[IM] ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:18

moniquebosch schreef:
Vienna2007 schreef:
Houd er wel rekening mee, dat veel crematoria je paard eerst in stukken moeten zagen, omdat het paard anders niet in de oven past!

Dit moet volgens mij oa bij die uit Rotterdam.
Of het moet inmiddels veranderd zijn.

is nog steeds zo hoor.

Dit is echt niet waar!! Paarden kunnen gewoon in zijn geheel de oven in, heb het met eigen ogen gezien en ze kunnen er ook grote paarden verwerken. Er wordt echt niets in stukken gezaagd in Rotterdam hoor!

Als je van het paard afscheid hebt genomen als hij in de oven ligt kan je ervoor kiezen om zelf het verbrandingsproces in gang te zetten (ik stel me zo voor door op een grote rode knop te drukken) maar dat hebben wij niet gedaan. Maar je ziet hem dus niet branden. Het gaat echt heel respectvol

Hans9

Re: ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:41

Zo te lezen hebben er velen de as van na de crematie in bezit. Hoe hebben jullie het na de crematie vorm gegeven? Ik heb nu namelijk al een tijdje de as thuis staan maar ik weet niet zo goed wat ik er mee wil doen? Hebben jullie nog tips of suggesties? Ik ben al op de hoogte van de dierenboom en uitstrooien.
Gr Hans

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:20

Ik heb een mooi gedenkplekje. Foto, urn, kaarsjes en wat persoonlijke dingetjes, ze staat op een redelijk centraal punt in de kamer.
Heb overgens niet alle as mee naar huis, het overgrote deel is in de noordzee uitgestrooid.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:28

Ik heb een hoekje in de woonkamer met zijn as er in, heb er wel een andere urn bijgekocht.
Verder is er een klein beetje van af , dit voor een sieraad , ik heb een hele mooie hanger van vrienden gekregen met de as erin.
Ik vind het nog elke dag fijn om naar te kijken .

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:39

Ik heb de as in het haringtonnetje in de stal staan. Eigenlijk onder het afdak bij het voer. Mijn pony was een veelvraat en hield eigenlijk niet van binnen staan. Daarom naast het voer en lekker onder het afdak boven op een kast.
Als de tijd zover is, zal ik zelf ook in het tonnetje komen, er is nog genoeg ruimte over. Dan zullen we samen uitgestrooid worden over het noord-hollandse strand. Daar waar we heel veel samen hebben gereden, geraced en gezwommen hebben. De mooiste tijd van mijn leven!

Hans:Je zou het ook kunnen begraven op een plek waar jullie samen graag kwamen. Ik zou gewoon wachten, er komt vanzelf een keer een idee wat je er mee wilt. Wat in het vat zit, verzuurd niet. Moet ik zelf ook wel weer om lachen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:56

Zwerfkei schreef:
Hallo,

Het crematorium in Beverwijk (Westerhout) is het eerste en tot nu toe enige bedrijf waar paarden in zijn geheel gecremeerd kunnen worden. Een prachtig complex met een goede omgang met mens en dier. Kijk voor een informatieve korte film naar:
http://www.youtube.com/watch?v=ghQasvKMDpI
(LET OP: Beelden van een dood paard, dat in een oven gereden wordt, en gecremeerd wordt.)

In overige crematoria verbranden ze de paarden in stukken (kettingzaag), omdat de grootte van de oven een paard in zijn geheel niet aan kan.

Wat betreft het juiste as: bij huisdierencrematoria leggen ze een aantal dieren in een oven. De 'vloer' is afgebakend met loden strips. Zo weet men ongeveer waar met moet as moet scheppen. Je krijgt een deel van je dier mee, maar er zitten ook asresten van andere dieren bij. Wil je echt alleen jouw dier? Dan zul je een hele oven moeten 'betalen'. Prive-verbranding als het ware.
Hoe dit bij paarden gaat weet ik niet. Denk dat een paard in stukken, in zn eentje in de oven moet.

Vergeet niet dat er enorm veel as overblijft en dit niet in een nette urn past! Je zult een deel achterlaten.

Als ik het filmpje bekijk dan wordt ik misselijk en om heel eerlijk te zijn vind ik crematie net zo erg als laten ophalen door de rendac. Als het mogelijk zou zijn, dan zou ik mijn paard laten begraven als het ooit zover is. Maar dat is niet mogelijk. En ja, het is je paard niet meer nadat het gestorven is, net als bij mensen, het leven is weg... Maar hij of zij leeft voort in je hart.

elwinfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:59

Ik wordt ook niet echt blij van het filmpje, gewoon super zielig om te zien.. vooral de hoeven en botten, beetje naar..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:05

Cremeren is iets geweest wat mij altijd heel erg getrokken heeft voor als het moment daar is.
Daarom heb ik een tijd geleden het crematorium in Roermond gemaild of ik eens mocht komen kijken.
Kreeg een hele vriendelijke mail terug en heb een afspraak gemaakt.

We werden toen door 1 persoon begeleid die ons alles liet zien.
Ik heb alle kamertjes mogen zien, maar ook de oven was geen verboden plaats.
Ondanks dat het een verschrikkelijke plek moet zijn als je daar bent om afscheid te nemen kwam het op mij heel fijn en rustig over. Ik kreeg hele goede uitleg en mocht alles vragen.

Voor mij was het daarna duidelijk. Mijn paard, ondertussen paarden, gaan zeker weten naar Roermond als het moment daar is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:43

Vorige maand (09-06-2011)is helaas onze hond Caylo gestorven en ik was nooit zo van het cremeren van huisdieren.
Waarom weet ik niet dat is een gevoel, gelukkig kan dat ook nog wel eens veranderen.
Toen laatst ineens plotseling Caylo stierf moesten we natuurlijk iets beslissen, iets waar we het nog nooit over gehad hadden.
Toch zei mijn gevoel dat ik Caylo ergens naartoe moest brengen, als een soort laatste rit met hem.
Dit was naar het crematorium in Roermond, wat voor mij amper 8 km rijden is.
We konden meteen terecht en alles werd heel netjes en rustig gedaan.
Je krijgt heel veel tijd en veel opties over het hoe en wat.
Caylo is daar nog opgebaart in een apparte ruimte en we hebben een mooie kaart/bevestiging gekregen wanneer Caylo precies gecremeerd is.
De service is erg goed en ik zal dit bij mijn andere hond ook weer zo doen.
Ook voor paarden hoor ik veel goedes van dit crematorium, al moet ik zelf eerlijk zeggen dat ik hierbij nog steeds dat gevoel heb als wat ik eerst ook bij cremeren had.
Misschien is het ook omdat het voor een paard best prijzig is, misschien als de tijd daar is dat ik daar heel anders over denk.
Iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt, toch.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:22

Ik heb 1,5jaar geleden mijn Jack russel laten inslapen. Dezelfde dag kon ik nog terecht bij dieren crematorium in Roermond. Ze gingen heel respectvol om met mijn lieve meisje. Toen ze opgebaart lag hebben we alle tijd gekregen om afscheid te nemen van ons hondje. Omdat bij mijn moeders hondje ( 3maanden eerder overleden ) bij een ander crematorium de fout is gemaakt om alles samen te cremeren wilden wij overal bij zijn zodat we met eigen ogen konden zien en de garantie hadden dat ze alleen werd gecremeerd. Daarna kregen we nog wat te drinken aangeboden en konden we rustig rond kijken voor een mooie urn. Na ong 1uurtje was de crematie klaar en konden we ons lieve meisje mee naar huis nemen. Ook als bij onze andere dieren de tijd is aangekomen om te gaan, gaan ze zeker weten naar crematorium roermond!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:03

Wij hebben Claire onze tinker merrie in februarie moeten laten inslapen. Mijn dochter wilde dat ze gecremeerd werd en dat is in Beverwijk gebeurt. Ze was bij de DA en die belde dat ze was opgehaald met een brandcard en in de trailer was gelegd. Toen ze in Beverwijk was hebben ze ons gebeld en we hebben haar de dag er na opgehaald in een grote curverbox. Maaike heeft wat as over de zee uitgestrooid en de rest hebben we in de wei in haar hoekje begraven en heb ik ook nog naast de wei uitgestrooid niet zo veel maar wilde toch even dat ze op de wei was. Ik heb een steen gemaakt met haar naam er op en die erbij gelegd. We hebben nog een beetje as bewaard voor in een sieraad.
We kregen nog een mooi gedicht mee met Claire haar naam er op. Al met al het kost wat maar dan heb je ook wat. Het was goed zo een mooie afsluiting van een hele verdrietige periode.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:22

ik laat mijn paard ook cremeren geen haar op mn hoofd die aan de rendac denkt,
ik ken iemand die zei ik kan dat geld wel beter besteden zoals in een nieuw paard.
nou naar mijn mening houd je dan ook niet van je beesten en in dit geval is dat ook zo.

maar ik ga de ervaringen ook is lezen.

edit:
ik heb inmiddels het filmpje gekeken maar wat ziet dat er naar uit zeg.
dat hoef ik niet te zien van mijn paardje.
ik ga kijken voor een verzekering ik weet namelijk niet hoe ik er tegen die tijd financieel bij zit.
nu gelukkig goed maar je weet maar nooit.
iemand tips voor de beste verzekering?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:41

Op de site van Westerhout staat een link naar een paardenverzekering. Voor een gering bedrag kun je ook de crematieverzekering erbij doen, dacht iets van 100euro per jaar.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:18

Hippo zorg doet dat dacht ik :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:42

mijn paard is inmiddels 19 en ik wil alleen een crematie verzekering

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:47

Oké.. Geen idee waar ze dat doen..
Denk dat t lastiger is met een wat ouder paard omdat ze minder aan je verdienen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:49

In Marum zit wel een dierencrematorium, maar weet niet of ze ook paarden doen?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:05

mijn paard kan nog makkelijk 10 jaar mee.
een jong paaard dat je verzekerd kan ook ineens overlijden dus wat dat betreft vind ik dat mijn paard die kern gezond gewoon verzekerd mag worden haha hoef alleen maar voor crematies meer niet.
ten 2e verdienen ze er meer aan als dat de crematie kost.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:29

Oo zo bedoelde ik t ook niet hoor :)
Ik leg liever gewoon elke maand een x bedrag weg dan dat ik t uitgeef aan een verzekering

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:37

ja dat is ook weer zo.dat ga ik denk ik ook maar doen dan.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:35

Ik zit er overna te denken om mijn pony voor de dood te verzekeren.. Dat kan geloof ik alleen als ze jonger dan 15 zijn? Maar op die manier kan ik op dat moment beslissen of ik hem wel of niet wil laten cremeren en hoef ik dan ookl niet of het geld in te zitten.. Want ik weet nu haast zeker dat ik dat wil doen, maar wie weet denk ik er dan heel anders over.. :o

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:00

Waarom leg je dan niet t bedrag die je aan je verzekering moet betalen weg dan is t toch hetzelfde? Zonde als je meer betaald dan de crematie zou kosten..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:12

Dat is idd waar.. Maar nu hoop ik uiteraard dat ie heel oud word.. Maar hij kan ook helemaal niet oud worden? Dat is dan denk ik toch een gok die je neemt.. Ga het iig even uitzoeken wat alles kost..

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:22

Dit topic viel me laatst ook al op!
Nu toch maar ff gelezen.

Ik ben er altijd zeker van geweest dat ik haar laat cremeren!
Ik wil absoluut niet hebben dat ze met zo'n grijper word opgehaald, dat lijkt me vreselijk!
Hier in de buurt zit ook een crematorium voor dieren, de Breborgh in Bentelo!
Heeft misschien iemand daar ervaringen mee gehad?
Kan wel veel vinden op hun site, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen met hun zijn!

Groetjes!

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:41

Hoi allemaal,
Nu bijna 'n jaar geleden heb ik onverwachts afscheid moeten nemen van mijn beste vriend. Die ik vanf z'n geboorte 17 jaar heb gehad. Meteen tegen de dierenarts verteld dat ik hem wilde laten cremeren. Hij het nummer opgezocht en ik ben meteen gaan bellen.
Met crematorium westerhout. Man was allervriendelijkst en vroeg of hij opgehaald moest worden. dit wilde ik uiteraard. Ongeveer 'n uur later kwam er 'n auto met trailer. Dit ging op zo'n nette manier dat had ik echt niet verwacht. De eigenaar van het crematorium zou bellen als mijn paardje bij hem binnen was.
Ongeveer n uur later werd ik gebeld en ik kon hem de week erna op komen halen.
die dag ben ik met tranen en tuiten die kant op gereden en het was daar zo mooi.
Alles was zo netjes en robuust. Echt super.
Wat alleen naar was, was dat die man vergeten was te vragen of ik nog afscheid had willen nemen. dat had ik zeker gewild en kon dus niet meer teruggedraaid worden.
Maar van de keuze cremeren absoluut geen spijt. het as staat hier nu bijna n jaar boven, omdat ik nog steeds niet weet wat ik er mee wil doen en bang ben om hem echt kwijt te zijn denk.
Al met al het kost wat, maar zeker de moeite waard!!