[IM] Wanneer is het genoeg geweest??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Wanneer is het genoeg geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:59

Ik vraag me al een tijdje af, wanneer is het genoeg geweest,
Wanneer is de strijd gestreden en beslis je als eigenaar dat je niet meer egoistisch mag zijn.

Mijn lieve haflinger merrie Sonja, is inmiddels 20 jaar, heeft artrose en staat hierdoor sinds anderhalf jaar met pensioen. Vorig jaar liep ze zo slecht dat ik erover gedacht heb, om haar te laten gaan, maar op dat moment krabbelde ze op en liep weer goed.
In de winter liep ze weer minder goed, wat stijf en soms onregelmatig, verder merkte ik dat haar karakter veranderde, maar waardoor. Is het pijn of mist ze het werken??
Haar gedrag veranderde van een vriendelijke pony, in een sjaggerijnig paardje, wat dreigt als je haar wilt pakken om te poetsen. Toen ik het gevoel had het is goed geweest was het voorjaar, het werd warmer, ze ging goed lopen en was ook weer vrolijk.

Wel valt mij op dat ze niet meer crost door de wei, maar ze maakte een vrolijke indruk. Ook wilde ze weer knuffelen en gepoetst worden. We wandelen niet omdat ze van 15 minuten wandelen al kreupel wordt.

Nu beginnen de dagen weer korter te worden, het wordt kouder en weer veranderd ze naar een sjaggerijnige dame. Ze wil niet gepoetst worden en als ik haar even wil controleren (op warme benen en dergelijke) dan trapt ze. Van de week voor het eerst gericht op mij en raak.

Daarnaast heeft ze moeite om zich warm te houden, terwijl het een haflinger met wintervacht is.

Ik neig zelf ernaar om de beslissing eindelijk maar te nemen en niet meer egoistisch te zijn.

Maar twijfel dan omdat ik me afvraag, is het wel door pijn dat ze zich zo gedraagt,
wil ze echt niet meer?
Hoe zie je dat ze op zijn, en wanneer wordt het leven lijden?

Ik wil haar niet kwijt, 15 jaar bij elkaar dat gooi je niet zomaar weg,
En het is toch een leven waar je over beslist.

Dit is de mooie meid waar het over gaat, mijn Sonneke voor altijd.
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Re: Wanneer is het genoeg geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:01

Hoi Sandra,

Ik hoop dat je in dit topic de ervaringen van medebokkers krijgt, en daardoor zelf ook beter weet wat je het beste kunt doen. Ik kan helaas niks anders dan je sterkte te wensen met je besluit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:44

Ontzettend moeilijk om zo'n besluit te nemen...ik weet het, heb pas zo'n beslissing moeten maken voor mijn paard...
Het liefst zou je willen dat ie 100 jaar wordt, maar helaas gaat dat niet.
Luister naar je paard, die geeft zelf aan dat het genoeg is. Dan is het aan jou om uit liefde voor je paard de moeilijke maar eerlijke keuze te maken.
Diep in je hart weet je het zelf denk ik al wel..
Neem heel veel foto's, stuk staart en manen en geniet van de tijd die jullie nog samen hebben Knipoog
Sterkte!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 01:00

Ik heb het afgelopen jaar twee bejaarde paarden laten inslapen. De één vanwege een ernstig oogprobleem, de ander wegens acute koliek. Twee acute problemen dus, maar intussen heb ik ze wel jaren scherp in de gaten gehouden.
Mijn criterium - aangegeven door mijn DA - is dat ze in stap pijnvrij moeten zijn, dus niet kreupel of in stilstand zwiepend met benen of staart. Dan kunnen ze zich als grasmaaier nog redden, als ze tenminste in een begripvolle kudde staan. Wat ik zelf wel of niet met de paarden kan is voor mij ondergeschikt.

Als ik jouw verhaal zo lees, krijg ik de indruk dat het chagrijn van je paardje wel met pijn te maken heeft. Natuurlijk veranderen paarden als ze wat ouder worden, ze worden stijver en strammer en hebben minder energie. Maar van 15 minuten wandelen kreupel worden, schrik ik toch wel een beetje.
Heb je in overleg met je DA al eens geprobeerd rond deze tijd van het jaar pijnstillers te geven? Dat zou kunnen helpen bij je zoektocht naar een verklaring voor haar slechte humeur. Ik hoop het niet, maar mocht nou blijken dat ze vreselijk opknapt van pijnstillers, dan kom je voor een nare keuze te staan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 01:08

Mijn vader heeft atrose en heeft inderdaad in de winter ontzettend veel pijn, behoorlijk sjaggie en prikkelbaar, loopt dan ook op zware pijnstillers (en dus medicijnen om je daartegen te beschermen), terwijl het in de zomer best goed gaat.
De warmte is inderdaad doorslaggevend, je paard heeft pijn en het zal in de zomer minder tot niet zijn, het is aan jou om in te schatten hoe erg het wordt in de winter.
Ik persoonlijk, zal met pijn in mijn hart mij niet toestaan dat het dier elke winter weer in pijn door moet staan, maar ik weet niet of je egoistisch bent als je dit besluit niet kunt nemen. Feit blijft, pijn went, maar wil je dat?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 07:58

Op warme dagen is ze in stap rad, in draf nooit en als het kouder is ook in stap niet. Ze krijgt al glucosamine en mijn da heeft in het verleden wel eens pijnstillers voorgeschreven en dan loopt ze goed, totdat je ermee stopt.

Dat ik niet kan rijden, maakt mij ook niets uit, ik gun haar haar pensioen, zolang als het pijnloos gaat. Volgens mij lukt dat nu echter niet meer.

Roest inmiddels zijn de slechte periodes ook in de meerderheid, alleen mijn da geeft aan echt pijn hebben ze pas als ze afvallen, maar zo ver wil ik het niet laten komen.

Het voorbeeld van je vader helpt mij wel verder, er zijn namelijk mensen die beweren dat de pijn van artrose heel dragelijk is, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:09

Ik denk dat je het antwoord wel al in je hoofd hebt zitten. Als je erin gelooft kun je altijd nog een reader vragen om te zien of deze je nog net dat beetje zekerheid kan geven.
Mij lijkt het vooral het moeilijkste om een beslissing te maken als een dier er voor het oog nog gezond uit ziet. Als je echt een oudje hebt die mager is, holle rug heeft en dus echt oud uitziet dan maak je denk ik sneller de keuze. Helaas is deze pijn wisselend wat het dan ook nog eens moeilijker maakt. Aan de ene kant zeg ik laat haar gaan als ze nog lekker in haar vel zit en laat haar niet nog eerst chagie worden van de pijn, zo sluit je het zelf misschien ook niet lekker af.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 08:18

Dat is het de foto's van hierboven zijn de recentste die ik heb, ongeveer 2 maanden geleden. Ze ziet er dus ook nog super uit. Maar de vraag is inderdaad hoe ver moet je het laten komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:25

ik denk dat ze , als ik jouw verhaal zo lees, pijn heeft in de winter
het is dan stukken kouder en ik merk het ook aan mij, spierpijn en zo
hoe is het paard als ze snachts op stal staat en warm gehouden word met een dikke deken?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 08:38

S'nachts op stal ging 6 jaar geleden al niet meer, dan is ze zo stijf dat ze aan het einde van de dag nog niet los is. Vandaar de oplossing 24/7 buiten met schuilstal. Sinds vorige week met deken, omdat ze er in de kou bij ging liggen. Ze leek het op te geven.
Zie ook hier.
[MD] Paard maakt apatische indruk

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:43

Ik denk dat je nu even, hoe moeilijk dat ook is, jouw gedachten van niet kwijt willen aan de kant moet zetten.
Niemand wil zijn paardje kwijt en het is dan ook heel logisch dat die gedachten meespeelt.
Maar in dat opzicht vind ik niet dat je egoistisch mag zijn en alleen je eigen gevoel volgen. In dit geval lijkt mij het gevoel van je paardje ook ontzettend belangrijk. (ik bedoel niet dat jij persoonlijk egoistisch bent, maar als je alleen je eigen gevoel belangrijker zou vinden bedoel ik. Dat je de keuze niet wilt maken omdat jij dan je paardje kwijt bent)
Zelf loop je niet met de pijn en je paardje loopt dat overduidelijk wel.
Op deze foto´s ziet ze er nog goed uit, maar hoe ziet ze eruit na de winter?
Dit zal natuurlijk afhankelijk zijn van hoe streng de winter is, maar pijn zal ze zeker hebben.
Ze laat nu al zo overduidelijk merken dat ze zich niet prettig voelt.

Ik denk dat het belangrijk is, om in je keuze mee te nemen hoe jij haar het laatste zou willen zijn.
Dus zoals ze er nu uitziet en de pijn nog te doen is voor haar.
Of wil je echt wachten tot ze straks vergaat van de pijn en er slecht gaat uitzien.
Dus 15 mooie jaren als herinnering hebben, of straks misschien 16 of 17, maar een ontzettende spijt van je keuze hebben omdat het verschrikkelijke jaren waren.

Makkelijk zal de keuze niet zijn, maar denk in ieder geval aan de kwaliteit van leven van je paardje.

Misschien kun je eens een goed gesprek met je DA hebben en haar helemaal laten onderzoeken.
Eventuele maatregelen treffen tegen de koude tijd die komen gaat. (ik ben normaal echt anti-deken, maar in zo´n geval zou ik er niet over na hoeven denken) En de mening vragen van de DA. Deze staat net met een andere kijk tegenover het paardje als jij, aangezien er voor hem geen emotionele waarde aan dit paardje zal zitten.

Heel veel succes ermee. Ik vind het sowieso al erg goed van je, dat je met de keuze bezig bent en het niet maar wegwuift omdat JIJ je paardje niet kwijt wilt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:46

Hmm ja dat is moeilijk.. Ik dacht er ook aan dat de kou er ook mee te maken heeft. Maar als ze van op stal staan alleen maar slechter wordt is dit ook geen oplossing. Ik vind kreupelheid echter geen reden om haar in te laten slapen, en paard die kreupel is maar op rust staat kan nog een heel mooie tijd op de wei hebben. Erge pijn is voor mij echter wel een reden om haar in te laten slapen. Ik zal als ik jou was eens overleggen met de dierenarts.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 08:58

Mijn da is nog meer een miep als mij, Hij gunt haar alle jaren van de wereld, ik ook maar wel zonder pijn.

Silence het gevoel van mijn paardje gaat voor mijn gevoel. Ik neem inderdaad liever afscheid terwijl het nog redelijk gaat, als dat ik haar nog een paar weken, maanden laat bikkelen en dan laat gaan. Alleen wilde ik graag ervaringen en meningen van anderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:02

Als je een paard met een pijnstillertje een winter door kunt helpen, zou ik het doen. Tegen het niet meer zelf warm kunnen blijven helpt een regendeken.

Mijn criterium is: als het aantal slechte dagen de overhand neemt, zou ik mijn paard laten gaan. Risico is dan alleen dat, als je er met je neus bovenop zit, je niet altijd meer even kritisch kunt blijven kijken.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:13

Ik zou proberen met lekkere ,warme dekens en een droog dik strobed in haar schuilstal,alles zo comfortabel te maken als mogelijk is .Je kan haar verwennen met warme slobber,en voorlopig een goeie pijnstiller.Mij staat het ook te wachten,ik heb een 19jarige KWPNner.Die is nog wel helemaal goed ,maar toch.....zijn tijd komt er ook aan.En dan moet je een oud paard gewoon vertroetelen als was het je eigen kind.Succes !!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:19

Ik heb begin van dit jaar met dezelfde twijfel gezeten en daar dit topic over gestart
[BEH] Waar trek je de grens? Artrose

Misschien kun je het eens doorlezen en heb jij er ook iets aan.
Je mag me altijd pb'en...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:23

Mielijk is dat he? Je gevoel en je verstand liggen dan met elkaar in conclaaf.. Ik denk dat een eignaar zelf het beste aanvoelt en weet wanneer het "klaar"is.. Ach gut

Ik heb makkelijk rationeel kletsen hoor, ik heb die band niet die jij met je dier hebt.. Bloos
Maar als ik de symptomen hoor die ze nu vertoont, wetende dat het natter en kouder wordt dan zou ik haar - uit compassie- toch binnenkort laten gaan.. Omdat ze toch veel pijn heeft en als je van een dier houdt dan neem je toch ook die stap...

Heel veel sterkte en doe wat bij jou past, hoor! Knipoog

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:59

second opinion?
een physiotherapeut erbij? mijn oude hondje heeft er veel baat bij gehad, naast de atrose stond ook het eea scheef. Toen hij haar had behandeld had ze veel minder klachten.
weet je zeker dat het de atrose is of is het wellicht (nog) wat anders.
Wat ik ermee wil zeggen, mocht je beslissen om haar te laten gaan, dat je dan zeker weet dat het het beste is voor haar.

heel veel sterkte

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:11

Fysio en Ostheo zijn er al bij geweest. Het moeilijkste vind ik dat ze zichzelf niet meer is.

In mijn omgeving roepen de meeste dat ik dat arme paard toch niet in kan laten slapen. Mijn moeder is eigenlijk de enige die al een jaar roept, dat Sonja op is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:13

Als je paardje na een kwartier gaat kreupelen van de pijn, wetende dat het een loopdier is van nature, vind ik haar idd erg zielig; ik associeer dit met behoorlijke pijn.

Ziet jouw moeder haar meer dan anderen?

Sommige mensen laten hun dier echt onnodig lang lijden..

Als je van je dier houdt, durf dan ook voor haar te kiezen idd..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:17

Wat je nog kunt doen is asperine poeder geven. Mijn paard krijgt dit ook tegen (hals) artrose en werkt heel goed. Heb hem nog niet stijf de box uitgehad en zelfs de halsdeken hoeft nog niet op ondanks dat het (snachts) toch een stuk kouder is nu.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:23

sonjim schreef:
Fysio en Ostheo zijn er al bij geweest. Het moeilijkste vind ik dat ze zichzelf niet meer is.

Zoals je zelf al zegt kan dat komen doordat ze pijn heeft. Mijn paard is ook lange tijd kreupel geweest en heeft veel pijn gehad en die werd daar ook zuur van. Ik zou persoonlijk toch proberen om je paardje met pijnstillers het najaar en de winter door te helpen. Je kan het in elk geval proberen toch? Als ze daar goed op reageert dan ben je al weer een stap verder en zal ze ook weer vrolijker worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:28

ik ben er zelf tegen om pijnstillers te gaan voeren aangezien het ongeveer 4 maanden per jaar goed gaat en de rest niet. Pijnstillers die bij haar werken is fenylbutazon, maar dan wel minimaal 2 zakjes per dag. Dit is dan weer slecht voor lever en nieren, dus duurzaam geen oplossing.

Mijn moeder ziet haar iets vaker, maar is ook heel nuchter en vind dat het een voorrecht is dat je een dier de pijn kunt besparen. Mijn moeder heeft zelf gewrichtsklahten en weet dus hoe het voelt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:30

sonjim schreef:
ik ben er zelf tegen om pijnstillers te gaan voeren aangezien het ongeveer 4 maanden per jaar goed gaat en de rest niet. Pijnstillers die bij haar werken is fenylbutazon, maar dan wel minimaal 2 zakjes per dag. Dit is dan weer slecht voor lever en nieren, dus duurzaam geen oplossing.

Mijn moeder ziet haar iets vaker, maar is ook heel nuchter en vind dat het een voorrecht is dat je een dier de pijn kunt besparen. Mijn moeder heeft zelf gewrichtsklahten en weet dus hoe het voelt.

dan lijkt je moeder me een wijs en verstandig mens die weet waar ze over praat. Knipoog

Jij hebt het recht in handen om haar een verdere pijnlijke toekomst te besparen. Ook jij beslist of ze eventueel nog langer of vaker moet lijden.

Als je voorhet welzijn van je dier kiest wees dan fair. Bloos
Ach gut

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:34

Dankjewel Detour, Ik wil inderdaad Sonja het lijden besparen. Want waneer het leven lijden wordt is het geen leven meer.

Maar ik ben nou eenmaal een twijfelaar, die bang is te snel dit besluit te nemen. Wat mij wel heel sterk steunt in de gedachten dat ze het gehad heeft, is dat ze nu mij begint te trappen, terwijl het altijd een heel vriendelijk paard geweest is. Dit is echt mijn paard niet, dit is niet hetzelfde paard dat bij een gezamelijke val op het asfalt, haar nek in bochten wringt en daarmee mij een verbrijzeld been bespaart. Of stopt, als ze voelt dat de ruiter begint te glijden, vooral bij mij en bij kleine kinderen.