[IM] na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:36

Veel sterkte, het blijft altijd vreselijk moeilijk. Vandaag de knoop ook doorgehakt: mijn paard met artrose gaat naar de slacht. Ik vind het enorm moeilijk om te zien dat mijn dier lijdt, en dat is nu het geval.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:01

@PortRoyal: jij ook sterkte de komende periode dan!

riegje

Re: na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:34

@PortRoyal ook jij heel veel sterkte!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:35

Iedereen die de knoop moet gaa pn doorhakken heel veel sterkte, mijn verzorgpaard heeft ook niet meer lang, begin al te huilen als ik ereven aan denk

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:14

Bedankt allemaal. Hoewel ik weet dat dit het eerlijkste is voor mijn paard voel ik me toch een verrader...Dat gevoel kennen jullie vast. Voel me nog niet huilerig, maar wel enorm opgefokt en heb constant hoofdpijn. Zal wel aan mijn bloeddruk liggen. Ik ben van ellende valdispert voor stress-situaties gaan eten. Misschien helpt het.
Verder iedereen in dezelfde situatie: veel sterkte!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:22

Ik heb een tijd geleden ook voor dit dillema gestaan.
Na overleg met dr verzorgster en oud eigenaar toch de beslissing genomen om haar naar de slacht te doen.
Ze liep steeds meer kreupel en had echt onwijs veel pijn.

De dag dat het ging gebeuren onwijs staan janken in de stal.
Toen ze opgehaald werd, ben ik weg gegaan.
Helaas kwam ik hem tegen op de terug weg toen me man had gesmst '' kust is veilig ''
Toen kwam alles weer boven.
2 dagen heeft mijn man de paarden moeten voeren.. voor ik het aankon om haar naambordje te zien aan de stal.

Nog is die stal leeg.
Ze was absoluut een top paard, lief en altijd voor je willen werken ongeacht hoeveel pijn ze blijkbaar had.
Alles geprobeerd, rontgen, verschillende bekappingen en medicijnen en boomloos zadel, zonder zadel etc.
Echter bleek het een probleem te zijn in de schouder, hoe meer belast hoe meer pijn.
Nu kreeg ik jaarlingen op de wei, die wel van plezier houden, dit kon zij helaas niet.
Het werd toen de jaarlingen in de wei stonden alleen maar erger.

Maar even ontopic;
Als het dan toch moet, ga ik ook liever voor een slager.
Maar mocht dit voor het paard niet haalbaar zijn zou ik in laten slapen.
Heeeeeeel VEEEEL sterkte met het nemen van een beslissing!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:39

bedankt allemaa, paard is ingeslapen en word snel opgehaald, tis nie anders zulle we ma zeggen, tis goed zo anders kon toch niet.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:17

@ ts inderdaad het is niet anders, Je hebt je meer dan je best gedaan!
het paardje heeft rust! Het is oke! niet langer meer overnadenken!
Het vuurtje is uit, maar de warmte blijft altijd!

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:26

Altijd lastig, veel sterkte!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:46

Veel sterkte joh, je zult het nodig hebben. Wel een dappere beslissing, heel goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:10

Heel veel sterkte. Het is een eerlijke en dappere beslissing geweest, ze hoeft nu niet meer te vechten :(:) .

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:25

Lastig hoor. Ik denk dat je de beste beslissing hebt gemaakt.
Heel veel sterkte :(:)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:37

zoals je zelf al aangeeft is het eigenlijk geen optie om nog met het dier te gaan slepen. Ik zou er dus voor kiezen om hem op zijn vertrouwde plek in te laten slapen en der niet meer mee op pad te gaan.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:44

Ik zou er altijd voor kiezen een dier, welk dier dan ook, in zijn vertrouwde omgeving in te laten slapen.... Dat geeft het miste stress voor het dier. Zeker als het al ziek is.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:45

Ik heb alle 2 de manieren helaas mee gemaakt.

Afgelopen April heb ik mijn verzorg paard moeten laten inslapen, dit hebben we bij de kliniek laten doen omdat hij daar op de foto was gezet en het bleek niet goed te zijn. Wij hebben hem daar toen nog een nachtje laten staan, wat wij erg fijn vonden omdat hij anders weer op de trailer moest en een paard dat een gebroken schouder heeft staat hier niet stabiel mee en we zouden hem dan de volgende dag op het land moeten laten inslapen. Wat wij aan de andere kant ook wel fijn vonden omdat zijn 2 vriendjes dan afscheid zouden kunnen nemen. Maar hierbij kwam dan weer dat hij het hele weekend aan de kant van de weg zou liggen omdat hij op een vrijdag was ingeslapen, Rendac kwam hem niet in het weekend halen. Dit vonden wij persoonlijk niet fijn aangezien er veel mensen en kinderen langs deze weg kwamen.
Uiteindelijk hebben wij er toen voor gekozen dat hij op de kliniek zou worden ingeslapen, de reden omdat hij dan rustig op 1 plek zou zijn en hij een klein stukje moest lopen naar zijn laatste rustplek.
Dit is allemaal heel rustig gegaan (je mag mijn altijd PB'en als je wil weten hoe het daar is gegaan), hij is toen uiteindelijk in mijn armen gestorven. Persoonlijk vond ik dit erg 'fijn' omdat ik alles heb gezien en heb meegemaakt.
Nu vertelde de DA wel dat mijn ruin erg rustig was, hij heeft mee gemaakt dat sommige echt stonden te vechten, maar omdat mijne zoveel pijn had en op was hierdoor liet hij alles rustig toe. Het mindere is wel dat hij niet in 1 keer weg is. Het duurt gemiddeld 10 min tot ze pas echt weg zijn.

Mijn andere verzorgpaard en daarbij ook mijn eerste echte verzorgpaard is naar de slacht gegaan. De eigenaar had dit besloten en ik had hier helaas niets in te zeggen, had haar liever laten inslapen op het land met haar vriendje erbij. Zij is weg gebracht door stalgenoten en heb op stal afscheid van haar moeten nemen, ze is toen in het weekend naar een andere stal gegaan en daarna naar de slacht gegaan.

Wat ik hier minder aan vond was dat ik er zelf niet bij was, ik raad je dus aan (als je haar laat slachten) om met haar mee te gaan, hoe rot dit ook is maar je neemt daar dan afscheid en weet dan zeker dat ze er niet meer is. Ik loop namelijk altijd nog rond met de twijfel om mijn merrie wel echt niet meer leeft...

Heel veel sterkte in deze moeilijke en zware tijden!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:19

Soms moet je vertrouwen hebben als je paard geslacht wordt. Ik heb net mijn paard zien vertrekken naar de slacht. Ik heb haar niet zomaar aan een vage handelaar meegegeven,maar de slager heeft haar zelf gehaald. Deze man staat goed bekend, en heeft mij zijn woord gegeven dat het gaat zoals ik het wens. Dat betekend dat ze niet op transport gaat naar een vaag land, maar keurig hier wordt geslacht, ik mag erbij zijn als ik dat wil. Omdat ik deze persoon vertrouw hoeft dat voor mij niet zo nodig. Feit is dat het een rot situatie blijft, wat je ook besluit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:38

Ik heb mijn paard zelf weggebracht,een kennis van mij reed met de trailer.Na het uitladen heb ik hem aan mijn kennis gegeven en hij heeft hem aan de slachter overhandigd.
Alles ging heel rustig en gemoedelijk,de slachter was een heel vriendelijke man.Had zelf ook paarden en wist er goed mee om te gaan.Hij nam de tijd,gaf hem een klopje op de hals en nam hem toen rustig mee naar binnen.

Geen haast,geen stress en alles ging vlug en heel netjes.Ben blij dat ik hem zelf tot de deur heb gebracht,verder kon ik niet omdat ik niet wilde dat hij op mijn emoties zou reageren.

Iedereen doet het op zijn eigen manier,er is geen juiste manier.Het enige wat belangrijk is,is dat het voor het paard snel en pijnloos gaat....zonder stress.
Of dit nu met inslapen gebeurd of met slacht,het eindresultaat is hetzelfde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:49

Veel sterkte TS! Het paard heeft de keuze voor jou gemaakt.
En zorg er idd eerst maar voor dat je het zelf allemaal verwerkt krijgt. De tijd voor nieuwe paarden komt wel, eerst even jezelf op orde krijgen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:29

bedankt allemaal, eigenar van het paard heeft het nu dubbel zo zwaar, haar topper weg die aan het eind van de zomer wss weer terug naar huis kon en haar kleine c pony van 27 die eergister dood in de wei lag... ouderdom... nu is ze helemaal paardloos tis heel zielig vind ik zelf, ze rijd nu afentoe met mijn andere paarden mee maar alle paarden zijn van de leg, ze missen een bitchie merrie

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:31

hmmm das echt driedubbel K...!
Maar hoe gaat het met jouw nu?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:26

riegje schreef:
hmmm das echt driedubbel K...!
Maar hoe gaat het met jouw nu?

ja opzich wel goed, dit was beter voor alles dus heb er vrede mee, ik ga nu biju een smid werken dus zal ook wel weer wat tegen komen om de sport mee in te gaan, ik heb weinig keus als ik echt weer wil zegma, ik kan niet n halfjaar wachten, en ik merk gewoon heel er g dat ik te veel van mn eigen paarden wil nu de echte goeie er niet meer is, en dat vind ik niet eerlijk, go on... ei iedereen hier maja tis wel eff slikken als je er weer op zit, morgen naar een grote hengst kijken die goed zou kunnen springen... we zullen zien, afwachten!