[IM] Gio. The one who never saw the world.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:15

Luckystory schreef:
Frodo_ schreef:
@ amyz En Luckystory,
Bedankt voor de tips. En over ongeveer 3 weken (?) komt er nog een veulen. Van de moeder van de merrie in dit topic. Hopen dat dit wel goed gaat, ik ga me eens verdiepen in veulens etc. Just in case.

Dat zal zeker ooit nog wel eens van pas komen. is het niet nu, misschien wel in de toekomst. Kennis is nooit verloren. ;)
En ik duim alleszins voor jullie dat alles binnen enkele weken wel gewoon goed gaat en dat er dan wél een prachtig veulen in de wei loopt!

En hier sluit ik me gewoon bij aan.
Het is absoluut niet jouw schuld, ik kan alleen nijdig worden om de nalatigheid van de eigenaresse, zij had meteen in moeten grijpen.
Maar gedane zaken nemen geen keer en als er nog een veulen bij jullie op komst is, kun je je daar op verheugen en heb je wellicht ook al wat meer kennis opgepikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:34

Frodo_ schreef:
VivaLaVida schreef:
Echt heel erg sneu voor je TS... Nu weet je voor de volgende keer in ieder geval dat een bevalling niet zo lang mag duren.. Maar het is niet jouw schuld!

Nou zo lijkt het anders wel nu. En dit was de eerste keer dat ik überhaupt zo iets meemaakte.
De eigenaresse heeft ervaring met paarden fokken. Ze hebben er 23. Een paard van haar heeft 2 uur met de voetjes buiten rondgelopen toen ze moest bevallen. Toen is er een prachtig paard uitgerold. Dus waarschijnlijk dacht ze dat dit weer zou gebeuren.
Dus bedacht voor de steun enzo, maar ik weet niks van fokken af.

En ik stond er niet alleen voor. De eigenaresse liep af en toe eens heen, en als er wat was kon ik bellen. Zelf was ik best vaak bij de merrie.

Maar ik wil toch even reageren op een paar mensen die ook ervaring hebben met bevallingen. Die normaal 15 à 30 minuten duren. Dat gebeurde nu niet. Om dat hij dood was, en bij de paarden van de eigenaresse gebeurd het allemaal niet zo snel. Nu dacht ze dus ook van niet, maar omdat hij dood was kreeg ze hem er niet uit. Als ze leven strekken ze mee. Nu hing het hoofdje slap, en klem. Maar dat was voor ons onduidelijk.

Alsnog bedankt voor de steun, voor mijn part had ik Gio er om 8.15 's ochtends er al uitgetrokken. Maar de eigenaresse zei dat ze het zelf moest doen. Terwijl Gio een uur later dood bleek.

Ik zit hier nu weer te janken, om Gio maar ook om sommige reacties hier. Ik heb niks kunnen doen. Ik smste om de paar minuten dat ze weer lag enz. Maar toen kreeg ik terug dat gedult een schone zaak was. Ik verwijt mezelf nu heel erg dat het mis is gegaan. Sorry.

nee hoor meid het is ECHT NIET jouw schuld. Wist jij veel.... Jij kunt er gewoon niks aan doen, het is alleen heel erg naar voor jou dat het veulentje is overleden. punt uit!

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:34

Ik wordt gewoon boos als ik dit lees.
Even voor de duidelijkheid, ik ben Francina en was er dus ook bij. Ik rij voor de eigenaresse van de merrie en ken haar en alle paarden dus erg goed. Het lag hier ABSOLUUT NIET aan een gebrek aan kennis.
We hebben dit topic niet geopend om te horen te krijgen dat we verkeerd gehandeld hebben. Dat hebben we namelijk ook niet. We hebben dit drama niet kunnen voorkomen, iets wat de DA ons ook verteld heeft nadat we vroegen of het voorkomen had kunnen worden. Want, hoe erg het ook is wat er is gebeurd, je wilt altijd weten of je er zelf iets aan had kunnen doen. Wat dan ook. Maar dat hebben we helaas niet.
Het lijkt nu alsof het hoofdje er al helemaal uit hing en al uit het vlies was. Dit was absoluut niet het geval. Je zag 5 tot soms hooguit 10 cm van het veulen. Het veulen was toen al dood, dat is ook de reden dat het de merrie zelf niet lukte het eruit te krijgen. Het hoofdje lag op de benen en lag daarom 'klem'. Het veulen was al een tijd dood voordat de merrie begon met liggen ed.
Het is ook niet het geval dat de merrie er de halve dag zo bij heeft gelopen. Zo klinkt het nu, in alle reactie's. Maar dit is niet zo. Eigenaresse heeft heus genoeg ervaring om te weten wanneer de DA erbij moet komen.
Ik hoop dat het verhaal nu duidelijker is, en dat jullie niet meer zo respectloos in het rond gaan vissen over de gebeurtenissen en onze handelingen. Hier wordt niemand beter van. Zoals ik al zei lag het hier niet aan gebrek aan kennis. En natuurlijk leert iedereen van elke ervaring, hoeveel ervaring ook. Maar dit hadden we niet kunnen voorkomen. Een nare ervaring waar weinig aan te leren valt, alleen het omgaan met verlies van het veulen.
Dus, alstjeblieft. Stop met respectloos reageren.
Wees aardig, of houd je mening voor je.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:41

Ik hoop voor je dat de volgende bevalling waar je bij kan zijn beter afloopt :(:) Wat een nare ervaring!..en dan achteraf ook nog eens moeten horen dat het ook nog eens heel anders had gekund (en gemoeten) waardoor je je nog schuldig zal voelen waarschijnlijk.. :n Je hebt het flink te verduren gehad vandaag. Y;( Heel veel strekte, maar laat je niet uit het veld slaan hoor! Het is inderdaad niet jouw schuld en een geboorte kan ook echt heel mooi zijn om mee te maken. Laat je niet bang maken!

Wat betreft het ademen van een veulen..mijn eerste geboorte die ik mee maakte was van een jonge merrie die nogal in paniek raakte tijdens de bevalling, Ze stond op toen het veulen er dus ook al half uithing en ging rond lopen. Heel bizar om te zien dat het veulen al letterlijk om zich heen keek terwijl ze dus nog vanaf halverwege haar nek nog in mams zat. (is btw allemaal helemaal goed gekomen hoor, merrie was binnen een minuut weer op de grond verder aan het persen.) Vergeet dat koopie nooit meer.

Goede raad voor de eigenaresse is dus al genoemd: na een kwartier persen geen vooruitgang is altijd da bellen!

Y;(

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:42

ET_Zoe schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ben Francina en was er dus ook bij. Ik rij voor de eigenaresse van de merrie en ken haar en alle paarden dus erg goed. Het lag hier ABSOLUUT NIET aan een gebrek aan kennis.
We hebben dit topic niet geopend om te horen te krijgen dat we verkeerd gehandeld hebben. Dat hebben we namelijk ook niet. We hebben dit drama niet kunnen voorkomen, iets wat de DA ons ook verteld heeft nadat we vroegen of het voorkomen had kunnen worden. Want, hoe erg het ook is wat er is gebeurd, je wilt altijd weten of je er zelf iets aan had kunnen doen. Wat dan ook. Maar dat hebben we helaas niet.
Het lijkt nu alsof het hoofdje er al helemaal uit hing en al uit het vlies was. Dit was absoluut niet het geval. Je zag 5 tot soms hooguit 10 cm van het veulen. Het veulen was toen al dood, dat is ook de reden dat het de merrie zelf niet lukte het eruit te krijgen. Het hoofdje lag op de benen en lag daarom 'klem'. Het veulen was al een tijd dood voordat de merrie begon met liggen ed.
Het is ook niet het geval dat de merrie er de halve dag zo bij heeft gelopen. Zo klinkt het nu, in alle reactie's. Maar dit is niet zo. Eigenaresse heeft heus genoeg ervaring om te weten wanneer de DA erbij moet komen.
Ik hoop dat het verhaal nu duidelijker is, en dat jullie niet meer zo respectloos in het rond gaan vissen over de gebeurtenissen en onze handelingen. Hier wordt niemand beter van. Zoals ik al zei lag het hier niet aan gebrek aan kennis. En natuurlijk leert iedereen van elke ervaring, hoeveel ervaring ook. Maar dit hadden we niet kunnen voorkomen. Een nare ervaring waar weinig aan te leren valt, alleen het omgaan met verlies van het veulen.

Als jullie geen ''negatieve'' meningen/reacties willen horen dan moet je of niet posten, of zorgen dat het juiste verhaal direct gepost word.
Dit verhaal wat de TS post komt op de lezers anders over.
En jij bent ook 15? Ik vind niet dat zulke jonge meiden hier de verantwoordelijkheid voor moeten dragen.

Sterkte met het verlies!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 31-05-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:44

ET_Zoe schreef:

Als een merrie begint met veulenen moet je ieder kwartier vooruitgang zien. Is dit niet zo dan is er iets niet goed en kun je beter de dierenarts bellen. Zoals het hier beschreven wordt is daar echt wel te lang mee gewacht.

Dit is echter niet de schuld van de TS en ik zie ook niemand haar beschuldigen van iets. Zij is tenslotte nog jong en niet de eigenaar van de merrie. Maar misschien wel een goede les voor de volgende keer.

Ik heb ook niet het gevoel dat hier respectloos gerageerd wordt, iedereen leeft mee met de TS.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:47

Ben het met Miniboots eens; als je zo'n post hier zelf neerzet kun je reakties verwachten.
En iedereen was hier aardig hoor O:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:00

Ik denk dat iedereen die hier gereageerd heeft alleen maar de intentie had om goede raad mee te geven om zulke situaties in de toekomst te vermijden. Ik zie niet in wat daar respectloos aan is.
De gebeurtenissen zijn tragisch en ik kan je verzekeren dat ik mij behoorlijk kan voorstellen hoe jullie je nu voelen. Ik denk iedereen wel, die ooit een paard of een veulen verloren is. En moest dit mijn veulen zijn, dan zou ik precies willen weten waar het mogelijk mis is gegaan, al was het maar om herhaling te voorkomen.

Ik ga verder niet inhoudelijk reageren op je post, dit heeft nu toch geen zin want je bent duidelijk nog erg emotioneel.
Maar als je binnen een tijdje misschien dit topic eens terug leest of wat dingen leest over de geboorte van veulens, dan zal je dit ongetwijfeld allemaal in een beter perspectief kunnen plaatsen en snappen wat wij nu bedoelen.
Verder ook zeker sterkte voor jou, bij de verwerking van dit verlies.

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:01

Ik houd me er verder wel buiten.
Personen van onder de 16/17 worden op bokt vaak als kleuters behandeld.
@ Tosadog. Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen met 'als je zo'n post hier zelf neerzet kun je reakties verwachten.'
Sorry hoor, maar ik ging er echt niet van uit dat bokkers zò gingen reageren in een IM topic.
Deze gebeurtenis is niet terug te draaien, en we hebben er niets aan kunnen doen zoals ik al zei. Dit zei de DA ook. Het heeft niet voorkomen kunnen worden.
Ik begrijp daarom niet waarom al deze reactie's vandaan komen. Waarschijnlijk komt het verhaal op jullie anders over dat hoe het werkelijk is gelopen.
Jammer, dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:10

MiniBoots schreef:
ET_Zoe schreef:

Als jullie geen ''negatieve'' meningen/reacties willen horen dan moet je of niet posten, of zorgen dat het juiste verhaal direct gepost word.
En jij bent ook 15? Ik vind niet dat zulke jonge meiden hier de verantwoordelijkheid voor moeten dragen.

Sterkte met het verlies!

Dit vind ik dus écht respectloos.
Deze twee meiden hebben net een verschrikkelijke gebeurtenis mee gemaakt, voor (misschien wel) het eerst. En dan mogen ze er geen topic over posten omdat bokt weer eens op vol gas moet gaan?

ET_Zoe

Re: Gio. The one who never saw the world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:14

@Manegepaard. Bedankt voor je reactie.
Het was inderdaad voor het eerst..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:21

MiniBoots schreef:

Sterkte met het verlies!

Citaat:
Dit vind ik dus écht respectloos.
Deze twee meiden hebben net een verschrikkelijke gebeurtenis mee gemaakt, voor (misschien wel) het eerst. En dan mogen ze er geen topic over posten omdat bokt weer eens op vol gas moet gaan?

Nee, dat zeg ik niet..maar als er uit een openingspost naar voren komt dat de eigenaar ''wel een nalatig kan zijn''
dan word daar op gereageerd. Als dat niet het geval is dan moet je direct het goede verhaal posten. Dat zeg ik!
En ik vind dat de TS en Et ZOe nergens respectloos behandeld is of word, integendeel zelfs!
De verantwoordelijkheid moet nee ligt bij eigenaresse van het betreffende paard.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:35

TS, veel sterkte met het verwerken van deze gebeurtenis. Kan me voorstellen dat het wel even blijft hangen. Er valt jou of je vriendin ook niets te verwijten, jullie zijn niet de eigenaar van de merrie en kunnen in die zin dan ook geen beslissingen nemen over het inschakelen van een veearts. Tips zijn in dit topic al genoeg gegeven over hoe je in de toekomst kunt voorbereiden op een bevalling en dan nog kunnen dingen misgaan. Ik zou er wel voor zorgen dat, als je in je eentje bij een merrie zit te waken en eigenaresse is er niet, je toestemming van haar hebt de veearts te mogen bellen als je het zaakje niet vertrouwt. Persoonlijk: ik zou zelf niet alleen gaan waken als je dat vangnetje niet hebt, zo maak je jezelf veel te verantwoordelijk voor de dingen die gebeuren terwijl je niet eens de eigenaresse bent!

Desalniettemin vind ik het erg jammer dat de eigenaresse van de merrie zodra ze wist dat de vliezen waren gebroken en er geen bevalling op gang kwam, niet direct de veearts heeft gebeld. Ook al zou het veulen toen al dood geweest zijn, voor een merrie lijkt het mij net zo min een pretje om uren te moeten rondlopen met halve weeen totdat ze een dood veulen brengt. Bij het fokken kunnen dingen goed fout gaan, ik kan ook niet beoordelen of het veulen nog in leven was op het moment dat de vliezen braken of niet. Ik was er niet bij en uit het verhaal kan ik het niet afleiden. Ik hoop alleen dat de eigenaresse wat scherper wordt op het inschakelen van professionele hulp als dit in de toekomst nog een keer voorkomt.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:36

Wat vreselijk jammer dat de bevalling niet goed is gegaan. Ik ben het wel deels eens met voorgaande reacties, de eigenaresse had eerder actie moeten ondernemen. Maar TS, verwijt jezelf alsjeblieft niks!! Het is niet jou verantwoordelijkheid geweest en het is absoluut niet jouw schuld :(:)

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:17

MiniBoots schreef:
ET_Zoe schreef:

Sterkte met het verlies!

TS wilde gewoon een herdenkinkje maken voor haar verloren paard. En als ze niet wilt dat ze zich nog rotter gaat voelen, mag dat niet?
Ik vind dat we nu gewoon op moeten houden. TS weet nu wat ze in het vervolg moet doen, en ze gaat zich ook meer in veulens verdiepen. We kunnen nu wel ophouden. Dit is een IM topic voor een overleden veulen, geen discussietopic.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:00

heel veel sterkte met dit verlies, enorm zuur als een bevalling zo eindigt.
Tja, je kunt er lang en breed over doen, het veulen krijg je er niet mee terug, dat de bevalling zo lang duurde, is idd erg logisch met een dood veulen, het is makkelijker om van een levend veulen te bevallen, dan van een dood veulen, dat geeft totaal niet mee, dat geld voor elk zoogdier.

sterkte enne, TS, hopelijk heb je binnenkort een leuke ervaring met een veulen geboorte.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:46

Dat klopt deze discussie is overbodig, sterkte voor de TS zoals eerder gezegd!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:51

Sjees, TS, ik krij kippenvel van je OP.. Sterkte met het verlies Y;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:24

Wat een nare gebeurtenis om mee te maken :(:) :(:) Ik heb zelf alleen maar ruinen dus helemaal geen ervaring met bevallingen van merries. Maar ik had wel direct het gevoel bij het lezen van de 1e post dat het allemaal te lang duurde.
Een volgende keer zou ik zelf denk ik (al was het echt alleen maar voor je eigen gevoel :(:) ) eerder een DA erbij geroepen hebben, je kunt immers het veulen maar ook de merrie verliezen bij een slechte bevalling (dat weet ik dan weer wel). Net als je bij een koliek soms gewoon uit voorzorg toch maar een DA laat komen, liever een keer te veel dan dat het mis gaat. Heel veel sterkte, het lijkt me verschrikkelijk naar om mee te maken, zeker op jouw leeftijd. Verder denk ik dat er veel handige tips in dit topic staan om de volgende keer meer te weten :(:) .

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:12

veel sterkte..!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:16

Meiden heel veel sterkte.

En medebokkers een beetje respect aub want dit kan echt niet hoor.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:41

Bedankt allemaal.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:00

Lisa sterkte meis! :(:)

en ijj kon er nix aan doen ook al voelt het zo!
als het veulentje al 10 uur voor ze ging liggen dood was. Y;( ..

en voor iedereen hier,
praat dur geen schuldgevoel aan, ze heeft het al zo moeilijk,
en maak er geen discussie van.
ze heeft het al moeilijk genoeg! :(

Lies! ik ben er voor je! :(:) :(:)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:32

heel veel sterkte TS.
Ik zelf laat altijd de DA komen als ik een vermoeden heb dat ze weeën hebben.
Soms is het vals alarm, maar soms ook niet.
Ik vind het gewoon veiliger zo

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:46