[IM] Essie nu waren de wonderen helaas op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Essie nu waren de wonderen helaas op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:49

19 december 2008 heb ik afscheid mogen nemen van een van mijn dierbaarste vriendinnetjes.
Een waanzinnig mooie lieve KWPN merrie genaamd Ester.
Afbeelding

Ik was 18 toen ik haar kreeg van mijn ouders. Niet mijn droompaard, in tegendeel.....ik wilde absoluut geen merrie bovendien was ze zwaar gebouwd, had grote oren en een lang smal hoofd. Maar iedereen op stal vond het zo'n goed paard voor mij, een echte uitdaging. Ik was sportruiter dus ach ze zou toch verkocht worden als ze een jaar of 8 was en dan zou ik mijn droompaard misschien alsnog kunnen kopen.

De tijd heeft anders uitgewezen.....na wat gevechten met mijn paard en huilend thuiskomen omdat mijn kaak uit de kom was geslagen wilde ik haar al eerder kwijt. Alleen mijn pa vond dat hij al een paard boven budget gekocht had, bovendien was ze jong (4,5) en moest ik maar gewoon leren rijden. Met elk paard was wel wat mis en hij had geen zin om elke maand een nieuwe te moeten kopen Tong uitsteken
Het rijden ging steeds beter....zelfs wedstrijden gereden.

Vijf hele wedstrijden Bloos waarbij ze de eerste over de hekjes van de bak sprong (en ik kon haar wel wat doen Bloos ) en de volgende wedstrijden toch een paar punten gereden. Toen overleed mijn vader vrij plotseling en was mijn vervoer naar de wedstrijden weg.
Bovendien stond Es met een blessure rechtsachter en was ze aan het hoesten.

Dat hoesten werd een zware chronische bronchitis en de DA adviseerde eigenlijk knakworst van haar te laten maken Bloos!. Ze kon geen stap zetten zonder te hoesten en scheten te laten.

Maar goed inmiddels was ik van haar gaan houden en was ze een mooi kado dat mijn pa aan me gegeven had. Ik moest en zou dus een veulen bij haar fokken tegen diverse adviezen in. Hoe raar de winter dat ze drachtig was geen kuch gegeven en ze liep die winter echt geweldig.

Tja en toen had ik 2 paarden Clown want Es ging zo fijn dat we die niet meer in de kroketten hoefde te stoppen. Hoewel het hoesten in mindere mate na het afspenen weer terugkwam. Als het weer zo erg zou gaan worden zou ik haar toch maar in laten slapen.
Helaas was het 2 paarden verhaal van korte duur want mijn veulen verongelukte Verdrietig.

Toen ben ik voor Es gaan vechten en met homeopathie en acupunctuur is ze helemaal van haar gehoest af gekomen.

Maar haar beenblessure begon wel weer steeds meer op te spelen. Daarom heb ik haar in 1999 weer laten dekken en uit die dekking is een mooi gitzwart merrieveulen geboren in 2000. Ik ben bij deze bevalling geweest en dat was heel bijzonder.

We zijn eind 2000 verhuisd naar een andere stal waar Essie nog meer opbloeide omdat ze lekker veel buiten kon staan, ook in de winter. De blessures aan haar rechterachterbeen speelde wel regelmatig op, maar door veel beweging bleef ze toch redelijk happy en soms nog zo gek als een deur.

Vanaf een 5 jaar geleden stond ze wel elk jaar even met een heftige blessure en dan dacht ik weer nu gaat het komen, nu moet ik beslissen over haar leven. Maar elke keer als een wonder liep ze met een week weer als een jong veulen te rennen en te vliegen Bloos! en dan haalde ik weer opgelucht adem.

Dit jaar begin september leken de wonderen op. Ze was nu ineens linksachter kreupel en de DA kon niks vinden.....foto's maken vond ze een beetje onzinnig omdat Es in ieder geval artrose heeft en haar benen niet meer zo mooi droog waren als de benen van een jonger paard.
Toen ik Es een paar dagen na het DA bezoek 's ochtends vroeg trillend en strompelend aantrof had ik mijn beslissing genomen. Alles was in kannen en kruiken en diezelfde dag zou ze ingeslapen worden want dit kon en mocht ik haar niet aandoen

3u voor het gevreesde momend kwam ik er achter dat ze "maar" een hoefzweer had, alles afgeblazen.....weer een wonder, weer door het oog van de naald. Wat een wonderlijk paard was het toch Pling. Opluchting en blijheid en zeker toen ze een paar weekjes later weer haar oude zelf was. Speels als een jonge hond.
Afbeelding

25 oktober begon de hoefzweer linksachter weer op te spelen....zo leek het tenminste. De DA en de hoefsmid konden niks vinden want de zweer was eigenlijk aan het genezen, maar mijn paard stond weer steenkreupel Verdrietig.

De DA vermoedde toch een zoolkneuzing dus op de pijnstillers en afwachten.....de kreupelheid werd erger en ze bleek spierbevangen te zijn. Maar dat zou een gevolg kunnen zijn van hoefbevangenheid want inmiddels was haar kreupelheid verplaatst naar haar beide voorbenen. Dus dieet van hooi en water en op de pijnstillers.

De pijn ging deze keer niet over......op cushing onderzocht omdat ze af en toe wel atactisch leek en ik zag mijn meissie achteruit gaan. Cushing bleek niet duidelijk uit het bloed (maar dat kan en dan kan het toch cushing zijn) maar wel dat ze licht insulinerestent was.

Ergens had ik al besloten om haar te laten gaan maar omdat het vorige keer "maar" een hoefzweer leek heb ik toch een andere DA gebeld die een mobiel röntgenapparaat had. Uit de foto's bleek inderdaad dat ze flink bevangen was en dat dat waarschijnlijk nooit meer goed zou komen.

Toen heb ik besloten haar te laten gaan. Ik had het kunnen proberen met weet ik veel wat speciaal beslag of natuurlijk bekappen en alles wat er door mijn hoofd is gegaan, naar een kliniek brengen of wat dan ook. Maar een revalidatie zou gewoon te veel van haar gaan kosten. Ze had al zoveel ingeleverd, bovendien zou ze met de insulinerestistentie in het achterhoofd niet meer van haar vrijheid op de wei kunnen genieten.

Ik heb nog twee dagen afscheid kunnen nemen, de DA die haar zou komen inslapen kon dezelfde dag als de uitslag van de foto's maar dat greep me even naar de keel. Hij is dus vrijdag 19 december gekomen om haar in te slapen.

Ze was heel snel weg en het is allemaal heel vredig gegaan. Ze was er klaar voor leek wel, ze stond op haar laatste ochtend vol trots te wachten alsof ze wilde zeggen "kom maar op, ik ben er klaar voor".
http://s30.photobucket.com/albums/c302/ ... P_0020.jpg

18 jaar mijn maatje, moeder van mijn apekop paard....een heel bijzonder paard. Het paard met 9 levens, die met haar 10e leven bezig was en toen waren de wonderen op. Haar lijf liet haar in de steek, haar geest was sterk en het was een heel krachtig paard, maar haar lijf kon het niet meer aan.

Het klinkt raar maar ik ben blij dat ik dit voor haar heb mogen doen, ze heeft me zoveel gebracht.
Er waren nog 4 dierbare mensen bij en ze is in alle liefde gegaan.

Dit beeld heb ik op mijn netvlies gebrand staan en zal ik vreselijk gaan missen. Zij en haar dochter, 8 hoeven op een buik.
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_9091.jpg

Ze heeft 22 jaar oud mogen worden en ik ben dankbaar voor elke dag dat ze in mijn leven was!

Jellie

Re: Essie nu waren de wonderen helaas op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:53

Sterkte met t verlies van je paardje Ach gut Bijzonder verhaal hadden jullie saampjes..

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:54

Heel veel sterkte Ach gut

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:55

Wat heb je dat mooi beschreven...
Heel veel sterkte met dit verlies Ach gut

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:56

Heel veel sterkte! Kan niks anders meer zeggen.....Lachen

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:57

Je bent een prachtpersoon. Ester is echt een wonderpaard voor je geweest en dat is ze nog steeds.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:59

heel veel sterkte , je hebt goed gedaan , en je zwarte monster is er nog als deel van ester en jouw

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:03

Wat een bijzonder verhaal en wat heb je met haar meegemaakt........
Heel veel sterkte gewenst met je verlies...........

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:04

Je hebt het zo mooi beschreven , er spreekt zoveel liefde uit je woorden, zit hier nu dus ook met de tranen in mijn ogen.
Meid, ik wens je heel veel sterkte want dit paard zal gezien je het van je pa gekregen hebt heel bijzonder voor je geweest zijn.
Het zal ene troost voor je zijn dat haar bloedlijn nog bij je is.

Jorinde93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:05

Het was een sterk paard hoor ik wel. Heel veel sterkte!!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:08

Wouw...wat een bijzonder verhaal...wat hebben jullie veel meegemaakt...ook met haar kind dat het niet redde...ik hoop dat je net zoveel plezier zal hebben met haar zwarte dochter als je met haar hebt gehad...

Een wijs besluit, maar wat zijn dat soort dingen toch moeilijk!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:11

Wát een verhaal..... Sterkte met dit verlies!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:41

Ik ben echt een paar weken door een hel gegaan....eerst de hoefzweer die terugkeert en dan denk je nog "ach die was misschien nog niet helemaal genezen dus zodra die weer open is komt het weer goed", dan de desillussie dat dat het niet is. En dan je paard steeds slechter zien worden Verdrietig.

Maar je wil niet zomaar opgeven dus doet er toch van alles aan. Ik ben nog compleet ingestort omdat ik alleen maar met haar bezig was, niet meer goed kon eten of slapen en toen haar dochter ook nog koliek kreeg ben ik op de grond van de stal gaan zitten en heb heel hard zitten janken.

Toen heb ik uiteindelijk maar besloten om foto's te laten maken om te kijken of ze toch nog kans had om goed te komen of niet. De DA was vrij duidelijk, dit kwam nooit meer goed!

De laatste avond heb ik tot 1u bij haar in de stal gezeten samen met een stalgenootje, Es lag tussen ons in en mocht weer alles wat ze al weken niet meer mocht. Wortels, appels, koekjes en wij zaten daar aan de warme chocolademelk en ik maar vertellen over mijn mopske. Om een uurtje of 1 's nachts "schopte" Es ons d'r stal uit door te gaan staan, feestje was over!

Maar al die tijd dat ze lag dacht ik "ik hoop dat je heel snel van je pijn af bent paard want dit verdien je niet ".

Ik kon de beslissing steeds maar niet nemen omdat ik bleef hopen op dat wonder terwijl ik diep in mijn hart misschien wel wist dat dit echt de laatste keer zou zijn. Raar maar waar verscheen wel de persoon op ons pad die ik dit toevertrouwde. Es had een hekel aan injecties, dat was bij haar altijd drama en er zijn maar 3 mensen geweest in haar leven die haar zonder problemen konden injecteren. De DA die ons begeleide bij het inslapen was daar een van terwijl ze die pas voor de 2e keer zag.

Ik heb nog andere opties overwogen omdat ik op zag tegen het gevecht tegen de injectienaald, maar een vliegenmasker omdoen bij Es zorgde al voor stress, laat staan een schietmasker.....als ik vroeger ging buitenrijden en langs het slachthuis reed veranderde mijn lieve brave paard in een opstandige nachtmerrie en vervoeren was voor haar ook te zenuwslopend. En iemand kwam nog met de optie gewoon laten schieten maar Es die een vreemde man naar haar hoofd zag grijpen.....dacht het niet.

Inslapen was dus de enige optie, maar daarom moest ik voor mezelf 1000% zeker weten dat dit het enige juiste was. Het rare was dus dat ze deze DA compleet vertrouwde en het injecteren voor geen enkel probleem zorgde.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijker vond om mijn paard zoveel pijn te zien lijden dan dat ik het vond om haar te laten gaan. Haar zo zien strompelen en hele dagen haar stal niet meer uit willen was niks voor haar . En dan ging het weer een paar dagen goed en dan was ze weer buiten geweest om vervolgens weer terug bij af te zijn Verdrietig.

Es was een bikkel voor zichzelf, een vroegere DA had wel eens gezegd dat ze zich kapot zou lopen en dan pas aan zou geven dat ze wat had. Geen kleinzerig paard dus als zij al die pijn liet zien moest het wel erg zijn.

Het rare is dat ze me zoveel kracht gegeven heeft na haar overlijden, heel bijzonder. Ik dacht echt nog verder in te storten maar dat is niet gebeurd, ik was sterk genoeg om haar te laten gaan en heb die kracht gehouden. Met dierbare herinneringen en haar mooie dochter nog steeds bij me!

Een heel bijzonder paard die Ester!!

Es met Bo mijn eerste veulentje
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... 100555.jpg

Es met Timber mijn zwarte drakenkind
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... 100775.jpg

Es in haar element
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... 100958.jpg

Edit: linkjes van foto's toegevoegd

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:56

Wat een bijzonder verhaal, fijn dat het inslapen rustig is gegaan.
Gelukkig heb je nog een dochter van haar, en fijne herinneringen.
Wens je heel veel sterkte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:01

Heel veel sterkte!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:04

Lieve Frances, heel, heel veel sterkte met dit zware verlies. Ze heeft wel een heel mooi leven bij jou gehad, mooie Essie. Lovers
En je hebt een prachtig kind van haar, heel bijzonder. Een warme omhelzing van mij voor jou. Ach gut

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:46

Wat een mooi verhaal hierboven!
De kracht van jouw lieve vriendinnetje wat ze je gegeven hebt, schitterend!

Ik vind het een moeilijke, zeer heftige, maar wat een verstandige keuze!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:58

Essie was idd jouw meisje... en je heb diepe dalen gekent en hoge bergen.
Je wist wat eerlijk was en dat heb je gedaan.

Ik ben trots op je want we weten allemaal hoeveel pijn het doet.

Ze heeft je veel geleerd dus leer nu Timber wat zij je heeft meegegeven.

Dag Essie. Ren maar over die mooie groene vlaktes en waak over je kind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:50

sterkte meis.................. bijzonder verhaal, van 2 bijzondere schepsels der natuur (of van god)!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:52

wat heeft dit paard geluk gehad dat ze van jou was!
De "opluchting" na dat ze is ingeslapen is heel herkenbaar, ik had dit laatst met mijn zieke hondje, een tijdje twijfelen van, wanneer is het juiste moment, iedereen zei, je weet wanneer het moment daar is, pas toen het er was, wist ik zeker dat het goed was zo.
Je hebt duidelijk goed nagedacht over alle opties, alles goed afgewogen en vooral, alles in het belang van ester gedaan!!!!

geniet van de mooie herinneringen van haar dochter, ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:29

Wat heb je dat allemaal mooi omschreven! Ontzettend veel sterkte de komende tijd.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:41

Bedankt allemaal voor de lieve woorden!!

Elke keer als ik haar foto's zie of aan haar denk, bedenk ik me wat een bevoorrecht mens ben dat ik haar heb mogen leren kennen en haar toch nog zo lang bij me heb mogen hebben.

En nu geniet ik nog elke dag de mooie dochter die ze bij me heeft achtergelaten en wie weet kan ik in de toekomst ooit ook nog wel genieten van een mooi kleinkind van mijn lieve dinnetje!

Een bijzonder paard met een bijzonder plekje in mijn hart Lovers

Mijn stalgenootje noemde haar bij het inslapen een dapper paard en dat was ze een dapper paard!!!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:40

wat een prachtig verhaal timbers, ook mooi om het hele verhaal achter esther te lezen, ze was zeker bijzonder.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:59

Frances, wat heb je het mooi kunnen verwoorden.. Ik zit hier met tranen in mijn ogen.. Je bent een krachtig persoon en ondanks het verdriet ben je zo liefdevol, zo dankbaar en zo positief nog..

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:19

jeetje heftig!
ik vind het echt een bijzonder verhaal dat zie je niet snel.
een heel sterk paard geweest fysiek,en misschien is het beter dat ze is gegaan.
ze heeft nu rust! en niet hele tijd pijn.
ze kijkt vast op je neer!;)(L)
sterkte!