[IM] Mijn lieve paardje is er niet meer... ze was nog zo jong....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Mijn lieve paardje is er niet meer... ze was nog zo jong....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:20

Heel veel sterkte, wat een plaatje was ze zeg!
Je hebt de goede beslissing genomen, hoe moeilijk ook.
Gelukkig dat je merrie er zo rustig onder gebleven is.
Dat maakt het anders nog moeilijker dan dat het al is.
Heel goed dat je haar de kans gegeven hebt om rustig afscheid te nemen.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 10:23

Ja ik merk nu wel dat het heel goed is om je merrie afscheid te laten nemen. Het dode veulen heeft een hele nacht bij haar in de stal gelegen. Toen kwamen wij haar ophalen op de kliniek om mee terug naar huis te nemen. Ze stapte voor haar doen heel rustig de trailer in. Kon thuis zo de wei in en heeft niet een keer meer geroepen of omgekeken naar haar veulen. Ze is heel rustig, ze weet dat ze er niet meer is. Bijzondere dieren he die paarden.

Helaas is het voor mij veel moeilijker om dat lieve beestje niet meer te zien. Hoe meer je erover nadenkt hoe meer je dr aan gaat missen. Iedereen raadt me aan mn merrie deze maand nog opnieuw te laten dekken maar daar heb je natuurlijk niet echt veel zin in op het moment. Aan de andere kant een veulentje van mn eigen merrie was altijd mn grootste wens en als ik het nu niet doe ben je zo weer 2 jaar verder waarin zoveel kan gebeuren. Maar ja t is moeilijk liever had ik niet over zulk soort dingen moeten nadenken.
Wat zouden jullie doen?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:36

Dit is echt iedereen z'n ergste nachtmerrie...
Ik heb zelf een jaarling merrie'tje lopen die ik doodgraag zie en het is echt heerlijk geweest om haar van dag 1 te zien opgroeien en veranderen, ik kan me best voorstellen wat voor een immens verdriet je nu hebt...
Héél veel sterkte met dit verlies...

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:43

Wat erg!
Erg knap van je dat je toch deze beslissing hebt genomen, wat een geweldig mooi veulen!
Ik wil je heel veel sterkte toewensen, gelukkig heb je de moeder nog..

Ach gut

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:47

Heel erg veel sterkte, het was een heel mooi veulen.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:12

Wat erg zeg ! Veel sterkte nog !

(Kan dat zijn dat je veulen toen in Dierenkliniek de Bosdreef in Moerbeke stond?)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:06

Kayy__x schreef:

(Kan dat zijn dat je veulen toen in Dierenkliniek de Bosdreef in Moerbeke stond?)

Ja dat klopt, heb je haar gezien daar? Was een schatje he?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:11

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Veel mensen raden mij aan bij de volgende hengstigheid opnieuw te laten insemineren zodat ik volgend jaar weer een veulentje heb. Nu moet ik zeggen dat ik me daar liever nog niet te druk om wil maken omdat ik nog maar zo kort dit beestje ben verloren. Maar mocht ik het willen moet ik natuurlijk snel beslissen, het is eigenlijk al (te) laat in het seizoen. Als ik het niet doe gaan er weer zeker ruim 2 jaar over heen voordat ik er weer een heb en in 2 jaar kan er veel gebeuren. Het is echt een grote wens een veulen van mn eigen paard en ik zal het zeker nog eens proberen. Het is alleen jammer dat ik nu geen geluk had. Mijn merrie wordt makkelijk drachtig en bevalling en dracht is allemaal zonder problemen verlopen. Wat zal ik doen, nu laten insemineren of toch maar afwachten? Wat zouden jullie beslissen in mijn geval?

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:20

Beeker schreef:
Kayy__x schreef:

Ja dat klopt, heb je haar gezien daar? Was een schatje he?

Ik denk het wel, ik heb haar zien aankomen, en een dag later (denk ik) is de moeder er toch bij gekomen ?
Mijn paardje stond daar net ook.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:44

Ja dat klopt. De dierenarts thuis dacht dat het beestje het toch niet ging redden dus dat de moeder niet mee moest. Op de kliniek dachten ze dat het beestje al ouder was en al zonder moeder kon. Een beetje misverstand. Ik vond het vanuit Spanje al zo raar dat een veulen van nog geen 3 maanden al gespeend moest worden van moeder. Gelukkig werd de moeder nog achteraan gebracht. Maar ja heeft niet veel geholpen. Wel toevallig dat jij dat hebt gezien. Had je dat beentje ook nog gezien eerst in het verband? Zag er akelig uit zekers?

Is met jouw paardje alles goed gekomen? Waarvoor moest die naar de kliniek? Misschien heb ik die ook nog wel gezien of is ze al een poosje thuis?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:26

Wat een verschrikkelijk verhaal zeg. Zo een jong, mooi paardje, en dan zoiets. Heel veel sterkte met dit verlies..

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

Beeker schreef:
Ja dat klopt. De dierenarts thuis dacht dat het beestje het toch niet ging redden dus dat de moeder niet mee moest. Op de kliniek dachten ze dat het beestje al ouder was en al zonder moeder kon. Een beetje misverstand. Ik vond het vanuit Spanje al zo raar dat een veulen van nog geen 3 maanden al gespeend moest worden van moeder. Gelukkig werd de moeder nog achteraan gebracht. Maar ja heeft niet veel geholpen. Wel toevallig dat jij dat hebt gezien. Had je dat beentje ook nog gezien eerst in het verband? Zag er akelig uit zekers?

Is met jouw paardje alles goed gekomen? Waarvoor moest die naar de kliniek? Misschien heb ik die ook nog wel gezien of is ze al een poosje thuis?

Ja, dat been zag er echt wel akelig uit in dat verband !
Mijn paard stond daar al voor de tweede keer .. De eerste keer stond hij daar om te opereren voor koliek, en de tweede keer (wanneer ik jou veulen heb gezien) had hij een wondinfectie .. Maar hij is nu in orde. Mijn paard mocht 2 dagen na de aankomst van jou veulen weer naar huis. Hij stond in box 3.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:57

Kayy__x schreef:
Beeker schreef:
Ja, dat been zag er echt wel akelig uit in dat verband !
Mijn paard stond daar al voor de tweede keer .. De eerste keer stond hij daar om te opereren voor koliek, en de tweede keer (wanneer ik jou veulen heb gezien) had hij een wondinfectie .. Maar hij is nu in orde. Mijn paard mocht 2 dagen na de aankomst van jou veulen weer naar huis. Hij stond in box 3.

Dan heb ik die van jou denk ik niet meer gezien want ben die zondag pas terug gekomen uit Spanje.
Gelukkig hebben ze die van jou goed kunnen helpen. Ben verder wel tevreden over de kliniek, ze doen wel alles heel netjes en houden je goed op de hoogte he? Is op zich wel leuk om eens rond te kijken. Alleen kun je er beter niet komen. Ik hoop dan ook dat ik daar nooit meer hoef te komen. Maar mocht het toch zijn, zijn ze wel in goede handen.
Succes nog met je paardje.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:15

Dan moeten jullie mijn veulen ook hebben zien staan. Die stond er ook.

Wat een nachtmerrie Beeker.. gecondoleerd.
Zelf zou ik haar wel weer opnieuw laten insemineren. Nu doet het zeer, het verlies is er nog maar net. Maar een dracht duurt 11mnd, het kan nog.......

Sterkte!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:04

potverdikkie schreef:
Dan moeten jullie mijn veulen ook hebben zien staan. Die stond er ook.

Wat een nachtmerrie Beeker.. gecondoleerd.
Zelf zou ik haar wel weer opnieuw laten insemineren. Nu doet het zeer, het verlies is er nog maar net. Maar een dracht duurt 11mnd, het kan nog.......

Sterkte!

Ja dat zal best kunnen, stonden veel merries met veulens. Hoe zag die van jou eruit? Is het allemaal goed gekomen of staat ie er nog steeds?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:43

veel te vroeg! arm beestje! ik zit hier met tranen in m'n ogen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

ik begrijp dat je hoofd er nu niet naar staat, maar als ik in jouw plaats was, zou ik toch dit jaar nog laten insemineren.
het uitkijken naar een nieuw veulen kan je helpen om je verdriet te verwerken.
het is ook iets heel anders dan meteen een nieuw paard kopen 'als vervanging', dat zou ik dan weer niet doen.
maar op een nieuw veulen moet je iig toch 11 maand wachten, tijd waarin je je verdriet een plaats kan geven.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:51

Veel sterkte met het verlies van je mooie veulen! Wat een prachtig dametje was het.

Leef met je mee, heb vorig jaar op 5½ week een veulen moeten laten inslapen met een heupbreuk, niets meer aan te doen 0.0 prognose.

Ik heb de moeder daarna niet meer laten dekken, maar onze andere merrie was toen al net drachtig gescand dus ik wist dat er als alles goed zou gaan binnen een jaar weer een veulen geboren zou worden. Ik moet zeggen, zo'n nieuw veulen maakt dan veel van het gemis en het verdriet goed, weliswaar een jaar later en van een andere moeder, maar toch het abrupte afscheid is en was daarmee verzacht. Of je jouw merrie nog wil laten insemineren kan alleen jijzelf beslissen, het is al wel laat maar als het veulen toch voor jezelf is om aan te houden maakt dat niet uit.

Van de merrie waar het veulen dus van ingeslapen is vorig jaar juli, verwachten we nu volgend jaar rond 10 april een veulen. De tijd ertussen is als je erover nadenkt dus wel erg lang.

Ik denk al schrijvende als ik jou was dat ik de merrie toch nog zou proberen dit jaar!

Sterkte!

Gr. Marijke

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:34

Ik ga het idd toch maar proberen. Ik kreeg bovendien een bericht van nijhof dat ik 50% korting krijg als ik kan aantonen dat het veulen echt dood is dmv dierenartsverklaring. Dat scheelt toch weer al wat kosten in deze dure tijd kan ik dat goed gebruiken. Het kan natuurlijk dit veulentje niet niet doen vergeten maar is wel weer iets om naar uit te kijken. Ik hoop dat het gelijk de eerste keer raak is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:54

Kijk dat is toch een positief iets Beeker!!
De mijne was een vosmerie met witte bles. Veulen is met zeer geringe prognose thuis gekomen, al had ik zelf het idee dat ze het beter hadden gevonden dat ik haar achter had gelaten.
Echter, gelukkig....... gaat het de goede kant op nu...

Ik zal voor je duimen dat het in 1x raak is! Tip: zet haar gelijk zodra het ei weg is na de inseminatie op de regumate! Geen garantie, maar werkt wel!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:26

potverdikkie schreef:
Ik zal voor je duimen dat het in 1x raak is! Tip: zet haar gelijk zodra het ei weg is na de inseminatie op de regumate! Geen garantie, maar werkt wel!

Waarom regumate? Ik ken het niet echt maar ik dacht dat dat alleen was om hengstigheid te verminderen of tot stilstand te brengen. Wat voor positief effect heeft dat dan op het drachtig krijgen van een paard? Waar kan ik dat eventueel kopen, bestellen via internet?
Bedankt he.

Gelukkig gaat het met jouw paardje de goede kant op. Zo zie je maar die van jou weinig hoop en die redt het en die van mij heel veel hoop en die redt het niet. Nooit de moed verliezen blijkbaar en er het beste van hopen.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 04-08-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rich1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:28

Mooi Veulen Hoor
Wat Zonde Dat Het is Overleden
Sterkte met het verlies!!

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:58

potverdikkie schreef:
De mijne was een vosmerie met witte bles. Veulen is met zeer geringe prognose thuis gekomen, al had ik zelf het idee dat ze het beter hadden gevonden dat ik haar achter had gelaten.
Echter, gelukkig....... gaat het de goede kant op nu...

Hmm; ik heb wel zo'n vosmerrie met veulen gezien, maar daarvan werd de merrie geopereerd aan koliek.
Waar stond jou merrie dan precies ?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

nee, dat was hem dan niet. Mijn veulen moest namelijk geopereerd worden. Ik weet niet waar ze stond, want ik ben er zelf niet geweest.

Regumate na de eisprong zorgt ervoor dat dat er geen nieuwe hengstigheid ontstaan, waardoor het eventuele afstoten van een nieuwe vrucht aanzienlijk verkleind wordt, en dus de kans op drachtigheid vergroot.
In princiepe moet elke DA dit gewoon hebben.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:29

potverdikkie schreef:
Regumate na de eisprong zorgt ervoor dat dat er geen nieuwe hengstigheid ontstaan, waardoor het eventuele afstoten van een nieuwe vrucht aanzienlijk verkleind wordt, en dus de kans op drachtigheid vergroot.
In princiepe moet elke DA dit gewoon hebben.

OK bedankt he, kga duimen dat het in één keer raak is.