[IM] slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_bonny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:01

Hicky, ze worden wel dergelijk gebruikt,voor proefdier of wat dan ook.Gaat ook evenmakkelijk het eten in voor de honden.Zolang het maar niet dergelijke veel medicijne erin zitten.
Met gemak laten ze hem erboven los hoor,heb het zelf ook gezien.en nee dat is geen uitzondering,ga der maar eens bij staan.Zie je het zelf..paard weegt zwaar en moet zo snel mogelijk boven die bak los gelaten worden..

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:05

@Bonny, een dood paard voelt er niks van en nee een dood paard wordt niet als proefdier gebruikt, het wordt bij het destructiebedrijf gevild en vervolgens verbrand. En in het dierenvoer verdwijnen ze al lang niet meer. Ga maar eens je licht op steken bij een destructiebedrijf.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:09

@Bonny, een andere optie is je zieke/bejaarde paard laten lijden tot het vanzelf omsodeflikkerstraalt en vervolgens een kuil graven in je tuin maar als je in een rijtjeshuis woont zal dat een hele klus worden en heb je een flat dan heb je helemaal een probleem
Persoonlijk vind ik dat de hele wetgeving in Nederland nog steeds niet klopt, een dier in laten slapen of af laten maken kan zonder meer maar wat met doodzieke mensen die niet meer kunnen en willen? Die maken vaker een heftiger en naardere doodsstrijd mee dan mensen en ja, dan vind ik dat voor een mens altijd nog naarder als voor een paard!!

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:10

Sorrt ik bedoel dan de meeste huisdieren....

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:11

Weer een tikfout, tijd om te gaan slapen, sorry moet natuurlijk sorry zijn....

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:40

Dikke tranen in mijn ogen, het idee alleen al dat dat toch ook echt iets is wat ik met mijn paardje moet meemaken in de toekomst. Raak er nu al helemaal van in de stress.

_bonny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:59

oestinja schreef:
Een dood paard voelt er niks van als het in een containerbak wordt gegooid, het is echter voor de eigenaar niet leuk......

Waarom denk je dat ze bij de da's de paarden pas opruimen met de grijpers als we weg zijn.Daar mag je echt niet meer bij zijn,voor hun is dood dood hoor.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:24

je kan afspreken op welke tijd ze komen, meestal gebeurt het 's ochtends vroeg. toch heb ik het zelf een keer gezien toen ik naar school fietste en toen werd er een koe in de wagen gegooid en dat was rond 9 uur 's ochtends.

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:11

_bonny_ schreef:
Hicky, ze worden wel dergelijk gebruikt,voor proefdier of wat dan ook.Gaat ook evenmakkelijk het eten in voor de honden.Zolang het maar niet dergelijke veel medicijne erin zitten.
Met gemak laten ze hem erboven los hoor,heb het zelf ook gezien.en nee dat is geen uitzondering,ga der maar eens bij staan.Zie je het zelf..paard weegt zwaar en moet zo snel mogelijk boven die bak los gelaten worden..

Nou als je het niet erg vind kijk ik liever niet, dit lijkt me namelijk een zeer traumatische ervaring. Maar ik denk dat wij er niet over uit komen wat er na de dood van het paard gebeurt...Want...jij zegt dat ze wel degelijk gebruikt worden al is het voor hondenvoer, maar alsik je nou zeg dat geen grammetje van mijn paarden word gebruikt voor wat dan ook, Ik heb zelfs 40 kg aan urn van mijn eerste paard hier in huis staan, en zo gaan alle paarden hier heen,moet wel zeggen dat het wat kost maar geef liever nog wat geld uit dan dat ik geld toekrijg van de slacht...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:19

Dat het geen prettig gezicht geweest is kan ik me heel goed indenken. Maar respectloos. Mss naar jullie toe, maar in een slagerij gaat het er gewoon zo aan toe.

Mijn schoonbroertje werkt als slachter, hij heeft nu een keer een paard moeten doen. Terwijl hij er normaal geen moeite mee heeft vondt ie het met een paard toch wel heel moeilijk.

Wellicht dat het zo snel ging om het dier niets te laten merken en het de kans te geven om te flippen, ze ruiken toch het bloed, maar goed dat zou kunnen, maar dat zouden ze op zijn minst in mijn ogen aan jullie hebben mogen verklaren.

Als het dier eenmaal geschoten is moet het zo snel mogelijk van het bloed ontdaan worden, anders gaat het stollen en dan is het niet goed voor het vlees. Dat dit een luguber gezicht is en dat het vreselijk is om al die dieren daar te zien hangen kan ik me voorstellen, maar het gaat nu eenmaal zo......

Er blijven veel mensen niet begrijpen dat een dier, paard, voor een mens net of bijna zo waardevol is als je kind of andere dierbare naaste, helaas hebben jullie denk ik zo'n persoon getroffen...

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:23

Een paard merkt de dood wel.... waarom zou hij anders weerstand bieden??? Ik ben meerdere malen bij slachtigen geweest... werd wel met respect behandeld ezo maar de paarden hadden echt wel wat door...

Ik zou mijn eigen paard nooit naar de slacht brengen, vid het onpersoonlijk.

Stel dat als jij dood gaat.. of op sterven ligt... je ouders discusiere ja wat zulle we doen cremeren of slachten.. ik bedoel dat klinkt ook absurd! Ik zou het gewoon niet kunnen me paardjes na de slacht brengen hoor.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 03:18

Het lijkt wel een horror verhaal.

Ik laat mijn paard ook niet slachten.

TS heel veel sterkte

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 06:25

Zo wat een gruwelijk verhaal zeg. Moet je afscheid nemen van je paard wat al erg moeilijk is en dan gebeurd het op deze manier.
De slager klinkt al niet leuk, maar ik heb veel goede verhalen gehoord over de slager en dat je rustig afscheid kan nemen.

In ieder geval heeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte.

ikbenfilou

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:13

respect loos of niet ik gruwel wel als ik dit lees
mijn pony is vorig jaar oktober ingeslapen door de veearts
ik vond het erg rustig en goed gaan zo, het nadeel was dat ze opgehaald werd en dat duurde 2dagen maar zo kon ik wel in alle rust
afscheid nemen.
als het paard wat ik nu heb zoiets zou moeten mee maken de slager of inslapen dan kies ik toch maar voor inslapen.

indra2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:47

Is het echt zo dat je paard gevild wordt bij een destructiebedrijf? ik dacht dat ze collectief gecremeerd werden? wie weet nu wat er echt gebeurt (op de site van son staat alleen dat ze geen meel van maken, maar wat dan wel!!) Hoef niet alle details (please, mijn paard is net opgehaald) maar wil toch weten wat er is gebeurd..

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:09

@Strangertje, dode karkassen worden van de huiden ontdaan omdat de huiden weer voor de leerindustrie worden gebruikt. Verder wordt er van de dieren inderdaad geen meel meer gemaakt maar bijvoorbeeld van de botten wordt uiteindelijk lijm gemaakt. Verder mag er geen vlees vanuit de destructiebedrijven meer worden gebruikt in dierenvoeders, als hier vlees in komt is dat gewoon vlees uit grote slachterijen.
Het klinkt cru maar wat er met je paard gebeurt nadat het al is ingeslapen daar merkt het paard totaal niets meer van.
Persoonlijk vind ik het zelf niet zo'n punt wat er na de dood met mijn paarden gebeurt, als de dood zelf maar snel en pijnloos is. Je kan tenslotte een dood paard niet laten liggen, is ook erg respectloos naar het dier zelf toe dus andere mogelijkheden dan destructie heb je meestal niet en als je een paard wat niet gezond is laat doden door een slager komt het vlees ook niet in de vitrine omdat het vlees van een ziek dier (of een dier wat bepaalde medicijnen heeft gehad) ook niet wordt geconsumeerd.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:27

ik zou zelf als een paardje van mij dood moest gaan , zou ik hem laten inslapen.. er tegen vechten is niet zo erg... dan ligt ie op een gras veldje met jou erbij, kan je hem gerust stellen neem je haar hoofd nog op je schoot kan je nog knuffellen enz. ik zou mn paard noooooit laten slachten... ik vind dat andere nog een fijner gezicht dat je er bij zit enzovoort .. dat ze hem nog even kan knuffelen.. dat ie daarna word opgehangen bij de slacht vind ik gewoon gruwelijk.. je paard daar zien hangen.. .. en een paard ruitk het idd. wel en dan word ie ook nog in zon ruimte geplaatst... nee hoor, doe mij maar een spuitje en lekker met mij dat ik goed afscheid kan nemen en dan op een mooi grasveldje soms nog wel met bloemen...
en dat ie als ie zeker weten dood is word begraven of gecremeert... ( er zijn speciale dieren begraaf plaatsen.. niet van hier ligt ofzo , maar goed. gewoon waar ie rustig in de grond word gelegt... is ie ook nog goed voor het milieu waar weer veulens in op groeien

twister42

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:04

Het is moeilijk om de beslissing te moeten nemen om het leven af te nemen van een dier, in het geval van pijn en geen uitzicht op verbetering moet je een keuze maken.

De slager doet zijn werk, en inderdaad de ene is daar wat meer menselijk in als de ander, wel kan ik begrijpen dat ze niet zitten te wachten op een dier wat in paniek raakt door de lucht van de dood die daar toch hangt, ook emotionele eigenaren is moeilijk.
Sommige zeggen dat paarden niet kunnen denken, maar ik denk dat ze toch ook niet dom zijn. Aan ons kunnen ze een hoop voelen, ik denk dat ik met veel tegenzin in mijn lijf naar een slachter zou gaan, mijn paard dat aan mij door zou hebben en daarop zal reageren. Inlaten slapen doe je ook niet voor de lol dus ook daar heb je zelf een gevoel bij, en ook dat kunnen ze volgens mij aanvoelen.

Ik hoop maar dat onze oude pony in eens dood in zijn stal ligt, helaas zal hij er dan met een tractor uitgetrokken worden, ik hoef dan geen beslissing te nemen. wat ik daarna met hem doe weet ik nog niet.

maar goed voor iedereen die een moeilijke keuze heeft moeten maken heel veel sterkte en ik kan alleen maar zeggen nu hebben ze geen pijn meer.

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:10

Tegenwoordig kan je nu in Rotterdam je paard laten cremeren. Zelfs een grote kwpner aleen geen trekpaarden en shires. Voor een e pony betaal je 950 euro en een paard iets van 1400 euro. Daarbij komen nog wel de kosten van het ophalen van het paard door hun. Vroeger was dit illegaal maar zij hebben er netjes een vergunning voor. Ze hebben ook een site www.dierencrematie.nl

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:16

ik zou mn paard wel laten inslapen noot naar een slagerij brengen. het paard wordt opgehangen aan een haak om leeg tebloeden en het vlees te laten verstijven. ook is het heel belangrijk dat een paard geen stress heeft voor het dood gaat omdat als het doorgaat voor vlees omdat anders het vlees te donker wordt en niet goed verkoopbaar meer is(geld ook voor koeien en varkens) gelukkig ben ik zelf nog nooit op de slacht geweest maar het dit via mn baas(werk in een slagerij) en die komt daar regelmatig. die dierencrematie is echt een oplosing heb net zitten kijken is wel fijn is volgens mij ook de enigste bij mij in de buurt.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:18

oestinja schreef:
@Bonny, een andere optie is je zieke/bejaarde paard laten lijden tot het vanzelf omsodeflikkerstraalt en vervolgens een kuil graven in je tuin maar als je in een rijtjeshuis woont zal dat een hele klus worden en heb je een flat dan heb je helemaal een probleem
Persoonlijk vind ik dat de hele wetgeving in Nederland nog steeds niet klopt, een dier in laten slapen of af laten maken kan zonder meer maar wat met doodzieke mensen die niet meer kunnen en willen? Die maken vaker een heftiger en naardere doodsstrijd mee dan mensen en ja, dan vind ik dat voor een mens altijd nog naarder als voor een paard!!

mensen die doodziek zijn of niet meer willen kan je ook laten inslapen. mijn moeder werkt in de wijk en maakt dit vaak genoeg mee en bij mn opa is het ook gebeurt. het is wel mogelijk.

Sanco

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:40

ik weet niet hoe ik dit moet zeggen zonder banketstaaf over te komen.. maar als je paard geschoten word gaat ie toch veel vrediger 'weg' dan met een injectie? hij zal het niet eens echt merken omdat het maar een fractie van een seconde duurt... een injectie heeft tijd nodig en een paard kan daar onrustig door worden... denk ik dan... maar ik heb *gelukkig* nog nooit een paard weg hoeven brengen en ik kan heel goed begrijpen dat dit soort keuzes giga-moeilijk zijn!

(als ik per ongeluk wel banketstaaf over kom... SORRY.. is niet mn bedoeling geweest! echt niet!)

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:47

Boony, waar ik op doelde is dat je paard nadat het is ingeslapen toch ergens naartoe moet. En de meesten kunnen zich niet veroorloven het paard te laten cremeren dus dan zal het toch naar een destructiebedrijf moeten, graag of niet..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:18

Dames, zouden jullie de discussie over het inslapen of naar de slager in dit topic willen voeren : viewtopic.php?f=151&t=586473&start=0

Dit topic is bedoeld met de vraag of het slachten altijd zo gaat zoals de TS helaas heeft mee moeten maken..

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:08

wij hebben ook een keer een paard laten ophalen, het paard werd ook met een grijper gepakt, maar werd niet metershoog erin gegooid, maar netjes erin gelegd, en de man vertelde mij dat deze paarden gewoon vernietigd werden.