Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liedjuh2 schreef:Ik heb altijd gezegd mijn paard niet te laten opereren. Is het een simpel iets met “korte” herstelperiode wel. Maar een koliek operatie zal ik nooit aan beginnen. Mijn paard is mij alles waard, maar het moet wel realistisch blijven, zowel en vooral voor hem als in, het moet paardwaardig blijven als voor mij financieel. Ik zal niet alles opzij zetten om kosten wat het kost hem te laten opereren om vervolgens zelf niks meer te kunnen doen omdat ik nog aan het afbetalen ben.
Hij staat dan ook momenteel te koop omdat het financieel niet haalbaar meer is hem aan te houden. Hoeveel ik ook van hem hou en zou willen houden tot hij oud en op is, het is niet eerlijk meer tegenover hem en mijzelf.
Het blijven keuzes die je voor jezelf zal moeten afwegen. Dit is zo persoonlijk voor iedereen daarover kan je niet voor een ander oordelen en vooral niet vooroordelen.
lailapri schreef:Vorig jaar 1 van mijn ponies laten opereren. Ik mocht als eigenaar niet blijven ik moest weg anders nam ik de pony maar weer mee. Er werd zelfs lastig gedaan over een laatste aaitje. Pony was al helemaal van de kaart door wat er gebeurd was en niet bereikbaar en dan mocht ik er niet eens voor haar zijn als het weer kon. Dier is redelijk eenkennig.
Ze is toen geopereerd, wond gespoeld, gehecht en in een dubbel dik verband gezet zodat been niet echt meer te buigen was. Ze had een katheter in voor de medicatie. Na aandringen mocht ik haar die dag erna ophalen en verhuizen van kliniek.
Toen ik daar aan kwam stond ze nog stoned in haar donkere hok. Zuur kuil niet aangeraakt en een bak met goedkoop rotzooi brok. Niets overlegd, hoe irritant! Dan heeft zo een dier al een operatie gehad, wordt daarna voor elk wissewasje plat gespoten en dan ook nog rommel voeren. Maar goed op maagzweren en anders klachten verdienen ze natuurlijk ook weer. Voor ik kwam hadden ze net verband nog even vervangen en de katheter eruit gehaald.
Kosten voor operatie en halve dag stalling 1300 euro
Maar nu komt het.
Op de andere kliniek ben ik zoveel mogelijk dagelijks na haar toe gegaan. Ze stond daar in een lichte frisse box. Maar het heeft echt wel even geduurd voor ze weer vertrouwen kreeg en weer zichzelf werd. De dierenarts daar heeft haar vaak ook even gepoetst en de kans gegeven om haarzelf te zijn. Ze heeft nu nog altijd dat ze moeilijk iemand vertrouwd en dat is anders als eenkennige wat ze had. Dat was meer lijfelijk van blijf van me benen ik ken jou niet maar uhhhh heb je nog een koekje of knuffel voor me. Terwijl nu zondert ze af...
Medisch
De ab die ze moest krijgen was nogal bijtend spul en daardoor had de katheter beter kunnen blijven zitten die erin zat. De hechtingen waren van erg dik draad en heel strak aangetrokken. Ze eruit halen was echt een lastig klusje.
Het verband wat door de eerste dierenarts was aangelegd was een vaag aftreksel van het verband wat het had moeten wezen.
Als deze pony 20 was geweest en ik weet wat ik nu weet had ik het niet laten doen. Pony heeft in haar hoofd echt wel een dingetje eraan overgehouden.
Gimme_Spurs schreef:Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?
We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt.
Joy heeft een paardwaarsig bestaan en verdiende het zeker om deze operatie te ondergaan.
Gimme_Spurs schreef:Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?
lailapri schreef:Anjali
Ja ze is op litekens na oke. Dragend en onder zadel. Ik wil geen naam van kliniek door geven. Maar als iemand het echt perse wilt weten kan ik het wel via pb uitleggen.
anjali schreef:danzzz schreef:ik weeg kosten x levensverwachting x herstel tegen elkaar af en maak dan een rationeel weloverwogen besluit. Iemand die anders kiest ook goed, iedereen moet doen wat die zelf prettig vind.
Het vervelende is dat je bij koliek heel erg snel moet beslissen.
Gimme_Spurs schreef:Jammer dat je dit gevoel hebt. Je bent geen slecht mens als je een dier laat opereren net zomin je een slecht mens bent als je niet het geld hebt om een operatie voor je paard te betalen.Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan? We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking:
Riel schreef:Gimme_Spurs schreef:Jammer dat je dit gevoel hebt. Je bent geen slecht mens als je een dier laat opereren net zomin je een slecht mens bent als je niet het geld hebt om een operatie voor je paard te betalen.Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan? We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking: