mijn enige tip voor je om te wennen is door toch voorzichtig te gaan wassen, het zal pijn doen, maar ook dat went en als je straks je armband hebt ben je er alleen maar blij mee..

Denk je dat ik dan gewoon even moet doorzetten?
Het moet toch ooit gewassen worden!
Niemand van mijn familie kan het, maar aan de andere kant moet het wel gebeuren en als het gebeurt wil ik het liever zelf doen. In me eentje, dan kan ik nog aan haar denken enzo.
Hoe was je zoiets eigenlijk?
Net zoals je vroeger de staart waste toen het paard nog leefde? en moet je het daarna in een vlecht maken?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:43

Ik heb het persoonlijk ook gedaan toen ik alleen thuis was en ook ik heb net als vele anderen met heel veel pijn de staart gewassen. Maar het is inderdaad een kwestie van doorzetten.

Ik heb os zijn staart met babyshampoo gewassen. Eerst heel strak een elastiekje om het uiteinde binden, en daarna heel voorzichtig wassen, door als het ware voorzichtig de staart te kneden..
Ik waarschuw je alvast, je zal toch een aantal haren verliezen, maar zo gauw je die weg hebt gegooid hou je een hele mooie schone staart over..Ik heb trouwens ook de staart na het drogen(gewoon uitspreiden op een handdoek) heel luchtig gevlochten. Anders vind je alsnog overal in huis haren.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:54

Wijffie heel veel sterkte!
Helaas komt t en t gaat. Vor mij is t al meer dan een half jaar geleden en ik blijf t lastig vinden om zn hoofdstel, zn halster etc aan te raken zonder te huilen en ik heb t nog niet gewassen.
Zn geur zit er nog aan ....

Het is een knappe merrie, daar mag je nog steeds trots op wezen!
Ik heb ook een paar maanden bij een paragnost gelopen, dat heeft me erg geholpen.
Geloof me dat ze gelukkig is en dat jullie ooit weer samen zullen zijn voor altijd!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:55

czarina schreef:
Ik heb het persoonlijk ook gedaan toen ik alleen thuis was en ook ik heb net als vele anderen met heel veel pijn de staart gewassen. Maar het is inderdaad een kwestie van doorzetten.

Ik heb os zijn staart met babyshampoo gewassen. Eerst heel strak een elastiekje om het uiteinde binden, en daarna heel voorzichtig wassen, door als het ware voorzichtig de staart te kneden..
Ik waarschuw je alvast, je zal toch een aantal haren verliezen, maar zo gauw je die weg hebt gegooid hou je een hele mooie schone staart over..Ik heb trouwens ook de staart na het drogen(gewoon uitspreiden op een handdoek) heel luchtig gevlochten. Anders vind je alsnog overal in huis haren.

Jeetje dat de staart dan nog haren kan verliezen!
Ik zal er binnekort tijd voor gaan maken, pff wat zal het moeilijk gaan worden zeg.
Nunique had echt een flinke staart dus daar ben ik blij mee.
Vele mensen zeiden jezus dat je die staart kan afknippen maar ik ben er zo blij mee.
Zo is ze nog bij me.
Dankjewel voor de tips!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:03

Raak het pas aan op het moment dat je er zelf aan toe bent!!!!
Dit is een stukje verwerking..

Ookal zegt iedereen dat je door moet zetten.. nee.. jij voelt zelf aan wanneer je er aan toe bent, een ander niet..!! En al duurt nog nog een jaar, so be it, jij moet met jezelf verder leven en er dus een goed gevoel aan over houden..

Wat betreft wassen: idd een elastiekje strak er omheen en in een sopje met babyshampoo voorzichtig schoon spoelen..

Sterkte hiermee :(:)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:05

Mijn vriend en de staleigenaar verklaarden me ook voor gek dat ik de staart afknipte. Maar nu is mijn vriend ook dolblij met zijn ring. Haha op deze manier verbind en domineert ostar nog altijd.
Hij was altijd jaloers als mijn vriend te dicht bij mij in de buurt kwam :D
Zoals ook jij zegt nu je de staart hebt ben je er blij mee, en straks heb je je armband en dan doet dat weer even flink pijn, maar ook daarna ben je weer blij met je armband ;)

Het gemis en de pijn word niet minder, maar met uitstellen van het schoonmaken blijf je er alleen maar tegenaan hikken en blijft de "angst" voor het verdriet, is mijn gevoel..

(sorry voor het wazige geklets :o )

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:06

Ook ik ken het verdriet en ook ik heb zijn staart vanaf de wortel.
Ik heb de staart al een jaar hangen op de zelfde plek.
Zijn staart ruikt na een jaar nog steeds naar hem.
Heerlijk om elke dag nog even te snuffen aan zijn staart en een traan te laten en weer even in gedachten zijn hoe speciaal hij was.
Zijn staart wassen gaat voorlopig nog niet gebeuren :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:13

femmefatale1 schreef:
Raak het pas aan op het moment dat je er zelf aan toe bent!!!!
Dit is een stukje verwerking..

Ookal zegt iedereen dat je door moet zetten.. nee.. jij voelt zelf aan wanneer je er aan toe bent, een ander niet..!! En al duurt nog nog een jaar, so be it, jij moet met jezelf verder leven en er dus een goed gevoel aan over houden..

Wat betreft wassen: idd een elastiekje strak er omheen en in een sopje met babyshampoo voorzichtig schoon spoelen..

Sterkte hiermee :(:)

Ja dat is waar, maar zoals hierboven ergens word gezegd, als ik te lang blijf denken van nou moet ik het nu doen enzo blijf ik de angst ervoor houden?
Misschien doet het me juist wel heel goed als ik de staart gewassen heb.
Ik weet het niet, en ik weet het pas als ik het gedaan heb.
Ik heb nu meivakantie, misschien doe ik het v/d week, rustig in me eentje.
Niet met iedereen erbij.
Op dit moment zie ik er tegen op maar ik ken mezelf, als het gebeurd is ben ik achteraf echt blij.
bedankt voor alle reacties!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:15

Lagency schreef:
Ook ik ken het verdriet en ook ik heb zijn staart vanaf de wortel.
Ik heb de staart al een jaar hangen op de zelfde plek.
Zijn staart ruikt na een jaar nog steeds naar hem.
Heerlijk om elke dag nog even te snuffen aan zijn staart en een traan te laten en weer even in gedachten zijn hoe speciaal hij was.
Zijn staart wassen gaat voorlopig nog niet gebeuren :o

Ik wil heel graag een armbandje laten maken en met zo'n vieze staart met zand gaat dat niet lukken.
Dus helaas moet de staart gewassen worden, maar ik denk dat zo'n doordringende paardengeur echt blijft hangen.
Zoals je al zei vind je het heerlijk om nog even te snuffelen, maar dat kan ik zelfs al niet.
De staart ligt in een emmer in de schuur en als ik de schuur in kom krijg ik al zó'n raar gevoel!
Wel ben ik 2 keer opeens naar de schuur gerend en een half uur staan kijken naar het halster en de staart.
Pff echt moeilijk als die paarden dood gaan!
Weet niet wat ik er mee aan moet!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:21

Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, maar door er tegenaan te blijven hikken maak je je angst als het ware groter, en als je straks tranen met tuiten hebt staan huilen tijdens het wassen en daarna alle fijne herinneringen hebt opgehaald van je geliefde paard kan je daarna stapje voor stapje leren met je verdriet om te gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:27

Als je het dan toch zelf door wilt zetten.. neem er idd echt de tijd voor..

Steek een kaarsje aan, zet een muziekje op waarbij je je lekker voelt, en wassen maar..
Tranen zullen ongetwijfeld komen.... en het gemis ook... maar zolang je haar mist, ben je haar niet vergeten!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:38

is het een idee om een gedeelte van de staart te wassen? je hebt geen hele staart nodig voor een armbandje, zo kun je het misschien in etappes doen en voelt het minder erg?
Verder gewoon wel je gevoel volgen, als je er nu niet klaar voor bent, dan niet.
ik weet wel een adres waar je sieraden kunt laten maken.
http://www.horsehairjewelry.eu/

doe het in jou tempo!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:05

Chantal___ schreef:
Wijffie heel veel sterkte!
Helaas komt t en t gaat. Vor mij is t al meer dan een half jaar geleden en ik blijf t lastig vinden om zn hoofdstel, zn halster etc aan te raken zonder te huilen en ik heb t nog niet gewassen.
Zn geur zit er nog aan ....

Het is een knappe merrie, daar mag je nog steeds trots op wezen!
Ik heb ook een paar maanden bij een paragnost gelopen, dat heeft me erg geholpen.
Geloof me dat ze gelukkig is en dat jullie ooit weer samen zullen zijn voor altijd!

Wat een lieve woorden!
Tja, ooit zullen we weer samen zijn.. hoop het echt!
Paragnost? wat is dat precies? Ik heb echt heel veel verdriet om mijn merrie maar het zijn momenten.
Ik heb nu een nieuw paard waar ik veel tijd is steek dus denk ik wat minder aan nunique. Maar het idd wel een idee om eens met zo'n iemand te praten.. De periode waarin het gebeurde zit er al aan te komen, heb echt moeite om nu op zomervakantie te gaan.. want toen leefde ze nog, en toen nam ik afscheid en ik kan me alles vlekkeloos herinneren..
Dankjewel!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:07

joyfordogs schreef:
is het een idee om een gedeelte van de staart te wassen? je hebt geen hele staart nodig voor een armbandje, zo kun je het misschien in etappes doen en voelt het minder erg?
Verder gewoon wel je gevoel volgen, als je er nu niet klaar voor bent, dan niet.
ik weet wel een adres waar je sieraden kunt laten maken.
http://www.horsehairjewelry.eu/

doe het in jou tempo!!

Ja dat zou ook wel kunnen.
Maar ik denk dat als ik steeds stukje voor stukje het zou moeten doen dat het me nog meer zou raken.
Maar dat is persoonlijk, ik ben er zelf niet het type voor.
Maar iig bedankt voor de tip.

Ja, die site had ik ook al eens bezocht! Ze kunnen er mooie dingen van maken!
Ik had zelf al een mevrouw gevonden bij wie ik het wil laten doen, ze is wat minder duur (130 euro ofzo) en zij kan het onwijs goed.
Ik ken haar persoonlijk dus dat is wel fijn.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:12

femmefatale1 schreef:
Als je het dan toch zelf door wilt zetten.. neem er idd echt de tijd voor..

Steek een kaarsje aan, zet een muziekje op waarbij je je lekker voelt, en wassen maar..
Tranen zullen ongetwijfeld komen.... en het gemis ook... maar zolang je haar mist, ben je haar niet vergeten!!

Als ik het liedje van haar moet gaan draaien zal het wel een jankdag worden haha.. als ik alleen het begin al hoor stromen de tranen over me wangen.
Maar het is gek, als ik het nummer ergens hoor heb ik altijd het gevoel dat ze 'bij me is'.
Dus ik ga het muziekje zeker draaien want het allerliefste heb ik dat ze bij me is!
Vergeten zal ik haar nooit, mijn eerste paardje! Die vergeet je zoiezo al niet maar deze merrie was bijzonder.
En vele mensen zeggen dat over hun paarden, maar deze merrie was echt bijzonder.
Ze was 1,78 groot en best breed, maar ik heb er zelfs kindjes van 4 op laten rijden omdat ik het volste vertrouwen in mijn paard had.
Weigeren bij het springen deed ze nooit, ze schrok nooit. Echt ongelovelijk was dit paard.
Toen ze dood ging dacht ik echt dat ik nooit meer een paard zoals deze kon vinden!
Maar nu begin ik toch wel meer dingen te herkennen bij mijn nieuwe paard, ze is heel braaf ondanks dat ze 7 is en in der kracht van der leven zit.
Ben er blij mee, ze doet me best denken aan nunique!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:22

Dat is helemaal niet gek hoor, ze is ook bij je..
En misschien heeft ze ook wel je huidige paardje op je pad laten komen..

Mijn paard kwam ook niet voor niets op mijn pad... nou ja, op mijn pad misschien wel, maar 'iemand' zei dat ik em moest kopen... :o

Sterkte ermee, en geniet ervan... ookal klinkt dat een beetje raar..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:38

ja, doen zoals het voor jou goed voelt, ik probeer mee te denken in oplossingen, als het voor jou niet fijn voelt om het in etappes te doen, dan moet je dat zeker niet doen.
Wellicht wil iemand het voor je doen? is dat een optie? of samen met iemand?
Ik snap dat als je iemand kent die sieraden maakt, dit zeker goed voelt, dan zou ik daar ook heen gaan.
Ik ken de persoon achter die link, daar zou ik het zelf bij vertrouwen.

groetjes Joyce

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:47

Ik heb de staart van mijn merrie ook afgeknipt tot aan de staartwortel.

Verder niet uitgewassen, want echt vies was hij niet.
Als ik haar mis, dan pak ik de doos waar de staart in zit en die ruikt nogsteeds naar haar.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:58

Ik heb redelijk snel na Royals overlijden haar staart gewassen. Het moest ook wel, ze is verdronken dus de staart zat vol troep en viezigheid. Het was een waar waterballet, niet alleen van kraanwater maar ook van tranen. Maar het is wel een stukje verwerking geweest. Dr staart ligt nu netjes opgeborgen, als het moment daar is laat ik er een sieraad van maken.

Sterkte met het verwerken, maar laat je niet tegenhouden door verdriet.

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:15

sterkte!je zal het nodig hebben
xx

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:47

femmefatale1 schreef:
Dat is helemaal niet gek hoor, ze is ook bij je..
En misschien heeft ze ook wel je huidige paardje op je pad laten komen..

Mijn paard kwam ook niet voor niets op mijn pad... nou ja, op mijn pad misschien wel, maar 'iemand' zei dat ik em moest kopen... :o

Sterkte ermee, en geniet ervan... ookal klinkt dat een beetje raar..

Ik weet wel zeker dat nunique mijn huidige paard heeft uitgekozen.
We zagen haar op sporthorses staan en we hadden al zoooveeel andere paarden gezien!
Maar bij de foto was er geen klik tot we bij deze aankwamen, ze had een lief koppie wat ons aansprak.
We zijn 2 keer wezen kijken en bij de 1e keer voelde ik meteen de klik.
Ik zag haar en ik wist het gewoon.
Toen we beetje afscheid gingen nemen, want we kwamen die dag erna nog eens kijken kwam opeens het nummer dat ik voor nunique haar dood had uitgekozen.
Dit was zo raar.
Hierbij wisten mijn ouders en ik het zeker, ons nieuwe paard staat tegenover ons.
Ik ben super blij dat we dit paard hebben uitgekozen, ondanks dat ze niet helemaal lekker loopt.

Ik heb trouwens een paar dagen terug bijna alle foto's op de pc laten afdrukken via kruidvat.
Het heeft me wel een aantal euro's gekocht maar nu kan ik een mooi boekwerk maken van nunique.
Ik heb als foto boek een zwarte achtergrond gekocht en wil daar nu alle foto's in gaan plakken.
Op de achterste bladzijde wil ik een plukje van haar staart plakken.
Ik denk dat ik er aan toe ben, ik wil de staart denk ik straks gaan wassen.
Op dit moment, nu dus, weet ik het zeker maar misschien over 5 minuten wel niet.
Ik loop na dit bericht naar de schuur en ga voor haar staart staan, als het me lukt ga ik hem straks pakken en voorzicht en subtiel wassen.
Dankjewel voor alle lieve berichten die jullie sturen!
Fijn dat veel mensen zijn die dit ook mee gemaakt hebben, zo kun je je gevoelens een beetje delen!
Een paard is niet zomaar iets, het word je beste vriend.