Horror euthanasie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:31

Ach lieve TS, wat een verschrikkelijke ervaring. Er zijn helaas zoveel redenen waardoor jouw paard zo gereageerd kan hebben, dat is niet te achterhalen. Wel durf ik, net als vele anderen, te zeggen dat je paard hier niks van mee heeft gekregen.

Het kan goed zijn om je dierenarts even op te bellen om het te bespreken en je vragen te uitten. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf te vergeven, jij hebt hier niks aan kunnen doen en je hebt deze keuze uit liefde voor je paard gemaakt. Een moeilijke, maar sterke keuze. Het is niet niks om een dier waar je zoveel van houdt te laten gaan. Probeer er de rust en vrede in te zoeken dat hij een fijn leven heeft gehad en tot het laatste moment jou aan zijn zijde heeft gehad.

Blijf erover praten en vooral: zoek hulp als het niet gaat. Ook van zulke dingen kun je ptss oplopen, dus hou jezelf in de gate.

Vanuit hier heel veel liefs en sterkte, je hebt de juiste keuze gemaakt. <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:37

Wat ontzettend naar, ik begrijp je helemaal.

Helaas hebben wij wel een aantal keren een paard laten inslapen en niet elke veearts werkt hetzelfde, maar ook niet elk paard reageert hetzelfde.

Het is ook weleens niet heel mooi gegaan of dat het langer duurde. Dat is echt naar, maar je moet dat ergens een plekje proberen te geven.

Het helpt mij wel dat we toen ook met de veearts konden napraten die het ook echt vervelend vond en dat we weten of iig denken dat het paard de "strijd" zelf niet 100% heeft meegekregen. Ook houden we eraan vast dat ze het eenmaal overleden ook niet meer weten en tot dat nare inslapen een hopelijk fijn leven bij ons hebben gehad en dat we ze probeerde te steunen bij het einde.

Na de laatste heftige keer, ga ik de volgende keer wel vooraf hierover beginnen als we ook maar even de tijd en kans hebben.

Rubs

Re: Horror euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:21

Wat een afschuwelijke ervaring en naar afscheid. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je rot en schuldig voelt, ook al is dat echt nergens voor nodig. Ik hoop dat je dat gevoel kunt loslaten.

De DA kan hier ook niks aan doen, ik denk dat dit met een infuus ook had kunnen gebeuren, sommige paarden reageren zo op de middelen. Het bewustzijn van je paard was allang al uitgeschakeld, en dit was een fysieke reflex, dat kan gewoon niet anders.

Toen onze pony van nog maar net 16 een paar jaar geleden werd ingeslapen ging dat ook niet met een infuus, maar eerst sedatie en toen overdosis narcosemiddel en hij sliep heel rustig in. Bij onze hond ging het wel via een infuus, in 3 stappen en die sliep ook rustig in.

Waarschijnlijk is het voor je DA ook vreselijk geweest en misschien doet het jullie beiden goed om een keer na te praten.

Heel veel sterkte ts !!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:22

germie schreef:
Koper schreef:
Kunnen we alsjeblieft ophouden over de berichten van germie? Dat helpt echt niet :o

Precies, het is juist meelevend bedoeld. Germie heeft geen rare visie. Het is dus echt meelevend bedoeld. Het is niet gegaan zoals het zou moeten gaan. En er is sterkte gewenst. En nogmaals sterkte ts.
Ik zou zeker eens eens een andere dierenarts vragen en dan in gesprek gaan met deze dierenarts.

Meelevend bedoelt maar helaas verkeerd onder woorden gebracht. Dat Germie geen rare visie heeft kun je over van mening verschillen.
En ik persoonlijk zou toch liever zien dat TS een gesprek heeft met de betreffende dierenarts.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 16:27

Lieve allemaal,

Dank jullie wel voor jullie geruststellende woorden en ervaringen. Omdat er zoveel reacties zijn gekomen is het onmogelijk om iedereen apart te antwoorden.

Ieders reactie is waardevol, op welke manier dan ook verwoord.

Het steld me gerust te lezen dat alle middelen zijn bewustzijn uitschakelen en de kans klein is geweest dat hij het bewust heeft meegemaakt. Ondanks dat het er verschrikkelijk uitzag en hij zo wakker oogde.

De dierenarts verwijt ik niks. Want ik weet dat deze correct gehandeld heeft en dit net zo verschrikkelijk vond als wij. Hij kon er ook niks aan doen dat mijn paard geen goed prikbare ader had. Achteraf dacht ik ook, waarom geen canule geplaatst. Maar dat is achteraf praten. Op zo’n moment vertrouw je op de ervaring van de dierenarts. En deze arts vertrouwde ik blindelings. Hij heeft zoveel liefde voor het vak en ook voor mijn paard.
Achteraf hebben we nog wel even nagepraat. Maar ik was zo gebroken dat niet alles even lekker binnen kwam. De arts zelf was ook wel een beetje van slag over het hele gebeuren.
En misschien zijn de dingen die ik mezelf afvraag wel een beetje stom. Maar ik wilde zo graag een fijn einde voor hem en als dat dan anders loopt doet dat zo’n pijn. Het voelde ook zo raar om op mijn beste maatje zijn hals te zitten om hem tegen de grond te houden om hem dood te maken. Het is gewoon allemaal heel erg poedersuiker…

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:38

Heel veel sterkte met het verlies Y;( . Ik ben geen expert maar mij is altijd vertelt dat met dit soort dingen het paard niet begrijpt dat jij hem iets "aan doet" dus zo moet jij het ook absoluut niet zien. Als hij wat mee heeft gekregen van alles was jij zijn steun in een enge belevenis.

Sterk dat je deze keuze hebt kunnen maken, uit jou verhaal haal ik dat je echt de juiste keuze hebt gemaakt :knuffel:

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:10

Lieve TS, wat naar dat het zo gegaan is. Afscheid moeten nemen is al zo verdrietig en nu loop je de hele tijd aan dit einde te denken.
Snap dat het praten met de dierenarts op die dag voor een groot deel langs je heen ging. Dus geen gek advies om nog even met de dierenarts na te praten over hoe het gegaan is. Niet om verwijten te maken. Maar gewoon omdat het na deze gebeurtenis moeilijker is om het een plekje te geven.
Ik heb geen medische kennis, maar in een andere situatie en met ander dier wel ervaring met slechte reactie op ketamine. Toen mijn hond onder narcose gebracht werd voor een ingreep, reageerde hij heel slecht op de ketamine. Voor mij een heftige situatie omdat ik niet wist wat er gebeurde en wel moest helpen om hem tegen de grond te duwen zodat hij zich niet zou verwonden met de ongecontroleerde bewegingen die hij maakte. Maar nadat hij bijgekomen was na de ingreep, heb ik aan hem niks gemerkt. Hij ging nog steeds even graag bij de dierenarts naar binnen en sprong nog altijd blij overeind zodra de behandelkamer werd open gedaan om hem naar binnen te roepen. Geloof dus wel dat hij er helemaal niks van mee heeft gekregen, ookal leek hij voor mij op dat moment best wakker. Hopelijk is dit fijn voor je om te lezen en geeft het wat vertrouwen dat je paard het ook niet bewust heeft meegekregen.
Heel veel sterkte met je verlies Y;(

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:25

Veel sterkte. Ik vind het heel naar voor je dat het zo is gegaan.
Ik denk ook dat je paard het niet meer heeft meegekregen.

Je hebt een keuze gemaakt juist uit liefde voor je paard. En je bent er tot het laatste moment bij geweest.
Ik hoop dat je dit nare gevoel op een gegeven moment toch een plaats kan geven :knuffel:

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:25

Heel veel sterkte TS, het is altijd naar als ze niet rustig inslapen. Je hebt goed voor je dier gezorgd en hem nog meer lijden bespaard, je hebt niks verkeerd gedaan en hoeft jezelf niks kwalijk te nemen ondanks dat ik je heel goed begrijp. Je wilt een paardwaardig afscheid.

Sterkte :knuffel:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:35

Wat verschrikkelijk. Hier met inslapen gelukkig nooit zulke dingen meegemaakt. Ze werden eerst onder narcose gebracht waardoor ze gingen liggen en eigenlijk sliepen. Pas daarna werd het spuitje gegeven om het hart te stoppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:05

Heel erg naar voor je! Bij het eerste paard dat ik in moest laten slapen ging het ook niet bepaald vlekkeloos hoewel zij stokoud was (36). De dierenarts heeft zich meermalen verontschuldigd.
Maar vanwege de ketamine denk ik echt dat je ervan uit kunt gaan dat het paard niets bewust heeft meegemaakt. Mijn man heeft vorig jaar een ketamine-infuus gehad en kan zich daar niets meer van herinneren. Op de dag zelf ook al niet.

Ik zou nog eens rustig met de dierenarts praten, gewoon om wat meer inzicht te krijgen in hoe het verlopen is, dat zal je hopelijk helpen bij het verwerken. Veel sterkte!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:18

Allereerst veel sterkte TS. Het is heel erg om zo'n situatie mee te maken.

Ik ben een aantal jaren werkzaam geweest in de dierenbranche en veel samenwerking gehad met dierenartsen en bezit zelf dieren. Ook ben ik geregeld bij het inslapen van dieren aanwezig geweest. Bij een aantal gevallen was het dezelfde dierenarts, maar reageerde de dieren anders. Helaas reageert elk dier anders op de medicijnen. Ik heb een paar horror gevallen gezien en ook een aantal die vredig gegaan zijn. Ik zeg altijd nergens op besparen het liefste een overdosis van de overdosis. Ook legde elke keer de dierenarts uit dat het dier anders kan reageren dan verwacht.

Een van mijn eigen dierenartsen (praktijk van meerder artsen) heeft een paar horror gevallen meegemaakt met een infuus, dus gebruikt dat liever niet. Zo heeft elke dierenarts zijn/haar eigen methode en ervaringen.

Als ik ergens over twijfel (zowel een gewone behandeling van een ziek dier als het in laten slapen), bespreek ik het altijd met de DA die er op dat moment bij is geweest om er van te leren of dat ik misschien nog wat anders had kunnen doen. Dit vind onze dierenarts nooit een probleem.

Aangezien er niemand van ons is bij geweest, kan je je vragen het beste met de betreffende dierenarts bespreken. Deze kan je het beste antwoorden geven op je vragen. Ik snap dat je daar toen niet toe in staat was, maar dit kan natuurlijk altijd nog.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:24

Wat een vreselijke ervaring voor je.
Ik snap dat je met vragen zit, zou ik ook hebben, maar verwijt jezelf niets.
Je heb deze keuze uit liefde voor je paard gemaakt ook al ging het niet zoals je had gehoopt.

Ik hoop dat je het een plekje kan geven.

Heel veel sterkte.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:42

Ook ik heb 1 keer een ketaminetrip meegemaakt
Gelukkig bij een operatie van mijn hond want het is heel naar om mee te maken
Gelukkig weet ik dat het haar niet is bijgebleven want ze was best een stresskipje en bij de dierenarts ook na dit incident nog steeds heel relaxed
Het werd mij op dat moment wel verteld maar het is bijna niet voor te stellen dat ze het niet meekrijgen als je zo’n trip ziet
Zo te lezen hebben jullie er alles aan gedaan om het paard er door heen te helpen
Sterkte met het verdriet

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:27

Ach lieve TS, wat een nare situatie om mee te maken.

Als het je fijn lijkt, zou ik zeker je dierenarts even bellen. Hij zit er ongetwijfeld ook mee en heeft dit nooit zo gewild. In moeilijk prikbare aders krijg je soms ook geen braunule geprikt helaas. Bij een dier onder narcose daalt de bloeddruk, dat maakt prikken dan nog net even weer wat moeilijker.

Ik kan het alleen maar met Nyaleti eens zijn, probeer de reacties van niet-medisch geschoolde bokkers niet serieus te nemen. :(:)

Nyaleti schreef:
Niet om nou zo sassy te doen maar mensen die nu reageren met oh het paard heeft het wel mee gekregen. Hoeveel ervaring hebben jullie met narcose middelen? Zitten jullie in het vak of is alleen je eigen dier wel eens onder narcose geweest / geëuthanaseerd?

Als iemand die wel in de veterinaire wereld zit, durf ik vrij stellig te zeggen dat het paard dit niet bewust heeft mee gekregen. Eerder vanuit een soort shock toestand / drugs tripje. Maar het bewustzijn, het logische hier en nu bewustzijn was er al niet meer.

Absoluut verschrikkelijk om op zo'n manier mee te moeten maken.. Mijn hond is jaren geleden niet 'volgens het boekje' gegaan en ik heb daar heel erg lang last van gehad. Ik kan me voorstellen dat hij bij een dier van 600kg nog enger is om mee te maken.

Ga alsjeblieft praten met de dierenarts die hier bij was. Zij zit hier net zo goed mee want dit is ontzettend pijnlijk gegaan, ook voor de dierenarts want niemand wilt dat een afscheid zo gaat.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:00

Heel veel sterkte TS, dan maak je al zo'n moeilijke keuze en dan gaat het ook nog eens niet op de manier zoals het zou moeten.

Dat je die vragen hebt is volkomen normaal, dat hoort namelijk bij je rouw/verwerkings proces.
Wij hebben onze hond toen onverwachts moeten gaan (hij lag al onder narcose vanwege een echo, slecht nieuws gekregen en niet meer wakker laten worden, wel bij het inslapen zelf geweest) en zoiets op zich is al best heftig, en als het dan anders gaat zoals het hoort geeft dat nog een extra nasleep.

Wat anderen ook al zeggen ga met je dierenarts in gesprek om het een soort van af te kunnen sluiten en geef jezelf daarna de rust en tijd om het een plekje te geven en om te rouwen (want ja het verlies van een dier kan net zoveel zeer doen als dat van een nabestaande) ik heb het zelf ervaren helaas.

Wat mij toen ook erg heeft geholpen is iemand die contact kan maken met (overleden) dieren (ja je gelooft erin of niet) maar ik heb bij haar al mijn vragen toen neergelegd en dat heeft mij wel heel erg geholpen met het verwerken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:17

TS, maar ook het dan op zijn hals gaan zitten deed je voor hem. Je wist wat er moest gebeuren en ook al is het een nare ervaring geweest, blijft het een daad uit liefde.

Ook als het wel mooi was gegaan blijft je vaak nog aan die laatste momenten terugdenken. Het duurt soms een tijdje voor er weer ruimte is om terug te denken op een leuke manier aan alle goede dingen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:22

Wat ontzettend vervelend en traumatisch.. wij hebben soort gelijk verhaal gehad met onze hond… het was verschrikkelijk.
Uit eindelijk mag je jezelf niks kwalijk nemen dit kon je niet weten.

Wens je veel sterkte

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:48

Allereerst veel sterkte met het verlies van je paard en de akelige manier waarop dat helaas gegaan is. Je hebt het besluit tot inslapen genomen uit liefde voor je paard, en dat zal je paard ongetwijfeld geweten hebben.

Ik heb helaas al veel paarden en andere huisdieren moeten laten inslapen. Vaak ging dat rustig, soms heel snel, soms ook duurde het lang voor het dier echt overleed. Eén keer met onze pony was ook akelig, en we zouden het proces van inslapen gestopt hebben als we konden maar dat kon niet. Ze bleef maar briesen en haar hoofd bewegen, en het leek echt alsof ze met alle macht aan het vechten was om niet weg te zakken. De dierenarts bleef middel bijspuiten en was duidelijk zelf ook verrast, al bleef ze zeggen dat onze pony het niet meer bewust meemaakte. Het was zo ellendig om mee te maken, al kwam ze niet meer in de benen. Het voelde gewoon verkeerd, terwijl ook wij het besluit genomen hadden omdat ze erge pijn had die door de buut (pijnstiller) niet meer zichtbaar verminderde. En het enige wat je daarna kan doen is focussen op de goede herinneringen en blijven onthouden dat je het inslapen uit liefde gedaan hebt.

Vorig jaar heb ik met een merrie gehad dat zij ondanks verdoving op de kliniek voor een heftige gebitsbehandeling te wakker bleef en zich bleef verzetten. Uiteindelijk waren twee dierenartsen nodig om haar mond te kunnen doen en heeft ze door meerdere keren bijspuiten een dosis narcosemiddel voor een olifant gehad. En nog bleef ze wakkerder dan ze liever hadden, vandaar dat ze een 2e dierenarts erbij riepen. Zij zeiden dat bij sommige paarden helaas het narcose middel niet zo werkt als gebruikelijk (lag aan haar karakter dachten zij, het is een vrij koppige tante van 20 jaar). Zo te lezen was jouw paard ook een uitzondering in zijn reactie op de gebruikte middelen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:32

Gecondoleerd!

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel.

Mijn dierenarts geeft de keus om eerder een narcose/sedatie middel te geven en dan euthanasie, of direct euthanasie. Het gebeurt regelmatig dat paarden vechten tegen sedatie, het zijn vluchtdieren en op de grond komen is dus tegen hun instinct. Hoewel ze er weinig van mee krijgen, is het voor de eigenaar een heel onprettig beeld. Bij direct euthanasie middel zijn ze ook direct weg, alleen vallen ze daardoor als een blok om zeg maar. Dat is ook niet zo zeer prettig, maar waarschijnlijk wel beter dan dit soort situaties

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:54

Mijn hond heeft ook een ketamine trip gekregen toen ze geopereerd werd. Het was een heel lieve zachtaardige hond..die tijdens de trip letterlijk de tegels uit het plafond vd dierenarts praktijk heeft gebroken en de dierenarts heeft met een stoel voor zich naar buiten moeten vluchten.Ze heeft mij gebeld, ik ben gelijk gekomen de hond was moe maar gewoon zich zelf weer.De dierenarts verzekerde mij ook dat dit een totaal onbewuste reactie is waar ze zelf niks van weet.>Wel kreeg ze een aantekening in haar boekje met rode letters geen ketamine.
Maar heel naar om mee te maken Ts, en heel veel sterkte met verwerken.Bedenk ook dat hoe naar het ook was,je in haar belang hebt gehandeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:59

Bowo schreef:
Gecondoleerd!

Mijn dierenarts geeft de keus om eerder een narcose/sedatie middel te geven en dan euthanasie, of direct euthanasie. Het gebeurt regelmatig dat paarden vechten tegen sedatie, het zijn vluchtdieren en op de grond komen is dus tegen hun instinct. Hoewel ze er weinig van mee krijgen, is het voor de eigenaar een heel onprettig beeld. Bij direct euthanasie middel zijn ze ook direct weg, alleen vallen ze daardoor als een blok om zeg maar. Dat is ook niet zo zeer prettig, maar waarschijnlijk wel beter dan dit soort situaties

Mijn DA deed het in 3 stappen. Ik weet niet meer welke middelen precies (ketamine was er wel bij).Dat ging heel netjes en rustig.Als je er de tijd voor hebt (bij een noodgeval is dat misschien niet mogelijk) lijkt het me goed om de mogelijke opties vantevoren met je DA door te spreken. Hier heeft ts nu niets meer aan maar alle ervaringen zijn wel leerzaam. Even een offtopic opmerking : Ik begrijp werkelijk niet wat mensen bezielt om vrijwillig voor zichzelf ketamine als recreatieve drug te gebruiken! Een levensgevaarlijk middel om paarden te euthanaseren. Dat ga je toch niet voor je lol gebruiken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:40

Wat verschrikkelijk, TS, dat dit jullie afscheid was...

Als je paard íets mee heeft gekregen van zijn omgeving, heeft hij ook mee gekregen dat jij er voor hem was. Je bent niet weg gelopen, maar gebleven. Super knap in een situatie zoals deze, en voor je paard van onschatbare waarde geweest!
Je hebt je paard ook laten gaan op een moment dat hij nog zichzelf was. Veel te veel paarden mogen pas gaan als ze een hoopje ellende zijn. Je hebt echt goed gehandeld :(:)

Bowo schreef:
Gecondoleerd!

Op mijn werk is een x een van de geiten zo ingeslapen. Was deze dierenarts even vergeten te vertellen 1) dat dit een optie was, 2) dat ze dit structureel zo deed bij vee. Een grote nubische geit, ik had haar bij de horens vast verwachtend dat ze gesedeerd werd. Het was alsof ze geschoten werd: per direct sloegen de benen onder haar vandaan, was meteen weg. Ik schrok er zo van dat ik in de lach schoot. Voor deze geit was dat helemaal prima, en bij een paard wat al ligt zou ik er ook voor durven kiezen. Maar bij een staand paard lijkt me dat best wel onveilig...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:41

Heel veel sterkte lieve ts :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:38

Wat ontzettend akelig om mee te maken TS
Ik denk dat dit gewoon hele vette pech was voor je paard, jouw zelf en ook de DA
Voor deze is het ook traumatisch. Die zal ook met veel vragen of verwijten aan zichzelf blijven zitten.

Heel veel sterkte gewenst.