[IM] je paard overleden ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

machoomen

je paard overleden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:51

mijn vraag.

als je paard overleden is.
ga je dan een ander paard kopen , en hoelang duurt dat voordat je een ander heb..

x Haha!

joyfordogs

Re: je paard overleden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:09

zal per persoon verschillen, de 1 wil meteen een ander paard, de ander nooit meer en de volgende wil er nog een tijdje mee wachten.
hoe lang het duurt zal ook afhangen van hoe snel je 1tje gevonden hebt die bij je past.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:58

Paard van mijn zus is pas ingeslapen. In de toekomst zal er vast wel weer een nieuwe komen, maar voorlopig niet. Ze rijdt nu verschillende paarden en probeert vooral weer plezier in het rijden te krijgen. Als ze er aan toe is zal ze vast op zoek gaan naar een nieuw paard, maar het heeft tijd nodig. Er is nog erg veel verdriet.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:03

Ik heb een maand lang iedere dag gehuild, slecht gegeten en weinig geslapen van verdriet... ben bij een paragnost geweest die me heeeeel erg geholpen heeft met het verwerken, ze zei dat ie goed stond e.d. ze vertelde ook dingen die ik wist en zij totaal niet kon weten....

Ik heb nu inmiddels een ander paardje waar ik op rij (niet van mezelf maar van de manege) die nu langzamerhand een klein plekje in me hart aan het veroveren is... ik moet mezelf toch bezig houden met een paard en dat werkt voor mij heel goed.

Je voelt vanzelf wanneer het tijd is om verder te gaan, voor de een is dat sneller dan de ander, maar voor mij blijft het moeilijk er over te praten zonder te huilen.

Hij is 3 okt dit jaar ingeslapen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:05

Toen mijn beste maatje overleed, liet ik haar halfzus na 6 weken uit Ierland over komen.
Dit werd een drama daar ik haar twee weken later zowat verloor en een half jaar moest revalideren; dan is het gewoon teveel allemaal.

Maar er zijn geen regels voor.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:20

ligt eraan, ik denk dat als ik echt een leuke welsh A tegen zou komen, dat ik die dan zou nemen.
Meer wat ik tegenkom, dan echt een regel daarvoor ofzo.

Maar ik zou haar iig niet inruilen, of de volgende dag al meteen een nieuwe kopen oid.. Je hebt zelf ook wel wat verwerkingstijd nodig denk ik.

Het ligt erg aaan de situatie!

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:38

ligt eraan wat je eigen gevoel is.
Toen mijn wedstrijdpaard tijdens de dracht ziek werd en wij het veulen iets eerder hadden gehaald,om teproberen de merrie te kunnen redden, Wat tervergeefs was hebben de merrie een halve dag na de bevalling laten inslapen en het veulen geprobeerd met de fles groot tebrengen maar deze stierf 7 dagen later.
Omdat ik hier veel verdriet van had heb ik eigenlijk een maand later een nieuw paard gekocht.
Maar was er eerst toch niet zo gelukkig mee, miste mijn paard en kon het eerst niet echt vinden met de nieuwe dit heeft ongeveer twee maanden geduurt en toen heb ik tegen mij zelf gezegt je moet de andere uit je hoofd zetten en met je nieuwe verder..
Wij zijn nu de beste vrienden en maatjes maar natuurlijk vergeet mijn andere merrie nooit meer en ook haar veulen niet.voor mij was het dus iets tesnel geweest.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:57

Het hangt er inderdaad erg vanaf, een vriendin van mij was ook haar paard kwijt, maar had er nog een dus moest ze voort, ook al zat ze erg in de put. Toen mij paardje stierf besloot ik een hele tijd te wachten, tot in de lente of zo. Maar hoe langer ik wacht, hoe slechter ik me voelde. 1,5 maand later heb ik dan besloten, na veel nadenken, paarden bezoeken en tobben of ik Hildar zou kopen, heb ik het toch maar gedaan, omdat ik dan niet zou moeten rijden, niet denken aan de keren met Baïo. Nu helpt Hildar me er boven op, ik kan niet allemaal dezelfde dingen doen als met mijn vorig paard, dat helpt vind ik.
Maar ieder heeft zijn manier en het is belangrijk om op je gevoel af te gaan, te luisteren naar wat je echt wil, of dat je nu vlug een nieuw paard koopt of niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:58

Mijn merrie is 9 jaar geleden overleden door een ongeluk.
Mijn ruin heb ik 4 jaar geleden in moeten laten slapen.
En op dit moment ben ik nog steeds niet toe aan een nieuw eigen paard. Ik denk dat het nog wel een jaar gaat duren..
Als er ooit nog een nieuw paard gaat komen. Ik ben bang dat ik onbewust met hen blijf vergelijken, en paarden zoals hen kom ik nooit meer tegen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:01

Ik koop geen nieuwe pony. Heb meerdere pony's lopen en fok ieder jaar een paar veulentjes.

Mocht er een pony overlijden kan er een veulentje meer blijven. Het is dan helaas wel een deels gedwongen keuze.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:30

Cayenne schreef:
Mijn merrie is 9 jaar geleden overleden door een ongeluk.
Mijn ruin heb ik 4 jaar geleden in moeten laten slapen.
En op dit moment ben ik nog steeds niet toe aan een nieuw eigen paard. Ik denk dat het nog wel een jaar gaat duren..
Als er ooit nog een nieuw paard gaat komen. Ik ben bang dat ik onbewust met hen blijf vergelijken, en paarden zoals hen kom ik nooit meer tegen..

Zolang je daar bang voor bent kan ik me je mening voorstellen idd.. Ach gut

Maar zelfs al koop je over 10 jaar een paard, mag een klein beetje vergelijken niet?.. Dat is toch niet zo heel erg? Ach gut Dat hoort er toch een beetje bij, vind ik. Knipoog

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:38

Zal inderdaad per persoon verschillen wat ze doen.

Na het inslapen van mijn paard (8 jaar geleden) ben ik wel meteen op zoek gegaan naar een ander paard. Heeft maand of 3 geduurd voor ik er eentje vond (wat wel heel apart was kwam er later achter dat ik dat paard op dezelfde dag gekocht heb alleen een aantal jaren later als mijn paard die ik had laten inslapen).
Maar goed het heeft wel even geduurd voor ik een band voelde met dat paard. Nu zijn we bijna 8 jaar verder en ik zou hem ook voor geen goud meer kwijt willen. Alhoewel ik weet dat dat ooit wel gebeurd. Hij is nu 16 en ik hoop toch nog heel lang van hem te kunnen genieten. Maar goed...leven kan ook raar lopen want ik was niet op zoek maar ik liep per ongeluk dit jaar ook tegen een hele leuke 2 jarige aan. En die heb ik er nu ook bijgekocht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:40

Met de een is de band er ook vlugger dan met de ander he?

En als je oudere paard straks lekker nageniet van zijn ouwe dag ben je misschien al bezig met je jonge paard..

Dat is ook wel weer mooi!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:44

Na het inslapen van mijn eerste paard zei ik meteen dat ik nooit nog eentje ging kopen omdat ik dat niet meer wou meemaken.
Uiteindelijk miste ik het paardrijden en het omgaan met paarden toch ontzettend en heb ik mijn tweede paard een half jaar later gekocht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:48

is iid verschillend per mens

Draak lag op sterven en ik was al bezig met een opvolger.

Draak overleefde en de opvolger verdween helaas uit mijn leven (door andere omstandigheden anders had ik er nu 2)

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:52

Mijn paard is in januari overleden, heb daarna geen paard meer aangeraakt.
Ben wel van plan weer te gaan rijden (ooit) maar op dit moment ben ik er gewoon nog steeds niet aan toe.
Ik heb nog steeds mijn moeilijke en zwakke momenten.
Geen idee hoelang zo'n verwerkingsproces kan duren, hangt ook van de persoon af denk ik.
En zodra ik een vreemd paard zie ga ik hem direct vergelijken.
Gek genoeg is er nog steeds geen een die aan hem kan tippen!

Ik ken iemand die al een ander paard had voordat de oude was heengegaan.
Die zette zelfs de nieuwe in de oude box van het overleden paard.

Zo denk ik dat het bij iedereen anders is.
En het ook afhankelijk is van een KLIK die er is bij het nieuwe paard.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:06

Wij hebben twee jaar terug een pony van ons moeten laten inslapen, we hadden ook nog een andere pony die werd bereden. Dus daar had ik al een band mee en die bleef ik doen, alhoewel het wel moeilijk bleef. Vooral omdat de paarden hier aan huis staan en dan mis je je maatje al helemaal.
Op dat moment hadden we nog mijn pony en shetlander en ik was nog zo van slag van Jolly dat ik helemaal geen nieuw paard erbij wilde hebben. Mijn moeder rijd ook en die wilde altijd al graag een fries hebben, maar die zijn vaak zo duur, iig wel de mooiere. Maar toen kreeg ze ongeveer een maandje na het overlijden van onze pony de kans een mooie frieze merrie te kopen. Die heeft ze toen ook genomen, alleen ik was er wel op tegen, gewoon mijn gevoel. Ik was nog lang niet klaar voor een nieuw paard en heb ook tegen mijn moeder gezegd dat ik der wel eten zou geven en op de wei zou zetten, wel gewoon de dagelijkse verzorging maar dat ik verder geen zin had om me met haar te bemoeien. Dat moest mijn moeder maar doen.
Misschien klinkt het wat gemeen, maar ik wilde even niets met dat paard te doen hebben. Ik had geen hekel aan der, totaal niet hartstikke lief beest. En zou mijn moeder om een of andere reden het paard niet kunnen doen, ze was te jong om te bereden worden maar konden wel gewoon andere dingen mee gebeuren, had ik het wel gedaan. Alleen liever niet, omdat ik er gewoon nog niet klaar voor was.
Die fries hebben we nu nog en voor mijn moeder is het goed geweest dat ze kwam. Had zij ook weer een paardje.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat je na het overlijden van je paardje aan een nieuwe begint. Hoe moeilijk het in het begin ook is, want anders blijf je om je paardje treuren. Terwijl als je een nieuwe hebt je daar weer een band mee opbouwt, plezier hebt en niet steeds aan je vorige word herinnert. Het is moeilijk, want in het begin vergelijk je vooral en je zal er ook achter komen dat lang niet alle paarden hetzelfde zijn. Maar dat is juist het mooie er aan, dat ook al is het paard anders, als je er een klik mee hebt kan je er ook heel veel plezier mee hebben.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:20

Het verschilt inderdaad per persoon.

Ik kreeg mijn huidige pony al heel snel na het overlijden van mijn vorige pony en ik kan niet anders zeggen dat ik daar blij om ben.
Het is echt een hele goede afleiding voor mij geweest.

Ik weet dat er vast mensen zijn die het te snel vonden, maar ik zal Sharon nooit vergeten.
Nu niet en over 20 jaar ook niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:35

Ik denk dat het per persoon verschillend is. Er zijn ook genoeg mensen die kopen een "opvolger" als ze hun paardje met pensioen doen. Wat is hier anders aan dan een paard zoeken/kopen als je ander overleden is? Soms is het dan onder het mom van een vriendje voor de oude of het is dat ze toch graag willen blijven rijden en daarom een jongere kopen.

Vaak is het nu ook om wat de omgeving denkt, nu al een ander?? in mijn gedachte is het zelfs dat een ander je kan helpen met je verdriet. Vergelijken doe je altijd, ook als je je paard verkoopt. Zelfs je vrienden/vriendinnen vergelijk je met elkaar. Betekend toch niet dat je om de een meer dan de ander geeft? Tuurlijk zal er voor je overleden paard altijd een bijzondere plek in je hart zijn.

Ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit afscheid heb hoeven nemen van een eigen paard. Ik weet hoe ik er zelf op reageer. Feit is wel dat als je er twee zou hebben staan je toch door moet met verzorgen voor de ander.