Horror euthanasie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:59

germie schreef:
Koper schreef:
Kunnen we alsjeblieft ophouden over de berichten van germie? Dat helpt echt niet :o

Precies, het is juist meelevend bedoeld. Germie heeft geen rare visie. Het is dus echt meelevend bedoeld. Het is niet gegaan zoals het zou moeten gaan. En er is sterkte gewenst. En nogmaals sterkte ts.
Ik zou zeker eens eens een andere dierenarts vragen en dan in gesprek gaan met deze dierenarts.

Een andere dierenarts? En dan?
Die er niet bij was?

Ben bang dat het je weinig gaat brengen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:59

Heel veel sterkte ts, met het verlies van je paard en het een plek geven van deze ervaring. Wat verschrikkelijk om mee te maken :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:01

troi schreef:
Hey TS, bel je da en vraag om een afrondend gesprek. Ik gok zomaar dat die het minstens zo poedersuiker vind als jij en graag je vragen wil beantwoorden. Anders blijf je hangen in de 'misschien' en 'had ik maar'. Daar wordt niks beter van.

Ook, overweeg om dit topic te laten sluiten. Het doet alleen maar meer pijn bij elke reactie. Zeker van degenen die er niet bij waren maar 'zeker weten dat er grove fouten gemaakt zijn'. Ik heb sowieso al moeite met bakrandridders en al helemaal bij zoiets pijnlijks!

Dit is het enige juiste advies.
Mensen gaan hier alleen maar gissen en ik denk dat je veel beter op je plek bent bij je eigen dierenarts om dit te bespreken.
Hij zal een reden hebben gehad om het zo te doen en misschien zijn er wel medische verklaringen waarom je paard zo heeft gereageerd. Maar de enige die jou kan helpen is je dierenarts dus bel hem op en vertel waar je mee zit. Want ik kan mij heel goed voorstellen dat dit aan je knaagt en wellicht ook bij je DA. Dat zijn ook mensen die het beste voorhebben als het einde er is.

Mijn paard is vandaag precies 6 jaar geleden overleden en heeft ook geen infuus gehad. Hij is wel heel rustig gegaan. En mijn ervaring op de dierenambulance heeft mij geleerd dat DA er soms een andere aanpak bij hebben en dat dieren ook wel eens verschillend reageren op een euthanasie.

Heel veel sterkte ik ben ervan overtuigd dat je het juiste voor je paard gedaan hebt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:03

Wat erg dat het zo gelopen is.
Je was bij hem, tot het laatst.
Dat heeft hij gevoeld.
Verder lijden is bespaard, er was immers geen alternatief.
Heel veel sterkte

Eretria

Re: Horror euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:59

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je paard. Afscheid nemen blijft hartverscheurend, wat de situatie ook mag zijn. En de manier waarop kan het soms alleen nog maar pijnlijker maken.
Jij hebt je paard absoluut niet te kort gedaan. Jij hebt deze keuze uit liefde voor hem gemaakt. Onthou dat goed!
Niet alle paarden reageren hetzelfde op middelen.. afschuwelijk om te moeten zien, je staat immers machteloos. Maar wees jezelf ook bewust, als je hem niet op dit moment had ingeslapen, had op een ander moment exact hetzelfde kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld als je hem moest inslapen bij een onverhelpbare koliek, of een gebroken been… verwijt jezelf echt niets, jij hebt je uiterste best gedaan voor hem.
Erover praten helpt absoluut. Zo vaak als dat jij nodig hebt!

Mijn paard ging ook op een manier die heel naar was om te moeten zien. Eerst een sedatie, paard was goed suf. Daarna kreeg ze nog 1 prik, een overdosis narcosemiddel waardoor ze als het ware flauw zou vallen en daarna na enkele minuten haar hart zou stoppen. Nadat ze de prik gehad had nam de dierenarts haar over voor de val. Dat was een afschuwelijk gezicht. Vlak na de spuit begon ze helemaal te schokken en ook na de val bleef ze schokken. Dat duurde even, toen dat voorbij was konden we bij haar gaan zitten tot het laatste moment. Maar wat was dat echt verschrikkelijk om te moeten zien..

Heel veel sterkte, en praat erover! :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:01

Heftig om mee te maken. Idd neem contact op met je DA om het er over te hebben samen. De DA die ons laatste paard in heeft laten slapen deed dat zelf, contact opnemen 2 dagen later om te vragen hoe het was. Ik vond dat zelf heel erg fijn . Ik had dat nog nooit meegemaakt dat een DA dat doet en hoewel wij er vrede mee hadden en het heel rustig was gegaan allemaal toch fijn om even na te bespreken. Als het niet gaat zoals je verwacht is dat extra fijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:17

Ik heb een paar paarden laten gaan en alles werd via een infuusnaald ingebracht. Van de medicatie en hoeveelheid heb ik helaas geen verstand. Maar, beide zijn rustig gegaan.

Ik vind het heel erg dat je dit mee hebt moeten maken. Wat je paard hier bewust van meegekregen heeft, weet ik niet. Het kan best zijn dat hij niet meer bij volle bewustzijn was, maar dat het vooral een reactie van zijn lijf was. Laten we het hopen.
Jij hebt gedaan wat je kon doen en verwijt jezelf niets. Je hebt uit liefde gehandeld tot aan het einde. Neem je zelf niets kwalijk.

Ik wil je heel veel sterkte toewensen :knuffel:

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:50

Wat een verschrikkelijk beeld is dat. Het is al erg genoeg, en dan is het ook nog eens zo gelopen... Vreselijk, heel veel sterkte. Gek genoeg heb ik ook wat troost gehaald uit dit topic, want hier heb ik ook een nare ervaring gehad met het inslapen van onze eerste hond. Het is al 10 jaar geleden maar ik zie het nog voor me. Hij was fysiek op, had erg veel pijn, maar mentaal niet. Na het toedienen van het eerste middel bleef zijn hart maar kloppen. Na diverse malen bijspuiten ook. Hij snurkte diep, dus ik ben ervan overtuigd dat hij 'weg' was, maar zijn hart stopte niet. Uiteindelijk besloot de dierenarts een injectie in het hart te geven, want het duurde écht lang, en daarvan leek hij een soort stuiptrekkingen te krijgen waarbij hij met zijn kop helemaal omhoog kwam. Daarna was het wel gedaan, en ik denk dat het een "normale" reactie was op de middelen/naald, maar het is gewoon voor ons absoluut niet fijn. Je lijkt er een soort trauma bovenop te krijgen.

Ik kan je zeker aanraden om de dierenarts te bellen voor een gesprek. Het kan echt helpen als ze je uitleggen waar bepaalde reacties vandaan komen. Mij helpt het in ieder geval wel als ik dingen kan beredeneren. Het is natuurlijk voor iederen anders, maar ik hoop dat je een manier vindt om dat een plek te geven. Verwijt jezelf alsjeblieft niets, je had het niet kunnen weten, en je paard is meer lijden bespaard gebleven.

Heel veel sterkte.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:06

Wat rot TS dat het zo is gegaan.. heel veel sterkte. Ik denk dat je dierenarts zich er ook heel rot over voelt dat het zo is gegaan. Zoals al gezegd wordt, het zou best goed kunnen zijn om een gesprekje aan te vragen. Niet om te verwijten maar gewoon om verduidelijking te krijgen.

Ik ben paraveterinair (en ik vind dat hier mensen een oordeel hebben die geen flauw idee hebben waar ze het over hebben..) welliswaar voor huisdieren maar als zij voor een operatie onder narcose gaan en je daarbij ketamine moet gebruiken, krijgen sommige dieren een giga ketamine trip. De meesten niet, maar soms zit er eentje tussen die om een of andere reden anders reageert.
Ik denk dat een dier in zo'n trip weinig meekrijgt van de buitenwereld, of dat in ieder geval niet echt registreerd. Vergelijk het maar met een mens die een flinke dosis drugs neemt, die weet er de volgende morgen ook niets meer van.
Helaas is dit niet altijd te voorkomen en kun je nu ook niets meer terugdraaien. Ik denk dat je een hele goede en eerlijke beslissing hebt genomen voor je paard.
Hopelijk kun je op een gegeven moment vooral de mooie herinneringen hebben in plaats van dit nare beeld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:19

Precies, inderdaad zoals ik al schreef is het bewustzijn dan echt veranderd ondanks dat ze voor "ons" wakker lijken.
Mensen in een flinke o.d. met ketamine die in een echte trip belanden lijken ook wakker, maar weten niet wat ze doen en kunnen zich er later helemaal niks van herinneren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:21

Wat fijn deze bovenste 2 berichten te lezen :j

Dan is het nog steeds naar om mee te maken, maar hopelijk wel een geruststelling voor ts.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:39

Wat naar ts! Maar denk dat je paard er inderdaad weinig van meegekregen heeft. Het lichaam heeft vaak nog wel spasmes na het toedienen en dat is heel verschillend per paard en erg vervelend om te zien.

Wij hebben mijn merrie bij de dierenarts in laten slapen. Ook gewoon met spuiten. Eest roesje en daarna het middel, ook voor narcose maar dan een overdosis. De dierenarts vertelde heel fijn wat we konden verwachten en ook dat het er vervelend uit kon zien. Dat heeft bij ons erg veel verschil gemaakt waardoor de ervaring zo prettig als mogelijk was.

Dus kan me voorstellen dat het wel degelijk per dierenarts kan verschillen, maar ook echt per paard. Die van mij was op, moe gestreden en klaar om te gaan.

Nog even een toevoeging, het schieten bij slachten gaat ook niet altijd goed. Ben daar ooit getuige van geweest en echt dat wil je niet meemaken ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:56

Wat een nare ervaring TS! Ik kan me goed voorstellen dat je deze beelden niet meer van je netvlies krijgt. Hier is inslapen meestal redelijk goed gegaan, maar met 1 hond niet..beetje een zelfde soort verhaal en 1 paard viel bij het inslapen na het geven van de tweede spuit achterover door een hek en dat was ook heel naar om te zien en ik heb me toen ook lange tijd afgevraagd of hij daar wat van mee had gekregen. Maar achteraf denk ik dat dit ook vooral mijn schuldgevoel was, die ik al had omdat ik hem moest laten inslapen en dat het paard al weg was toen hij viel.

Ik denk dat bij jouw paard iets soortgelijks was, sommige paarden reageren ook paniekerig/ anders als hun bewustzijn veranderd. En sommige middelen veroorzaken inderdaad ook bepaalde symptomen. Probeer terug te kijken op alle goede dingen die je voor hem gedaan hebt en dat dit een daad uit liefde was.

En zoals aangegeven, lijkt mij een afrondend gesprek met de DA ook goed voor de verwerking.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:31

Wat naar om zó afscheid te moeten nemen, dit wilde de dierenarts ook niet. Helaas reageren dieren soms zo op ketamine, ze merken er zelf niet zoveel van, maar het ziet er naar uit.

Heel veel sterkte met het verlies!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:35

Sterkte met het verlies van je paard. Ik heb zo'n martelgang ook ooit zien gebeuren bij een pony. Dat heeft toen zoveel indruk op me gemaakt dat ik, toen ik zelf voor de beslissing stond, gekozen heb voor de slacht.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:39

Allereerst heel veel sterkte.

Op ketamine kunnen dieren echt raar reageren. Dit is de medicatie die zorgt voor het zien van de “roze olifanten” zoals wij altijd zeggen. Dieren zijn totaal niet meer bewust van wat ze doen, wat soms tot oncontroleerbare bewegingen leidt. Het paard beseft dit totaal niet meer.

Sommige euthanasies gaan nu eenmaal “vlotter” dan andere. Ik heb het zelf ook nog gehad dat ik echt 3 of 4x de “normale” dosis euthanasiemiddel moest gebruiken voor het dier effectief stierf. Dit kan je nooit voorspellen.

Ik kan je ook aanraden om misschien nog eens contact op te nemen met de dierenarts in kwestie om haar/hem nog enkele vragen te stellen en aan te geven waar jij het moeilijk mee hebt. Dit gaat er misschien voor zorgen dat je dit beter kan “afsluiten”.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:56

Heel veel sterkte...

Bij mijn pony was het voordeel dat hij al lag, dus dat alles heel "rustig" ging... Op het moment van de ketamine is het vaak al dat je beest als het ware een soort van "weg is" (niet als in dood, maar al in een ander wereldje.) Vandaar dat de kans dat hij er nog echt iets van meegekregen gewoon klein is. Maar het zien van je paard in paniek is gewoon nooit fijn.

Misschien een hele domme gedachte, maar voor de afsluiting... Ik heb deze nog kunnen doen toen hij leefde en het voelde als de juiste keuze... Maar er zijn mensen die readings doen (misschien te zweverig) en ook bij dieren die er niet meer zijn... Zoiets zou voor mij persoonlijk nog wel iets kunnen doen om het beter af te sluiten...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:56

Ach wat verschrikkelijk rot ts,heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Ik heb helaas ook een rot euthanasie meegemaakt met mijn pony die vocht ook zo enorm tegen de sedatie en viel uiteindelijk op de weg nadat hij als een gek begon te draaien,moest toen weer omhoog van de weg af.
Ik heb het met mijn dierenarts nog besproken en ze vond het zelf ook ontzettend rot en zei al in 20jaar tijd paarden euthaniseren heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik nam haar ook niet kwalijk want ze heeft ons altijd enorm goed bij gestaan als we haar nodig hadden.
Mensen die beweren dat er fouten zijn gemaakt lekker laten gaan want ze waren er niet bij en hebben geen idee waar ze over praten ook al denken ze het wel.
Het is al moeilijk genoeg voor je en dit zal een plekje moeten krijgen.
Ik snap je schuld gevoel maar het is gebeurd en je kan hoe graag je ook wilt er niets meer aan veranderen probeer jezelf niet gek te maken.

Ik heb wel gezegd dat ik nooit meer een paard laat inslapen dat schieten eerlijker is.
Maar ander zijds ik heb daarna nog 2 honden en de euthanasie van mijn vader gezien en dat ging allemaal heel vredig dus ik denk dat ik met mn pony gewoon dikke pech heb gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:58

Ach wat erg dat het inslapen zo is gegaan, ik kan me je gevoel ook zo voorstellen wat je nu hebt...

Ik heb hier al diverse paarden in moeten laten slapen, en het eerste spuitje zeggen de veeartsen er altijd bij, dat dit ze rustig maakt en dat hun bewustzijn uitgeschakeld wordt, ik hoop dat dit je een beetje helpt, ik denk dat jou paard een verkeerde reactie had op de medicijnen, maar dat hij er zelf niets van mee gekregen heeft...

Echt heel erg veel sterkte met het verwerken van het verlies en de manier waarop van je lieve paard :knuffel:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:09

Niet om nou zo sassy te doen maar mensen die nu reageren met oh het paard heeft het wel mee gekregen. Hoeveel ervaring hebben jullie met narcose middelen? Zitten jullie in het vak of is alleen je eigen dier wel eens onder narcose geweest / geëuthanaseerd?

Als iemand die wel in de veterinaire wereld zit, durf ik vrij stellig te zeggen dat het paard dit niet bewust heeft mee gekregen. Eerder vanuit een soort shock toestand / drugs tripje. Maar het bewustzijn, het logische hier en nu bewustzijn was er al niet meer.

Absoluut verschrikkelijk om op zo'n manier mee te moeten maken.. Mijn hond is jaren geleden niet 'volgens het boekje' gegaan en ik heb daar heel erg lang last van gehad. Ik kan me voorstellen dat hij bij een dier van 600kg nog enger is om mee te maken.

Ga alsjeblieft praten met de dierenarts die hier bij was. Zij zit hier net zo goed mee want dit is ontzettend pijnlijk gegaan, ook voor de dierenarts want niemand wilt dat een afscheid zo gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:11

Wat naar... Het is altijd al zo moeilijk om het moment te bepalen wanneer je afscheid moet nemen en dan kun je alleen maar hopen op een rustig einde. Jammer dat het bij jullie zo anders is gegaan.

Ik zou ook een gesprekje aanvragen met de dierenarts. Niet om iets te verwijten, maar gewoon om de hele gebeurtenis samen nog eens na te lopen en je vragen te kunnen stellen. Misschien kun je het daarna beter laten rusten. Ook fijn om hier al te lezen dat je paard het waarschijnlijk niet zo bewust heeft meegekregen.

Veel sterkte.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:09

Heel veel sterkte TS :knuffel: Ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik kan er niks over zeggen. Maar ik wil je een dikke knuffel geven.

Zelf zou ik denk ik ook de DA bellen. Misschien dat die je wat meer informatie kan geven in hoeverre je paard op dat moment bewust was van wat er gebeurde en of hij nog echt pijn en angst kon ervaren. Wellicht dat dat je helpt om de dingen helder te krijgen.

Onthoud dat je de keuze uit liefde voor je paard hebt gemaakt. En dat is de mooiste keuze die je kon maken. :(:)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:38

Heel veel sterkte TS!

Ik weet niet of het je geruststelt, maar ik ben een paar keer bij het inslapen van een paard geweest en ik werd hier door de dierenarts altijd door gewaarschuwd (verschillende dierenartsen). Dat er een kans is dat het paard ineens heel heftig reageert tijdens het inslapen.
Bij mijn eigen paard werd daarom het advies gegeven dat ik wel bij het sederen zou zijn, maar niet bij het daadwerkelijk inslapen.

De pony's van mijn buurvrouw werden op het land ingeslapen, maar ook hier werd deze waarschuwing gegeven. Gelukkig ging het in beide gevallen goed, maar het schijnt dus niet ongewoon te zijn.

Ik denk dus niet dat het een fout is, maar een lichamelijke reactie van je paard. En ik denk niet dat hij er nog iets van mee gekregen heeft, maar je zou inderdaad nog even navraag kunnen doen bij je dierenarts.

Nogmaals sterkte, het is al erg genoeg dat je je dier moet laten inslapen, dan hoop je dat het op een rustige manier gebeurt. :knuffel:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:48

Heel veel sterkte, TS, ik kan me voorstellen dat dit een grote impact op jou heeft gehad.

Wat ik van mijn dierenarts weet, is dat een intraveneuze injectie (hoeft niet tijdens euthanasie te zijn) soms 'fout' gezet wordt, waardoor er lucht in de aderen van het paard terecht komt, waarna er zo'n reactie optreed.
Dat is geen onkunde van de dierenarts, maar kan echt de beste overkomen.
Of zoals hierboven wordt geschreven, een heftige reactie op de ketamine.
Jouw paard was al verdoofd, dus grote kans dat hij, ondanks de heftige reactie, heel weinig mee heeft gekregen van dit alles op een bewust niveau.

Het is heel lastig en het zal echt tijd nodig hebben om dit een beetje los te kunnen laten, maar ik hoop dat je in de toekomst de mooie momenten die jullie samen hebben gehad ook kunt zien.
Hij heeft nu geen pijn meer en ik weet zeker dat als hij nog had geleefd of als hij op de één of andere manier nog bij je is, dat hij dan niet zou willen dat dit dé herinnering is die je aan hem hebt.
Maar geef jezelf alle tijd die je nodig hebt. :(:)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:28

Ketamine – een dissociatief anestheticum, dat wordt gebruikt om het bewustzijn uit te schakelen. Het zorgt ervoor dat het dier niets meer voelt of bewust ervaart.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je paard het nare gedeelte bewust heeft meegemaakt.

Je hebt een hele weloverwogen beslissing genomen om je paard te laten gaan, dat is heel liefdevol van jou. Een niet fijn verlopende euthenasie is naar maar doorleven zonder paardwaardig bestaan is erger.
Je hebt het goed gedaan.