Bedankt voor jullie woorden Rocamor en Marigold, maar ook dank aan Akimbootje. Ik snap namelijk wat je zegt Akimbootje en je had je woorden veel pijnlijker kunnen neerzetten dan je hebt gedaan, ik zie dat je woorden echt niet lelijk bedoeld zijn.
Ik heb de laatste jaren veel twijfels gehad over Genève en meerdere dierenartsen en ervaren fokkers mee laten kijken in het proces, wat het bij haar zo lastig maakte was dat ze slechte perioden had en vervolgens weer enorm opknapte. Dat zorgde er enerzijds voor dat ik hierbij niet aan de mogelijke DSLD als oorzaak dacht, omdat deze ziekte ervoor zorgt dat het paard steeds verder achteruit gaat door de degeneratieve aard en Genève steeds weer flink opknapte qua lopen en comfort (tot de laatste paar maanden, toen werd en bleef ze echt slecht en heb ik haar dus laten inslapen en de autopsie laten doen).
Ik heb me anderzijds meerdere keren laten vertellen dat ik me aanstelde en dat ik nog wel tien veulens kon fokken uit haar. Ik weet van mezelf dat ik ook echt wat overdreven kan zijn en ik heb altijd getwijfeld of ik nog wel zou gaan fokken, maar heb de meningen van meerdere dierenartsen en ervaren fokkers uiteindelijk best zwaar laten meewegen in de keuze om toch wel te fokken en met die gevolgen moet ik nu verder. Die gevolgen zijn dat ik onverkoopbare paarden heb en aanhoud, ook terwijl het voor mij qua tijd en geld toch een stuk prettiger is om een paard minder te hebben. Alsnog geldt dat ik hier zelf voor heb gekozen doordat ik ondanks mijn twijfels toch de veulens heb gefokt en dat betekent dus ook dat ik zonder klagen deze commitment aanga voor de rest van hun leven.
Er zijn veel scenario's hier die ik liever had gewild en afhankelijk daarvan had ik hele andere keuzes gemaakt: als er een eenvoudige genetische test bij leven uit te voeren was, als me niet werd gezegd dat DSLD eigenlijk niet mogelijk is als het niet in de nabije familie voorkomt, als dierenartsen meer kennis hadden gehad van het bestaan van deze aandoening en mij met die kennis hadden geadviseerd in plaats van wat er nu is gebeurd, ga zo maar door.
Ik heb echt een heel groot schuldgevoel richting Gen, voor haar is dit het allerergste.